کرمان رصد

آخرين مطالب

نگاهی به زندگی هنری آریا عظیمی‌نژاد که آثارش با موسیقی نواحی عجین شده‌ است فرهنگي

نگاهی به زندگی هنری آریا عظیمی‌نژاد که آثارش با موسیقی نواحی عجین شده‌ است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شهرآرانیوز/ آریا عظیمی‌نژاد با حسی عمیق، به این گنجینه فراموش‌شده می‌نگرد. پروژه‌های او برای گردآوری، حفظ و معرفی موسیقی اقوام، نشان می‌دهد که برایش موسیقی، نه یک کالای تجاری‌شده، بلکه یک میراث است.
مریم شیعه | شهرآرانیوز؛ سال‌1352 است و طوفان‌های سیاسی و اجتماعی دهه‌50، ایران را می‌لرزاند. در گوشه‌ای از این جهان پرهیاهو، کودکی چشم می‌گشاید که قرار است از دل همین خاک، نوایی برخیزاند که هم آشناست و هم غریب، هم از گذشته می‌آید و هم راهی است به آینده. «آریا عظیمی‌نژاد» در صبح بهاری ششم اردیبهشت متولد می‌شود.
پدرش، جمشید راوی قصه‌های مردم است. نویسندگی می‌کند و هرازگاهی برنامه می‌سازد. برنامه‌های تلویزیونی که محبوب‌ترین آنها «خانه عروسک‌ها» است. هنر نسل‌به‌نسل در خانواده آنها می‌چرخد و نوبت به آریا می‌رسد. در شش‌سالگی به همراه خواهرش، پوپک روبه‌روی دوربین پدر نقش‌آفرینی می‌کند.
پدربزرگ هم ساز می‌زند. او سه‌تار را با جان‌ودل می‌نوازد و آریا از همان کودکی حرکت سریع انگشتان پدربزرگ، درمیان سیم‌های ظریف ساز را دنبال می‌کند. یکی از همان روز‌هایی که پدربزرگ برای خودش می‌نوازد و چیزی زیر لب زمزمه می‌کند، آریا کنارش می‌نشیند و از او می‌خواهد که سه‌تارنوازی را به او هم بیاموزد.
بازار
بعد پدربزرگ استاد می‌شود و آریا شاگرد و نتیجه‌اش یکی از با استعدادترین آهنگ‌سازان معاصر ایرانی می‌شود. وقتی الفبای موسیقی را کنار پدربزرگ فرامی‌گیرد، از چهاردیواری خانه بیرون می‌زند و زیر نظر استادانی مثل جلال ذوالفنون، محمود تاجبخش و علی‌اصغر زندوکیلی آموزش می‌بیند. او هنوز هم سه‌تار می‌نوازد. سه‌تار بخشی از زندگی آریا عظیمی‌نژاد، از کودکی تا به همین امروز است.
«پایتخت» موسیقی نواحی
موسیقی فولکلور، صدای لالایی مادر است. صدای پیرمردی خمیده است که یک عصر تابستان، زیر سایه درختان می‌نشیند و آرام می‌خواند. موسیقی فولکلور یادآور پیوند میان انسان و طبیعت است. جلوه‌ای از حافظه جمعی مردم ایران که شرق و غرب، شمال و جنوب را درمی‌نوردد. صدایی که فارغ از مرز‌های جغرافیایی و فرهنگی تا عمق وجودمان رخنه می‌کند.
انگار که روحی به وسعت ایران در این نغمه‌ها جاخوش کرده باشد. روحی که از صدای نی‌نوازی چوپان‌های کردستان تا دوتار نوازی اهل خراسان و نی‌انبانی که در کنار خلیج همیشه فارس نواخته می‌شود، در آن در جریان است. بخشی از هویت و اصالت همیشگی‌مان است. شاید در برهه‌هایی از زمان کم‌رنگ می‌شود، اما محو نمی‌شود. آدم‌هایی که دل در گرو موسیقی فولکلور ایرانی دارند، به‌دنبال تحسین نیستند. آنها می‌خواهند لمس شوند.
آریا یک آهنگ‌ساز ساده نیست. عاشق موسیقی نواحی ایران است. نغمه‌هایی که در دل کوه‌ها و صحرا‌ها و روستا‌های دورافتاده، هنوز زنده‌اند. او به‌وضوح این عشق و علاقه را در سریال محبوب پایتخت به تماشا گذاشت و ما سکانس‌های ماندگاری به واسطه موسیقی نواحی و به‌ویژه موسیقی خراسان را در این سریال که مخاطب میلیونی دارد شاهد بودیم.
