مصداق غلبه حاشیه بر متن
سياسي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی مزروعی| حمید رسایی ازجمله نمایندگانی است که از همان ابتدای انتخاب بهعنوان نماینده مجلس دوازدهم بارها خود را به صدر اخبار رسانهها رساند. اوج این بروز رسانهای نیز زمانی رخ داد که او درست در همان روزی که رهبر انقلاب تأکید کردند، سخنان اختلافانگیز و ستیزهگریها میتواند شیرینی مجلس جدید را از بین ببرد، در صداوسیما حاضر شد و مسئله انتخاب رئیس مجلس را به بهانهای برای جنجالآفرینی تبدیل کرد. نتیجه حضور رسایی نیز این بود که معاون سیاسی صداوسیما از سمت خود استعفا داد و به تعبیر بهتر برکنار شد. رویکرد تنشآفرین رسایی از زمان آغاز مجلس دوازدهم همچنان تداوم داشته و هر روز به یک بهانه جدید بروز پیدا میکند. برخلاف ظهور رسانهای پررنگ اما کارنامه اقدامات رسایی در حوزه قانونگذاری که سعی دارد خود را لیدر جریان منتقد رئیس مجلس نشان بدهد، پربار نیست تا از او چهره یک منتقد کمعمل ساخته شود.
کارنامه رسایی در مجلس دوازدهم
براساس اطلاعاتی که در سامانه شفافیت آرای نمایندگان مجلس منتشر شده رسایی طی مدت حضورش در مجلس دوازدهم کلاً دو پیشنهاد ارائه داده که هر دوی آنها با مخالفت نمایندگان تصویب نشدهاند. هر دو این پیشنهادها - که مربوط به اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان بوده است - زیر 100 رأی در مجلس کسب کردهاند. یکی از طرحها 86 رأی و دیگری تنها 60 رأی موافق کسب کرده است. رسایی که با ارائه دو پیشنهاد در مورد اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس سعی کرده، نشان دهد در این حوزه دغدغه دارد؛ سه مرتبه در مورد سایر طرحهایی که با همین موضوع نگاشته شده بودند در انتخابات شرکت نکرده و رأیی نداده است تا نشان دهد نسبت به موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان بهقدری دغدغه ندارد که رأی مخالف یا موافق بدهد. برخلاف قانوننویسی که مهمترین مسئولیت نمایندگان محسوب میشود، این نماینده پر حضور در فضای رسانهای در تذکردادن پر کار بوده و مطابق آنچه در کانال شخصیاش در ایتا منتشر کرده 30 تذکر خطاب به نمایندگان و بهویژه رئیس مجلس مطرح کرده که شرح برخی از این تذکرها در همین مطلب آمده است. او همچنین هفت نامه را خطاب به دستگاههای مختلف امضا کرده که ازجمله آنها میتوان به «درخواست از شورایعالی فضای مجازی مبنیبر تداوم فیلترینگ» و «درخواست تغییر دکترین نظام در ساخت سلاح هستهای از شورایعالی امنیت ملی» اشاره کرد. همچنین مطابق آماری که در سامانه شفافیت آرای نمایندگان منتشر شده، رسایی طی جلساتی که در مجلس حاضر بوده 37 مرتبه در رأیگیری شرکت نکرده و چهار مرتبه نیز رأی ممتنع یا بیاثر داده است که مجموع این عدد یعنی 41 رأی معادل 27 درصد کل آرای او در مجلس دوازدهم است. او در بیش از یکچهارم تصمیمات مجلس بدون نظر بوده که این رقم با مقایسه بروز رسانهای رسایی در مجلس بهعنوان یک نماینده پر صدا کاملاً در تضاد است. از مجموع 111 رأیی که رسایی تاکنون داده 78 مرتبه موافق ثبت شده و 33 مرتبه نیز رأی او مخالف ثبت شده است. از مجموع این 111 مرتبه 40 مرتبه رسایی رأیی متضاد با غالب نمایندگان داده، یعنی او در 36 درصد موارد با اکثریت مجلس مخالف بوده است. یکی از موضوعات پرتکراری که رسایی درمورد آن غالباً در رأیدهی شرکت نکرده موضوع اصلاح قانون انتخابات شوراهاست. او در این باره که یکی از موضوعات پرتکرار مجلس دوازدهم بوده مطابق آنچه در سایت شفافیت آرای نمایندگان منتشرشده 18 مرتبه در رأیگیری شرکت نکرده است. رسایی در حالی نسبت به موضوع اصلاح قانون انتخابات شوراها بیدغدغه ظهور کرده است که خود با حضور مؤثر در حزب شریان از الان دارد برای انتخابات سال آینده شوراهای اسلامی گرم میکند و احتمالاً همچون انتخابات مجلس با مشارکت اعضای این حزب فهرستی را ارائه و تبلیغ خواهد کرد.
شما راست میگی!
