بزرگنمايي:
کرمان رصد -
بررسی صورتهای مالی شرکت خودروسازی کرمان موتور برای سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1402، شرایط نگرانکنندهای را در خصوص هزینهها و بدهیها به نمایش گذاشته است.
به گزارش شرکت کرمان موتور با جهشهای بیسابقه در هزینههای عملیاتی و مالی روبهرو بوده و وضعیت مالی آن نیازمند تحلیل دقیقتر و توجه ویژه از سوی مدیران آن است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
گروه مالی کرمان موتور شامل شرکت اصلی (کرمان موتور) و 9 شرکت تحت کنترل است، که از جمله آنها میتوان به شرکتهای طراحی و مهندسی کرمان خودرو، خدمات تجارت بم خودرو و نگین بم اشاره کرد. این گروه با وسعت فعالیتهای خود، توانسته است در بازار خودرو و صنایع وابسته به آن، سهمی از بازار خودرو را بدست آورد، اما در عین حال، افزایش هزینهها و بدهیها در این هلدینگ به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده است.
هزینههای فروش، اداری و عمومی؛ افزایش غیرمنتظره و نگرانکننده یکی از بخشهای قابل توجه در صورتهای مالی کرمان موتور، افزایش شدید هزینههای فروش، اداری و عمومی است. این هزینهها در سال 1402 نسبت به سال 1401 با جهش 186 درصدی به بیش از 4 هزار و 329 میلیارد تومان رسید. این رشد قابل توجه، به ویژه در شرایط کنونی که اکثر صنایع به دنبال کاهش هزینهها هستند، نشاندهنده مشکلات جدی در مدیریت منابع و اولویتهای مالی کرمان موتور است.
این افزایش هزینهها، سوالاتی جدی را در مورد توانایی شرکت در کنترل هزینهها و حفظ سودآوری به وجود میآورد. در حالی که هزینههای عملیاتی در بسیاری از شرکتها تحت نظارت دقیق قرار دارد، این حجم از رشد در هزینهها ممکن است به دلیل ضعف در مدیریت یا تصمیمگیریهای مالی اشتباه باشد.
هزینههای مالی؛ باری سنگین بر دوش کرمان موتور در کنار افزایش هزینههای عملیاتی، هزینههای مالی این شرکت نیز افزایش یافته است. این هزینهها در سال گذشته به حدود 4 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال 1401، 72 درصد رشد داشته است. این افزایش در هزینههای مالی، به وضوح نشاندهنده فشار بیشتر بر منابع مالی شرکت است و احتمالاً در آینده موجب کاهش ظرفیت این شرکت برای تامین منابع و افزایش مشکلات نقدینگی خواهد شد.
افزایش بدهیهای غیرجاری؛ تهدیدی برای آینده مالی کرمان موتور یکی از بخشهای مهم دیگر صورتهای مالی، بدهیهای غیرجاری این شرکت است. در دوازده ماهه سال گذشته، کرمان موتور 8 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات مالی بلندمدت به عنوان بدهی غیرجاری به ثبت رسانده است. این بدهیها نسبت به سال 1401، افزایش 59 درصدی داشته و در مجموع، بدهیهای غیرجاری کرمان موتور در پایان سال 1402 به بیش از 8 هزار و 675 میلیارد تومان رسیده است.
افزایش بدهیهای غیرجاری میتواند نشانهای از افزایش ریسک مالی برای کرمان موتور باشد. اگر این بدهیها به درستی مدیریت نشوند، فشارهای مالی بیشتر میتواند منجر به مشکلات جدی در تامین مالی پروژهها و پرداخت بدهیها شود.
هزینههای آبدارخانه در کرمان موتور چند میلیارد تومان است؟ یکی از نکات جالب توجه در صورتهای مالی، افزایش هزینههای مربوط به آبدارخانه و تشریفات است. در سال 1402، هزینه آبدارخانه مراسم و تشریفات گروه کرمان موتور به رقم 54 میلیارد و 269 میلیون تومان رسید که نسبت به سال 1401، رشدی چشمگیر معادل 194 درصد داشته است. این افزایش هزینهها در بخشهایی که معمولاً در تصمیمگیریهای مالی در اولویت قرار نمیگیرند، سوالات زیادی را در خصوص مدیریت منابع مالی کرمان موتور مطرح میکند.
علاوه بر این، هزینههای آبدارخانه شرکت کرمان موتور نیز به 22 میلیارد و 426 میلیون تومان رسید که نسبت به سال 1401، افزایش 242 درصدی داشته است. این افزایش بیش از 15 میلیارد تومانی در یک سال، در شرایط اقتصادی فعلی، به عنوان یک هزینه غیرضروری و قابل بررسی مطرح میشود.
جهش میلیاردی هزینهها برای تبلیغات کرمان موتور در کنار هزینههای فوق، هزینههای تبلیغاتی کرمان موتور نیز با رشد قابل توجهی مواجه شده است. این هزینهها در سال گذشته با افزایش 124 درصدی نسبت به سال 1401 به بیش از 137 میلیارد تومان رسید که معادل بیش از 11 میلیارد تومان در هر ماه است. این افزایش هزینه در بخش تبلیغات، در حالی که کرمان موتور در تلاش است تا در یک بازار رقابتی سهم بیشتری از بازار خودرو را به دست آورد، میتواند باعث سوالاتی در مورد اثربخشی این هزینهها در راستای هدفهای تجاری شرکت ایجاد کند.
به گزارش تابناک ؛ در مجموع، صورتهای مالی کرمان موتور برای سال 1402 نشاندهنده روندی نگرانکننده در زمینه هزینهها، بدهیها و مدیریت مالی است. با افزایش چشمگیر هزینهها و بدهیهای غیرجاری، این شرکت با چالشهای زیادی روبهرو خواهد بود. در حالی که این شرکت به عنوان یکی از بازیگران صنعت خودرو در ایران شناخته میشود، اما اگر روند کنونی در مدیریت هزینهها و بدهیها ادامه یابد، ممکن است با مشکلات جدیتر مالی مواجه شود که تاثیرات آن نه تنها بر سودآوری شرکت بلکه بر رقابتپذیری آن در بازار خودروسازی ایران نیز قابل مشاهده خواهد بود.