کرمان رصد

آخرين مطالب

رفع فیلترینگ، خواسته ملی، مطالبه مردم مقالات

رفع فیلترینگ، خواسته ملی، مطالبه مردم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حمید شجاعی| شاید اگر امروز از مردم در خصوص خواسته‌شان از دولت در جهت رفع برخی مشکلات پرسش شود، اکثریت قریب به اتفاق به مساله فیلترینگ و لزوم حل و فصل این معضل اشاره کنند.
 معضلی که به قرائت بسیاری تا کنون به جز مضرات مختلف چه در حوزه اقتصادی، چه اجتماعی و... چیزی برای جامعه نداشته است. البته طرح این موضوع بدان معنی نیست که جامعه مشکلات دیگری ندارد و به عبارت دیگر همه چیز درست شده و فقط حل مساله فیلترینگ مانده است. بلکه به واقع مشخص است که جامعه با مشکلات متعددی روبه‌رو است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مشکلات اقتصادی و معیشتی اشاره کرد، اما مردم خود واقف هستند که حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است و تابع یک مساله خاص هم نیست، بلکه با دست‌اندازهای مختلفی مثل تحریم مواجه است که ابتدا باید آنها حل شود که اقتصاد کشور نیز بتواند نفسی راحتی کشیده و شرایط بهبود یابد. اما در چنین شرایطی باید به سوی وعده‌ها و شعارهایی از سوی رئیس‌جمهور رفت که زود بازده هستند و راحت‌تر از وعده‌های مدت‌دار قابل حصول خواهند بود. رفع فیلترینگ از وعد‌ه‌ها و صحبت‌های محوری مسعود پزشکیان در دوران انتخابات و پس از آن بود که از قضا یکی از این مسائل و مطالبات کوتاه‌مدت و دست یافتنی است که با یک وفاق و هماهنگی میان حاکمیتی می‌توان به‌راحتی آن را حل و فصل کرد. با این حال نکته‌ای که دیگر بسیاری بدان رسیده‌اند اینکه سیاست فیلترینگ‌ها سال‌ها است که بی‌اثر شده و دیگر کارکرد موثری ندارد و از سوی دیگر روشن نیست چرا در این خصوص مقاومت می‌شود. در برخی از کشورهای دنیا، ممکن است براساس منافع ملی آن کشور، محدودیت‌هایی بر روی بعضی از شبکه‌های اجتماعی اعمال کنند، اما فیلترینگ همه‌جانبه در هیچکدام از کشورهای جهان غیر از یکی دو کشور اتفاق نیفتاده است. البته پیشرفت برق‌آسای تکنولوژی در جهان معاصر، عملا دولت‌ها را در مقابل اعمال اراده فیلترینگ گسترده با مشکل مواجه خواهد کرد و شواهد این امر، هم اکنون نیز در کشور قابل مشاهده است. بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ISPA) میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در شهریورماه 14٠3، از قبل از اعمال فیلترینگ بیشتر شده است. بر اساس این نظرسنجی، استفاده ایرانیان از شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام به ترتیب به 6/50 و 3/39 درصد رسیده است که در مقایسه با قبل از اعمال فیلترینگ یعنی خردادماه 14٠1، بیشتر شده است. این امر یک پیام واضح دارد و آن بی‌اثرشدن فیلترینگ است. از طرفی نکته‌ای که سال‌هاست خود به نقض غرضی آشکار تبدیل شده، حضور مقامات و مسئولان در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی است که با محدودیت مواجه شده و برای مردم فیلتر است و باید با هزینه‌های گزاف فیلترشکن تهیه کرده و وارد این شبکه‌ها شوند. نکته مهم دیگر در این است که بین استفاده بیشتر از فیلترشکن‌ها حفره‌های امنیتی پدید می‌آید که در مجموع بسیار خطرناک است. در چنین شراطی به نظر می‌رسد که صلاح در این است که با توجه به معایب متعدد فیلترینگ و از سوی دیگر محسنات رفع فیلترینگ دستگاه‌های مسئول و مرتبط به کار اعم از وزیر ارتباطات به‌عنوان مجری، رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی و سایر مقامات مسئول عزم و اراده محکمی در جهت حل این مطالبه چند ساله جامعه داشته باشند تا وفاق ملی مدنظر رئیس‌جمهور میان جامعه و حاکمیت بیش از پیش تقویت شود.
موضع دولت
