کرمان رصد

آخرين مطالب

ارگ نامیرای من اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شهری که بعد از 2 دهه نتوانستند سوگش را کم‌اثر یا در پستوی فراموشخانه اذهان آدم‌هایش قایم کنند زیرا اولا چون سوگش خیلی زیاد و عمیق بود و بعدهم شاید بیشتر به قامت، ظاهر و ساخت‌وساز سخت‌افزاری‌اش در ساختن ساختمان‌هایش رسیدند و از روان و سوگ مردمش یا غفلت کردند یا اقدام علمی لازم به اندازه کافی نداشتند.
شهری که باوجود حرف‌های حرف ارگ جدیدش که به قول مدیران آن، به اشتغال حدود 22 هزار نفری در 30 سال اخیر انجامیده، هنوز ورودی‌اش حداقل از سمت کرمان، از نظر مبلمان شهری شایسته نامش نیست و غیر از پلی که با افزون بر 15 سال تاخیر در افتتاح، به آینه دق این شهر تبدیل شده، زیباسازی و اِلِمان‌سازی‌های لازم را نیز در ورودی آن در شهری که ارگ تاریخی و منظرش ثبت جهانی است، آنطور که باید نمی‌بینیم و زباله های خیابان‌های اصلی آن، پیام درستی ندارد.
شهری که هرچقدر هم خوب ساخته شده و زنده سر از بالین تل خاک برآورده باشد- البته باید دست همه آنان که بم را به همینجا رساندند هم بوسید-، یاد عزیزانش به تعداد چندده هزار نفر که در زلزله از دست داد را تا جهان باقیست فراموش نمی‌کند.
ابتدای شروع جلسه در تالار ارگ جدید، وقتی داشتند صحبت تلفنی ضبط شده فرماندار وقت بم در صبحگاه پنجم دی ماه 1382 را پخش می‌کردند، به همان فرماندار که حالا موسپید کرده بود و کنار ما در سالن نشسته بود زل زده بودیم و می‌دیدیم که داشت اشک می‌ریخت و با دستمال اشک‌هایش را از روی گونه‌ها محو می‌کرد.
همان آقای علی شفیعی که 2 بار در انتهای مراسم نامش را برای تجلیل در کنار سایر کسانی که در ساختن ارگ جدید بم کوشیدند یا اینک در این ارگ فعالیت دارند را خواندند اما بالای جایگاه حاضر نشد و هرچه اصرار کردند، نرفت که نرفت تا لوح تقدیر و تندیس ارگ را بگیرد و چرایش را کسی توضیح نداد.
ولی ما حاضران در مراسم، همزمان داشتیم با سکوتی به اندازه همان 20 سال، صدای ضبط شده 2 دهه قبل همان فرماندار را که چندسال اخیر رسانه‌ای شد، می‌شنیدیم که می‌گفت: «الله‌اکبر، الله‌اکبر. آقای‌کریمی(استاندار وقت کرمان) بم ویران شد. وای وای یاالله یا رسول‌الله. در جغرافیای کشور چیزی به نام بم وجود نداره. آقای کریمی همه دستگاههای اجرایی رو به سمت بم گسیل کنید. صدای من رو از یک تل خاک می‌شنوید. بم ویران شد».
و اما هرچند نام مراسم، جشن 30 سالگی بود ولی جشنش هم خیلی جشن نبود، بیشتر سخنرانی بود، شاید هم چون اولا مخاطبش عام و مردم نبودند یا اینکه زیرا از چندروز قبل از آن، جشن مفصل خرما در مهد خرمای جهان به مدت چند شب ویژه شهروندان شروع شده بود، تلاش داشتند اینجا، آن هم برای افراد خاصی که دعوت شده بودند، بیشتر سخنرانی کنند و بگویند که چه شد که ارگ چنین شد و چه زحمات و گرفتاری هایی تحمل کردند.
یا شاید هم مراسم را به بهانه جشن 30 سالگی اما بیشتر در حضور مخاطبان خاص مانند چند اقتصاددان و مهمان صاحب‌نام مثل دکتر موسی غنی‌نژاد یا دکتر مسعود نیلی که از تهران آمدند گرفته بودند تا غیر از گزارش آنچه طی سه دهه انجام شده، برخی برنامه های آینده را نیز در حضور آنان اطلاع‌رسانی کنند.
البته رسانه های مرکز استان نیز متناسب با اندازه اهمیتی که در 30 سالگی جشن تاسیس ارگ جدید تبلیغ می شد، دعوت نشده بودند تا در سطح استان نیز با بازخورد بیشتری، این مراسم اطلاع رسانی شود و اهالی کل دیار کریمان بینند که به همت بخش خصوصی در زمین کویری لم‌یزرع، چه رخدادهای توسعه‌ای صنعتی و گردشگری طی سه دهه شکل گرفته است.
