کرمان رصد

آخرين مطالب

قصه استاد یحیی رعنایی و دلدادگی به ساز 6 هزار ساله فرهنگي

قصه استاد یحیی رعنایی و دلدادگی به ساز 6 هزار ساله
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایرنا / دی ماه سال 98 پرونده «هنر ساختن، نواختن، مقام‌ها و فرهنگ تنبور» که با تلاش‌های یحیی رعنایی، فرید الهامی و شهاب نیکمان تهیه شده بود، در شورای ملی به ثبت رسید تا یکی از کهن‌ترین میراث‌های ناملموس فرهنگ مردمان ایران با پیشینه حدود 6 هزار سال در فهرست بلندبالای فرهنگ این سرزمین ثبت شود.
تنبور یکی از کهن‌ترین ساز زهی زخمه‌ای ایرانی است که قدمت آن حدود 6 هزار سال تخمین زده می‌شود، کهن‌ترین نشانه‌های حضور تنبور در آثار به‌دست‌آمده از تپه‌های بنی‌یونس و کیون‌جیک در حوالی شهر موصل در عراق دیده‌شده‌است (ملاح، فرهنگ، 196-197). همچنین در خرابه‌های شوش نیز سه مجسمۀ کوچک گلین با قدمت حدود 6 هزار سال یافت شده که دو تا از آنها، سازی شبیه به تنبور در دست دارند. (ایران در زمان ساسانیان اثر ارتور کریستن‌سن صفحه 505).
به دلیل رواج تنبور در گسترۀ زمانی طولانی در ایران، نام این ساز در اشعار تعدادی از شاعران فارسی‌گو آمده است؛ که نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین آن در ابیات زیر است:
بازار
ابا می یکی نغز تنبور بود / بیابان چنان خانۀ سور بود (فردوسی)
خنیاگرانت فاخته و عندلیب را / بشکست نای در کف و تنبور در کنار (منوچهری)
بانگ گردش‌های چرخ است اینکه خلق / می‌سرایندش به تنبور و به حلق (مولوی)
اگرچه آثار تنبور در شوش استان خوزستان پیدا شده اما این ساز هم اکنون در مناطق غربی و کردنشین ایران مانند استان‌های کرمانشاه، کردستان‌، آذربایجان غربی، ایلام و شمال لرستان به عنوان یک ساز آیینی رواج بسیاری دارد، تنبور مانند دف از جمله سازهایی است که در آیین‌های مذهبی حضور چشمگیری دارد و پیروان آیین اهل حق (یارسان) و برخی گرایش‌های صوفیانه از چنین سازهایی در انجام ذکرهای خود بهره می‌برند.
ثبت ملی «هنر ساختن، نواختن، مقام‌ها و فرهنگ تنبور» در سال 98 ، زمینه مستندسازی در خصوص این ساز که بیشتر به صورت سینه‌به‌سینه نغمه‌ها و مقام‌های آن از پیشینیان به نسل‌های بعد منتقل شده، را فراهم آورده است، گزارشگر ایرنا در گپ و گفتی با استاد یحیی رعنایی یکی از نوازندگان پیشکسوت تنبور ایران و از موثرین در ثبت ملی فرهنگ تنبور ، مسیر استاد رعنایی در فراگیری و تلاش برای ثبت ملی بخشی از فرهنگ ناملموس را مورد واکاوی قرار داد که حاصل این گفت و گو در ادامه آمده است.
آلبوم موسیقی «مقامات کهن تنبور» با نوای تنبور یحیی رعنایی و صدای پویان رعنایی از جمله آثار استاد رعنایی است که در دی ماه سال 98 در فرهنگسرای ارسباران‎ رونمایی شد.
استاد رعنایی آشنایی شما با ساز تنبور از کجا آغاز شد؟