مدت زمانی‌که از روی کارآمدن دولت چهاردهم می‌گذرد مساله فیلترینگ جزو پرتکرارترین و پرسوال‌ترین مسائلی بوده که همواره از جانب اهالی رسانه از مسئولان دولتی اعم از رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات پرسیده شده و آنها نیز همواره بر رفع این مطالبه مهم جامعه و پیگیری آن تاکید کردند. چنانکه هفته گذشته بود که فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در پاسخ به «آرمان ملی» گفت: «موضوعات در همان عهدی که آقای دکتر پزشکیان بستند پیش می‌رود و دنبال می‌شود». البته اینکه این مساله تا چه حد مصرانه و مجدانه پیگیری و دنبال شود نیز در جای خود طرح و پرسش است. اینکه دولت تا چه میزان می‌تواند در این حوزه با سایر قوا به یک تعامل و وفاق برسد تا هر چه سریع‌تر رفع فیلترینگ اتفاق بیفتد. در همین راستا نیز رئیس‌جمهور صبح سه‌شنبه در حاشیه تقدیم بودجه 1404 به مجلس در گفت‌وگویی در این خصوص که همچنان به وعده‌هایی که به مردم داده از جمله موضوع رفع فیلترینگ پایبند است، اظهار کرد: «ما حرف‌هایی که زدیم تا آخر پای آن هستیم و به وعده‌های خود پایبند هستیم. قطعا در حال تلاش هستیم تا حرف‌هایی که زده‌ایم در عمل پیاده کنیم». مسعود پزشکیان ادامه داد: «در خصوص رفع فیلترینگ نیز وزیر ارتباطات، اطلاعات را جمع‌آوری کرده است و این هفته در نشست سران گزارش دادند. قرار شد هم مجلس و هم قوه قضائیه و وزارت ارتباطات بنشینند جمع‌بندی داشته باشند و مراحل طی شود. بحث کاملا کارشناسی است. روندی که اکنون طی شده است به نفع مملکت نیست و باید برگردد. نحوه این‌که چگونه برگردانده شود در حال تفاهم هستیم که باهم با یک زبان و نگاه مشترک پیش برویم که اختلاف و سوءتفاهم پیش نیاید». به‌نظر می‌رسد که این مساله می‌تواند در جلسه سران قوا پیگیری و حل و فصل شود و باید دید در نهایت عزم و اراده دولت برای رفع فیلترینگ تا چه اندازه می‌تواند سایر قوا را با خود همراه کرده و این مساله مهم را محقق سازد.
حرکت به سوی بازگشایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت اظهار داشت: کیفیت شبکه و دسترسی‌ها در کسب و کارهای دیجیتال برای‌مان اهمیت دارد. اعتراض‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و ما برای حل این مشکلات به‌جد عمل می‌کنیم. ستار هاشمی گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در برنامه‌های‌مان هست و بر آن تاکید داریم. در تکالیف برنامه هفتم هم بر این مساله تاکید شده است و هیچ راهی جز این، نداریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی بیان داشت: تعداد کاربران، قابل توجه و چند ده میلیون است، بنابراین تقویت خدمت‌رسانی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی را دنبال می‌کنیم. هاشمی با اشاره به آخرین وضعیت توسعه خطوط فیبر نوری، اظهار کرد: توسعه خطوط فیبرنوری را به‌جد دنبال می‌کنیم. با بررسی میدانی که از توسعه‌های چندماه اخیر داشتیم مشخص شد که این توسعه‌ها شتاب‌زده و فاقد کیفیت لازم است و در این بخش بازنگری خواهیم کرد. در تلاشیم مردم بتوانند با کیفیت مناسب از منازل‌شان به شبکه متصل شوند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص فیلترینگ تصریح کرد: همان‌طور که رئیس‌جمهور اشاره کردند، کارشناسی در لایحه فنی در وزارتخانه با دقت نظر ویژه‌ای انجام و گزارش آن به سران ارائه شد. نگاه‌ها براساس وضعیت‌های فنی بود. وضعیت موجود به‌صلاح نیست و دولت با جدیت موضوع رفع فیلترینگ را دنبال می‌کند. طبیعتا باید به سمتی برویم که ارتقا وضعیت موجود داشته باشیم، جمع‌بندی هم این بوده که ادامه وضعیت موجود به مصلحت نیست و باید به سمتی برویم که بازگشایی اتفاق بیفتد. هاشمی ادامه داد: ادامه روند فیلترینگ به مصلحت نیست و چالش‌های جدیدی برای کشور ایجاد کرده است، ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم چرا که از طرفی وعده رئیس‌جمهور و دولت بوده است و از طرفی موضع رسمی دولت به حساب می‌آید.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/665031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام رزمندگان حزب الله لبنان به مردم: پرچمی که در دستان ماست هرگز بر زمین نخواهد افتاد (زیرنویس فارسی)

