کرمان رصد

آخرين مطالب

52 نفر از کارگران در معدن جان خود را از دست دادند اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش علی خضریان در تشریح بازدیدهای نظارتی و میدانی نمایندگان مجلس از محل حادثه معادن زغال سنگ طبس گفت: به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس از شب گذشته در محل حادثه معدنجو طبس حاضر شده و تاکنون چند مرتبه از محل حادثه و بخش‌های مختلف این معدن بازدید کردیم و طی جلسات متعدد با وزرای کشور، صمت و کار، مسئولان قضایی، دستگاه‌های اجرایی استانی، کارشناسان متخصص و مدیران معدن، مقرر شد کارشناسی دقیقی از تمامی ابعاد حادثه توسط مسئولان وزارت صمت و دستگاه قضایی انجام و گزارش نهایی برای تصمیم‌گیری مناسب و دقیق در اختیار مجلس قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با اشاره به علل بروز حادثه در معدن طبس افزود: تصاعد گاز متان و انفجار در محل بلوک C معدن زغال‌سنگ طبس و سرایت آن به تونل بلوک B موجب شد در مجموع 52 نفر از کارگران این معدن جانشان را از دست بدهند. این سؤال برای تیم اعزامی مجلس وجود دارد که گاز متان در چه فاصله زمانی به بلوک B رسیده و آیا امکان خروج کارگران این بلوک در این مدت زمانی وجود داشته است یاخیر. تاکنون پاسخی برای آن مشخص نشده است.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پیکر حدود 14 نفر از کارگران معدن هنوز خارج نشده و تیم عملیات و امداد و نجات در حال تخلیه گاز متان و خارج کردن پیکر کارگران عزیز هستند. با توجه به بررسی اولیه تیم اعزامی مجلس و نظر کارشناسان، نحوه استحصال سنتی زغال سنگ در این معدن، احتمال وقوع خطرات بعدی را برای کارگران افزایش می‌دهد. لذا حتماً این معدن و سایر معادن مشابه باید به سمت مکانیزه شدن، مانیتورینگ و زه‌کشی گاز متان و تغییر در نحوه استحصال حرکت کنند و تداوم فعالیت معدن با چنین شرایطی وقوع حادثه مشابه را محتمل می‌کند.
خضریان تأکید کرد: ضمن آنکه اقتصاد معدن را باید در نظر بگیریم، باید به امنیت کارگران نیز توجه کنیم و این دو امر حتماً مورد توجه مجلس برای تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر قوانین در موضوع ایمنی فعالیت معادن نیازمند اصلاح بوده که مقرر شده کمیسیون صنایع و معدن مجلس این موضوع را بررسی و پیگیری کند.
وی در ادامه به وضعیت حقوق کارگران فوت شده در این حادثه و همچنین افراد مصدوم و مجروح اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های خانواده‌های کارگران، موضوع پرداخت حقوق و مستمری است، مقرر شده حقوق کارگران به صورت کامل 30 روزه به همراه خسارت و دیه آنها در کمتر از یک ماه آینده پرداخت شود. البته که این امر از داغ سنگین خانواده‌های عزادار چیزی کم نمی‌کند، اما جز تکالیفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و باید پرداخت شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی معدن زغال سنگ طبس، بیان کرد: تیم اعزامی مجلس به دلیل نظارت میدانی از معادن طبس چندین مرتبه در این مسیرها تردد کرده و با مشکلات این مسیر آشنایی پیدا کرده است. لذا از آنجایی که بخشی از این مسیر ارتباطی اختصاصی و بخشی دیگر مسیر عمومی و محور طبس-یزد است و با توجه به تردد زیاد کارگران در این مسیر و احتمال بروز تصادف نیازمند اصلاح است، مقرر شد بخش اختصاصی این مسیر با تأمین مالی و توافق میان ایمیدرو و وزارتخانه‌های صمت و کار با توجه به معادنی که زیر مجموعه شستا قرار دارد و مسیر عمومی نیز توسط سازمان رهداری تامین اعتبار و اصلاح شود. این امر جزو مطالبات جدی کارگران معدن بوده و از سوی مجلس نیز پیگیری خواهد شد.
خضریان خاطرنشان کرد: یکی از سوالات اساسی تیم اعزامی مجلس این است که انفجار در بلوک C معدن رخ داده و سپس به بلوک B با فاصله حدود 2 کیلومتری انتقال پیدا کرده و موجب فوت تعدادی از کارگران شده است، آیا به لحاظ ایمنی کار امکان پیشگیری وجود داشته است یا خیر. که البته در بررسی‌ها به پاسخ مشخصی نرسیدیم و مقرر شده در گزارشات کارشناسی به این نکته توجه شود.
وی با بیان اینکه معدن زغال سنگ معدن جو با گذشت بیش از دو دهه فعالیت هیچ گونه حادثه‌ای نداشته است، تاکید کرد: عمیق بودن استحصال زغال سنگ و رسیدن به عمق حدود 250 متری سطح زمین امکان برخورد به کپسول‌های گاز متان و احتمال بروز حوادث مشابه را افزایش می‌دهد. لذا نبود حادثه طی دو دهه فعالیت این معدن موجب کاهش احتمال و تکرار حادثه نشده و حتماً باید نسبت به مکانیزه شدن، زهکشی گاز متان و مانیتورینگ به صورت جدی اقدام شود.
نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه تداوم فعالیت سنتی معادن زغال سنگ به دلیل خطرات احتمالی و نبود ایمنی کافی جایز نیست، خاطرنشان کرد: در حوزه زغال سنگ حتماً باید به سمت مکانیزه شدن استحصال حرکت کرده و تکالیف ایمن‌سازی معادن را نیز پر رنگتر کنیم. نباید جان کارگران به دلیل نبود اعتبارات کافی و مسائل مالی و بی توجهی به امر ایمن سازی در خطر قرار بگیرد.
خضریان خاطرنشان کرد: هم اکنون بخشی از نیاز زغال سنگ کشور از طریق واردات تأمین می‌شود. در صورتی که با مکانیزه شدن و افزایش استحصال معادن داخلی امکان افزایش درآمد معادن و ایمن‌سازی کارگاه‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت امداد و نجات اظهار کرد: پیکر 14 نفر از کارگران هنوز از بلوک C معدن خارج نشده و با توجه به انفجار و انتشار گاز در محل فعالیت کارگران و وضعیت پیکرهای خارج شده، تیم‌های کارشناسی و امدادی امیدی برای زنده بودن کارگران داخل معدن نداشته و تیم امداد و نجات صرفاً به دنبال خارج کردن پیکر آنها هستند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/656114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شب سرخ معدن سیاه