رعنایی: در استان کرمانشاه ساز تنبور در همه مناطق به خصوص در گوران و صحنه حضور پررنگی دارد و سابقه تاریخی این ساز نسبت به سایر ابزارهای موسیقی بسیار بیشتر است، در شهر صحنه که موطن من است، در آیین‌های مذهبی در جمع خانه‌ها تنبور به عنوان یک جز جدایی ناپذیر حضور دارد و من در کودکی این فرصت را داشتم که به مقام‌های تنبور گوش بسپارم و این زمزمه روح‌نواز از کودکی در وجود من نهادینه شد.
آموزش نوازندگی تنبور برای شما از چه زمانی بود و با چه کسانی حرکت در این مسیر آغاز شد؟
رعنایی: سال 1352 زمانی که من حدود 10 سال سن داشتم استاد سیدامرالله شاه ابراهیمی که از نوازندگان برجسته تنبور بود به واسطه اداره فرهنگ و هنر آن روزها که فرهنگ و ارشاد امروز می‌شود، کلاس‌هایی را برای هنرآموزان تنبور در صحنه برگزار می‌کرد و بعد از دیداری که با این استاد برجسته تنبورنوازی داشتم از 10 سالگی آموزش تنبور را آغاز کردم، در همان زمان مرحوم سیدخلیل عالی نژاد هم از جمله شاگردان استاد شاه ابراهیمی بود اما زودتر از من فراگیری تنبور را آغاز کرده بود.
آن زمان با مرحوم عالی نژاد و دیگر شاگردان هر روز ساعت‌ها تمرین می‌کردیم تا برای اجرای برنامه‌ هنری آمادگی پیدا کنیم، کنسرت‌های موفقی هم برگزار کردیم و حضور در جشنواره موسیقی کرد در تالار رودکی در سال 1354 و جشنواره فرهنگ و مردم در چهلستون اصفهان در سال 55 و چندین اجرای دیگر در همین سال باعث شد تا دیپلم افتخار هنری برای نوازندگی تنبور را کسب کنم.
چه چیزی باعث شد برای جمع آوری، تدوین و ثبت مقام‌های تنبور اقدام کنید؟
رعنایی: تنبور به دلیل اینکه یک ساز آیینی بوده، مقام‌های آن به صورت شفاهی یا به اصطلاح سینه‌به‌سینه آموزش داده شده است، لذا بخشی از این مقام‌ها با توجه به این که ثبت و ضبط نشده‌اند در طول تاریخی به فراموشی سپرده شده و از دست رفته است، همچنین اجرای درست مقام‌ها از جمله مقولاتی است که باز هم به دلیل عدم ثبت در طول زمان، دچار تغییراتی شده و با اصل مقام همخوانی ندارد، البته این موضوع به معنی این نیست که نمی‌توان با سازی مانند تنبور کارهای نو و نغمه‌های تازه آفرید، اما حفظ پیشینه همواره در زمینه‌های مختلف هنری از دغدغه‌های اصلی هنرمندان بوده است.
در گذشته نه تنها موسیقی محلی و مقامی که حتی موسیقی سنتی ایران هم به همین روش سینه‌به‌سینه یا استاد شاگردی آموزش داده می‌شد تا اینکه زمینه ثبت آنها در قالب نت‌نگاری فراهم شد، لذا این ثبت و ضبط با مقداری تاخیر نسبت به موسیقی سنتی ایرانی در حوزه موسیقی مناطق ایران وارد شد، چون بخش قابل توجهی از استادان این عرصه در نواحی ایران با روش نت نگاری برای ثبت مقام‌ها و نغمه‌ها آشنا نبودند، لذا با توجه به پیشینه بسیار کهن ساز تنبور و همچنین مقام‌های آن، ضرورت