آریا عظیمی‌نژاد با حسی عمیق، به این گنجینه فراموش‌شده می‌نگرد. پروژه‌های او برای گردآوری، حفظ و معرفی موسیقی اقوام، نشان می‌دهد که برایش موسیقی، نه یک کالای تجاری‌شده، بلکه یک میراث است. چیزی که باید حفظ شود، پاس داشته شود، فهم شود و با جهان در میان گذاشته شود. «بوم و بر» نام گروه موسیقی اوست که در فضایی امروزی، موسیقی‌های مقامی در حال فراموشی را بازخوانی می‌کنند.
خالق زبان مشترک
آریا عظیمی‌نژاد با نت‌ها کلمه‌سازی می‌کند. بعد کلمات را کنارهم قطار می‌کند و خالق جمله‌هایی می‌شود که گاه فریادند و گاه زمزمه‌ای ظریف، زیر لب. نت‌ها را چندباره توی ذهنش به صدا درمی‌آورد. به آنها موجودیت می‌بخشد و شروع به نواختن می‌کند. بعد آنها را یک‌به‌یک روی کاغذ می‌آورد و ملودی تازه‌ای متولد می‌شود. ملودی‌هایش برای فیلم‌هایی، چون میم مثل مادر، طلا و مس، بی‌پولی و سریال‌هایی مانند نفس و پایتخت، چیزی فراتر از موسیقی متن‌اند. آنها تشخص دارند، روایتگرند، گاه در نبود تصویر هم، مخاطب را به تجسم وامی‌دارند. ملودی‌هایی می‌نویسد که سادگی‌شان پر از عمق است و پیچیدگی‌شان آزاردهنده نیست.
آمدم‌ای شاه پناهم بده
برای ساخت قطعه مشهور «آمدم‌ای شاه پناهم بده» تنها چهارروز به عظیمی‌نژاد زمان می‌دهند. محمدعلی کریم‌خانی بار‌ها می‌خواند و وقتی نتیجه رضایت‌بخش نمی‌شود، به گریه می‌افتد. بعد از آریا خواهش می‌کند یک‌بار دیگر ضبط کند. متن موسیقی را اشتباه می‌خواند. نخستین «آمدم» و اولین کلمه در متن موسیقی نبود. آریا ضبط را قطع نمی‌کند و ادامه می‌دهد. پیش از انتشار قطعه از او می‌خواهند این مشکل را برطرف کند، اما آریا اصرار می‌کند تا همان نسخه، به‌عنوان نسخه نهایی منتشر شود. منتشر می‌شود و به یکی از زیباترین آثار امام رضایی بدل می‌شود.
عصر جدیدی از شهرت
اگرچه آثارش به گوش‌هایمان آشنا بود و هست، چهره‌اش را نخستین‌بار در قامت داور «عصر جدید» شناختیم. داوری که صرفا داوری نکرد و زیبایی‌ها را کشف و تشویق کرد. نگاهش به موسیقی عاشقانه است. هنوز هم برای شنیدن نوا‌های تازه مشتاق است و دست از شهود نمی‌کشد. او نماد نسلی از هنرمندان است که به ریشه بازمی‌گردند، اما در گذشته نمی‌مانند. از فرهنگ‌های بومی برمی‌خیزند، اما صدایشان را به گوش جهان می‌رسانند. کارهایش یادآور این حقیقت‌اند که موسیقی، زبان مشترک احساس‌هاست. نیاز به ترجمه ندارد. زمان نمی‌شناسد.
چیزی حدود 86 موسیقی فیلم سینمایی و سریال را آهنگ‌سازی کرده است که بسیاری از آنها ماندگار شده‌اند. او هنوز هم در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی سه‌تار نوازی می‌کند و این ساز ایرانی را در موسیقی متن دو فیلم سینمایی، تولید دو کشور اسپانیا و انگلیس نیز نواخته است. 
تاکنون سه آلبوم رسمی منتشر کرده است که هر سه چیزی شبیه به‌نام سومین آلبوم‌اند. نام این آلبوم «جادوی ایران زمین» است و شاید بتوان این عنوان را نزدیک‌ترین توصیف به کار آریا عظیمی‌نژاد در تمام این سال‌ها دانست.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/718571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدئویی از تمرینات حسین علیزاده و محمد معتمدی برای کنسرت «باده تویی»

