کرمان رصد

آخرين مطالب

سرمقاله سازندگی/ آبادانی جزایر سه‌گانه مقالات

سرمقاله سازندگی/ آبادانی جزایر سه‌گانه
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - روزنامه سازندگی / «آبادانی جزایر سه‌گانه» عنوان یادداشت روز در روزنامه سازندگی به قلم علی اعطا است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
نشست اخیر اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس در کمال شگفتی منجر به صدور بیانیه‌ای با ادبیاتی بی‌سابقه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران در رابطه با جزایر سه‌گانه شد. اگرچه طرح اختلافات در رابطه با سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که ازجمله جزایر متعلق به شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان محسوب می‌شوند، سابقه طولانی و تاریخی پرماجرا دارد اما اینکه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در یک متن مشترک با 6 کشور عربی از جمهوری اسلامی ایران بخواهند به «اشغال» این سه جزیره که آنها را متعلق به امارات متحده عربی و «نقض حاکمیت این کشور» می‌داند، پایان دهد؛ امری شگفت‌انگیز و نشان‌دهنده چالش‌هایی پرمخاطره است.
به لحاظ اثبات مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه، این موضوع به تفصیل از ابعاد تاریخی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است و تاکنون کمتر کسی گمان می‌برد در پشت پرده طرح اختلافاتی در این باره از سوی دیگر گشورها، انگیزه‌هایی غیر از انگیزه‌های سیاسی و امنیتی در کار بوده باشد؛ اما آنچه موجب می‌شود این ‌بار، موضوع ابعاد متفاوتی به خود بگیرد، همراهی بی‌سابقه اتحادیه اروپا با طرح چنین عباراتی نظیر «اشغال» و مطالبه از ایران جهت پایان‌دهی به این «اشغال» است. از دیگر سو یک نکته دیگر به اهمیت موضوع می‌افزاید؛ در شرایطی که انتظار می‌رود پنج کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (در کنار امارات متحده عربی) مساله نسل‌کشی دامنه‌دار در غزه و تجاوز شبانه‌روزی به لبنان از سوی رژیم صهیونیستی را به ‌عنوان مساله اصلی و عاجل جهان اسلام در اولویت تمامی اقدامات، مذاکرات و گفت‌وگوهای خود قرار دهند، از آب گل‌آلود خاورمیانه برای تامین اهدافی نامشروع خود ماهی می‌گیرند. این در شرایطی است که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا که در نشست مشترک با کشورهای منطقه حضور دارند از حامیان سیاسی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.
بدین‌ترتیب می‌توان گفت، اگرچه پیش‌تر امارات متحده عربی، توفیق یافته است با برجسته‌سازی ابعاد بین‌المللی موضوع جزایر سه‌گانه، دولت‌های بزرگ در درون یا بیرون منطقه (آمریکا، چین، روسیه) را تا میزان زیادی با خود همراه کند؛ اما این ‌بار شدت و حدت موضوع متفاوت است. چراکه در موارد پیشین این امر به‌ عنوان یک موضوع اختلاف مطرح ‌شده یا نهایتاً، مالکیت ایران محل تردید قرار گرفته است؛ اما این‌ بار در بیانیه مشترک با اتحادیه اروپا صراحتاً از «مالکیت امارات متحده» و «اشغال جزایر سه‌گانه» توسط ایران سخن به میان آمده است. اگرچه به این نکته نیز باید توجه داشت که در بیانیه‌ها و مواضع چین و روسیه از دیوان بین‌المللی دادگستری برای حل این دعوا نیز سخن به میان آمده و این نیز امری خطرناک و پرمناقشه است.
اخیراً از دکتر نادر انتصار، یکی از اساتید علوم سیاسی متخصص در حوزه خاورمیانه پیشنهادهایی به منظور نحوه مواجه با این مساله- و به تعبیر بهتر، این توطئه بزرگ علیه تمامیت ارضی ایران- نقل شده که در خور توجه است. او در گفت‌وگویی می‌گوید: «ایران باید مالکیت خود بر جزایر خلیج‌فارس را در میدان تقویت کند و طرف مقابل را در یک عمل انجام شده، قرار دهد. ایران باید آن سه جزایر را آباد کند. به شهروندان ایرانی باید امتیازاتی داد که آنها ساکن این جزایر شوند. زیرساخت‌های اقتصادی این جزایر باید از نو ساخته شوند. یعنی ایران باید حضور دائمی خود (حضور سیاسی، اقتصادی و نظامی) را در این جزایر به حدی برساند که این جزایر به جزءلاینفک ایران تبدیل شوند و در عمل مانند جزایری مانند کیش و قشم بشوند. اگر ایران این کار را نکند به بازنده بازی حقوقی امارات تبدیل می‌شود یا مجبور می‌شود در زمین بازی امارات تا مدت‌ها گیر بیفتد».

