کرمان رصد

آخرين مطالب

الجزیره: حزب الله لبنان مستحکم‌تر می‌شود مقالات

الجزیره: حزب الله لبنان مستحکم‌تر می‌شود
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - اطلاعات /متن پیش رو در اطلاعات منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بلِن فرناندز-الجزیره| تاریخ طولانی ترورهای اسرائیل نشان‌دهنده بی‌فایده بودن و پیامدهای معکوس این اقدامات تل‌آویو است.پس از ترور حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در حمله هوایی ویرانگر به محله ضاحیه بیروت، ارتش اسرائیل به پلتفرم ایکس رفت تا با افتخار اعلام کند که نصرالله دیگر «نخواهد توانست جهان را ترور کند!».البته، یک ناظر بی‌طرف ممکن است نتواند به درستی درک کند که چطور نصرالله به عنوان مسئول تروریسم زمینی! معرفی می‌شود، در حالی که او آن کسی نیست که طی نزدیک به یک سال، مسئولیت نسل‌کشی در نوار غزه را بر عهده داشته باشد. همچنین او کسی نیست که بیش از 700 نفر را در کمتر از یک هفته در لبنان کشته باشد.
مسئول همه این جنایت ها فقط اسرائیل است؛ همان‌طور که اسرائیل مسئول تخریب بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و کشته شدن ساکنان آنها در جریان تلاش برای ترور نصرالله بود و این مصداق بارز تروریسم جهانی اسرائیل است.در حالی که اسرائیل حذف نصرالله را به عنوان ضربه‌ای قاطع به سازمان حزب‌الله به افکار عمومی عرضه می‌کند، نگاهی گذرا به تاریخ نشان می‌دهد که چنین ترورهایی به‌طور غیرمنتظره‌ای هیچ‌گاه مقاومت را ریشه‌کن نمی‌کنند، بلکه موجبات تقویت این جنبش های ریشه دار را فراهم می‌آورند.
نمونه بارز این موضوع عباس الموسوی، یکی از بنیان‌گذاران و دومین دبیرکل حزب‌الله است که در سال 1992 در جنوب این کشور توسط بالگردهای مسلح اسرائیلی ترور شد و در همین حمله، همسر و پسر پنج‌ساله‌اش نیز کشته شدند. در آن زمان هم اسرائیل سریعاً این دستاورد خونین را تبریک گفت، اما این جشن خوشحالی مقامات تل‌آویو بسیار زود تمام شد چون پس از ترور الموسوی، نصرالله به عنوان دبیرکل انتخاب شد و حزب‌الله را به نیرویی قدرتمند نه تنها در لبنان بلکه در سراسر منطقه تبدیل کرد.تحت رهبری او، حزب‌الله ، اسرائیل را در سال 2000 از خاک لبنان بیرون راند و به اشغال وحشیانه 22 ساله لبنان توسط صهیونیست ها پایان داد و در طول جنگ 33 روزه در سال 2006 به ارتش اسرائیل ضربات تحقیرآمیزی وارد کرد.
در همین حال، وسواس دائمی اسرائیل برای ترور رهبران حزب‌الله تأثیر چندانی در تضعیف این گروه نداشته است. به عنوان مثال، ترور مشترک موساد و سیا در سال 2008 در سوریه که به کشته شدن عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌الله، منجر شد، صرفاً او را به یک شخصیت اسطوره‌ای در تاریخ حزب‌الله تبدیل کرد.البته نباید فراموش کرد که دهها ترور رهبران فلسطینی در دهه‌های گذشته نیز هیچگاه فلسطینی‌ها را از خواستِ ساده «زیستن» باز نداشت.
خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که چندین رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در سال 1973 در آپارتمان‌های خود در بیروت توسط کماندوهای اسرائیلی ترور شدند. این حمله شبانه توسط ایهود باراک، که بعدها به فرمانده ارشد ارتش و نخست‌وزیر اسرائیل تبدیل شد، رهبری می‌شد.
بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، تیم باراک «کمال عدوان، مسئول عملیات‌های ساف در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل؛ محمد یوسف نجار، عضو کمیته اجرایی ساف؛ و کمال ناصر، سخنگوی ساف و نویسنده و شاعر کاریزماتیک» را به قتل(شهادت) رساند. این واقعه یک سال پس از ترور «غسان کنفانی»، نویسنده، شاعر و سخنگوی مهم جبهه خلق برای آزادی فلسطین رخ داد.
کنفانی به همراه خواهرزاده 17 ساله‌اش توسط موساد در بیروت ترور شد.این ترورها و دیگر ترورهای چهره‌های برجسته فلسطینی، به هیچ وجه حرکت مقاومت فلسطین را متوقف نکردند.همان‌طور که انتفاضه‌های اول و دوم در دهه‌های 1980 و 2000 نشان دادند، فلسطینی‌ها حتی بدون رهبران سیاسی یا نظامی توانسته‌اند قیام‌های مردمی گسترده‌ای به راه بیندازند.
در حالی که اسرائیل تلاش می‌کرد گروه‌های سنتی مقاومت را سرکوب کند، گروه‌های جدیدی ظهور کردند. این مساله درباره حماس نیز صدق می‌کند، گروهی که در آغاز توسط مقامات اشغالگر اسرائیل در غزه به عنوان وزنه تعادل در مقابل ساف تشویق می شد.در نهایت، حماس نیز هدف استراتژی ترورهای اسرائیل قرار گرفت، که طبق معمول، تل آویو در دستیابی به اهداف خود ناکام ماند.
در سال 1996، اسرائیلی‌ها مهندس حماس، یحیی عیاش، را با کار گذاشتن مواد منفجره در تلفن همراه او ترور کردند؛ اقدامی که شاید پیش‌درآمدی بر اقدامات اخیر اسرائیل باشد که دستگاه‌های الکترونیکی را در سراسر لبنان منفجر کرد.
همچنین ترور شیخ احمد یاسین، روحانی مشهور و یکی از بنیان‌گذاران حماس، در مارس 2004 در شهر غزه با حمله بالگرد صورت گرفت. جانشین او، عبدالعزیز رنتیسی، کمتر از یک ماه بعد در حمله هوایی اسرائیل کشته شد.با این وجود، حماس پس از تحمل سه جنگ ویرانگر در کنار حملات نظامی مکرر و ترورهای دائمی اسرائیل، توانست به اندازه‌ای قدرت خود را افزایش دهد که حمله 7 اکتبر به اسرائیل را به انجام برساند.
اکنون، ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس، در ژوئیه 2024 – که یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی برای توافق آتش‌بس در غزه و به‌طور بین‌المللی به عنوان یک "میانه‌رو" شناخته می‌شود – نه تنها مقاومت فلسطین را در برابر نسل‌کشی کاهش نداده، بلکه تلاش اسرائیل به از بین بردن هرگونه فرصت برای توقف قتل‌عام‌های گسترده را نشان می‌دهد.
در مورد مرگ نصرالله، باید یادآور شد که اساساً وجود حزب‌الله نتیجه تمایل اسرائیل به قتل عام است ؛به‌ویژه تهاجم اسرائیل به لبنان در سال 1982 که ده‌ها هزار لبنانی و فلسطینی را به کام مرگ فرستاد.این تهاجم که «عملیات صلح برای جلیل» نام‌گذاری شد، ظاهراً به‌منظور از بین بردن مقاومت ضد اسرائیلی در لبنان انجام شد، اما به‌طور طبیعی آن را تقویت کرد.بهانه جنگی که برای توجیه این عملیات به کار رفت، سوء قصد به شلومو آرگوف، سفیر اسرائیل در بریتانیا، بود.
آرگوف از این حمله جان سالم به در برد، اما این امتیازی بود که به کشته‌شدگان لبنانی و فلسطینی در جریان «صلح برای جلیل» داده نشد.اگر حتی یک سوء قصد ناموفق به جان یک دیپلمات بی‌اهمیت، به اسرائیل بهانه‌ای برای کشتار ‌جمعی داده، جای تعجب است که رژیم اسرائیل به این فکر نمی‌کند که ترور واقعی یک نماد بزرگ عربی به‌ویژه در پس‌زمینه نسل‌کشی بی‌وقفه اعراب هموطن چه نوع واکنشی را برخواهد انگیخت.با این حال، بدون شک هدف اصلی اسرائیل همین است که زمینه‌ را برای جنگ‌های بی‌پایان و هرچه روان‌پریشانه‌تر فراهم کند.

