کرمان رصد

آخرين مطالب

پاسخ به نتانیاهو مقالات

پاسخ به نتانیاهو
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
شادی مکی| چند روز مانده به یک‌سالگی جنگ اسرائیل و حماس، آمار کشته‌شدگان جنگ، این اعداد را نشان می‌دهد: بیش از 41 هزار نفر که بیش از 16 نفرشان کودک بودند. آمارهای اولیه از بمباران روز جمعه ضاحیه بیروت نیز نشان می‌دهد که حداقل 300 غیرنظامی در جریان عملیات ترور سیدحسن نصرالله کشته شدند.
«کشورتان آزاد می‌شود، آن روز خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید فرا می‌رسد»؛ این جمله‌ را نخست‌وزیری خطاب به مردم ایران گفت که روز جمعه وقتی در نیویورک پشت تریبون سازمان ملل رفت، خبرگزاری اروپایی یورونیوز در پوشش حرف‌هایش نوشت: «نتانیاهو بدون ارائه شواهد گفت که ارتش اسرائیل بیش از نیمی از 40 هزار جنگجوی مسلح حماس را کشته یا اسیر کرده و 90 درصد موشک‌های حماس را منهدم کرده است.»
چند روز مانده به یک‌سالگی جنگ اسرائیل و حماس، آمار کشته‌شدگان جنگ، این اعداد را نشان می‌دهد: بیش از 41 هزار نفر که بیش از 16 نفرشان کودک بودند. آمارهای اولیه از بمباران روز جمعه ضاحیه بیروت نیز نشان می‌دهد که حداقل 300 غیرنظامی در جریان عملیات ترور سیدحسن نصرالله کشته شدند.
با این سوابق و آمارها، نتانیاهو در دلِ روزهای جنگ و درحالی‌که منطقه منتظر زدن یک جرقه و شعله‌ور شدن بحران است، پیامی ویدئویی خطاب به مردم ایران منتشر کرد. به قول خودش، او همیشه خطاب به رهبران ایران صحبت کرده اما این بار خواسته بود که ملت ایران را مخاطب قرار بدهد. پیام نتانیاهو در میان سیاستمداران و کاربران فضای مجازی واکنش‌برانگیز شد. هم واکنش‌های مثبت گرفت و هم واکنش‌های منفی. در این میان بحث‌های زیادی هم میان دو طرف ماجرا به وجود آمد مبنی بر اینکه آیا اسرائیل با این سوابق می‌خواهد برای ایران آزادی بیاورد؟ در فضای مجازی، پیام نتانیاهو مورد استقبال بسیار نیروهای موسوم به سلطنت‌طلب قرار گرفت.
پیشاپیش قافیه را باخته‌اند
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی نیز در یادداشتی تلگرامی به این مسئله واکنش نشان داد: «حامیان رضا پهلوی حوادث لبنان و رویکرد دولت نتانیاهو را شانس تازه‌ای برای تسلط خود بر آینده ایران می‌بینند. اگر مسئولان جمهوری اسلامی نخواهند یا نتوانند مسیر کشور را هر چه سریع‌تر به سمت توسعه‌ای پایدار و علمی با تمام ملزومات و سازوکارهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آن تغییر جهت دهند، خواه‌ناخواه به شانس حامیان «شاهزاده» و رؤیای آنها برای آینده افزوده می‌شود.
به فرض فعلاً بعید، اگر حامیانِ خارجی آقای پهلوی موفق به گشودن راهی برای آینده او در ایران شوند، فارغ از هزینه‌ها و هرج و مرج طولانی متعاقب آن، ماهیت دولتش به لحاظ سیاسی، بهتر از دوران سلطنت رضاشاه نخواهد بود. این بدان معناست که دیگر اجزاء اپوزیسیون برانداز، به‌خصوص طیف ضدپهلوی آن، پیشاپیش قافیه را باخته‌اند و تمام تلا‌ش‌شان توسط نیروی غالب مصادره خواهد شد؛ کم و بیش شبیه آنچه در انقلاب 57 بر سر ملی‌ها و ملی -مذهبی‌ها و مارکسیست‌ها و مجاهدین آمد، یعنی همان کسانی که گمان می‌کردند صاحب و پیشگام انقلابند اما در چشم به هم زدنی خود را در مسیر حذف یا خانه‌نشین‌شدن دیدند.
چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، شرایط ایران به گونه‌ای است که تحقق دموکراسی و پلورالیسم فقط در سایه اصلاح ملموس و واقعی نظام موجود به دست می‌آید. پس بهتر است تلاش خود را در این جهت به کار گیریم. حتی اگر نتیجه هم ندهد، فردا در نزد وجدان خود پشیمان و شرمسار نخواهیم بود، زیرا هر تحول غیراصلاحی به‌خصوص از نوعی که شرح آن آمد، مشکلات بی‌شماری به دنبال خواهد داشت.»