پس از تصویب لایحه حجاب در شورای نگهبان اکنون نمایندگان مطالبه اجرای آن را دارند؛ اما شورایعالی امنیت ملی با توجه به اثرات اجتماعی که نواقص این لایحه ممکن است بر جامعه بگذارد، اجرای آن را متوقف کرده است. رسایی اما علیرغم اینکه قالیباف این موضوع را تشریح کرده بود در صحن علنی مدعی شد شورایعالی امنیت ملی مصوبهای در این مورد نداشته است. قالیباف در واکنش به این جنجال بار دیگر بدون ذکر نام شورایعالی امنیت ملی متذکر شد: «همان دستگاهی که اجرای لایحه را به تعویق انداخته دستور به عدم اجرای آن داده است.» روز چهارشنبه سخنگوی هیئترئیسه مجلس نیز تأیید کرد: «تأخیری که در ابلاغ قانون عفاف و حجاب به وجود آمده، به جهت جمعبندی شورایعالی امنیت ملی است.» تلاش رسایی برای دروغگو خطاب قراردادن رئیس مجلس نهتنها کمکی به اجرای لایحه حجاب و رفع نواقص آن نمیکند، بلکه جایگاه مجلس را در انظار عمومی پایین میکشد؛ اما منافع جناحی و حزبی این نماینده را ترغیب کرده تا هر بار با یک بهانه جدید به سمت رئیس مجلس هجوم ببرد.
به گریه هم گیر میدید؟
بعد از آنکه رئیسجمهور در همایش خانواده با نمایش ناگهانی همسر مرحومش شرایطی احساسی یافت و گریه کرد، این نماینده مجلس از این فرصت نیز برای حمله به رئیسجمهور بهره برد و در توییتی گریه وی را نه از سر دلتنگی، بلکه از سر استیصال خواند و مدعی شد درماندگی به دلیل ضعف و نابلدی در پذیرش کاری بوده که توانایی انجامش را نداشته است. اینکه یک نماینده حق دارد نسبت به عملکرد اجرایی دولت و رئیسجمهور با دلایل فنی و قابلدفاع منتقد باشد، امر بدیهی و نکویی است؛ اما اگر نمایندهای بدون استدلال از اندک فرصتی برای تخریب شخصیت رئیسجمهور بهره ببرد، نهتنها دردی از کشور دوا نمیکند، بلکه با ایجاد تنش و بحران شرایط را به سمت دوقطبیهای جناحی و مخرب سوق میدهد.
به قانون احترام بگذارید
پس از آنکه شورایعالی فضای مجازی در مصوبهای به رفع فیلتر واتساپ و گوگلپلی رأی داد، برخی که خود را مدافع قانون میدانند در این مورد علیه شورایعالی فضای مجازی خنجر کشیدند و اظهاراتی تند علیه این نهاد مطرح کردند. در چنین فضایی رسایی نیز از قافله عقب نماند. او درحالیکه تاکنون هیچ طرح اصلاحی یا تدوینی را در مجلس ارائه نداده، زیر یک نامه که احتمالاً خود نیز از نویسندگان اصلی آن است امضا زده و آن را در کانال ایتاییاش منتشر کرده است. این نامه - که امضا کنندگان آن حتی اسم خود را در زیر آن درج نکردهاند تا نشان دهند از واکنش افکار عمومی هراس دارند - یک ساعت قبل از مصوبه شورایعالی فضای مجازی از این نهاد خواسته بود فیلترینگ تداوم یابد.
رسایی پیشازاین نیز در پاسخ به سؤال مجری تلویزیون که از او پرسیده بود چرا علیرغم مخالفت با رفع فیلتر خود در پلتفرمهای خارجی حضور دارد؟ این حضور را اینگونه توجیه کرده بود که چون پلتفرمهای خارجی منطقه جنگی است. عموم نباید در آن حضور داشته باشند. او علت حضورش را در پلتفرمی که میدان جنگ خوانده بود، اینگونه توجیه میکند: «ما باید باشیم تا پاسخ دهیم و دفاع کنیم.»
از نظر رسایی مقصر همیشه قالیباف است
حمید رسایی که دال مرکزی اظهارات خود در مجلس را تقابل با قالیباف قرار داده، زمانی که به دلیل رأیگیری کاغذی در انتخابات هیئترئیسه تعدادی رأی کموزیاد شد، انگشت اتهام را به سمت قالیباف نشانه رفت. درحالیکه اساساً آن زمان قالیباف هنوز رئیس مجلس نبود و مسئولیتی در شمارش آرا نداشت. رسایی خطاب به قالیباف معترض میشود که چرا او پس از انتخابات گفته اتفاق خاصی نیفتاده و فقط یک رأی جابهجا شده است، درحالیکه 40 رأی جابهجا شده بود. رسایی این قیاس را با اختلاس سههزار میلیاردی مقایسه میکند تا به این ترتیب قالیباف را تلویحاً توجیهگر فساد بخواند. قالیباف اما در پاسخ به این نماینده تهران تشریح کرد: «در موضوع برگزاری انتخابات هیئترئیسه من هم مانند جنابعالی روی یکی از صندلیها نشسته بودم و هیچمسئولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشتم.» او همچنین در مورد شائبه تبدیل 40 رأی به یک رأی پاسخ داد: «تنها کاری که ما انجام دادیم، این بود که اطلاعرسانی کردیم تغییراتی که در شمارش انجام شده به تغییری در اعضای هیئترئیسه منتهی نشده و تنها یک مورد در دبیران جابهجا شده که آن هم آرا برابر شده و با قرعهکشی یک تغییر انجام شد.» قالیباف علیرغم اینکه در نخستین رأیگیری مجلس نقشی نداشته برای پاسخ به افکار عمومی در مورد شائبهای که به آن دامنزده شده بود، گفت: «مردم بدانند در اینجا به دلیل نوع کارتها این اختلافات ایجاد میشود؛ راهکار این است که آییننامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم و رأیگیری هیئترئیسه بهصورت الکترونیکی برگزار شود.»