اما واقعیت اینکه از ساعت هشت و نیم صبح که مهمانان دعوت شده بودند- و البته مراسم با تاخیر شروع شد-، تا وقتی که ساعت از 12 گذشت، بیشتر شاهد سخنرانی‌های طولانی، مکرر و خسته‌کننده بودیم تا نمادی از جشنی که نام مراسم را یدک می‌کشید؛ البته غیر از رونمایی از ویدیوکلیپ موسیقی ارزشمندی با عنوان «ارگ نامیرای من» به خوانندگی «پرواز همای» و شعر اهورا ایمان که خستگی را از تن حاضران گرفت، همچنین رونمایی از کتاب رنج تا گنج ماحصل 30 سال فعالیت در ارگ جدید، همچنین مستند «سال سی» برای ثبت و ارائه توضیحات برخی مدیران همان ارگ طی سال‌های اخیر.
شعر، آهنگ و آواز زیبای همای در این کلیپ که ویژه ارگ جدید بم و با سفارش این مجموعه تولید شده بود، بسیار به دل نشست که سبب شد احساس غرور کنیم؛ در بخش‌هایی از آن چنین خوانده شد: با توام ای ارگ نامیرای من، ای شراب کهنه گیرای من/ای چراغ روشن هفت آسمان،ای نگین گنبد مینای من/ای سخاوت تشنه باران تو ، ماه تابان خفته در دامان تو /ای گواه زنده تاریخ عشق، تا ابد جان من است و جان تو /هرچه در تاریخ بر ما تاختند، عاشقان طرحی دگر انداختند/ ارگ ها در خاک ما ویران شده، عاشقان جان باختند و ساختند/ارگ ایمان است و جان مردم است، نسل در نسل ارمغان مردم است /نخل در نخلش نشان زندگی است ، خشت در خشتش زبان مردم است.
حس و حال زیبای این کلیپ ما را رها نکرد و نخواهد کرد، هرچند وقتی بعد از صرف ناهار، زمانی که از ارگ جدید بم- بزرگترین خودروسازی بخش خصوصی کشور- جدا شدیم، هنوز یکساعت نگذشته بود که در بیابان‌های همین شهرستان که به‌سختی آنتن تلفن‌همراه از روی تپه‌های بلندتر گیر می‌آوردیم، ماشین قراضه و قدیمی‌مان آمپر چسباند، واشر سرسیلندر زد و تا شب، به‌زحمت توانستیم یدک‌کش پیدا کنیم و خودمان را به کرمان برسانیم؛ و در ساعت‌ها معطلی در بیابان و نیز داخل خودرو در حال انتقال چسبیده به یدک‌کش، برای آنکه سرمان بیشتر گیج نرود، به سخنان سخنرانان مراسم فکر می‌کردیم که تاکید داشتند موانع زیادی برای احداث مجموعه و سرمایه‌گذاری داشته‌اند و راحت آنجا ساخته‌ نشده؛ بیان برخی مصادیق که سید حسین مرعشی، استاندار پیشین کرمان آنها را با ذکر افرادی که مانع‌تراشی می‌کردند به زبان آورد، جالب و قابل تامل بود.
به گزارش ایران اکونومیست، رهگذرانی که امروز از کنار منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در فاصله 10 کیلومتری شهر بم به سمت زاهدان یا چابهار که چون شهری می‌ماند، گذر می‌کنند، شاید کمتر اطلاع داشته باشند 30 سال قبل به جای این مجموعه صنعتی و گردشگری وسیع و آباد، انبوهی از شن‌های برهوت کویری وجود داشت که تقریبا خالی از هرگونه آثار حیات بود اما سه دهه قبل با کلنگ خوردن مجموعه ارگ جدید بم توسط مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که ابتدا با محوریت احداث کارخانه خودرو بود، نمادی از توسعه در بخش های صنعتی و گردشگری در یکی از نقاط حاشیه ای و دور افتاده کشور اتفاق افتاده است که آن را به عنوان یک الگو برای سایر مناطق این چنینی نیز می توان مثال زد.
به باور دست اندرکاران حاضر در این مجموعه، منطقه ویژه ارگ جدید بم با جانمایی در مسیر ترانزیتی ایران به کشورهای پاکستان و افغانستان و نیز فاصله کوتاه با دریا و نیز اتصال به خط ریلی، از ابتدا با مطالعات دقیق و براساس اصول مهندسی شهرسازی در مساحت چندهزار هکتار بنا گذاشته و به‌تدریج به قطب صنایع خودروسازی بخش خصوصی کشور و همچنین فضای مناسب گردشگری تبدیل شده است.
و امروز در کنار نخلستان‌های سر به فلک کشیده، سرسبز و پرثمر و نیز آثار تمدنی، فرهنگی و گردشگری جهانی مانند ارگ تاریخی بم، کویر لوت و قنات‌های اکبرآباد و قاسم‌آباد، منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید با صنعت خودروسازی و همچنین امکانات گردشگری، رفاهی و تفریحی شهرستان بم و شرق کرمان را سرزنده و مولد کرده است.