این نکته از سویی دیگر نیز قابل توجه است. مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل یکصد‌ودهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، «سیاست‌های توسعه دریا‌محور» را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده‌‌اند.
در ماده 61 قانون برنامه هفتم (در فصل اقتصاد دریامحور) که اخیراً توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، احکام مهمی از جنبه توسعه در رابطه با شهرستان ابوموسی که سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ازجمله جزایر آن هستند، مطرح شده است.
براساس بند الف ماده 61؛ دولت مکلف است نسبت به فعال‌سازی حداکثری ظرفیت‌های متنوع شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان با محوریت جزایر مربوط با تاکید بر استقرار و ارائه خدمات برتر در سطوح فراملی، ملی و محلی و با در نظر گرفتن نظام حمل‌ونقل، آماد و پشتیبانی (لجستیک) و خدمات بازرگانی و توسعه موثر زیرساخت‌های انرژی و ارتباطات، صنعت و معدن و ایجاد و توزیع خدمات اجتماعی شامل آموزش ‌عالی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و شناسایی و گسترش ظرفیت قلمروهای گردشگری و اقامتی و اقتصاد دریا‌محور اقدام نماید. سازمان و وزارت کشور مکلفند، گزارش عملکرد این بند را هر 6 ‌ماه یک ‌بار به مجلس ارسال نمایند. بند ب و پ این ماده، تکالیفی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی و نیز وزارت صمت می‌گذارند.
به گمانم این بخش از برنامه هفتم به‌رغم تمامی اشکالاتی که به برنامه وارد است، از بخش‌های پراهمیت این برنامه است که اتفاقاً باید در سال‌های گذشته و در برنامه‌های پیشین و قوانین پیشین مورد توجه قرار می‌گرفت. حوزه توسعه دریامحور حوزه گسترده‌ای است که در نسبت به امنیت شهرستان ابوموسی و مسائل آن به تفصیل می‌توان سخن گفت و در این یادداشت کوتاه، مجال آن نیست. پیشنهاد می‌شود دولت در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک که ضرورت عاجل برای مواجهه با این موضوع است؛ به سرعت امور معطوف به توسعه را در رابطه با شهرستان ابوموسی و جزایر سه‌گانه آن در دستور کار قرار دهد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/664249/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله همشهری/ هلاکت افسران صهیونیست، کابوس سران تل‌آویو

سرمقاله آفرینش/ اقتصاد منتظر دستور نمی‌ماند

سرمقاله سازندگی/ آبادانی جزایر سه‌گانه

سرمقاله آرمان ملی/ قطعنامه 1701 به چه چیز نظر دارد

تجلیل از مفاخر، اهمیت دادن به علم و فرهنگ است

تشریح متفاوت برنامه ریکاوری پرسپولیس پس از باخت به السد

قالیباف: تجلیل از مفاخر، اهمیت دادن به علم و فرهنگ است

جدول حقوق‌ آبان بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از اعمال متناسب سازی منتشر شد

بازنشستگان بخوانند/ سورپرایز ویژه از افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز سه شنبه 1 آبان 1403

شارژ حقوق بازنشستگان با واریزی بزرگ از امروز | پرداخت حقوق مهرماه برابر جداول محاسبه متناسب سازی 1403 + برای مشاهده فیش حقوقی وارد این سایت شوید

استقلال – النصر؛ شام آخر سهراب پیش چشم موسیمانه!