یک نمایش وقیحانه
ستار عزیزی، استاد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره این پیام نتانیاهو به مردم ایران تاکید می‌کند که این پیام با هدف نمایش این موضوع صادر شده که اسرائیل میان مردم ایران و حکومت ایران تمایز و تفاوت قائل است. در واقع نتانیاهو سعی کرده که خود را حامی آزادی مردم ایران و دغدغه‌مند در تامین حق تعیین سرنوشت ملت ایران نشان دهد. او گفت:«این در حالیست که به موجب نظریات سال‌های 2004و 2024 دیوان بین‌المللی دادگستری، اسرائیل ناقض قاعده آمره بین‌المللی «حق تعیین سرنوشت» مردم فلسطین است و به موجب مواد 40، 41 و 48 «طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها» این رژیم نه‌تنها در مقابل ملت فلسطین بلکه در برابر کل جامعه بین‌المللی مسئولیت حقوقی دارد.»
او به نظر دیوان بین‌المللی دادگستری هم اشاره می‌کند:«براساس این نظر تمامی دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و جامعه بین‌المللی در کل حق و بلکه تکلیف به «منزوی‌سازی» رژیم اسرائیل تا زمان احقاق حقوق فلسطینی‌ها دارند بنابراین این نمایش وقیحانه رژیمی که ناقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است، نمی‌تواند به عنوان پیام آزادی‌بخش حق تعیین سرنوشت برای دیگر ملت‌ها تلقی شود و همه ملت‌ها از جمله مردم شریف ایران وظیفه دارند به چنین نمایش‌های دروغینی از سوی این دولت متخلف توجه نکنند.»
به گفته این استاد حقوق بین‌الملل رژیم اسرائیل علاوه بر نقض «آمره حق» تعیین سرنوشت و نادیده گرفتن حق طبیعی فلسطینی‌ها در جهت اعمال این حق در سرزمین‌های اشغالی، به کشتار آنها هم دست زده است. در واقع شخصی مانند نتانیاهو که پرونده‌ای آکنده از فساد مالی، حقوقی و کیفری دارد، رسواتر از آن است که سخن از آزادی دیگر ملت‌ها بگوید:«کریم‌خان دادستان دیوان بین‌المللی کیفری حدود 4 ماه قبل و در تاریخ 20 می‌2024 برای نتانیاهو و وزیر دفاع او یوآف گالانت تقاضای صدور قرار بازداشت به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت کرده است. اتهامات نتانیاهو و گالانت براساس شواهد رسیده به دادستانی عبارتند از به قحطی کشاندن غیرنظامیان، قلع و قمع مردم غیرنظامی و حملات عمدی به مردم غیرنظامی.»
او تاکید می‌کند:«هنوز تقاضای قرار بازداشت این دو در شعبه مقدماتی دیوان بین‌المللی کیفری در حال بررسی است و اسرائیل هم 10 روز قبل لایحه اعتراضی خود را به شعبه مقدماتی دیوان تسلیم کرده است. هرچند به نظر می‌رسد به این زودی‌ها قرار بازداشت برای این دو نفر صادر نمی‌شود اما چندیست که نتانیاهو از سفر به کشورهای عضو اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری پرهیز کرده و بابت بازداشت احتمالی خود نگران است.»
این حقوقدان اضافه می‌کند: «طبیعتاً چنین شخصی با سابقه ارتکاب جنایت بین‌المللی و نقض قاعده آمره حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین، نمی‌تواند مدعی آزادیخواهی برای دیگر ملت‌ها از جمله ملت بزرگ ایران باشد و ملت ما هم طبیعتاً برای چنین اظهارات ریاکارانه‌ای هیچ ارزشی قائل نیستند.»
پیامی دوستی یا جنگ روانی