کرمان رصد

سخنان معاون استاندار و فرماندار بم را در لینک زیر می تواند مطالعه کنید؛ گرچه امام جمعه بم در این مراسم از افراد برجسته حاضر در مراسم خواست که کمک کنند چند اداره کل مثل جهاد کشاورزی، صمت، بهزیستی و ... به علت ضرورت و ظرفیت های موجود در شرق استان، ایجاد شوند و اداره های موجود ارتقا یابند.
مناطق ویژه اقتصادی کرمان به بحث صنایع پایین دستی ورود کنند
اما بعد از چندین سخنران نوبت مرعشی شد که در بیان تاریخچه و چگونگی شکل گیری ارگ جدید بم توضیح داد: قانون تشدید مبارزه با موادمخدر در سال های پایانی دولت موسوی، تمامی تعادل امنیتی در جنوب شرقی کشور را برهم زد و در نتیجه آن قانون که برای تشدید قاچاق و مبارزه مواد مخدر اتفاق افتاد، ناامنی وسیعی در استان کرمان و بم ایجاد شد به گونه ای که بیش از 30 پایگاه امنیتی در مسیر جاده بم - کرمان ایجاد کردیم و 150 نفر از افسران آگاهی تهران طی مقطعی به بم اعزام شدند؛ همچنین 15 پایگاه امنیتی در این شهر داشتیم زیرا در این شهرستان مرتب گروگانگیری اتفاق می افتاد و شرایط سختی ایجاد کرده بود.
مرعشی با بیان اینکه شرایط بم بسیار سخت بود، بودجه نداشتیم و در بررسی بودیم که چکار کنیم، فکری به ذهنمان رسید یک شوک به این شهرستان وارد کنیم افزود: در نشستی با حضور فرماندار وقت بم و نماینده مجلس شورای اسلامی سابق این شهرستان، گفتم طی یک هفته آینده طوماری امضا و در آن اعلام آمادگی کنید که 10 ریال از فروش هر کیلو خرما به خواست مردم برای ساخت فرودگاه و دانشگاه در شهر تخصیص یابد و این طومار آماده شد که بالای آن به عنوان استاندار نوشتم حساب بانکی با امضای امام جمعه و فرماندار باز و برای ساخت دانشگاه و فرودگاه هزینه شود؛ زیر آن نامه هم نوشتم که اجازه می دهم شهرداری بم علاوه بر عوارض گیت ها، این 10 ریال را هم وصول کند و نتیجه این بود که باند فرودگاه بم ساخته شد.
وی اظهار داشت: بعد از آن، زمانی که ایده احداث خودروسازی در بم مطرح شد و زمانی که فکر کرمان خودرو شکل گرفت آن را برای بم گذاشتیم که در بم حرکتی جدید را آغاز کنیم، مقاومت هایی برای نیامدن خودروسازی ها به بم وجود داشت و برخی افراد می خواستند آن مجموعه در کرمان ایجاد شود لذا پیشنهاد ساخت آن را در بردسیر دادم اما برخی خودروسازان کره ای به علت ارتفاع بالای 2 هزار متری به این شهرستان نرفتند و بم را که 900 متر ارتفاع از سطح دریا داشت برای تاسیس خودروسازی انتخاب کردند؛ همچنین یکی از افرادی که در بنیانگذاری خودروسازی همکاری داشت ایده ای ارائه و اعلام کرد که ما تنها کارخانه نمی سازیم بلکه باید یک شهر صنعتی در بم بسازیم تا بتواند منشا فعالیت حتی برای آن کارخانه باشد.
استاندار سابق کرمان ضمن تشریح دیگر پروژه های استان عنوان کرد: منطقه اقتصادی سیرجان نخستین شهر کشور بود که تمامی شیوه نامه های منطقه آزاد را در این شهر داشت آن هم در شرایطی که کشور هیچ تجربه ای نداشت؛ سپس در سال 1375 دولت منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم را به عنوان دومین منطقه ویژه استان کرمان مصوب کرد و این منطقه سرانجام با تلاش های فراوان احداث شد.
وی با اشاره به تحولات بم در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: (چون مطمئن نبودند که کارخانه تولید خودرو باشد یا فروش)، برنامه کلنگ زنی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم را از برنامه سفر رییس جمهور وقت حذف کرده بودند و پس از تلاش و ممارست فراوان بدون حضور خبرنگاران کلنگ آن به زمین زده شد که با تضمین خودم که می توان برنامه را عملیاتی کرد، آیت الله هاشمی رفسنجانی، کلنگ آن را به زمین زد.
