کرمان رصد

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ ترس از همنوع مقالات

سرمقاله شرق/ ترس از همنوع
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شرق / «ترس از همنوع» عنوان یادداشت روز در روزنامه شرق به قلم احمد غلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هابز ما را از چه می‌ترساند؟ اگر بگوییم فلسفه سیاسی هابز بر ترس استوار است، آن‌هم ترس خشونت‌بار از مرگ، حق مطلب را به‌ جا نیاورده‌ایم، ولی دست‌کم به جان‌مایه فلسفه سیاسی‌اش نزدیک شده‌ایم. لئو اشتراوس می‌گوید: «بخش اعظم تغییراتی که هابز در سرمشق خود اعمال کرد با این عقیده اساسی او قابل تبیین است که ترس، یا به طور دقیق‌تر ترس از مرگ خشونت‌بار، نیرویی است که انسان را بینا می‌سازد، و غرور نیرویی است که انسان را نابینا می‌سازد». هابز در شکل‌بخشی به فلسفه خود مراحل بنیادینی را پشت‌ سر گذاشته است.
او با انسان‌گرایی آغاز کرده و رفتار و کردار آدمی را از نظر می‌گذراند. دوره تاریخی‌گرایی‌اش با ترجمه کتاب «جنگ‌های پلوپونزی» می‌آغازد. مقدمه‌ای که هابز در کتاب توسیدید نوشته، نشان می‌دهد تا چه میزان تحت ‌تأثیر نگاه تاریخی این مورخ بزرگ است. هابز می‌نویسد: «کار اصلی و درخور تاریخ، راهنمایی و قادر ساختن انسان به تدبیر حازمانه [دوراندیشانه] خود در زمان حال و تدبیر دورنگرانه امور خود در آینده است، از طریق دانش اَعمالِ گذشته...»، «طبیعت (طبیعتِ تاریخ) صرفا روایی است... ببینید که انسان فهیم چقدر می‌توانست به تجربه خود بیفزاید اگر به‌عنوان شاهدی زنده به اعمال آنان می‌نگریست و با انسان‌ها و کارهای گذشته آشنا بود؛ او تقریبا همین‌قدر می‌تواند منتفع شود، اگر آنچه را در اینجا نوشته شده است [در توسیدید] به دقت بخواند». دوره تاریخی‌گرایی هابز به علم و سیاست نو پیوند می‌خورد. برای او فلسفه سیاسی علم است.
بازار
اینک دوباره این پرسش را مطرح می‌کنیم که هابز ما را از چه می‌ترساند. دوره تاریخی‌گرایی هابز شاید تحت‌ تأثیر ترس از انسان است. تاریخ به بهترین شیوه جنایت‌های بشر را به تصویر می‌کشد. بی‌دلیل نیست که هابز کتاب «جنگ‌های پلوپونزی» را برای ترجمه برگزیده است، چراکه این کتاب نمایش واقعی جنگ‌های خون‌بار بشری است که دست همه انفعالات بشری را رو می‌کند: خشم، افتخار، غرور و... . به‌راستی در طول تاریخ انسان معاصر می‌فهمد ترسناک‌تر از انسان وجود ندارد. برای هابز توصیف یا تبیین انفعالات بشری اهمیت چندانی ندارد. او بیشتر در پی اثرگذاری و کاربست این انفعالات است. با اینکه قرن‌ها از عمر آرا و افکار هابز می‌گذرد، این اندیشه‌ها اثرگذاری و معنای خود را از دست نداده‌اند و آنچه برای بشر امروز هولناک است، همان ترسی است که بشر قرن‌ها پیش داشته است: ترس از همنوع! نکته اساسی هابز این است که ترس آدمی را بینا و غرور نابینا می‌سازد. همان چیزی که اکنون مردم ما آن را درک می‌کنند؛ آنها با چشمی بینا و نه با غروری کاذب درصددند ناخودآگاه به اراده‌ای شکل بدهند تا دولت را وادار به تصمیمی عاقلانه کنند، نه تصمیمی از روی غرور. مگر نه آنکه مردم دولت را بنا نهاده‌اند برای پرهیز از مرگ خشونت‌بار به دست همنوعان؟ اگر دولت که بر مبنای ترس شکل گرفته، نتواند از حیات‌شان در برابر خشونت داخلی و خارجی صیانت کند، به خویش‌کاری و کاربست خود عمل نکرده است.
اما آیا این ترس تن‌دادن به وضعیت خفت‌بار است؟ هابز همه انفعالات از‌جمله آوازه، افتخار، خشم و شجاعت را صورتی از غرور می‌بیند و عقل را با ترس یکی می‌داند. اما او در تعریف افلاطون از فضیلت حقیقی و کاذب به او نزدیک است. اشتراوس از قول افلاطون می‌گوید: «فضیلت کاذب فضیلت کاذب است، زیرا هدف آن خود فضیلت نیست، بلکه نمود فضیلت است، آوازه فضیلت است، و افتخاری که از آن آوازه ناشی می‌شود. فضیلت کاذب به دنبال امری باابهت و عظیم است، فضیلت حقیقی امر شایسته و درست را می‌جوید. اگر زندگی و سرنوشت انسان حقیقتا عادل را، کسی که هیچ‌ نمودی از عدالت ندارد، کسی که عدالتش پنهان است، با زندگی و سرنوشت انسان حقیقتا ناعادل، کسی که آوازه عدالت دارد و بی‌عدالتی او پنهان است، مقایسه کنیم، واضح‌ترین تصور را از تضاد میان فضیلت حقیقی و کاذب کسب می‌کنیم». در‌این‌میان، افلاطون شجاعت را به‌عنوان فضیلت شایسته ستایش می‌داند، اما در مجموع آن را در مرتبه پست‌تری از حکمت قرار می‌دهد و می‌گوید: «شجاعت والاترین فضیلت نیست -تسلط بر خود والاتر است، و والاتر از آن حکمت و عدالت است». اگر عدالت، انواع حقیقی و کاذب دارد؛ شجاعت نیز این‌گونه است. در بحران‌های سیاسی آنچه بیش از هر چیز دستاویز قرار می‌گیرد، شجاعت است. شجاعتی کاذب برای کسب آوازه و افتخار، برای راهیابی به جایگاه‌های برتر سیاسی. کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند، بیش از آنکه شجاع باشند، شیفته وضعیت میدان‌های جنگ‌اند. این وضعیت جنگی است که دستیابی به رؤیاهای بربادرفته را میسر می‌کند. 
هابز ما را از چه می‌ترساند؟ او ما را از آدمی می‌ترساند، از همنوعان خودمان، کسانی که در نزدیکی ‌ما نفس می‌کشند. کسانی که هرگز در میدان‌های نبرد نبوده‌اند و شجاعت فضیلت آنان نیست؛ شجاعت برایشان وسیله‌ای است برای تداوم منافع و ماندگاری در قدرت. اگر ترس را همچون هابز با عقل یکی بگیریم، ترس یعنی آمادگی برای جنگیدن به‌ وقت ضرورت، مقاومت به‌ وقت ضرورت، ایستادن کنار یکدیگر به‌ وقت ضرورت. شجاعت کاذب فضیلت نیست، دسیسه است.
* برای نوشتن این یادداشت از کتاب «فلسفه سیاسی هابز: مبنا و تکوین آن» نوشته لئو اشتراوس، ترجمه یاشار جیرانی، انتشارات ققنوس استفاده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/713387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی این بار سراغ «محسن چاوشی» رفت!