گوش جان بسپارید به نوای ملکوتی استاد شجریان

خطای سهوی یا پروژه مشکوک نفوذ؟

ژنرال بازنشسته هندی: دیپلماسی راه بهتری است

قاتل در صحنه حاضر است

تضاد منافع تندروها با منافع ملی

با وجود قطعی‌های برق، چرا نمایندگان با تغییر ساعت رسمی کشور مخالفند؟

کهکشان زیبای Arp142

قمر سیاره مشتری

مدت انتظار دریافت پروانه‌ ساختمانی بافت‌های فرسوده کوتاه شد +جزئیات

ناوگان حمل ونقل جاده ای کرمان سال گذشته 17 میلیون مسافر جابه جاکرد

هزینه‌های زندگی در این شهر صنعتی برابر با پایتخت‌نشینی‌ست

طبیعت حریف شهرداری گرگان در فینال لیگ بسکتبال شد

حدادی: دوومیدانی اولویت وزارت ورزش است/ انتقادپذیر هستم

پرواز قوی سپید به نیمه نهایی جام حذفی

اولین برد آقا مجتبی در جام حذفی؛ مسیر هموار برای قهرمانی در فصلی کابوس‌وار

اجرای ترانه «زیر باران» از علیرضا عصار با همراهی اشوان

تایپوگرافی آهنگ «بی بدن» با صدای محسن چاوشی

اکونومیست: مذاکرات فنی نویدبخش است

شبکه ضدوفاق

اروپا در دو‌راهی؛ ابتکار ایران یا تکرار انسداد؟‌ ‌

محمدجواد لاریجانی: مذاکره غیرمستقیم، مذاکره‌ برای هیچ نیست

صدا و سیما؛ سازمانی آشوب‌‏زا و کج‏‌کارکرد

هوش مصنوعی ChatGPT با کمک به کشف سرطان جان مادر 40 ساله را نجات داد

زنده نگه داشتن یاد شهدا، تداوم‌بخش حیات جامعه است

تقسیم نمایندگی ولی‌فقیه بنیاد شهید به هفت منطقه جغرافیایی صورت گرفته است

چرا هر سال گوشی جدید می خرید یا به سفر می‌روید! | حرف‌های جنجالی گلزار روی آنتن تلویزیون | ببینید

والیبال در نقطه صفر مرزی

نصیری‌نژاد: کوراش از بازی‌های آسیایی ناگویا حذف نشده است

آهنگ «یک لحظه از تو» با صدای نیما مسیحا

اجرای زنده موزیک «من» از محسن یگانه

باد موافق دیپلماسی

یک هفته پرحاشیه در صدا و سیما

آخرین امید استقلال برای زنده ماندن/ سپاهان در اندیشه رسیدن به دوگانه

داستان تخم اژدها؛ نبرد نور و تاریکی در فاصله 4200 سال نوری

اینترنت ماهواره‌ای ارزان از راه رسید

نشست اجرایی تفاهم‌نامه بنیاد شهید، کانون‌های مساجد و صداوسیما برگزار شد

تکرار مشکل پیازکاران جنوب کرمان پذیرفتنی نیست

تدوین طرح‌های جامع مدیریت منابع آب در مناطق بحرانی کرمان

کبیری : امروز جزیره کیش در تامین آب با ریسک مواجه نیست

امام جمعه کیش در حضور نمایندگان خانه ملت، خواستار اعمال معافیت مالیاتی مناطق آزاد شد

ایجاد منابع پایدار درآمدی برای کیش ضرورت دارد

سرپرست معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان منصوب شد

کرمان به بندرعباس خون ارسال می‌کند

سالن را منفجر کرد؛ ضربه نمایشی وفایی در پایان بخش دوم

تغییر محل بازی تیم ملی با قطر در انتخابی جام جهانی 2026

خلاصه ای از اجراهای شب اول هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی

ترانه ماندگار «آفتاب مهربانی» با صدای محمد اصفهانی

نگاهی به زندگی هنری آریا عظیمی‌نژاد که آثارش با موسیقی نواحی عجین شده‌ است

سرمقاله فرهیختگان/ برو این دام بر مرغ دگر نه