«پیشنهاد کودتا»؛ واکنش «جوان» به توصیه به پزشکیان برای تحریم صدا و سیما

از دفاع از فلسطین تا ایده کنترل تنش با غرب

اهمیت آغاز فوری گفت‏‌وگوهای ایران و E3

جوان: بپذیرید ظریف سیاستمدار خوبی نیست

مشکل روسی مذاکره ایران با اروپا

دشوارترین روزهای لبنان

فعال اصلاح طلب: رابطه کنسولی با امریکا ممکن است

معرفی محصولات دانش‌بنیان عرضه‌شده در نمایشگاه بین‌المللی ماینکس

جذب سیارات مختلف منظومه ما توسط مشتری چگونه است؟

یک زومِ کهکشانی به سحابی حلقه

دیدار مدیرکل و جمعی از کارکنان بنیاد استان البرز با جانبازان اعصاب و روان بستری در مراکز درمانی

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی برگزار شد

قدردانی از خانواده شهید منا و خانواده یکی از شهدای اهل تسنن در تبریز

باد و گردوخاک تا پنج روز آینده در کرمان

مرضیه نیکخواه به تیم فوتبال زنان سپاهان پیوست

لزوم ایجاد وحدت برای مقابله با جنگ شناختی

معاون استاندار کرمان: روشنایی 30 کیلومتر ورودی شهرها تا آذرماه باید تامین شود

لزوم احداث مقبره‌ای برای شهدای امامزاده علیِ سیرجان

بحران دوباره در مس رفسنجان: تمرین لغو!

اصلاح نمای ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی اصفهان برمبنای هویت گذشته محله

معاون استاندار کرمان: روشنایی 30 کیلومتر ورودی شهرهای استان تا آذرماه باید تامین شود

برگزاری میز خدمت ادارات در روستای عباس آبادِ کوهبنان

زنده بودن یکی از کارگران معدن طبس صحت ندارد

اسامی کارگران محبوس در معدن زغال سنگ اعلام شد

زنده بودن یکی از کارگران محبوس در معدن طبس صحت ندارد

بازسازی بیش از 2 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده دوگنبدان

تکمیل پروژه‌های فرودگاهی‌ کرمان در اولویت قرار گرفت

مهدی جهانشاهی سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال شد

ورزشکاران 70 کشور جهان در رقابت های بدنسازی قهرمانی جهان در کیش

قطار پیکرها به جای زغال سنگ

ترسیم نقشه راه دیپلماسی نتیجه گرا در نیویورک

سیگنال با‌لستیک

ابزار فنی توافق‌ساز برای ایران

16 راهبرد مهم تحول علوم انسانی در جهت پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اولین موشک چندبار مصرف چین در هنگام فرود سقوط کرد

بازار جهانی نانوکاتالیست‌ها تا سال 2030 به 4٫1 میلیارد دلار می‌رسد

کم‌شنوایی ناشی از شیمی‌درمانی، با فناوری‌نانو قابل پیشگیری است

تفاهم‌نامه مهم وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید در حوزه مسکن/ تلاش برای تسریع برگزاری کمیسیون‌های پزشکی جانبازان

کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه اجرایی هدفمند است

غایبانی که حاضرتر از همیشه هستند

خضریان: امیدی به زنده بودن کارگران داخل معدن نیست

جزییات ساخت پارک بانوان جدید در کرمان

کشف کابل‌های سرقتی به ارزش قریب 10 میلیارد ریال در کرمان

52 نفر از کارگران در معدن جان خود را از دست دادند

تب دنگی به کرمان رسیده است؟

اعتبارات میراث‌فرهنگی کرمان بیش از 262 درصد رشد داشته است

«با این ستاره‌ها» امشب در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در 5500 روستای استان کرمان

کشف 10 میلیارد ریال کابل سرقتی در کرمان