کرمان رصد

آخرين مطالب

مساله تحمل‌ناپذیر وجود در یادگاران صنعتی اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش ایرنا، در نخستین اجرای خصوصی این تئاتر طی شامگاه یکشنبه گروه تئاتر اطاق خاکستری در مجموعه یادگاران صنعتی شهر کرمان، میزبان جمعی از اهالی تئاتر و رسانه بودند تا به تماشای نخستین اجرای این نمایش بنشینند، کاری که به اذعان اعضای گروه موقعیت تبدیل طنز به وحشت یا به اصطلاح گروتسک(عجیب‌پردازی) خوانده می شود.
امیرحمزه حیدری نویسنده این کار است که به کارگردانی محمد ترابی‌نژاد که از بازیگران اصلی این تئاتر به شمار می رود در شهر کرمان روی صحنه رفته است.
نمایش حدود ساعت 20:25 دقیقه آغاز شد، روی صحنه شاهد دکور ساده‌ای بودیم مرکب از سه مبل، یک یخچال، گلدانی با گل‌های مصنوعی و چند دفتر و نوشت‌افزار که در گوشه‌ای از صحنه روی زمین روی خطوطی نقاشی شده کف زمین، ریخته شده بود؛ البته یک صفحه نمایشگر هم در قسمتی از صحنه نصب شده بود تا بخشی از قصه را که قبلا توسط بازیگران در فضای آزاد ضبط شده بود برای تماشاچیان به نمایش بگذارد. گریم و لباس بازیگران نیز ساده بود.
نمایش منش چینی با سه بازیگر اجرا می‌شود اما با وجود کوچک و ساده بودن صحنه، در طول تقریبا یک ساعت اجرا شاهد اجرای پر جنب و جوش بازیگران بودیم، اجرایی که برای بار نخست در مقابل تماشاچیان، قابل ستایش بود؛ بازی‌ها خوب بود و حرفه ای، یکساعت اجرای بدون وقفه و حفظ دیالوگ ها خود کار سختی است؛ ضمن اینکه زبان طنز نمایش برخی اوقات باعث بلند شدن صدای خنده مکرر حاضران نیز می‌شد.
این نمایش داستان سه دوست به نام های لئو، مایک و دنی را روایت می کند که بین آنها دوستی 10 ساله برقرار است و در یک خانه زندگی می‌کنند؛ دیدن فردی شبیه مایک، 2 دوست دیگرش لئو و دنی را کنجکاو می کند تا با شکی طنزآلود، ضمن کندوکاو خاطرات دوستی خود، اتفاقاتی تراژیک را در پایان نمایش رقم بزنند.
در این کار می بینیم که گاه، برخی انسان های به ظاهر یا به واقع عاقل، چطور دست به کارهای بلاهت گونه یا مرگ آفرین می زنند؛ البته یکی از این شخصیت های داستان از سابقه بیماری روانی برخوردار بوده و دیگری هم کمی شخصیتی پیچیده و عجیب غریب دارد که مخاطب نمی داند از نظر ضریب هوشی کم دارد یا زندگی شبیه زالوصفتی(فردی بیکار که از دستمزد تنها یکی از آن سه نفر در آن خانه ارتزاق می کنند) سبب آن شخصیت شده است.
هرچند نمایش قبلا توسط گروه دیگری اجرا شده، اما گروه اطاق خاکستری سعی کرده ضمن وفاداری به متن نمایشنامه از شیوه جدیدی برای قصه پردازی و اجرا استفاده کند تا با نمایش گذاشتن بلاهت سه شخصیت اصلی به نوعی حس بی‌اعتمادی و بی‌رحمی را در فضایی دوستانه روایت کند و در این مسیر یکی از بازیگران در نقش راوی و نمایش تصاویر ضبط شده به قصه‌گویی پرداخته است.
در پایان نمایش که با تشویق حضار همراه بود، گروه اطاق خاکستری به همراه کارگردان و بازیگران نمایش بر روی صحنه حاضر شدند تا نخستین شب اجرا به پایان برسد، البته کارگردان نمایش که خود یکی از بازیگران نمایش محسوب می‌شود به همراه 2 بازیگر دیگر به مدت 30 دقیقه ضمن شنیدن نظرات تعدادی از اهالی نمایش و گوش جان سپردن و نیز تشکر از برخی نقدهای حاضران، به تعدادی از سئوال های رسانه ها نیز پاسخ دادند که گزیده آن را می‌خوانیم:
روایتی جدید از نمایش منش چینی
ترابی‌نژاد کارگردان جوان حوزه سینما و تئاتر استان کرمان که کارهای متعددی از جمله، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و تهیه‌کنندگی در هر 2 حوزه سینما و تئاتر را در کارنامه دارد، نقش مایک را در نمایش منش چینی ایفا می کند؛ وی درباره این نمایش اظهارداشت: نویسنده نمایش منش چینی، امیرحمزه حیدری از دوستان تئاتری است و اجرای این نمایش را قبلا در جشنواره منطقه ای تئاتر دانشجویی در کرمان مشاهده کرده بودم که متن نمایش را دوست داشتم و در این فکر بودم با فرم روایت‌گونه جدیدی این تئاتر را کار کنم.
وی ادامه داد: دورخوانی نمایش را به همراه گروه از فرودین ماه شروع کردیم و تمرین ها به صورت جدی از اواسط مرداد آغاز شد که با کمی تاخیر در این زمان به روی صحنه می رود.
این هنرمند تئاتر استان کرمان تصریح کرد: در اجرای متن نمایش، تبدیل کمدی به وحشت که در اصطلاح تئاتری به آن گروتسک گفته می شود برای من جذاب بود و دوست داشتم تجربه این چنینی داشته باشم تا ببینم برای گروه خودمان چقدر کارکرد اجرایی دارد.
بلاهت آدم های نمایش تناقض ایجاد می کند

