کرمان رصد

آخرين مطالب

تولید برق از اگزوز خودرو با یک دستگاه مبتکرانه علمي

تولید برق از اگزوز خودرو با یک دستگاه مبتکرانه
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا / موتورهای احتراق داخلی مدت‌هاست که به دلیل میزان اتلاف انرژی زیادی که دارند مشکل‌ساز هستند و در حالی که نمی‌توان در مورد میزان ناکارآمدی آنها بی‌تفاوت بود اما حقیقت این است که احتراق داخلی راه را برای حمل و نقل مدرن از زمان‌های بسیار قدیم باز کرده است.
موتورهای احتراقی تا 75 درصد انرژی خود را هدر می‌دهند که این انرژی به شکل گرمای موتور آزاد می‌شود یا از طریق لوله اگزوز آزاد می‌شود. اما اگر بتوان آنها را کارآمدتر و سبزتر کرد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این امر باعث کاهش فروش خودروهای الکتریکی می‌شود؟
به نقل از نیواطلس، بر اساس گزارشی که در مجله علمی ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ادعا می‌کنند که روشی را برای تبدیل گرمای خروجی اگزوز به انرژی با استفاده از دستگاه کوچکی که می‌تواند بر روی لوله اگزوز خودرو نصب شود، کشف کرده‌اند که به آن ژنراتور ترموالکتریک (TEG) می‌گویند.


اگرچه دستگاه‌های ترموالکتریک که از گرادیان دما برای تبدیل گرما به انرژی استفاده می‌کنند، از قبل وجود داشته‌اند اما این فناوری بسیار پیچیده و سنگین است. علاوه بر این، این دستگاه‌ها اغلب به آب خنک کننده نیاز دارند تا اختلاف دمای لازم را حفظ کنند.
این دقیقا همان جایی است که سیستم جدید ژنراتور ترموالکتریک وارد عمل می‌شود و نسبتا مبتکرانه است.
ژنراتورهای ترموالکتریک (TEG) بر اساس اصل جذب گرما و تبدیل آن به نیروی الکتریکی کار می‌کنند. هنگامی که الکترون‌ها در نزدیکی منبع گرما مانند لوله اگزوز قرار می‌گیرند، از سمت گرم به سمت سرد می‌روند و جریان الکتریکی ایجاد می‌کنند. بیسموت تلوراید (Bismuth-telluride)، یک ماده نیمه رسانا که به طور موثر این جریان الکترونی را تقویت می‌کند، در ژنراتورهای ترموالکتریک توسط محققان استفاده شده


حفظ اختلاف دما بین دو طرف دستگاه بدون به خطر انداختن راندمان، بخش دشوار این معادله است. به منظور پرداختن به این موضوع، محققان یک دستگاه با برآمدگی‌های باله مانندی که در اطراف لوله اگزوز پیچیده شده است، تولید کردند و گرما را از طریق همرفت اجباری دفع کردند.
نمونه اولیه حداکثر خروجی 40 وات را تولید می‌کند که برای کاربردهای کم مصرف مانند شارژ گوشی کافی است. این گروه توانست 56 وات الکتریسیته تولید کند.
هنگامی که این دستگاه به دریچه‌های اگزوز بالگرد متصل شد، 146 وات توان تولید کرد. اگرچه این انرژی بسیار ناچیز است، اما با توجه به اینکه این انرژی به جای رها شدن در حال بازیابی و استفاده است، یک شاهکار قابل توجه محسوب می‌شود.
این سیستم فوق العاده است. می‌توان آن را به راحتی در لوله‌های اگزوز و سایر دریچه‌های اگزوز خودروهای موجود بدون نیاز به سیستم‌های خنک کننده اضافی نصب کرد که تضمین کننده افزایش کارایی و تبدیل شدن آنها به منابعی برای انرژی پاک‌تر است. اگرچه این فناوری به طور خاص برای خودروها ایجاد شده است، اما واضح است که پتانسیل استفاده از آن، در انواع دیگر سیستم‌های حمل و نقل وجود دارد.
علاوه بر این، این فناوری به طور بالقوه می‌تواند به بهترین شکل در خودروهای هیبریدی استفاده شود و از برق تولید شده برای افزایش بُرد باتری استفاده شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/704198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خیز جلیلی برای فتح شوراهای شهر