ترجمه آرش میری‌خانی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/661318/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نبرد کنونی بین ایران و اسرائیل، جنگ بر سر آینده نظم منطقه است

کشف 6 میلیون لیتر سوخت قاچاق در استان کرمان/ اعمال قانون 8800 راننده در روز

افشای روش عجیب اسرائیل برای جاسوسی از نخست وزیر بریتانیا

معرفی 2 واحد صنفی لوازم کشاورزی متخلف به تعزیرات حکومتی

آن سوی حرکت لاک پشتی پروژه مسکن ملی پردیسان

اسرائیل ضدقهرمان

استاد دانشگاه کالیفرنیا: واشنگتن تا 10 سال بعد از پیامدهای ترور نصرالله رنج خواهد برد

واکاوی اخراج اجباری مهاجران

eservices.tamin.ir فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی| فیش حقوقی بازنشستگان کشوری، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح / 8 شرط ثبت نام وام بازنشستگان

ربات های خودران را ببینید

انفجار بزرگ خورشیدی

توقیف خودرو‌های حامل کالای قاچاق در رودبار

بحث درباره زیاده روی در عرق خوری در برنامه گلزار

غلامحسین لطفی: عاشق بازیگری‌ام و زیر و بم آن را می‌شناسم

آگاه سازی مردم با حضور میدانی در مساجد

ترور سید حسن نصرالله سبب افول حزب‌ الله نخواهد شد

الجزیره: حزب الله لبنان مستحکم‌تر می‌شود

افراطیون دو جناح باید به کنار رانده شوند

مدعیان تندرویی که نه اهل میدانند و نه دیپلمات

نقشه شوم تل‌آویو برای خاورمیانه

ربات هایی با نمای انسانی!

پیامی مهم از آن سوی مریخ به زمین رسید / آغاز عصر جدید

منوچهر هادی به گلزار تبریک گفت/ عکس

5 شهرستان جنوبی استان کرمان فاقد کشتارگاه دام هستند

پدر علم مهندسی سازه های فضاکار ایران در گذشت

این سبزی شاه گیاه جهان است که می تواند 4000 بیماری را بدون آنکه بدانید درمان کنید

اعلام نگرانی دادگستری کرمان پیرامون افزایش حجم ورودی پرونده‌های حقوقی به مراجع قضایی

5 شهرستان جنوب کرمان فاقد کشتارگاه دام هستند

این سبزی در سبزی خوردن ضد دیابت، ضد درد، ضد فشار خون و ضد گاز معده است

باشگاه مس درباره اظهارات فکری بیانیه داد

عکس/استوری تبریک منوچهر هادی به رضا گلزار

حمایت مدیرعامل مس رفسنجان از نویدکیا

ساماندهی پیاده‌روی خیایان میثم در منطقه 13 اصفهان

آسف رونل، روزنامه نگار اسرائیلی: میزان رهگیری موشک‌های ایران کمتر از چیزی بود که توسط ارتش اسرائیل به ما گفته شد / مقیاس خسارت نشان می‌دهد که احتمالاً موشک ایرانی به‌طور دقیق یک انبار تسلیحات را که در منطقه مسکونی ذخیره شده بود، هدف قرار داده / اگر دفعه ب

حمایت باشگاه مس رفسنجان از نویدکیا

نویدکیا در مس رفسنجان ماندنی شد

حمایت مدیرعامل باشگاه مس رفسنجان از نویدکیا

گوش نتانیاهو به تیم ترامپ است؟

ایران محور بازار نفت جهانی

روحانی پرده‌نشین

الا ان نصرالله قریب! وعد صادق 2

سایه گاف بایدن بر بازارها

ویژه بازنشستگان| تاثیر همسان سازی حقوق بر رقم نهایی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه

جنایت رژیم صهیونیستی در مراکز درمانی مستند شد/ پخش از شبکه یک

هر گونه خطای رژیم صهیونیستی با پاسخ ویرانگر مواجه می‌شود

پادکست «گوهر شاهوار» | مرور بیت‌به‌بیت شاهنامه فردوسی

فضاپیمای جدید شرکت «بلو اوریجین» دوشنبه پرتاب می‌شود

ویدیویی جالب از عناصر فرومغناطیسی

دلیل انقباض طول و پیچش در سرعت های بالا چیست؟

12 تن آرد قاچاق در کرمان کشف شد