ثبت یک مجموعه کامل تحت عنوان فرهنگ تنبور که در آن هنر ساختن، نواختن، مقام‌ها و هر آنچه که پیرامون این ساز قابل ثبت باشد، به شدت احساس می‌شد که در نهایت یک گروه برای اقدام در این زمینه شکل گرفت و نتیجه تحقیقات و بررسی‌های این تیم پرونده «هنر ساختن، نواختن، مقام‌ها و فرهنگ تنبور» بود که در سال 98 به ثبت ملی رسید و یکی از آرزوهای مهم زندگی من در این مسیر با ثبت ملی این پرونده محقق شد.
تحقیقات شما برای ثبت مقام‌ها و دیگر موارد مرتبط با تنبور از چه زمانی آغاز شد؟
رعنایی: تقریبا از آغاز دهه 60 می‌توان گفت که این موضوع به یک دغدغه بسیار مهم برای من تبدیل شد و سرآغاز کاری بود که در سال 98 به ثمر نشست، در این مسیر من از معلم‌های متعددی آموختم، هر کجا که می‌شنیدم مقامی وجود دارد که متفاوت از آموخته‌های من بود، برای شنیدن و ثبت و ضبط آن اقدام می‌کردم این مقام‌ها تنها محدود به مقام‌های رایج در منطقه صحنه و کرمانشاه نبود حتی مقام‌های منطقه لکستان که بخشی از آن در استان لرستان قرار دارد را بررسی و اجرا کردم.
با توجه به این که تنبور را بیشتر به عنوان یک ساز آیینی می‌شناسند، آیا این ساز برای حضور در اجراهای بزرگ یا به اصطلاح ارکسترال محدودیتی ندارد؟
رعنایی: یک موضوع که در استفاده از تمامی سازها به خصوص در اجراهای ارکسترال باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به ظرفیت‌های هر ساز است، همه اکنون در اجراهای ارکسترال از ساز تنبور هم به خوبی استفاده می‌شود و ترکیب‌های بسیار خوب و روح نواز از این ساز حتی در کنار بعضی سازهای غربی انجام شده است، لذا موضوع بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد، استفاده بجا از ساز در اجراهای بزرگ و ارکسترال است و در این زمینه با وجود برخی دیدگاه‌ها که محدودیت‌هایی را برای تنبور قائل می‌شوند، اما این ساز ظرفیت حضور در چنین فضاهایی را نیز به خوبی دارد و با ترکیب بندی مناسب می‌توان از صدای خاص تنبور هم در چنین اجراهایی استفاده کرد.
در شرایط امروز مهمترین دغدغه شما چیست؟
رعنایی: بدون شک یکی از دغدغه‌های مهم من و بخش عمده هنرمندانی که به صورت جدی در این عرصه حضور دارند، موضوع حمایت از تولیدات فاخر هنری است، متاسفانه فقدان یک ساختار منسجم در زمینه حمایت از تولید آثار فاخر باعث شده تا شاهد تولیدات نه چندان قوی در حوزه موسیقی باشیم و همین مسئله، زمینه تنزل ذائقه هنری جامعه به دلیل تولید پرحجم آثار ضعیف را درپی دارد، در حالی که بحث فرهنگ امروزه از موضوع‌های بسیار مهم برای تصمیم‌سازان جامعه است، انتظار می‌رود، در چنین شرایطی با حمایت بخش‌های مختلف از تولید آثار فاخر ، زمینه ارتقاء ذائقه هنری جامعه بیش از پیش فراهم شود.
اجرای یاوران مسم استاد یحیی رعنایی را در ادامه ببینید و بشنوید 