مرعشی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم طی 30 سال گذشته گل و بلبل نبود و تحریم ها چند بار ما را زمین زد؛ ابتدا شرکت خودروسازی دوو به علت مشکلات مالی به کشور آمریکا فروخته شد و زمانی که به تولید سالانه 25 هزار خودرو رسیدیم این شرکت ما را تحریم کرد.
وی افزود: تولید خودرو دوو سیلو و ماتیز آغاز کار ما در بم بود اما به شرایطی رسیدیم که روزانه فقط یک دستگاه خودرو در این منطقه تولید می‌شد، آنقدر فشارها سنگین و شرایط سخت بود که چند بار می خواستیم کل مجموعه را به ایران خودرو بفروشیم.
این مسئول یادآور شد: پس از آن، تولید 2 مدل خودرو را آغاز کردیم، 2 اتفاق مهم افتاد ازجمله قرارداد فولکس واگن که این شرکت برای تولید 500 هزار دستگاه خودرو در بم(200 هزار دستگاه برای تامین نیاز داخلی و 300 هزار دستگاه برای صادرات) برنامه داشت و همزمان با همکاری با فولکس، دولت کره نیز در سفری که به این کشور داشتم، به هیوندای دستور داد این شرکت جایگزین دوو در بم شود؛ لذا کار ما با این شرکت آغاز اما دوباره تحریم های آمریکا باعث شد همکاری با این شرکت ها را نیز از دست بدهیم.
وی ادامه داد: پس از استقرار برجام در سال 1396 نیز قرارداد بسیار خوبی را با هیوندای امضا کردیم و مقرر شد که زمانی به فروش 50 هزار دستگاه برسیم، سه مدل دیگر را به میزان تولید 300 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کنیم اما دوباره به تحریم ها و خروج آمریکا از برجام برخورد کردیم که تولید ما را متوقف کرد و امیدوارم در صورتی که تحریم ها رفع شود، بتوانیم با هیوندای کار را ادامه دهیم.
مرعشی گفت: همچنین با مشکلات دیگری هم مواجه شدیم ازجمله اینکه در دولت روحانی باوجود قرارداد کرمان خودرو با فولکس، قرارداد فولکس را به سمت شرکتی ایرانی در جاده کرج - قزوین سوق دادند و در این زمینه به دادگاه آلمان از آن خودروساز آلمانی که با ما قرارداد داشت شکایت کردیم.
وی بیان کرد: علاوه بر ضربه تحریم ها، در سال های اخیر که آمار اشتغال ارگ جدید از چندهزار نفر به بالا رفته، همه فرمانداران و استانداران کمک کردند اما در زمان شکل گیری منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید با مشکلات بسیار جدی روبه رو بودیم که تامین زمین و تکمیل پروژه ها نمونه ای از این مشکلات بود.
این فعال اقتصادی با نام بردن از برخی موانع و مشکلات افزود: یک ماه پس از استقرار دولت خاتمی به عنوان رییس جمهور، امام جمعه وقت بم که هم‌پیمان سیاسی ما هم بود با شماری از مسئولان آن وقت، نامه ای به رییس جمهور جدید نوشتند و اعلام کردند که زمین های دولتی را مجانی گرفتند و به قیمت بالا می فروشند، اما نمی دانستند زمین زیرساخت می خواهد (فروش برخی زمین ها برای ایجاد زیرساخت)؛ اعلام کردند که قنات ها را خشک می کنند، در حالی که ما چاه نزده بودیم و یک قنات خریداری کرده بودیم، همچنین گفتند که با برگزاری جشن خرما فرهنگ منطقه را از بین می برند لذا اعلام کردم که ارگ جدید را تا همین مرحله از پیشرفت فیزیکی به امام جمعه تحویل می دهیم و منطقه جدید اقتصادی را به کرمان می بریم و بعد مساله مدیریت شد.