«در مخاصمات یکی از تاکتیک‌هایی که برای منکوب طرف دیگر درگیری استفاده می‌شود تاثیرگذاری بر جامعه او و ارسال اطلاعات غلط است.» نکته‌ای که سیدجواد میری، استاد جامعه‌شناسی درباره پیام نتانیاهو به هم‌میهن می‌گوید. این استاد جامعه‌شناسی توضیح می‌دهد: «استراتژیست‌ها و صحنه‌گردانان صحنه دیپلماسی و جنگ که می‌توان گفت به نوعی همزاد یکدیگر هستند، تلاش می‌کنند اطلاعات نادرست را در فضاهایی که احتمال می‌دهند تاثیرگذار باشد مورد استفاده قرار دهند. پیام نتانیاهو به ملت ایران به جامعه ایران بخشی از همین بازی جنگ روانی و اطلاعات غلط دادن است.»
او با طرح این سوال که آیا چنین بازی‌های روانی موفق است،‌ اضافه می‌کند: «به نظر من در ساختار سیاسی ما سیاه‌چاله‌هایی در مدیریت افکار عمومی و مدیریت رسانه‌ای وجود دارد. یعنی در این سال‌های متمادی به انحای گوناگون منتقدین مشفق و دلسوز در بزنگاه‌های مختلف گفته‌اند که مدیریتی که بر رسانه ملی یا مفهوم رسانه وجود دارد دچار خلأهای عمده‌ایست که به جای جذب مخاطب،‌ او را دفع می‌کند و در این دفع مخاطبان جامعه ایران، ما شاهد بودیم که در یک دهه اخیر به صورت قارچ‌گانه تلویزیون‌های لس‌آنجلسی و... تلاش کرده‌اند مدیریت افکار عمومی ایرانیان را به دست بگیرند و تا حدود زیادی هم موفق شدند.»
به باور این جامعه‌شناس پیام نخست‌وزیر اسرائیل به مردم ایران باید در این فضا تحلیل شود که چگونه ما مدیریت افکار عمومی را به نوعی از دست داده‌ایم که رسانه ملی یا رسانه‌های جمعی ما توانسته‌اند تنها نیمی از جامعه را مدیریت کنند و بخش عمده‌ای از جامعه یا نصف آن را نتوانسته است مدیریت کند.
او به عباراتی که نتانیاهو در پیام خود به کار برده است هم می‌پردازد:«میان سخنان او استفاده از عبارت «مردم نجیب پارسی» برای من جالب توجه بود. این عبارت یعنی روایتی از ایران که ایرانیان تنها پارسی‌ها هستند و دیگری استفاده از کلمه «تئوکراسی» این دو مفهوم در سخنان نتانیاهو چه جایگاهی دارد. به نظر من او ایران امروز که متکثر و واقعیتی علمی و برآمده از انقلاب 57 است را نقض کرده و یک روایت آریایی فارسی را در مقابل این روایت عینی و واقعی قرار می‌دهد. این یکی از اهداف پیام نتانیاهو است. او می‌گوید ایران امروز نباید باشد و ایرانی که ما می‌خواهیم و وجود واقعی هم ندارد باید بسازیم. افکار عمومی ایران باید تعیین کند که آیا باید جامعه مطلوب خودمان را در آینده بر مبنای همین تنوع و تکثر جامعه ایرانی بسازیم یا اینکه به دنبال روایت‌های موهوم باشیم که امروز نتانیاهو تلاش می‌کند این روایت را به زبان یک آدم مثلاً خیرخواه بر ما تحمیل کند.»
این استاد جامعه‌شناسی معتقد است:«تمام تلاش نتانیاهو این است که از طریق خلأها یا شکاف‌هایی که ممکن است بین ساختار و ملت وجود داشته باشد و از طریق رسانه‌های عمومی مدیریت نشده آشیانه کرده و چنین فضاهایی را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع به همان مفهوم اطلاعات نادرست دادن باز می‌گردد. دو مورد از این اطلاعات نادرست همان دو کلمه «مردم پارسی» و «تئوکراسی» است که او در پیام خود به کار برده است. نتانیاهو با به کار بردن این دو واژه سعی کرده است تاریخ ایران را و براساس معیارهای خود بازخوانی کند و تاریخ دین و ادیان و پایه‌های جمهوری اسلامی را براساس خوانش‌های مسیحیت و غیراسلامی بازخوانی کند.»
او تاکید می‌کند که این مسئله می‌تواند بر بسیاری از نوجوانان و جوانان تاثیرگذار باشد:«ما در رسانه‌های خودمان نتوانسته‌ایم مفاهیم کلیدی‌مان را بیان کرده و موفق به جذب مخاطبان نوجوان و جوان خودمان نشده‌ایم تا به آنها توضیح دهیم که اساساً ساختار نظام سیاسی ما با تاریخ ما و تحولات تاریخی دین و مذهب در جامعه ایران چه ارتباطی داشته است.»

