کرمان رصد

آخرين مطالب

غایبانی که حاضرتر از همیشه هستند اجتماعي

غایبانی که حاضرتر از همیشه هستند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ عفت فلاح: با پایان یافتن فصل تابستان و شروع فصل پاییز دانش آموزان با چشمانی پر از اشتیاق و برخی با کمی اضطراب و دلهره برای رفتن به مدرسه و شروع سال تحصیلی جدید لحظه شماری می‌کنند. این شور و شوق نه فقط دانش آموزان بلکه والدین را هم شامل می‌شود. والدینی که از آغاز سال تحصیلی تا پایان آن پا به پای دانش آموزان پیش می‌روند و شاهد رشد و بالندگی آنها هستند.
والدینی که در آغاز سال تحصیلی جدید، دانش آموزان نو آموز خود را با رد کردن از زیر قرآن برای رفتن به خانه دوم بدرقه می‌کنند. اما امسال در برخی از خانه‌ها از این بدرقه خبری نبود؛ تنها چشمان غمگین مادرانی بود که غم و اندوه عمیقی تمام وجودشان را پر کرده و آرزو می‌کنند که کاش هیچ وقت اول مهر نمی‌شد.
امسال زنگ آغاز سال تحصیلی در حالی به صدا در آمد که جای خالی تعداد 28 دانش آموز شهید حادثه تروریستی کرمان در صف‌های صبحگاهی و نیمکت‌های کلاس‌ها خالی است.
احساس رنج عاطفی در غم از دست دادن همکلاسی و بغل دستی، شور و شوق هرساله اول مهر را از آنها گرفته و گذاشتن شاخه گلی به رسم یادبود بر روی صندلی خالی شأن تنها کاری است که در غیاب شأن می‌توانند انجام دهند.
شهادت 28 دانش آموز در حادثه تروریستی کرمان
بعدازظهر چهارشنبه 13 دی ماه سال پیش حوالی ساعت 15 و در جریان مراسم سالگرد شهید سلیمانی، طی دو انفجار مردم شریف و نجیب کرمانی مورد حمله تروریستی قرار گرفتند که در این حادثه حدود 95 نفر شهید و284 نفر مجروح شدند که متأسفانه 28 نفر آنها دانش آموز بودند.
احسان کاشانی، رئیس اداره شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از این شهدا 12 نفر دختر و 16 نفر پسر بودند که کوچک‌ترین آنها 6 سال و بزرگترین آنها 18 سال سن داشت.
وی گفت: از 28 نفر شهدای دانش آموز استان کرمان، یک نوآموز پیش دبستانی، یک دانش آموز با نیازهای ویژه، 13 دانش آموز دوره ابتدایی، پنج هنرجوی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و 6 دانش آموز مدارس متوسطه دوره اول و دوم نظری هستند.
کاشانی، افزود: در این حادثه تروریستی سید میثم حسینی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان کرمان نیز به شهادت رسید و اعضای بدن وی به بیماران نیازمند اهدا شد.
وی تصریح کرد: شهیده فائزه رحیمی نیز دانشجو معلم ورودی سال 1400 رشته امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران نیز یکی از شهدای حادثه تروریستی کرمان است.
به گفته وی در بین این دانش آموزان سه نفراز تبعه افغانستان، 2 نفر از شهرستان نرماشیر و 2 نفر هم اهل شهرستان زرند بودند.
وی افزود: این دانش آموزان در مدارس و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل بودند که مدرسه اندیشه نو با 3 شهید بیشترین شهید را به خود اختصاص داده است که مقرر گردید به همین دلیل در آغاز سال تحصیلی "زنگ شهید حاضر" به صورت نمادین از همین مدرسه نواخته و دانش آموزان حضور و غیاب دانش آموزان شهید را با "شهید حاضر" جواب دهند.
رئیس اداره شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش استان ضمن ابراز ناراحتی از غیبت دانش آموزان شهید در آغاز سال تحصیلی از چاپ کتاب خاطرات شهدا حادثه تروریستی در آینده نزدیک خبر داد.
مادرانی که از دانش آموزان شهیدشان می گویند
مادر محمد مهدی ایرانمنش، یکی از دانش آموزان شهید که همسرش را نیز در حادثه تروریستی از دست داده است از شوق و ذوق محمد مهدی در اوایل مهر و خرید لوازم التحریر و علاقه اش به مدرسه گفت. از اینکه با وجود سن کم اش کلاس زبان ثبت نامش نمی‌کردند، ولی پس از تعیین سطح با توجه به استعدادی که داشت به صورت ویژه ثبت نام شد. از صوت زیبای قرآنش گفت و اینکه در بیشتر مراسمات مدرسه قاری قرآن بوده است.
مادر میلاد شادکام از دیگر شهدا حادثه تروریستی از سختی‌های مراقبت از طاها برادر کوچک‌تر میلاد که 3 ترکش از حادثه تروریستی کرمان در بدن او باقی مانده و دچار بیماری عصبی شده است گفت. وی از خاطرات روزهای اول مهر که هر دو را با دعای خیر از زیر قرآن رد می‌کرد، از احترامی که به همسایه‌ها می‌گذاشت و از علاقه اش به ورزش کاراته و موفقیت‌هایش در کلاس قرآن گفت. وی افزود: میلاد همیشه مراقب برادر کوچکترش بود و وقتی کلاس خودش تعطیل می شد پشت در کلاس برادرش منتظر می ماند تا کلاس او تمام شود و او را با خود به خانه ببرد.