وی گفت: اینکه از مخالفت ها عبور کرده و به جلو رفته ایم لطف خداوند بوده وگرنه هیچ کاری نبوده که دوستان (علیه اقدامات توسعه ای این بخش خصوصی) نکرده باشند.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به فعالیت های دیگر پروژه های متعلق به وی و دیگر همکارانش در هواپیمایی ماهان، هفت باغ علوی یا .... به برخی مشکلات پیش روی آنان در هواپیمایی ماهان نیز پرداخت و گفت: قرار نیست با یکسری سیاست ها مدام زحمت درست کنیم، زمانی درست 19 سال بعد از استانداری بنده، هیاتی از بازرسی تخلفاتی برای من از آن دوران استانداری در نظر گرفتند و یکی از مطالب این بود که شما دستور دادید 2 هزار زمین به ارگ جدید داده‌اند و من گفتم که بله دستور دادم و اگر کسی هم دستور را اجرا نمی‌کرد او را برکنار می‌کردم.
مرعشی بیان کرد: می خواهم بگویم کاری نبوده که بتوانند علیه من انجام دهند و انجام نداده باشند.
وی بیان کرد: تمامی اقداماتی که دوستان، همراهان و همکاران من انجام دادند سهامش متعلق به یک موسسه خیریه است و این را گذاشتیم تا کسی مالک نباشد؛ موضوع (ساختار فعالیت ها زیر نظر خیریه) را نیز به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کردیم که تیمی آمدند و بررسی کردند.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: مجموعه ای که توانسته بدون پول، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، هواپیمایی ماهان و هفت باغ(مسیر ارتباطی بین شهر کرمان تا ماهان) را درست کند، وقتی این کارها ارائه شده قاعده این است که این مجموعه به اتکای این تجربه کارهای بزرگ‌تری را برای کشور و استان انجام دهد.
وی افزود: اما از سال 1384 تا امروز یعنی 19 سال موفق نشدیم کار جدیدی در استان انجام دهیم، هر کاری که کارشناسی، بررسی و مطالعه کردیم متوقف شد.
مرعشی تصریح کرد: فاصله کرمان به بندرعباس 500 کیلومتر است، گروه ما آمد یک مسیریابی جدید کرد و فاصله کرمان به بندرعباس را 28 درصد کاهش داده، یعنی 500 کیلومتر تبدیل به 370 کیلومتر شده؛ مفهوم 130 کیلومتر نزدیک شدن به دریا برای یک استان خیلی قابل درک و فهم است.
وی بیان کرد: در مورد جاده بندرعباس گفتیم این اتوبان را با 100 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی می خواهیم بکشیم و به موازات آن هم یک خط انتقال آب از دریا شیرین می کنیم، انتقال می دهیم و این محور تمدنی جدید می شود که یک شهر در حومه بندرعباس، یک شهر هم نزدیک کرمان به نام دل عالم می سازیم و یک محور تمدنی جدید شکل می‌گیرد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در ادامه برای استدلال درباره طرح انتقال آب اظهارداشت: در تمامی شهرهای ایران دولت در حوزه آب سرمایه‌گذاری کرده است، مثلا سد نسا را دولت ساخته و خط انتقال آب به بم و بروات را دولت اجرا کرده؛ برق را دولت سرمایه گذاری می‌کند، دانشگاهها، مدارس و درمانگاهها را دولت می سازد و نهادهای امنیتی را دولت مستقر می کند و کارهای مختصری هم به گردن شهرداری ها می افتد؛ حالا یکی آمده ادعا کرده من آب از بندرعباس شیرین و تا ارتفاع سه هزار متر پمپاژ می کنم و می آورم یک شهر هم می سازم و تمام زیر ساخت های آن را هم خودم می سازم، حتی دانشگاهها ، مساجد و مدارس.... .
