کرمان رصد

آخرين مطالب

دستاوردهای «طوفان‌الاقصی» مقالات

دستاوردهای «طوفان‌الاقصی»
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - آخرین خبر / با عبور از یک سالگی عملیات «طوفان الاقصی» و اوج‌گیری روزافزون جنایات رژیم صهیونیستی سوالات متعددی درخصوص اهمیت انجام این عملیات و دستاوردهای آن مطرح می‌شود. شهادت هزاران نفر در فلسطین، لبنان و سوریه، آوارگی 90 درصد جمعیت ساکن در غزه و تخریب بیش از 60 درصدی بناها در باریکه غزه به تقویت ابهامات پیرامون چرایی آن می افزاید. همچنین هدف قرار گرفتن بسیاری از رهبران مقاومت که سرآمد آن‌ها «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، «یحیی السنوار» و ... بوده‌اند و نیز شهادت بسیاری از فرماندهان ارشد گروه‌های مقاومت باعث شده تا کارآمدی و توان عملیاتی آن‌ها در میدان جنگ و موجودیت این گروه‌ها در آینده مورد توجه قرار گیرد. از همین رو، برشمردن دلایل و اهمیت طراحی و اجرای عملیات «طوفان الاقصی» و دستاوردهای آن از منظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی ضروری به نظر می‌رسد.
پیمان ابراهیم
1-بیانیه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی در 13 اوت 2020 برای عادی‌سازی و توسعه روابط در حالی منتشر شد که از آخرین پیمان صلح یک کشور عربی(اردن) با رژیم صهیونیستی 16 سال گذشته بود. پس از امارات نیز، بحرین و سودان با دریافت امتیازهایی از آمریکا، به پیمان صلح و همکاری با رژیم صهیونیستی پیوستند و در ادامه نیز زمزمه‌هایی مبنی بر عادی شدن روابط این رژیم با عمان، عربستان و... به گوش رسید. اگرچه که برخی کشورهای عربی از سال‌ها قبل‌تر، ارتباطات پنهانی با رژیم صهیونیستی داشتند اما عملیات هفت اکتبر، طراحی آمریکا برای به حاشیه بردن مسئله فلسطین، فراموشی سال‌ها جنایت رژیم صهیونیستی و قدم نهادن رسمی آن به جغرافیای کشورهای عربی و اسلامی را خنثی نمود و پیمان ابراهیم و آینده آن را به فراموشی سپرد.
کریدور آی‌مِک(IMEC)
2- دالان اقتصادی که سپتامبر 2023 با یادداشت تفاهمی در هند کلید زده شد و هدفِ آن از یک سو، اتصال و یکپارچه‌سازی اقتصادی میان آسیا و اروپا و از سوی دیگر، به چالش کشیدن کریدور «راه ابریشم» بود که چین را از آسیای میانه و ایران به اروپا متصل می‌نمود. مسیر در نظر گرفته شده برای این کریدور، هند، امارات، عربستان، اردن، اسرائیل و یونان است. در واقع کریدور «آی‌مِک» را می‌توان مکمل و قطعه‌ای از پازلی دانست که اساس آن را آمریکا در «پیمان ابراهیم» بنا نهاد و رژیم صهیونیستی بخشی از آن بود. عملیات هفت اکتبر توانست اجرای این پروژه که اسرائیل را به هاب اقتصادی ممنطقه بدل می‌نمود، با چالش جدی روبرو کند به‌طوری که یک ماه پس از آغاز جنگ، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، توقف یا جلوگیری از اجرای کریدور «آی‌مِک» را یکی از دلایل احتمالی عملیات حماس علیه اسرائیل عنوان کرد. اهمیت این کریدور برای رژیم صهیونیستی آن‌چنان است که در سپتامبر 2024 «بنیامین نتانیاهو» در مجمع عمومی سازمان ملل نقشه‌ای از کریدور «آی‌مِک» را به عنوان برکت در خاورمیانه! نشان داد. این مسئله، مقابله با توطئه آمریکایی-صهیونیستی در منطقه و ارزش مقاومت و عملیات «طوفان‌الاقصی» را بیش از پیش روشن می‌نماید.
3- فارغ از اثرات امنیتی سنگین عملیات حماس برای رژیم صهیونیستی، این فرصت و مسیر برای دیگران نیز مهیا شد که ضرباتی را بر آن وارد کنند. حزب‌الله لبنان از آغازین روزهای جنگ توانست شمال سرزمین‌های اشغالی را ناامن کند و با گسترش دامنه جنگ، تل‌آویو را نیز هدف قرار دهد. حملات موشکی و پهپادی مقاومت عراق و انصارالله یمن نیز توانسته امنیت رژیم را زیر سوال برده و تاسیسات حیاتی آن را با تهدید جدی مواجه کند. همچنین تعرض صهیونیست‌ها به اماکن و مواضع ایران، عملیات‌های موشکی «وعده صادق» یک و دو را رقم زد و علاوه بر خسارت‌های سنگین، عملا بازدارندگی رژیم را با چالش مواجه نمود.
4- با شروع عملیات «طوفان الاقصی»، رژیم صهیونیستی متحمل بی‌سابقه‌ترین هزینه‌های مالی در بخش‌های مختلف اقتصاد خود شد. پیش‌بینی رشد اقتصادی آن از 3 درصد به 2.4 درصد کاهش یافته و واحد پول رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ، یک‌چهارم ارزش خود را از دست داده است. بحران کارگر و نیروی کار، کاهش سود بانک‌ها، افزایش هزینه‌های دولتی، آسیب‌های جدی در حوزه کسب و کارو ... از دیگر ضربات اساسی بوده که رژیم صهیونیستی متحمل شده است. برآورد موسسات مالی بین‌المللی نشان می‌دهد، این جنگ روزانه 269 میلیون دلار به این رژیم خسارت وارد می‌کند. همچنین روند سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی به فرار سرمایه تبدیل شده و تبلیغات سران صهیونیست‌ برای اسکان در مناطق شهرک‌‌نشین نیز بی‌اثراست.
5- جنایات رژیم صهیونیستی علاوه بر نمایان شدن چهره حقیقی آن برای مردم در سراسر جهان، برخی دولت‌ها را نیز برای انجام اقدامات عملی علیه این رژیم ترغیب نمود. آفریقای جنوبی در دسامبر 2023 شکایتی را علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل «نسل‌کشی مردم غزه» مطرح نمود. اگر چه که این شکایت و نتیجه آن، جنایات اسرائیل را متوقف نکرد اما حمایت بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌الملی را به دنبال داشت. همچنان که آمریکا و هم‌پیمانان آن از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان با آن مخالفت کردند.
* سید محمدرضا موسوی‌فرد، کارشناس ارشد مسائل سیاسی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/665853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست دیپلماسی دولت بایدن در منطقه