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/660495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رامین رضاییان به رفتن نکونام چه واکنشی نشان داد

وعده خدا در خصوص نابودی اسرائیل حق است

برگزاری یادواره هفت هزار بانوی شهیده کشور در اختیار آباد کرمان

ایران حمله کرد تا از وزن ژئوپلیتیک خود حفاظت کند

سریال گردن زنی چند قسمت است| روز و ساعت پخش سریال گردن زنی

جلسه اندیشه‌ورزی جنگ شناختی با محوریت هوش مصنوعی برگزار شد

آخرین دفاعیات متهمان پرونده فساد در فوتبال اخذ شده است – آفتاب نو | اخبار ورزشی

دیدار با رفیق ناباب ناگاه استراتژیک شد؟

ترک مدرسه؛ چاره امروز، بیچارگی فردا

زیدآبادی نوشت: نکته و پرسشی دربارۀ بازداشت ابوالفضل قدیانی

سانسور درد؛ بیماری خطرناکی که در ایران درباره‌اش مخفی‌کاری می‌شود

اسب پیشکشی دندان نداشت

خیر و برکت!

خواب اسرائیل برای لبنان

کدام موشک‌ها در «وعده صادق2» شلیک شدند؟

ماجرای شبی که آسمان و زمین اسرائیل را موشک‌های ایران روشن ساخت

پاسخ به نتانیاهو

همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری|اخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح/ لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان رای نیاورد

دانشمندان سریع‌ترین تصاویر جهان از اتم‌ها را ثبت کردند

انقلاب در هوش مصنوعی مایکروسافت

فضاپیما استارشیپ از روی مجموعه باز شد!

تنبیه شدید یک دانش‌آموز در کهنوج/ماجرا کنک کاری لو رفت+فیلم

واکنش به تنبیه بدنی یک دانش‌آموز در کهنوج

آسفالت فرسوده کمربندی کرمان صدای رانندگان را درآورد + فیلم

بررسی تنبیه شدید دانش‌آموز کهنوجی؛ آموزش و پرورش کرمان: برخورد قانونی می‌کنیم (+عکس)

بررسی تنبیه شدید دانش‌آموز کهنوجی

بازدید سالانه بیش از 200 هزار گردشگر از میراث طبیعی جهانی شهداد

ماجرای تنبیه شدید یک دانش‌آموز در کهنوج چه بود؟ (فیلم)

ما جان خود را برای تحقق منویات رهبر معظم فدا می کنیم

حمایت مردم ماهان با کاروان خودرویی از عملیات وعده صادق 2

کرمان پایلوت شهر دوستدار سالمند شد

آینده حزب‌الله و لبنان بعد از عملیات زمینی اسرائیل

تروریست

متی نصرالله؟! هزار باده ناخورده در رگ تاک است!

حمله تکفیری‌های هماهنگ با اسرائیل به غیرنظامیان در شرق کشور

طولانی ترین جت های سیاه چاله ها

یک کشف غیر عادی درباره کهکشان‌های اقماری

توئیت روزنامه‌نگار برجسته جهان عرب خطاب به رهبر انقلاب

مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در برخی نقاط 30 ماه است

تحقق 100 درصدی صدور پروانه نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده

خط و نشان جدی مدعی جدید والیبال‌ ایران

تصاویر جدید محمدرضا گلزار با استایل ورزشی منحصر به فرد + عکس

سالانه چند پروانه ساختمانی صادر می‌شود؟

ارائه خدمات رایگان دامپزشکی کرمان

لیگ برتر والیبال؛ برتری طبیعت با شکست مس رفسنجان

لزوم همکاری جامعه مهندسی با شهرداری در توسعه شهر رفسنجان

ماجرای تنبیه شدید یک دانش‌آموز در کهنوج | معلم کهنوجی با سیلی‌فک دانش‌آموز 6 ساله را شکست +فیلم

تجهیز آتش نشانی زرند به واترمیست خودرویی و کوله‌ای

بیش از 25 تن گندم قاچاق در جیرفت کشف شد

ماجرای تنبیه شدید یک دانش‌آموز در کهنوج چه بود؟ | ویدئو