وی سپس افزود: می دانید اسم این پروژه را چه گذاشته اند؟؛ بزرگترین زمین خواری تاریخ ایران. می گویم زمین را غیر از اینکه از دولت بگیریم از کجا بیاوریم زیرا قابل تهیه در بخش خصوصی نیست، گفتیم زمین را مجانی نمی خواهیم، شما قیمت زمین را کارشناسی کنید و سهم فروش زمین از این توسعه بگویید چقدر است و از هر فروشی سهمتان را بگیرید.
مرعشی تصریح کرد: شورای حفظ حقوق بیت المال تشکیل شده، قبل از اینکه ما مجوز احداث شهرمان(دل عالم) را بگیریم و کارمان را شروع کنیم، این شورا در صورت جلسه نوشته که احداث شهر "دل عالم" با منافع بیت المال مغایر است؛ در دولت آقای روحانی ما حریف این شورا نشدیم تا جلو کار را نگیرند و پروژه متوقف شد.
مرعشی که در خلال صحبت هایش خطاب به برخی اقتصاددانان ملی مثل دکتر نیلی صحبت می کرد، گفت: امروز هر کس ارگ جدید را می بیند می فهمد 20 هزار نفر شاغل هستند، همه اکنون در موضع تحسین و تقدیر قرار دارند، ولی همه اینها با خون دل جلو رفته و امروز هم مانع اصلی کار کشور یکی در سیاست های کلان است و دیگری در پشتیبانی است که در نبود حمایت سیاست های کلان، حسادت ها و تنگ نظری ها نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: البته ما بسیار جدی هستیم و می خواهیم بم را به مرکز مکران(سواحل دریای عمان) وصل کنیم؛ ما باید حتما بندر اختصاصی خودمان را در سواحل مکران داشته باشیم، بم و مکران مرکزی مانند سیرجان به بندرعباس شود.
تولید 210 هزار خودرو در منطقه ویژه
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم نیز با بیان اینکه این منطقه جایگاه ویژه و تاثیرگذار در اقتصاد کشور و بم دارد و با فکر احداث شده که پس از 30 سال جایگاه رفیعی پیدا کرده است افزود: بیش از 210 هزار خودرو پارسال در منطقه تولید شده که معادل 18 درصد تولید خودرو کشور است و منطقه ارگ جدید در سال 1402 توانسته با 42 همت در بخش مالیات کشور تاثیر گذار باشد.
توسعه اقتصادی برای جغرافیای منطقه‌ای و ملی
نیلی اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز گفت: انسان با دیدن چنین مجموعه هایی می تواند امیدوار شود تا این تلاش ها نتایج خود را نشان دهد.
وی تصریح کرد: در طول سال های متوالی از دهه های گذشته رد پای 2 دسته از فعالیت ها را در کشورها می توان شناسایی کرد که یک دسته از آن تمرکزشان بر اصلاح سیاست هایی نظیر دیپلماسی، نظام بانکی، کمتر شدن ریسک و نوسانات، تجارت متعارف و گسترش سرمایه گذاری خارجی و خصوصی و غیره بوده است و کشورهای متعدد توسعه یافته با اصلاح همین سیاست ها توانستند دستاوردهای خیلی خوبی داشته باشند.
نیلی ادامه داد: در فعالیت های دوم، تلاش هایی جدا از این فضا است، یعنی فعالیت های منفرد با فرض کردن سیاست های عمومی کشورها که شاید انتقاداتی بر آن وارد باشد، اما با وجود نابسامانی های نظام بانگی، بودجه، ارز و تجارت و محدودیت های بخش خصوصی و سایر موارد، تلاش کردند تا کاری را انجام دهند و در گذشته تاریخ کشورمان رد پاهای قبال توجهی بر جا گذاشتند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: برای کسانی مثل من که در گروه اول فعالیت کرده اند، اگر گروه دوم نبود دچار یاس و سرخوردگی می شدیم، زیرا در گروه اول نتوانستیم سیاست های خوب و مناسبی را به طور دلخواه به نتیجه برسانیم.
وی افزود: در 2 مرتبه بازدیدی که منطقه اقتصادی ارگ جدید بم داشته ام، خیلی باعث امیدواری است که در جایی که شاید منابع برای توسعه نباشد، اما توسعه برای کشور اتفاق بیافتد.