کرمان رصد

ترابی نژاد در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر منفی فضای مجازی در جامعه که از بخش هایی از تئاتر متبادر خاطرنشان کرد: اگر از اجرای نمایش، معایب فضای مجازی برداشت شده است به نظر من خوب است چون بخشی از فضای مجاز آدم را درگیر بلاهت می کند.
وی افزود: شباهت یک فرد به مایک باعث تناقض در رابطه 2 دوست دیگرش دنی و لئو می شود که خودش کمدی محسوب می شود و سعی کردم بلاهت آدم های داخل قصه این نمایش را به چالش بکشم؛ حتی خود مایک هم که به ظاهر عاقل به نظر می رسد، دچار نوعی حماقت است.
کارگردان و بازیگر تئاتر کرمان با اشاره به تبلیغات متفاوت این نمایش تاکید کرد: برای یک اثر هنری، تیزر یا پوستر باید سوال ایجاد کند، البته برای تبلیغات ایده های مختلفی داریم که امیدواریم بتوانیم تا پایان اجرا انجام دهیم.
وی افزود: حامی نمایش بخش خصوصی است که هزینه های اولیه ما را تامین کرد و قرار است طبق قراردادی، هزینه اجاره سالن بر اساس فروش بلیط محاسبه شود و بلیط نمایش 100 هزار تومان تعیین شده که احساس کردم مخاطب بیشتر از این نمی تواند هزینه کند.
گروه های تئاتری توان کار در تالار فرهنگ و هنر را ندارند

کرمان رصد

وی بیان کرد: اسم نمایش ساخته و پرداخته یکی از شخصیت های نمایش است و در واقعیت، چنین منشی با عنوان منش چینی وجود ندارد؛ استفاده از نام های خارجی و بیگانه برای اسامی اشخاص در نمایش نیز مرسوم است، به طور مثال در نمایش هملت اثر شکسپیر انگلیسی، هملت یک شاهزاده دانمارکی است.
کارگردان نمایش منش چینی در پاسخ به سئوال دیگری که چرا محل سکونت شخصیت ها در شهر یا کشور خاصی نیست گفت: بیشتر منظورمان ناکجاآباد بود و در نمایش اشاره به نقطه خاصی نشده است که حذفیات خاصی در متن نداشتیم اما ممکن است برخی دیالوگ ها جابه جا شده باشد.
محمد کاظم دامغانی بازیگر نقش دنی نمایش منش چینی هم بااشاره به تمرین های این نمایش گفت: بازیگرهای حرفه ای معمولا یک ماه تمرین می کنند و با 2 ماه اجرا درآمد خوبی کسب می کنند که سعی کردیم این کار را که قبلا دیده بودیم با هزینه کم به روی صحنه ببریم.
وی تاکید کرد: بازی ما در نمایش بر حسب موقعیت بود که هم بر اساس متن و هم صحبت ها و نظرات کارگردان کار را انجام دادیم، البته ایده هایی هم در حین تمرین از طرف خودمان مطرح می شد؛ کار، آنقدر موقعیت های زیادی داشت که بازیگران برای ایفای نقش دست شان باز بود.
تئاتر مساله تحمل ناپذیر وجود یا منش چینی، با بازیگری محمدکاظم ‌دامغانی، محمد ‌ترابی ‌نژاد و رضا خسروی تا 12 آبان هر شب در مجموعه یادگاران صنعتی واقع در خیابان شریعتی حدفاصل چهارراه طهماسب آباد تا باغ ملی از ساعت 20:15 دقیقه آغاز می شود و علاقه مندان می توانند بلیت این نمایش را از سکو های معتبر فروش تهیه کنند.
استان‌ها کرمان 0 نفر

کرمان رصد

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/664808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حیرت صهیونیست‌ها از نفوذ اطلاعاتی ایران

سرمقاله کیهان/ ما افتخار می‌کنیم؛ شما چطور؟!