زینب یعقوبی، دیگر دانش آموز شهیده حادثه تروریستی کرمان است که به گفته مادرش از علاقمندان به شهدا بود و چون روستای آنها شهید نداشت یکی از آرزوهایش این بود که کاش یک شهید هم به روستای آنها بیاورند که پس از این حادثه دلخراش جسم پاک و معصوم خودش به عنوان اولین شهید روستای معز آباد کهنوج چترود به خاک سپرده می‌شود.
قناعت، خوش برخوردی، خوش اخلاقی، حفظ حرمت دوستان، صرفه جویی و رعایت ادب از ویژگی‌های بارز اخلاقی محمد امین صفرزاده دیگر دانش آموز شهید است. مادر این شهید در اوج دلتنگی، از درد فراق فرزندش می‌گوید و حجری که پایان ندارد و در لابه لای اشک‌هایش از ایمان و عشق او به شهادت می‌گوید. از علاقه اش به مدرسه، کتاب‌های غیر درسی و در نهایت اینکه پسر خوش قلب، خوش اخلاق، متین و فهیم او بوده و در کارهای خانه همیشه به او کمک می کرده است.
آیدا قاسمی، از دیگر شهدا دانش آموز حادثه تروریستی 13 دیماه در کرمان می‌باشد که خواهر نازنینش هم در این حادثه دچار نقص عضو از ناحیه پا شده است. او اولین شهید خبرگزاری پانا است که هوش و ذکاوت بالا، خوش قولی، خوش برخوردی، خوش صحبتی و مهربانی از خصلت‌های نیکو این شهیده بزرگوار به شمار می‌رود.
به گفته همکاران آیدا در خبرگزاری او عاشق کار خبرنگاری و شاگرد اول کلاس بود و به دلیل تعاملات اجتماعی و هوشی که داشت در بین خبرنگاران از استعدادهای خاصی برخوردار بود.
لزوم حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی از والدین دانش آموزان شهید
داغ‌دیدن والدین، به‌ویژه مادرانی که فرزندانشان را در حادثه تروریستی کرمان از دست داده‌اند یکی از سخت‌ترین تجربه‌های انسانی است. کنار آمدن با چنین غمی فرآیندی زمان‌بر و پیچیده است.
محمد مهدی عرب نژاد؛ جامعه شناس، مردم شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در باره نحوه کمک به این خانواده‌ها در چنین وقایعی می‌گوید: برای حمایت از این والدین و کمک به آنها در مدیریت این غم شدید، بایستی از چند زاویه توجه شود.
1. حمایت روانشناختی و مشاوره فردی: جلسات مشاوره و روان‌درمانی با روان‌شناسان متخصص در زمینه سوگ و تروما می‌تواند به والدین کمک کند تا احساسات پیچیده خود را درک کنند و با آنها مواجه شوند.
2. گروه‌های حمایتی مشابه: شرکت در گروه‌های حمایتی که اعضای آن‌ها تجربه‌های مشابهی دارند (مانند والدین دیگر که فرزندانشان را در حوادث مشابه از دست داده‌اند) و همچنین پدران و مادران شهدای دفاع مقدس می‌تواند احساس انزوا را کاهش داده و حمایت اجتماعی مناسبی فراهم کند.
3. مشاوره معنوی: بسیاری از افراد در مواجهه با این نوع غم و اندوه به حمایت معنوی نیاز دارند. در این موارد، مراجعه به روحانیون یا مشاوران معنوی می‌تواند به تسکین بخشی از احساسات کمک کند.
4. تمرین‌های مدیتیشن و ذهن‌آگاهی: تکنیک‌های مدیتیشن، تنفس عمیق، و ذهن‌آگاهی می‌توانند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کنند و والدین را در مدیریت استرس ناشی از سوگ و غم توانمند سازند.
5. فعالیت‌های هنری یا خلاقانه: هنر، نوشتن، موسیقی و دیگر فعالیت‌های خلاقانه می‌توانند ابزاری برای ابراز احساسات باشند و به والدین کمک کنند تا به شکلی سازنده با غم خود مواجه شوند.
6. زمان: پذیرش غم نیاز به زمان دارد. هیچ جدول زمانی مشخصی برای بهبود وجود ندارد و والدین باید به خود اجازه دهند تا به تدریج و با سرعت خود این غم را تجربه کنند.
7. حمایت‌های اجتماعی: دوستان و خانواده می‌توانند نقشی اساسی در ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و حمایت عاطفی ایفا کنند. این والدین نیاز به شنیده شدن و دریافت محبت دارند.
8. تغییر محیط: در برخی موارد، تغییر موقت محیط، مانند مسافرت یا دوری از مکان‌هایی که خاطرات تلخ حادثه را یادآور می‌شوند، می‌تواند به کاهش شدت غم کمک کند.
9. حفظ ارتباط با خاطرات مثبت: به اشتراک گذاشتن خاطرات خوب و مثبت از فرزندان و برگزاری یادبودهایی برای آنها می‌تواند به والدین کمک کند تا به جای تمرکز بر فقدان، بر روی عشق و یاد فرزندان تمرکز کنند.
10. ارتباط با مراکز خیریه‌ای که فرزندان بی سرپرست در آنجا نگهداری می‌شوند و اجرای یکسری برنامه‌هایی همچون جشن، خدمات آموزشی و رفاهی به آنها. مثلاً می‌توانند سالگرد تولدها فرزند از دست رفته را در آن محل بین بچه‌های یتیم و برای آنها جشن بگیرند.
وی می‌افزاید: اگر چه کنار آمدن با غم ناشی از فقدان فرزند هرگز آسان نیست، اما این راهکارها می‌توانند به والدین کمک کنند تا این فرآیند را با حمایت و همدلی طی کنند.
کد خبر 6233965