شب روشن؛ روایتی از تجربه ساکنان تهران از صدای انفجار سحرگاه دیروز

پدافنــــــــــــــــــد ملـــــی

حمله بومرنگی اسراییل

ایران باید تصمیم بگیرد تنش کنونی به چه سمتی خواهد رفت

تمدید طرح مزایده سوراخ موش در تل‌آویو

تاریخ و زمان دقیق برگزاری مراسم توپ طلا 2024

سنتز نانوفتوکاتالیستی برای کمک به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

ساخت حسگر صوتی مایع با الهام از نهنگ سرخربزه‌ای

معرفی نشانگرهای اختصاصی «کرفس کوهی» بومی ایران

ثبت پراکنش جدیدی از یک سوسمار در جزیره ایرانی خلیج فارس

کمیسیون پزشکی جانبازان برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد مازندران از برگزاری بیش از 8 هزار جلسه مشاوره ای خبرداد

واریز وام‌های فوری دولتی برای این دهک‌ها

سرپرست علوم پزشکی کرمان منصوب شد

واریز وام‌های فوری دولتی برای این دهک‌ها | دولت دهک‌های پایین را خانه‌دار کرد

استاندار کرمان: برنامه‌های روزمره در فرایند جابجایی مسئولان نباید دچار رکود شود

اسید پاشی در کرمان | وضعیت خودروهای مورد سوء قصد قرار گرفته را ببینید + فیلم

بیانیه چهره های رسانه‌ای درباره جزایر ایرانی خلیج فارس

مردم ژاپن و کره جنوبی شیفته انار این استان ایران هستند | انارهای شهری که قبل از آغاز فصل پیش خرید می‌شوند

پشت پرده عکس جنجالی دختران تیم خاتون بم/ مرضیه جعفری: تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران هستیم/ زهرا قنبری: مردم ایران تحت تأثیر جو رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند!

خالی کردن حساب مردم با وعده قبولی در دانشگاه ‌تهران

ویدیو/ اسید پاشی در کرمان

عیادت امام جمعه شهر محی آباد از رزمنده دفاع مقدس

گلایه از خلف وعده کرمان موتور در تعهداتش به مشتریان

ترشی انار را در فصل پاییز فراموش نکنید

برگزاری هفته فرهنگی و جشنواره ملی انار ساوه + فیلم

برگزاری همزمان هفته فرهنگی و جشنواره ملی انار ساوه

چرخش 180درجه‌ای استانداردکرمان نسبت به وضعیت جایگاه‌های‌سوخت

خبرهای خوش برای متقاضیان مسکن/ اجرای طرح وام ارزان برای خرید خانه

تور مجازی باغ‌های انار شهرضا رونمایی شد

فرصتی جدید برای خرید خانه / وام 4 درصدی برای خرید مسکن در بافت‌های فرسوده

شهرکرد میزبان مسابقات لیگ بسکتبال جوانان پسر

«کاروانسرای حاج مهدی» کرمان به زودی مرمت و احیاء می‌شود

طرح وام ارزان‌قیمت برای خانه‌دار شدن متقاضیان مسکن

اطلاعات بسیار جالب در مورد سلول‌های بنیادی!

دستگیری سارق وسایل نقلیه در رفسنجان

سازمان غذا و دارو: اثربخشی فرآورده‌های حاوی تریاک هیچ منبع علمی ندارد

رقم دقیق عیدی 1403 کارگران اعلام شد

دستاوردهای «طوفان‌الاقصی»

هم اندیشی «بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان» برگزار می‌شود

اندیشه های ناب امام خمینی برای جوانان

مراحل هفت‌گانه تزکیه نفس در اندیشه اسلامی

رفع انسداد عروق بدون نیاز به جراحی با کمک هوش مصنوعی و فناوری‌ نانو

این اسفنج از زباله طلا می‌گیرد!

پودر معجزه‌آسا کربن را از هوا می‌مکد

ابهامات ریاست بر «سازمان ملی هوش مصنوعی» و عدم نهایی‌ شدن اساسنامه

محقق پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی نماینده ایران در پروژه زیست‌کره دریایی شد

ایستگاه فضایی بین‌المللی از نگاه کپسول فضانوردی Crew dragon

درک جدید از پدیده فیزیکی خم شدن فضا-زمان