سرمقاله شرق/ معیشت در گرو توسعه‌، توسعه اسیر تخیل

آخرین فرصت بایدن برای پایان جنگ

انتقاد «کیهان» از مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم‌

شرط صلاح برای ماندن در لیورپول

درمان جدیدی برای سرطان که به سلول‌های سالم آسیب نمی‌رساند

مسئولان بنیاد استان قزوین با 181 خانواده شاهد و ایثارگر شهرستان‌های قزوین و بوئین‌زهرا دیدار کردند

عیادت مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان از فرزند شهید شعبانی در بیمارستان

ساخت فیلم مستند زندگینامه شهدای شاخص کهگیلویه و بویراحمد

دیدار عمومی مدیرکل بنیاد هرمزگان با جامعه ایثارگری

توزیع مکمل و دارو‌های تقویتی رایگان به مادران باردار

حمایت جهاد دانشگاهی کرمان از کارآفرین‌ ها

برنامه هفته نهم لیگ برتر فوتبال| قوی سپید در کویر به دنبال صدرنشینی

دانشگاه صنعتی سیرجان میزبان نوزدهمین کنفرانس سیستم‌های هوشمند ایران

وقتی که جمع آوری سگ‌های ولگرد در کرمان تمامی ندارد

بانوان کرمان برگزیده کشوری طرح‌های آموزشی و تربیتی سازمان بسیج دانش آموزی

انهدام 2 باند قاچاق سلاح و مهمات در شهرستان کهنوج

32 روستای استان کرمان طی دو ماه گذشته به اینترنت پرسرعت متصل شدند

قصه شنیدنی دختر کاپشن صورتی

هشدارباران شدید و باد در کرمان

وجود بیش از 2000 کودک بازمانده از تحصیل در استان

تصادف در عنبرآباد موجب مصدومیت 9 نفر شد

تصادف وحشتناک پژو و مزدا 9 مصدوم بر جا گذاشت

2000 کودک در استان کرمان از تحصیل بازمانده‌اند

ادامه ناپایداری‌های جوی در استان کرمان

معاون دادگستری: بیش از 2000 کودک بازمانده از تحصیل در استان کرمان وجود دارد

ناکامی مهرگان در دومین هفته متوالی

بیش از 2000 کودک بازمانده از تحصیل در استان کرمان وجود دارد

یک پمپ بنزین در استان کرمان به‌دلیل قاچاق سوخت پلمب شد

سامره: چیزی به اسم اتحاد در کرمان وجود ندارد

توزیع مکمل و داروهای تقویتی رایگان در بین مادران باردار در رفسنجان

شکست سنگین و ناباورانه تیم ملی ایران مقابل کره شمالی

بازدید فرمانده پدافند هوایی کیش از تور علمی - آموزشی ویژه دانش آموزان

برخورد پژو و وانت در عنبرآباد 9 مصدوم بر جا گذاشت

مناسبت روز/ پنج‌شنبه، 3 آبان‌ماه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ کره‌شمالی در آینه بیانیه‌های FATF

سرمقاله اعتماد/ وفاق پزشکیان نتیجه‌گرا یا قراردادمحور؟!

مهاجرانی: مطالبه داوطلبان کنکور شنیده شد

رونمایی از تلسکوپ جدید ناسا برای شناسایی امواج گرانشی سیاه‌چاله‌ها

مساله تحمل‌ناپذیر وجود در یادگاران صنعتی

سکه‌های تقلبی نقد نشد

سرمقاله خراسان/ سرنوشت قطار بریکس در ایستگاه مسکو

تغییر چهره «آرام خاکپور» 3 سال بعد سریال از سرنوشت در 35 سالگی

برنامه عجیب عربستان برای خانه دار کردن 70 درصد مردم

فال حافظ امروز پنج‌شنبه 3 آبان 1403

منتجب نیا: دو دسته در داخل کشور بر طبل جنگ می کوبند /مسئول انجمن حجتیه گفت خالص سازان از ما نیستند اما….

نگاه جیمز وب به اختروش‌های کیهان اولیه

اصفهان میزبان نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی کشور

برداشت انار از هزار و 800 هکتار باغ‌های کازرون