یک روایت و کلی سوال

اقتصاد استیضاح

در سی‌ان‌ان مطرح شد: ترامپ به‌دنبال آتش‌بس هسته‌ای با ایران است

پشت پرده دیدار مشهد

سخنرانی با چاشنی دشنام

وزارت اقتصاد؛‌ اولین قربانی خالص‌سازی؟

چسب‌های پایه ‌آب با کمک مواد نانوکامپوزیتی عملکرد بهتری خواهند داشت

هوش مصنوعی با کمک فناوری‌نانو بیماری‌ها را زودتر شناسایی می‌کند

نکته های جالب در مورد پروتون

کبیری: اجرای کامل قوانین، راهگشای مشکلات سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد

تشخیص هوشمند ناهنجاری‌های اسکلتی کودکان با عکس موبایلی

درمان سرطان با کمک «خرس آبی»

یادگیری زبان دوم؛ روشی مؤثر برای پیشگیری از زوال عقل

تأکید معاون اجرایی رئیس‌جمهور بر توسعه پس‌کرانه بندر چارک

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان منصوب شد

اعضای شبکه ارتشاء در صدور گواهی‌های صوری در کرمان دستگیر شدند

سرمقاله وطن امروز/ هوش مصنوعی بهانه است، امنیت ملی نشانه است!

سرمقاله اطلاعات/ خواست مردم غزه در «روز بعد جنگ» چیست؟

تهران با پیشنهاد احتمالی مسکو کنار می‌آید؟

سرمقاله جام جم/ آژانس انرژی اتمی از نهاد فنی تا ابزار سیاسی

سرمقاله فرهیختگان/ جنگ تعرفه‌ای علیه رعیت

هواپیمای مافوق صوت ناسا یک مانع بزرگ را در آستانه اولین پرواز برطرف کرد

چشیدن طعم به صورت مجازی ممکن شد!

خوردن بامبو ژن‌ پانداها را تغییر می‌دهد!

مدل مولد ویدئوی «سورا» به «چت‌جی‌پی‌تی» می‌آید

دی‌دار، محصول برگزیده هشتمین جایزه ملی فناوری اطلاعات شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد در جلسه صالحین اشکذر: خانواده‌های ایثارگر، الگوی تأثیرگذار در تقویت روحیه معنوی جامعه

نشست شورای راهبری تحول اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تشکیل اتاق فکر سازمان منطقه آزاد کیش و پردیس های دانشگاهی مستقر در جزیره

مسئولیت اجتماعی، رکن مهم توسعه اجتماعی کیش است

اعلام ساعت کار بانک ها و موسسات مالی در ماه مبارک رمضان

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان منصوب شد

صدور کیفرخواست برای کلاهبرداران فروش حواله‌های خودرو

سرمقاله همشهری/ تجربه‌ای دلنشین از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در پایتخت

سرمقاله شرق/ کتابی برای خالی‌نبودن قفسه

سرمقاله جوان/ منطق عقلی نفی مذاکره با آمریکا

سرمقاله ابتکار/ لطفاً موضوعات عادی را حیثیتی نکنید!

«اسپیس‌ایکس» مجوز هشتمین پرواز موشک «استارشیپ» را دریافت کرد

Odin همچنان بی‌پاسخ؛ تلاش‌ها برای برقراری ارتباط ادامه دارد

پیوند هوش مصنوعی با فناوری نانو برای شناسایی سریعتر بیماری‌ها

توقیف 591 خودروی شوتی در استان کرمان

شناسایی یک گروه خونی بسیار نادر در کرمان

سرمقاله اعتماد/ مقایسه سه دوره

فرافکنی درباره خاموشی‌ها، کمبود ذخایر یا ناترازی مدیریتی؟

زمین موازنه تهران و آنکارا

سرمقاله ایران/ گیلان؛ کانون تمدن، میراث و دیپلماسی فرهنگی

دستپخت افتضاح

سرمقاله کیهان/ بحران «فراگیرشدن جاسوسی» در سرزمین‌های اشغالی

هاکان فراموش‌کار!