کرمان رصد

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم مقالات

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/676401/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علم حقیقی یا علم مجازی؟

پیشرفت عجیب هوش مصنوعی در ده سال آینده

توضیحات زاکانی درباره برگزاری مراسم سالگرد شهید سلیمانی

آغاز فاز 2 عملیات اجرایی بیمارستان 150 تخت‌خوابی شهربابک

افتتاح نیروگاه خورشیدی 25+5 مگاواتی مجتمع مس شهربابک

قیمت جدید محصولات کرمان موتور امروز پنجشنبه 1 آذر 1403 اعلام شد + جدول قیمت

آغاز عملیات اجرایی نیروگاه 100 مگاواتی خورشیدی، تصفیه‌خانه آب شرب شهربابک و پروژه آهک 2 مجتمع مس شهربابک

کشف 50 هکتار زمین خواری با شناسایی اعضای یک باند در کرمان

چند طرح حوزه انرژی در شهربابک افتتاح یا کلنگ‌زنی شد

آمادگی کامل رامین رضاییان برای دیدار با پاختاکور

اکونومیست: ترامپ چه معامله‌ای با تهران می‌خواهد؟

سرمقاله آرمان ملی/ رویارویی تهران و اروپا

بهسازی و تجهیز پارکینگ طبقاتی اندیشه آغاز شد

چرا نباید به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در تهران

رامین رضاییان به بازی استقلال پاختاکور ازبکستان می رسد؟

24 میلیون ایرانی زیر سقف‌های خطرناک

توقیف خودروی قاچاق 150 میلیارد ریالی در گیلان

برگزاری نشست مشترک شهرداری‌های تهران و کرمان برای برگزاری سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی

فاز دوم بیمارستان ١5٠ تختخوابی شهربابک آغاز شد

برگزاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان در کرمان

در سفر استاندار ‌کرمان به شهربابک چه گذشت؟

علی مطهری: روس‌ها ایران را سپر خود در برابر آمریکا کرده‌اند

ساماندهی 12 گذر تشرف به حرم امام رضا (ع) آغاز شد

نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی

انفجار کپسول هلیومی قربانی گرفت

فروش اقساطی 3 خودروی کرمان موتور آغاز شد

زاکانی: با همه توان به برگزاری مراسم سالگرد شهید سلیمانی کمک می‌کنیم

سرمقاله روزنامه جوان/ انتقال پایتخت؟ شوخی می‌کنید؟!

مدت زمان حافظه گربه چقدر است؟

یک ربات کوچک، 12 ربات بزرگ را گروگان گرفت!

بهترین خبر ممکن برای استقلال و موسیمانه پیش از بازی با پاختاکور

برگزاری یادواره اسوه‌های ایثار و شهادت در راور

ما خیلی نباید به روسیه تکیه کنیم؛ اینها چندان صداقت ندارند!

خیانت روس‌ها به ایران؛ مسکو کنار اسرائیل قرار می‌گیرد

روس‌ها در نهایت کنار اسراییل خواهند بود

در ایام سالگرد شهادت سردار دل‌ها شاهد یک اربعین دیگر در کرمان هستیم

فارس رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت انار را دارد

تصاویر/نشست مشترک شهرداری‌های تهران و کرمان، با موضوع برگزاری پنجمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها

ارتقا ایمنی محور بندرعباس به سیرجان با ترانشه حاجی آباد/ پیش‌بینی اتمام پروژه تا پایان سال

تصادف با شتر مرگبار شد

ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز تا 100 متری حریم راه‌ها

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تحمیل ریسک سیستماتیک به بانک‌ها

رباتی که نظافت را برعهده می‌گیرد

مراسم سالگرد شهید سلیمانی تولید قدرت فرهنگی در جهان است

کرمان برای میزبانی از زائران شهید سلیمانی آماده می‌شود

بهترین خبر برای استقلال و رامین رضاییان قبل از دیدار با پاختاکور

شرکت ملی مس هم‌اکنون 6.9 میلیارد دلار پروژه در حال احداث دارد/ساخت داخل در «ملی مس» دیگر یک شعار نیست

عرضه سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت ماهان سیرجان در بورس کالا

آیا سرطان قلب ممکن است؟ شناخت بیشتر درباره این بیماری نادر