حمید حامی: من در یک دوره ای داروی ضد افسردگی میخوردم و با آن مبارزه می کردم

پیام پادشاه سعودی چه بود؟

فارن افرز: مذاکرات ایران و آمریکا در چه شرایطی موفق خواهد شد؟

مشاهده رنگی کاملا جدید توسط چشم انسان

کتاب‌درمانی، راهی برای افزایش جرأت‌ورزی کودکان

تاکید فرمانده سپاه ثارالله در خصوص حمایت از تامین امنیت سرمایه گذاری ها

نوسازی بافت‌های فرسوده شهر/ توجه حداکثری به ناحیه‌محوری در سطح مناطق

بیمارستان بعثت سنندج به دستگاه پیشرفته سی دی پی مجهز شد

معرفی 23 بلوک اکتشافی نفت و گاز

بازگشت 2 میلیارد وجوه کلاهبرداری شده در پی سرعت عمل پلیس فتا سیرجان

تمرکز خود را بر رضایتمندی مردم و امیدآفرینی بگذاریم

تحلیل روزنامه‌نگار لبنانی از فضای مذاکراتی ایران ـ آمریکا

رسم غلط تیراندازی در جشن‌ موجب فوت جوان 25 ساله در جیرفت شد

ایران- روسیه قطعی شد؛ 2 بازی در مهر

برگزاری سومین جلسه هیئت رئیسه انجمن وودبال

اشک‌ های حمید حامی با پیام احساسی مادرش

اجرای ترانه «منِ بی دل» از علیرضا عصار با همراهی امید حاجیلی

حمید حامی از عکس جوونیاش تعجب میکنه!

عود در جنوب، ساز زندگی است…

سرمقاله صبح نو/ یمـن و تغییر معادلات منطقه

وبسایت آمریکایی مطرح کرد: مذاکراتی فراتر از قاب تلویزیون‌ها

سرمقاله اطلاعات/ چرا اسرائیل در پی خلع سلاح مقاومت است؟

ایران می‌تواند فراتر از جغرافیا به عنوان پدیده‌ای ریشه‌دار فهم شود

موفقیت محققان دانشگاه امیرکبیر در بازیابی 57 درصدی نقره، روی و سرب از باطله‌های کارخانجات زنجان

آواز، شخصیت پرندگان را لو می‌دهد!

مدل‌های هوش مصنوعی استدلالی جدید «اوپن‌ای‌آی» بیشتر توهم می‌زنند

«چت‌جی‌پی‌تی» کاربران را بدون اجازه با نام خطاب می‌کند!

ایستگاه فضایی بین‌المللی به خطرناک‌ترین دوره خود وارد شد

نشست شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد

آغاز فروش اقساطی خودرو وارداتی هیوندایی توسط کرمان موتور + شرایط

عکس/ استوری کنایه آمیز رضا گلزار حسابی سوژه شد

50 نشست تخصصی برای تاب‌آوری آثار تاریخی برگزار شد

دستگاه های استان کرمان باید برای توسعه سرمایه‌گذاری بسیج شوند

تعطیلی ادارات استان کرمان فردا یکشنبه 31 فروردین 1404 | آیا فردا 31 فروردین ادارات کرمان تعطیل است؟

مرگ تلخ کارگر پاکبان در اثر تصادف

خوشگل‌ها از من تعریف می‌کنند!

حفاظت از هویت تاریخی اصفهان خط قرمز مدیریت شهری است

مراسم دعا و استغاثه برای مردم غزه و جبهه مقاومت در گلزار شهدای گمنام بهشت ​​زهرا(س)

سد نساء بم در وضعیت بحرانی قرار دارد/ کشاورزان صرفه جویی کنند

وزیر راه و شهرسازی به عنوان خادم یار افتخاری شهدا انتخاب شد

شجاعی: بعد از یک فصل سخت یک نفس راحت کشیدیم

تقوی در جلسه با وزیر ورزش برنامه‌های والیبال را ارائه کرد

بهره برداری از نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی اسفندقه 2 جیرفت

تقوی برنامه‌های والیبال را به وزیر ورزش و جوانان ارائه کرد

مدارس کرمان فردا 31 فروردین به علت آلودگی هوا تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس کرمان فردا یکشنبه 31 فروردین 1404​

دستور وزیر: حمایت حداکثری از تیم عطایی

هوای کرمان گرم‌تر می‌شود؛ پیش‌بینی رگبار باران

جلسه وزیر ورزش با تقوی و عطایی

پیکار ووشوکاران جوان و نوجوان کشور در شیراز آغاز شد