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/714440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آهنگ «یادم میوفتی» با صدای ناصر زینعلی

دو بازوی ایرانی کارترون در اندیشه رکوردشکنی (عکس)

ویدیوی جدیدی از ربات عجیب پروتوکلون با 1000 عضله شبیه انسان منتشر شد

یک پاکبان کرمانی دیگر بر اثر تصادف با خودرو جان باخت

متن جنجالی رضا گلزار در اینستاگرام / پز نیست! + عکس

هشدار فرزاد به بازیکنان مس کرمان

مدیرعامل استقلالی اخراجی‌های حاشیه ساز را تهدید کرد؛ برای آخرین بار هشدار می‌دهم!

سوال هوادار: رضا جبیره از کجا پیدا شد!

عجیب‌ترین منظومه جهان کشف شد

حامد لک دوباره هشت‌پای پرسپولیس شد!

جزئیات برگزاری رژه روز ارتش در کرمان

پلمب رستوران بام کرمان به دلیل تخلفات و اقدامات هنجارشکنانه

نرم افزار کاربردی «ایران من» رونمایی می‌شود

افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن در استان سمنان | اولویت های راهسازی پیگیری شد

ساعی: جایزه ورزشکار سال حق المپیکی‌ها بود

جشنواره‌ای در قشم که برای قشم نبود!

تحلیلگر آمریکایی مطرح کرد: مصائب وجودِ یک احمق در قدرت!

خبرنگار اسرائیلی: در تیم ترامپ بر سر مذاکره با ایران چه می‌گذرد

سرمقاله وطن امروز/ باتلاق تحریم‌ها؛ پای اروپا در گل فرو رفت

خانواده‌های شهدا و ایثارگران ذخایر ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند/ باید از ظرفیت نخبگان ایثارگری استفاده شود

معاون اول رئیس‌جمهور به کرمان سفر می‌کند

هزینه‌کرد 377 میلیارد تومانی برای آسفالت معابر روستایی خراسان‌جنوبی

گلزار شهدای خرم‌آباد غبارروبی شد

پنجمین جشنواره «رسانه و عدالت» در کرمان برگزار می شود

عکس/ استوری جنجالی محمدرضا گلزار در اینستاگرام

مجلس در مسیر حکمرانی نوین داده‌محور؛ قانون جدید در راه است

کرمانی ها در حمایت از مردم مظلوم ومقاوم غزه راهپیمایی می کنند

زیر و بم حقوق و مزایای سال 1404: از افزایش حق اولاد و مسکن تا جزئیات مالیات و وضعیت حقوق سربازان!

حمایت وزیر ورزش از تیم والیبال فولاد سیرجان

شروین حاجی‌پور خواننده تیتراژ سریال «وحشی» هومن سیدی شد

آغاز فصل جدید ارکستر سمفونیک تهران با روایت خلیج فارس

سرمقاله جوان/ ضرورت نگاه واقع بینانه به مذاکرات غیرمستقیم

سازمان مدیریت باید کانون اندیشه توسعه یزد باشد

رباتی که خوراکی است!

امروز انجام شد؛ بازدید مهندس آقاجانلو از کارخانه‌ فولاد راور و کارخانه های لاستیک های معدنی راور و آریا

هتل‌ها در خط مقدم توسعه گردشگری کرمان قرار دارند

تجلیل از 5 مدیر آموزش و پرورش و 5 مدیر مدرسه استان کرمان که در زمینه میانگین نمرات آزمون نهایی رشد داشته اند

نیاز استان به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار جهت احداث فضاهای آموزشی

اجرای زنده و بی‌نظیر سالار عقیلی در آنتن زنده

سرمقاله جام جم/ سفر گروسی، مکمل مذاکرات ایران و آمریکا

سرمقاله شرق/ سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌سوزی

نشست اندیشه‌ورزی پیشگامان پژوهش در علوم ورزشی برگزار می‌شود

بازیافت طلا با پنیر امکان‌پذیر شد

شهدا ستاره‌های فروزانی هستند که در مسیر زندگی انسان قرار گرفتند/ همه باید از مکتب شهید سلیمانی الگوگیری کنند

تصاویر/غبار روبی گلزار شهدا به مناسبت روز ارتش در ارومیه

رتبه 27 استان در ارتباطات در شأن کرمان نیست

پارک فاوا در راه کرمان؛ گامی بلند برای توسعه دیجیتال

عضو شورای شهر: تنها هشت درصد از بافت تهران فرسوده است

گزارش تصویری/ غبارروبی گلزار شهدا به مناسبت روز ارتش در اردبیل

شرایط پیش فروش بک x3 پرو کرمان موتور (فروردین 1404)