پیشنهادات کلان رسالت مهم هیات‌های اندیشه‌ورز فناوری دانشگاه هاست

اندیشه معاصر – جزئیات هدفمندی یارانه‌ ها در بودجه 1404

حمایت اغراق‌آمیز بعد از ناکامی‌های استقلال؛ سلام دانشمند!

جزییات مالیات برحقوق سال آینده اعلام شد+جدول

سپاهان در امارات؛ این‌بار مهمانیم!

مهاجم سرخ ها صاحب بیشترین بازی در آسیا برای پرسپولیس

یک مربی دیگر هم 4 ماه محروم شد

هیئت‌های اندیشه‌ورز بین‌المللی برای ترویج اسلام ناب ایجاد شود

خشت‌گذاری 2 سالن ورزشی ‌و بهره‌برداری از 5 زمین چمن مصنوعی در شهریار

آلوس: انتظارات از تراکتور بالاست/ روشن تیم سرسختی است

شوک به پرسپولیس؛ ستاره سرخ ها خانه‌نشین شد

آموزش و پرورش مجاز به بکارگیری معلمان بازنشسته به‌صورت حق‌التدریسی

وحشت عربستانی ها از بازی با استقلال

لایحه بودجه 1404؛ آئین‌نامه جدید برای خرید خودرو توسط جانبازان

خبر مهم درباره معلمان بازنشسته در سال 1404

ربات ورزشکار چینی رکورد پرش طول را شکست

شکایت از ایلان ماسک و تسلا برای استفاده از تصاویر هوش مصنوعی در رویداد مهم اخیر

همایش رصدخانه‌ها و زیج‌های ایران برگزار می‌شود

استخدام ارتشی از متخصصان برای توسعه هوش مصنوعی اشتباه است!

تجسم شگفت انگیز اژدهایان سحابی آرا یا NGC 6188

ساخت دستگاه دمنده گاز دی اکسید کربن به‌دست دانش‌بنیان‌ها

بومی‌سازی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی

پانسمان سریع زخم‌های باز شکمی در اتاق عمل با کیت‌های دانش‌بنیان

میز خدمت ایثارگران شرکت گاز استان چهارمحال بختیاری تشکیل شد

دیدار چهره‌به‌چهره با سرپرست بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی

عملکرد مطلوب بنیاد شهید خوزستان در همکاری و تعامل با ستاد شاهد آموزش و پرورش استان

آگاهی بخشی و فرهنگ سازی از رویکردهای مهم پدافند غیرعامل است

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر مکرمه شهید اسلامی

نشست افزایش آگاهی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه پدافند غیرعامل برگزار شد

تجلیل از دانش آموزان ممتاز شاهد و ایثارگر دبیرستان دخترانه شاهد

سفر مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان به جزیره هرمز

مشکلات تعدادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران بررسی شد

مدیرکل بنیاد استان البرز: شاخصه اصلی یک مددکار ارائه مشاوره صحیح به مددجو است

24 ساعته شدن مرکز تماس بیمه دی/ شماره مرکز تماس بیمه دی 1671 است

بازدید سرزده مهندس اوحدی از بیمه دی/ بررسی میدانی نحوه بازپرداخت هزینه درمان جامعه ایثارگری در 48 ساعت

پیش بینی برداشت 121 هزار تن انار از باغات استان یزد

روسای جدید نواحی مرکزی و زرند منطقه کرمان معرفی شدند

آزادی 368 مددجوی جرائم غیر عمد در رفسنجان

قصه گویا دختر کاپشن صورتی تولید شد