گلادیاتور 2؛ حامل جوهره تمدن غرب و خشونت بنیادی این تمدن
فرهنگي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فیلم گلادیاتور2 یک فیلم اکشن تاریخی حماسی آمریکایی محصول سال 2024 به کارگردانی و تهیهکنندگی ریدلی اسکات است. فیلمنامه این فیلم بهدست دیوید اسکارپا نوشته شد و بر اساس داستانی از اسکارپا و پیتر کریگ بود. این فیلم دنباله گلادیاتور (2000) محسوب میشود.
گلادیاتور 2 نخستین نمایش جهانی خود را در سیدنی استرالیا در 30 اکتبر 2024 داشت و سپس در 15 نوامبر در بریتانیا و در 22 نوامبر در ایالات متحده اکران شد و بیش از 416 میلیون دلار فروخته است.
معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در راستای برگزاری دومین دوره سلسله نشست های تحلیل، بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که با عنوان "سینما اندیشه2" برگزار می شود، نسبت به اکران و نقد فیلم گلادیاتور2 تنها چند روز پس از انتشار نسخه جدید این فیلم اقدام کرد.
در این نشست، حجتالاسلام الویری به نقد و بررسی بخش محتوایی اندیشه ای، دکتر صالحیزاده به نقد و بررسی بخش کارگردانی و زیبایی شناسی و حجتالاسلام دکتر داودآبادی به نقد و بررسی بخش فنی فیلم نامه پرداختند.
حجت الاسلام محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این نشست گفت: مسئله سقوط شهر روم و امپراطوری روم یکی از مهمترین مسائل تاریخی هم برای خود غربی ها و هم برای سایر ملل بوده است و فیلم گلادیاتور2 با محوریت همین موضوع تاریخی تولید شده است.
وی اظهار کرد: باید دانست که از جهت اندیشه ای بیشتر از هر چیزی اندیشه سیاسی در این فیلم دیده می شود. اما اولین مسئله ای که در این فیلم وجود داشت فهم و تفسیر ما از زندگی و چگونگی تعامل ما با عالم ماورایی است.
حجت الاسلام الویری قدرت و شرافت را دو ملاک اصلی موفقیت در زندگی از نگاه فیلم گلادیاتور2 برشمرد و گفت: گاهی مبارزه برای یک روز بیشتر ماندن و در شرایطی مبارزه برای شرافت یافتن تلقی های مختلفی از چگونه زندگی کردن برای رسیدن به موفقیت است که در این فیلم دیده می شود.
وی بیان داشت: در فیلم گلادیاتور2 بحث «خدا» مطرح نیست و هنوز مسیحیت وارد میدان نشده است. اما بازتاب داشتن اعمال انسان ها در عالم ماورائی مطرح است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر اینکه مسئله زن و خانواده دومین مسئله اندیشه ای مهم در این فیلم است، تصریح کرد: در این فیلم همه محبت های زنانه و مردانه پاک است و عاطفه و محبت بین دو همسر در شرایط مختلف به نمایش گذاشته می شود. این فیلم نگاه کاملاً مثبت به زن دارد و محبت زن و خانواده را در صحنه های مختلف و متعددی از فیلم می بینیم.
وی گفت: مسئله زندگی پس از مرگ در این فیلم به خوبی بازتاب داده شده. در صحنه های آخر فیلم می بینیم که شخصیت اصلی داستان مکاشفاتی دارد و تصاویری از عالم غیب را مشاهده می کند و این صحنه ها و صحنه های دیگری از فیلم بر اساس نگاه های فراماسونری به زندگی پس از مرگ اشاره دارد.
حجت الاسلام الویری اظهار کرد: اصلی ترین بحث اندیشه ای فیلم، بحث اندیشه سیاسی است. در این فیلم رابطه بین قدرت و شرافت و قدرت و عدالت به عنوان بنیان اندیشه دیده می شود. برخی نگاه ماکیاولی دارند و حقیقت را قدرت معرفی می کنند و می گویند که بر این اساس باید زندگی کرد.
وی جوهره تمدن غرب را بحث بسیار مهم و اندیشه ای خواند و افزود: در این فیلم خواسته یا ناخواسته این موضوع به تصویر کشیده شده است. ریختن خون، لاابالی بودن نسبت به ریخته شدن خون به ناحق از اصلی ترین مؤلفه های تمدن غرب در گذشته بوده و تمدن کنونی آن ها نیز وارث این جوهره است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به نقطه اوج فیلم به لحاظ عاطفی گفت: این نقطه آنجایی است که مادری که صحنه نبرد شوهر و فرزندش را می بیند. در اینجا قدرت حرف اول را می زند و حتی بالاتر از عاطفه قرار می گیرد.
وی فیلم گلادیاتور2 را حامل جوهره تمدن غرب و خشونت بنیادی این تمدن دانست و گفت: به تقریر این فیلم آن هایی که از رویای عدالت سخن می گویند، حرف هایشان خیالی بیش نیست.
حجت الاسلام الویری در پرداخت به نگاه اروپایی ها به مردم سایر دنیا بویژه ایرانی ها تصریح کرد: نگاه آن ها به مردم سایر تمدن ها و بربر خواندن اقوام ایرانی یکی دیگر از واژه هایی است که در این فیلم شنیده می شود و آن ها از قرن هفدهم به بعد نیز هر غیراروپایی را بربر خوانده و آن را برابر با وحشی عنوان کردند.