نیلی بیان کرد: در جایی که 30 سال قبل بیابان بوده و امروز تبدیل به مرکز جالب و امیدوار کننده از فعالیت های گردشگری، صنعتی و علمی شده است نشان می دهد اگر سیاست های عمومی کشور ما درست شود، خیلی راحت می تواند توسعه پیدا کند.
این استاد صاحب‌نظر مسائل اقتصادی با اشاره به فعالیت مجموعه های خودرو سازی ارگ جدید بم تاکید کرد: اگر ما مطمئنا تحریم نبودیم و نظام بانکی ما در تامین مالی مناسب تر بود، امروز شاید خودروسازی در این مجموعه با تیراژ بالاتر، کیفیت بهتر و سهم خیلی بزرگ تر در اقتصاد کشور فعالیت می کرد.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس تجارب خودم از کشورهای دیگر، کشورهایی که جغرافیای آنها از حدی بزرگ تر بوده مانند چین، وقتی تحولاتشان را در چند دهه اخیر مرور می کنیم، 2 ردپایی که بالا ذکر شد در طول همدیگر عمل شده است.
نیلی افزود: خیلی از کارها را در کشور به یکباره نمی توان انجام داد، اما به‌تدریج هر منطقه برای دیگر مناطق الگو می شود و در سطح کشور تجربه های مختلف انباشته و باعث خواهد شد تا توسعه اقتصادی مناطق جغرافیایی با توسعه ملی با یکدیگر در یک راستا به صورت هماهنگ قرار گیرند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: کارهایی که در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید انجام شده، برای کشوری که موانع زیادی در حوزه های انرژی و داشتند و مسائل در اقتصاد کلان دارد، تلاش‌هایی بسیار ارزشمند است.
200 همت ارزش تولید ناخالص خودرو سازی ارگ جدید
محمدرضا شه‌بخش‌ مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان نیز با بیان اینکه آب مساله بسیار مهمی در استان کرمان است، بیش از 84 درصد از آن در بخش کشاورزی، حدود چهار درصد در بخش خدمات مصرف می شود و سهم صنعت 2.5 درصد است، به به محدودیت ها و چالش های پیش راه آب در بخش های کشاورزی پرداخت و گفت: بم شهرستانی کاملا کشاورزی است و بر اساس آمارها 27 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که 16 هزار هکتار در بخش نخل و خرما است و نتیجه مصرف آب بسیار سنگین در این بخش حدود 200 هزار تن خرما است که میزان تولید ناخالص آن به قیمت امروز حداکثر 16 همت می شود و لذا با این وضعیت از منظر علمی جایی برای توسعه در این بخش ندارد.
وی با بیان اینکه در ارگ جدید بم کل زمین صنعتی یک هزار هکتار است، تصریح کرد: اما از این مقدار در سال گذشته بیش از 200 هزار خودرو تولید شد که تولید ناخالص آن بیش از 200 همت است که مصرف آب صنعت خودرو سازی اصلا قابل مقایسه با مصرف اب کشاورزی نیست.
مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان با طرح این سوال که چرا ما در بخش کشاورزی مشکل داریم؟ خاطر نشان کرد: ما در بخش آب مشکل داریم تا کشاورزی توسعه پیدا کند، اما این مشکل برای صنعت وجود ندارد و اگر به این بخش کمک کنیم، این موفقیت برای همه است.
وی ادامه داد: در این منطقه عمق استراتژیکی در 30 سال قبل تعریف شد که امروز به بار نشسته است و اگر توان داریم این عمق را برای 30 سال آینده تعریف و مشخص کنیم.
به گزارش ایران اکونومیست در حالی ماکت کیک 30 سالگی مجموعه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برش زده شد که مدیران، مسئولان و حاضران نسبت به آینده این مجموعه و فعالیت های آن اظهار خوشبینی داشتند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/656060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شب سرخ معدن سیاه