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/656118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطار پیکرها به جای زغال سنگ

ترسیم نقشه راه دیپلماسی نتیجه گرا در نیویورک

سیگنال با‌لستیک

ابزار فنی توافق‌ساز برای ایران

16 راهبرد مهم تحول علوم انسانی در جهت پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اولین موشک چندبار مصرف چین در هنگام فرود سقوط کرد

بازار جهانی نانوکاتالیست‌ها تا سال 2030 به 4٫1 میلیارد دلار می‌رسد

کم‌شنوایی ناشی از شیمی‌درمانی، با فناوری‌نانو قابل پیشگیری است

تفاهم‌نامه مهم وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید در حوزه مسکن/ تلاش برای تسریع برگزاری کمیسیون‌های پزشکی جانبازان

کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه اجرایی هدفمند است

غایبانی که حاضرتر از همیشه هستند

خضریان: امیدی به زنده بودن کارگران داخل معدن نیست

جزییات ساخت پارک بانوان جدید در کرمان

کشف کابل‌های سرقتی به ارزش قریب 10 میلیارد ریال در کرمان

52 نفر از کارگران در معدن جان خود را از دست دادند

تب دنگی به کرمان رسیده است؟

اعتبارات میراث‌فرهنگی کرمان بیش از 262 درصد رشد داشته است

«با این ستاره‌ها» امشب در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در 5500 روستای استان کرمان

کشف 10 میلیارد ریال کابل سرقتی در کرمان

مرگبارترین حوادث معدن در ایران، از زمستان یورت و باب نیزو تا هجدک و طرزه

کشف 31 فقره سرقت در کرمان

سه قلو‌های کرمانی نجات‌یافته از سقط متولد شدند

پیام تسلیت آیت الله نوری همدانی در پی حادثه معدن زغال سنگ طبس

اعلام اسامی کارگران محبوس در یک بلوکِ معدن طبس

پاکسازی محل‌های دپوی سوخت قاچاق در بم

وزارت تعاون از خانواده‌های آسیب‌دیده از حادثه معدن طبس حمایت می‌کند

ثبت‌نام خانواده‌ها در کرمان برای دریافت نفت‌سفید

خضریان، نماینده مجلس: تیم‌های کارشناسی و امدادی امیدی به زنده بودن کارگران داخل معدن طبس ندارند

استقرارگروه بیماریابی تب‌دنگی در فرودگاه کرمان

تمدید فراخوان یازدهمین کنگره زخم و ترمیم بافت

صدور مجوز چهار دارو سلول بافت در کشور

غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدای لیکک

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در استان کرمان

کرمان میزبان دومین جشنواره ملی نان

دومین «جشنوارۀ ملی نان» پایان مهرماه در کرمان برگزار می‌شود

رشد بیش از 262 درصدی اعتبارات میراث‌فرهنگی کرمان

مرکز نوآوری صنایع خلاق در پارک علم و فناوری هایتک کرمان راه‌اندازی می‌شود

رویداد بزرگ عکس کیش، به خط پایان نزدیک شد

درگیری خونین دو دختر 18 ساله در پارک

عاملی: تحول در علوم انسانی به معنای ترکیب بینش‌های حاصل از سنت با مطالعات علمی برای شناخت پدیده‌هاست

حوزه‌ علمیه نقشی اندیشه‌ساز در کنار کارکردهای تربیتی دارد

یکی از بزرگترین معادن الماس جهان، 4.2 میلیون کیلووات انرژی پاک تولید می‌کند

موجود نامیرایی که می‌تواند نوعی سرطان مسری ایجاد کند!

کم‌شنوایی ناشی از شیمی‌درمانی با فناوری‌نانو قابل پیشگیری است

قدیمی‌ترین ژنوم‌های کشف شده انسان احیا شد

پیام تسلیت سرپرست بیمه دی در پی حادثه ناگوار معدن طبس

تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت راه و شهرسازی امضا شد

حمله هواداران پدل به گلزار؛ جای شما اینجا نیست آقای سوپراستار!

13 هزار لیتر سوخت قاچاق در بم کشف شد