در ادامه، حجتالاسلام مهدی داوودآبادی، عضو هیئت علمی دانشکده دین و رسانه دانشگاه صداوسیما عنوان کرد که "گلادیاتور2" یک درام تاریخی است. چنین فیلمهایی نهتنها به روایت وقایع گذشته میپردازند بلکه آنها را به شرایط کنونی مرتبط میسازند.
وی افزود: درام تاریخی باید دارای سه ویژگی بنیادین باشد: نخستین ویژگی بازنمایی رویدادی است که در گذشته رخ داده است، دومین ویژگی آن بازتاب زندگی شخصیتها بهعنوان کنشگران اصلی تاریخ، و سومین ویژگی برداشتن حقیقت تاریخی است.
حجتالاسلام داوودآبادی، فیلمنامه "گلادیاتور2" را در قالب حماسی توصیف کرد و گفت: هنگام درامپردازی باید از کنشهای انسانی تقلید شود. نویسنده این فیلم با استفاده از روش لیریک، که شاعرانه و متکی بر ذهنیت هنرمند است، احساسات و عواطف خود را بارور میکند و پس از عبور از فیلتر ذهنی خود، آن را به مخاطب عرضه مینماید.
وی تشریح کرد که درام حماسی صرفاً به مقوله نبرد و جنگ محدود نمیشود بلکه بازتابدهنده عقاید، آیینها و آداب و رسوم است. شخصیتهایی که در مرکز درام قرار میگیرند، معمولاً انسانهای خاصی هستند که ویژگیهای ویژهای دارند.
داوودآبادی معنای اصطلاحی "گلادیاتور" را تشریح کرد و افزود: به طور اصطلاحی، گلادیاتور به بردهای اطلاق میشود که مبارزاتش برای اثبات شرافت و جوانمردی نیست.
وی در مورد تیتراژ فیلم اظهار داشت که دو نگاه به تیتراژ وجود دارد: نگاه اول تیتراژ را بهعنوان بستهبندی فیلم میداند، اما نگاه دوم، آن را مرتبط با جهان داستان تلقی میکند. تیتراژ فیلم "گلادیاتور2" بر اساس دیدگاه دوم طراحی شده است.
در خصوص ساختار فیلمنامه "گلادیاتور2"، داوودآبادی افزود که این فیلمنامه بر اساس ساختار کلاسیک سه پردهای نوشته شده است: در پرده اول، معرفی موقعیت و شخصیت اصلی انجام میپذیرد؛ در پرده دوم، نیاز دراماتیک قهرمان به نمایش درمیآید؛ و پرده سوم به تحقق آرمان قهرمان و دستیابی او به اهدافش میپردازد.
سپس، آقای سیدابوالقاسم صالحیزاده، سرپرست مدیریت باشگاه رشد دفتر فیلمنامه رسانه ملی با اشاره به اینکه پشتوانههای درونی فیلم «گلادیاتور» از شعار فراتر میرود، بیان کرد: این فیلم بهواسطه محتوای اصلیاش، انگیزه و حرکت قهرمان داستان را جذاب و کششبرانگیز میکند و مخاطب را به دنبال خود میکشاند. در "گلادیاتور 2" نیز این ویژگیها تا حدی مشاهده میشود.
وی در ادامه توضیح داد که داستان «گلادیاتور 2»، به دلیل ساختار کلاسیک خود، شامل یک قهرمان و یک ضدقهرمان است. در این فیلم، هانا بهعنوان قهرمان اصلی با از دست دادن همسرش انگیزهای برای انتقام پیدا میکند و از اینجا حرکت داستان آغاز میشود. برخلاف "گلادیاتور 1"، در "گلادیاتور 2" آرمانشهر مورد نظر افلاطونی درونیسازی نشده و تعارض مورد نیاز برای ایجاد کشمکش بهخوبی پرداخته نشده است.
صالحیزاده به نکتهای دیگر اشاره کرد و افزود که در «گلادیاتور 2» این مشکل وجود دارد که انگیزه قهرمان برای انتقامگیری به خوبی پرداخته نشده است. در این فیلم کد دراماتیکی برای بهیادآوری شکست عاطفی هانا قرار نگرفته، و به همین دلیل انتقامگیری و انگیزهی قهرمان مبهم شده و تا حدی فراموش میشود.
وی تأکید کرد که در ساختار کلاسیک فیلمنامه باید تقابلی مشخص و معنادار میان قهرمان و ضدقهرمان صورت گیرد، اما متأسفانه در "گلادیاتور 2" این تقابل بهخوبی شکل نگرفته است.
صالحیزاده همچنین به ضعف کارگردانی فیلم اشاره کرد و گفت: جلوههای ویژه در این فیلم نتوانستهاند مانند «گلادیاتور 1» عمل کرده و آن قدرت را بازسازی کنند. بهطور کلی، کارگردانی در این فیلم در مقایسه با نسخه اول آن بسیار ضعیف است.
وی در پایان به دیالوگهای غیرمتناسب شخصیت هانا در فیلم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: حرفهایی که از زبان هانا بیان میشود، با شخصیت او ناسازگار است. او بهعنوان یک بربر معرفی شده که برای انتقام به روم آمده است و این دیالوگها با چنین شخصیتی همخوانی ندارد.
-
چهارشنبه ۱۲ دي ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰:۵۶
-
۱۰ بازديد
-
-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/689406/