اصلاح قانون را سیاسی نکنید
دیگر موضوعی که حمید رسایی روی آن دست گذاشته و دیروز نیز پیگیر آن بوده ماجرای غیرقانونی بودن حضور محمدجواد ظریف در سمت معاونت راهبردی رئیسجمهور است. حساسیت بر سر مسئولیت گرفتن افرادی که فرزندانشان تابعیت غیر قهری دارند، امری منطقی است؛ اما ازآنجاکه قانون هنوز در این باره پیشبینی ندارد، اجرای آن مطالبه مجلس است و رئیس مجلس نیز در دیدار با خبرنگاران پیشازاین به ظریف توصیه کرده بود که تا زمان اصلاح قانون از مسئولیت کنار برود. اما آنچه باعث شده یک مطالبه منطقی به حاشیه برود دعواهای جناحی و غیرفنی دولت و برخی نمایندگان بر سر موضوع کنارگذاشتن ظریف است. از طرفی دولت نباید با نوشتن لایحهای غیردقیق این تصویر را بسازد که میخواهد یک قانون را صرفاً برای یک نفر تغییر دهد. از سوی دیگر نمایندگان نباید در برابر ایرادهای فنی به قانون که موردتوجه رهبر انقلاب نیز قرار گرفته مقاومت کرده و یا با تأکید چندباره به غیرقانونی بودن حضور ظریف و هم زمان عدم توجه بهضرورت اصلاح قانون این تصویر را بسازند که نگاه آنها به موضوعی که طیف زیادی از فارغالتحصیلان خارج از کشور را نیز شامل میشود سیاسی و غیراصلاحی است. جنجال بر سر مسئله ظریف بدون ارائه راهکار اما راهبردی است که رسایی بر آن تأکید داشته و ترجیح میدهد در بحبوحه مشکلات اقتصادی و امنیتی منطقه یک مسئله سیاسی را ضریب بدهد. او روز گذشته نیز خطاب به قالیباف معترض شد که چرا قوه قضائیه شکایت کمیسیون امنیت ملی به دیوان عدالت اداری مبنیبر غیرقانونی بودن حضور ظریف را ترتیب اثر نمیدهد. رئیس مجلس این مطالبه را اما اینگونه پاسخ میدهد: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این سؤال رسیدگی و نامه رسمی را به دیوان عدالت اداری ارائه کرده است. امیدواریم دیوان عدالت اداری به این موضوع مهم سریعتر رسیدگی کند. البته سازمان بازرسی کل کشور هم میتواند به این مسئله رسیدگی و از جهت قانونی حکم خود را صادر کند.» قالیباف که پیشازاین از دولت خواسته بود اگر ایرادی به قانون دارد لایحه جدید بدهد، نکته مطرحشده توسط رسایی را درست توصیف و تأکید میکند که این موضوع حتماً مورد پیگیری قرار میگیرد.
کار انتخاباتی برقرار است
در شرایطی که کارنامه قانوننویسی رسایی خالی از اقدام است، این سؤال پیش میآید که این نماینده مجلس وقت غیرکاری خود را چگونه پر میکند؟ بهغیراز رفتن به مساجد و دیدار با مردم- که مطابق اخبار کانال رسایی ماهی یکی دومرتبه بیشتر نبوده است- حضور در جلسات حزبی نیز در برنامه کاری او قرار دارد. رسایی که از زمان راهاندازی حزب شریان جزء حلقه اصلی این حزب بوده و در نخستین مجمع این حزب سخنرانی کرده بود در دومین مجمع این حزب که اخیراً در فاصله چندماه به انتخابات شورای شهر برگزار شد نیز حضور پررنگی داشت تا نشان دهد او و شریان برنامه جدی برای کنش انتخاباتی دارند که البته امر مذمومی نیست؛ اما کنش انتخاباتی زمانی معنا پیدا میکند که مردم اثر آن را نیز ببینند و مشارکتی فعالانه را از افراد پس از انتخابشان شاهد باشند. اینکه نمایندهای بدون کارنامه عملی چشمگیر برای کرسیهای شورای شهر برنامهریزی کند؛ صرفاً امیدواری به خروجی و اثر عینی را کمرنگ میکند.
-
شنبه ۲۲ دي ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶:۴۵
-
۶ بازديد
-
-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/692491/