«پیشنهاد کودتا»؛ واکنش «جوان» به توصیه به پزشکیان برای تحریم صدا و سیما

از دفاع از فلسطین تا ایده کنترل تنش با غرب

اهمیت آغاز فوری گفت‏‌وگوهای ایران و E3

جوان: بپذیرید ظریف سیاستمدار خوبی نیست

مشکل روسی مذاکره ایران با اروپا

دشوارترین روزهای لبنان

فعال اصلاح طلب: رابطه کنسولی با امریکا ممکن است

معرفی محصولات دانش‌بنیان عرضه‌شده در نمایشگاه بین‌المللی ماینکس

جذب سیارات مختلف منظومه ما توسط مشتری چگونه است؟

یک زومِ کهکشانی به سحابی حلقه

دیدار مدیرکل و جمعی از کارکنان بنیاد استان البرز با جانبازان اعصاب و روان بستری در مراکز درمانی

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی برگزار شد

قدردانی از خانواده شهید منا و خانواده یکی از شهدای اهل تسنن در تبریز

باد و گردوخاک تا پنج روز آینده در کرمان

مرضیه نیکخواه به تیم فوتبال زنان سپاهان پیوست

لزوم ایجاد وحدت برای مقابله با جنگ شناختی

معاون استاندار کرمان: روشنایی 30 کیلومتر ورودی شهرها تا آذرماه باید تامین شود

لزوم احداث مقبره‌ای برای شهدای امامزاده علیِ سیرجان

بحران دوباره در مس رفسنجان: تمرین لغو!

اصلاح نمای ساختمان‌های معاصر بافت تاریخی اصفهان برمبنای هویت گذشته محله

معاون استاندار کرمان: روشنایی 30 کیلومتر ورودی شهرهای استان تا آذرماه باید تامین شود

برگزاری میز خدمت ادارات در روستای عباس آبادِ کوهبنان

زنده بودن یکی از کارگران معدن طبس صحت ندارد

اسامی کارگران محبوس در معدن زغال سنگ اعلام شد

زنده بودن یکی از کارگران محبوس در معدن طبس صحت ندارد

بازسازی بیش از 2 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده دوگنبدان

تکمیل پروژه‌های فرودگاهی‌ کرمان در اولویت قرار گرفت

مهدی جهانشاهی سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال شد

ورزشکاران 70 کشور جهان در رقابت های بدنسازی قهرمانی جهان در کیش

قطار پیکرها به جای زغال سنگ

ترسیم نقشه راه دیپلماسی نتیجه گرا در نیویورک

سیگنال با‌لستیک

ابزار فنی توافق‌ساز برای ایران

16 راهبرد مهم تحول علوم انسانی در جهت پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اولین موشک چندبار مصرف چین در هنگام فرود سقوط کرد

بازار جهانی نانوکاتالیست‌ها تا سال 2030 به 4٫1 میلیارد دلار می‌رسد

کم‌شنوایی ناشی از شیمی‌درمانی، با فناوری‌نانو قابل پیشگیری است

تفاهم‌نامه مهم وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید در حوزه مسکن/ تلاش برای تسریع برگزاری کمیسیون‌های پزشکی جانبازان

کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه اجرایی هدفمند است

غایبانی که حاضرتر از همیشه هستند

خضریان: امیدی به زنده بودن کارگران داخل معدن نیست

جزییات ساخت پارک بانوان جدید در کرمان

کشف کابل‌های سرقتی به ارزش قریب 10 میلیارد ریال در کرمان

52 نفر از کارگران در معدن جان خود را از دست دادند

تب دنگی به کرمان رسیده است؟

اعتبارات میراث‌فرهنگی کرمان بیش از 262 درصد رشد داشته است

«با این ستاره‌ها» امشب در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در 5500 روستای استان کرمان

کشف 10 میلیارد ریال کابل سرقتی در کرمان