تقلید عجیب استقلال از پرسپولیس برای بازی با الهلال

مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی افزایش یافت

مسعود شجاعی بدون معارفه در رفسنجان + عکس

ناردنگ؛ جشنواره‌ای با رنگ و طعم انار در گرگان

مسعود شجاعی بدون معارفه در رفسنجان (عکس)

عکس| مسعود شجاعی به رفسنجان رسید

دیپلمات سابق: نباید خودمان را با بریکس گول بزنیم

نیولاینز گزارش داد: ترکـ زنـدگی در لبنــان

کاریکاتور صلح

ترازویی که صداوسیما با آن نطرسنجی‌ها را کیلو می‌کند خراب است!

تئوریسین جنگ آب افغانستان در تهران چه می‌کند؟

شدت گرفتن حملات هوایی علیه لبنان؛ افزایش تلفات ارتش اسرائیل در جنوب لبنان

زلزله شدید این استان را لرزاند

ثریا قاسمی متولد چه سالی است | بیوگرافی خواندنی ثریا قاسمی

تولید غشا‌های تصفیه کننده آب

بلو اوریجین نمادی از «ادیسه فضایی 2001» را به فضا برد

خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران مسئولیت سنگینی برای ما ایجاد می‌کند

روز پر حادثه جاده های کرمان/16 نفر مصدوم شدند

جدول لیگ آزادگان در پایان هفته هشتم (عکس)/ صدرنشینی مس شهربابک بدون سرمربی

فیلم نشست خبری مهدی تارتار قبل از بازی با ذوب آهن + لینک دانلود

افضلی: از بازیکنان، تماشاگران و مسئولان تشکر می‌کنم

نشست کنشگری روحانیت شیعه در مدرسه علمیه فاطمیه کرمان برگزار شد

کسب سه مدال، حاصل کوشش رکابزنان سپاهان

با گردو و انار این میان وعده خوشمزه ترکیه‌ای را درست کنید! (فیلم)

مسعود شجاعی به مسی‌ها پیوست؟

مس رفسنجان در آستانه قرارداد با گزینه جدید سرمربیگری؛ جانشین محرم نویدکیا مشخص شد

بازار بلاک چین کاربرد های خود را افزایش می دهد!

پیروانی خبر داد: گزینه جانشین محرم نویدکیا در آستانه قرارداد با مس رفسنجان

رفع فیلترینگ، خواسته ملی، مطالبه مردم

پرچم دروغین آرین

بریکس می‌تواند به ایران کمک کند

«جنگ» در آمریکا سروصدا به پا کرد

پرونده فساد فوتبال؛ متهمان بعدی چه کسانی هستند؟

FATF در بن‌بست سیاسی

تشکیل جبهه مقاومت رسانه ضروری است

استفاده از توان رسانه‌ها اعجاز می‌کند

سایت صندوق بازنشستگی کشوری دچار اختلال شد/ بازنشستگان در انتظار احکام همسان‌سازی

حداقل دستمزد کارگران 50 سال پیش چقدر بود؟

اعلام رقم دقیق نهایی حداقل حقوق بازنشستگان در سال 1404

تولید نسل جدید الکتروموتور‌های مغناطیسی

ویولن‌سل نوازی یک ربات با ارکستر سمفونیک برای اولین بار

ربات چینی رکورد پرش ایستاده را شکست

مسعود شجاعی سرمربی جدید مس رفسنجان، شبیه‌ترین به محرم!

مسعود شجاعی به لیگ برتر بازمی‌گردد

استقبال از بریکس در آمریکای لاتین

بازگشت دوباره مسعود شجاعی به لیگ برتر !

ادعای جنجالی علی سامره سوژه شد

شهروند خبر نگار؛ تعطیلی استخر در چالدران

گل‌گهر دنبال ضد حمله نیست؛ ذوب‌آهن را آنالیز کردیم