کرمان رصد

آخرين مطالب

دیدار استراتژیک مقالات

دیدار استراتژیک
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
“میخائیل میشوستین”، نخست‌وزیر روسیه در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه وارد تهران شد و پس از تبادل نظر با “محمدرضا عارف” به دیدار رئیس‌جمهور پزشکیان رفت

سفر میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه به ایران، آن هم در بحبوحه وضعیت فعلی خاورمیانه و به‌خصوص پس از ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان و حملات اسرائیل به لبنان از موضوعاتی است که بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن را زیر ذره‌بین برده‌اند که نشان از اهمیت آن دارد. مسکوتایمز در گزارش خود نوشته: «سفر نخست‌وزیر روسیه به تهران و دیدار وی با رئیس‌جمهوری ایران درحالی رخ می‌دهد که مسعود پزشکیان قرار است 22 تا 24 اکتبر (یکم تا سوم آبان‌ماه) در حاشیه اجلاس بریکس در کازان واقع در تاتارستان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کند». خبرگزاری آناتولی ترکیه هم با اشاره به بیانیه صادر شده از سوی دولت روسیه درخصوص این سفر نوشت: «میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه در تهران علاوه بر رئیس‌جمهوری ایران با محمدرضا عارف، معاون رئیس‌جمهور دیدار خواهد کرد و قرار است در مورد تمام همکاری‌های روسیه و ایران در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه گفت‌وگو شود. همچنین در این نشست‌ها به اجرای پروژه‌های مشترک بزرگ در زمینه‌های حمل‌ونقل، انرژی، صنعت و کشاورزی توجه ویژه‌ای خواهد شد». خبرگزاری‌های اینترفکس و رویترز هم صرفاً با انتشار بیانیه دولت روسیه، کلیاتی از این سفر را مطرح کردند. پیش از این نیز علی نجفی‌خوشرودی، معاون بین‌الملل و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور به ایرنا گفته بود: «این نخستین دیدار نخست‌وزیر روسیه با محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور ایران است و وی دیدارهایی با سایر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت». معاون بین‌الملل و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که سفر میخائیل میشوستین به تهران در رأس هیاتی بلندپایه از مسئولان روسی و رؤسای سازمان‌های اقتصادی این کشور صورت می‌گیرد و درخصوص طیف گسترده‌ای از همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی در این سفر گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهد شد. در نهایت میخائیل میشوستین عصر دوشنبه وارد تهران شد سپس در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفت.
دیدار در بحبوحه دو جنگ
آنچه در این میان و در مورد سفر نخست‌وزیر روسیه به تهران باید مورد نظر قرار بگیرد این است که میشوستین به ‌عنوان یک اقتصاددان کهنه‌کار که رئیس سرویس فدرال مالیات روسیه بوده درحالی با مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف دیدار کرد که از یک سو مسکو درگیر جنگ اوکراین است و از سوی دیگر، اسرائیل درحال اجرای حملات و عملیات‌های مختلف علیه لبنان، غزه و حتی یمن است. در این راستا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه (دوشنبه) در سخنرانی ویدئویی خود به مناسبت سالروز الحاق مناطق جدید به روسیه گفت: «نه‌تنها دونباس بلکه شبه جزیره کریمه و سایر مناطق هدف بودند و به روسیه ملحق شده‌اند». وی همچنین گفت که «این تحولات به طور کامل ضرورت و درستی حمله به اوکراین و ماهیت آزادسازی واقعی این نواحی را تایید می‌کند».
رئیس‌جمهور روسیه همچنین قول داد که مسکو در سومین سال جنگ با کی‌یف به تمامی اهدافش که درباره اوکراین دارد، می‌رسد و افزود: «حقیقت با ماست. تمامی اهداف ما به دست می‌آیند». وی بار دیگر تاکید کرد که «غرب به طور سیستماتیک نفرت و ناسیونالیسم افراطی را در اوکراین القا کرده و دشمنی را با هر چیزی که روسی است، تحریک کرده است». پوتین درباره مذاکرات آتش‌بس نیز گفت که «همه شما می‌دانید که این مذاکرات چگونه به پایان رسید با دروغ، تقلب، فریب نخبگان غربی که از آن زمان اوکراین را به مستعمره خود تبدیل کرده‌اند تا از این کشور به عنوان پایگاهی نظامی علیه روسیه استفاده کنند. آنها عمداً نفرت و ناسیونالیسم رادیکال را پرورش دادند، دشمنی را با هر چیزی روسی برانگیختند، سلاح تهیه کردند، مزدوران و مستشاران به اوکراین فرستادند، ارتش اوکراین را برای جنگی جدید آماده کردند تا دوباره مانند بهار و تابستان 2014 اقدامات تنبیهی را در جنوب شرقی انجام دهند». این مواضع پوتین در مورد جنگ اوکراین به خوبی نشان می‌دهد که این منازعه همچنان به قوت خود باقی است اما موضوع دوم که بسیاری اعتقاد دارند نخست‌وزیر روسیه در سفر خود به تهران بدان اشاره خواهد کرد، پرونده جنگ غزه است که حالا به لبنان هم سرایت کرده است. واقعیت این است که روسیه در مورد مواجهه با اسرائیل و پرونده فلسطین و حتی وضعیت کنونی در لبنان موضع خاص خود را دارد. مسکو ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان را محکوم کرد اما رابطه‌اش با اسرائیل همانند بسیاری از کشورهای دیگر ادامه دارد. در این میان مسکو سعی می‌کند که در مورد پرونده فلسطین هم کنش‌گری مختص به خود را انجام دهد؛ به‌عنوان مثال اواخر فوریه 2024 (اسفندماه 1402) نمایندگان گروه‌های فلسطینی ازجمله فتح و حماس به دعوت رسمی روسیه، نشستی را در مسکو برای بررسی تشکیل یک دولت یکپارچه آغاز کردند و میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که برای برگزاری چنین نشستی در مسکو برنامه‌ریزی‌هایی از قبل انجام شده بود و در همان موقع هیات جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین برای شرکت در این نشست مورد استقبال ویتالی نائومکین، رئیس موسسه شرق‌شناسی در وزارت خارجه روسیه قرار گرفتند و وارد مسکو شدند. این اقدامات همچنین از سوی چین هم انجام شده و به‌ نوعی این دو قدرت شرقی درصدد بوده و هستند که بتوانند در پرونده فلسطین کنشگری خاص خود را داشته باشند؛ تا جایی که 13 آگوست سال جاری میلادی (23 مرداد 1403) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد و بر حمایت از ایجاد کشور فلسطین و تعهد روسیه به ارائه کمک‌های بشردوستانه تاکید داشت. این اقدامات اگرچه می‌تواند موجب آزار سیاسی اسرائیل از سوی روسیه شود اما در کل باید توجه شود که وضعیت فعلی خاورمیانه به خصوص اقدامات اسرائیل علیه لبنان موضوعی است که درحال ضریب گرفتن است و باید جامعه ملل برای مهار آن وارد میدان شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/660137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدل‌ایست‌آی: جنگ جاری به شکست اسرائیل خواهد انجامید

تصمیمات راهبردی خارجی در شورایعالی امنیت ملی گرفته می‌‏شود

دیدار استراتژیک

متی نصرالله؟! جنگ روانی را نبازیم!

امنیت ملی، بازیچه بلاگرهای سیاسی!

اعزام مبلغ با هدف جهاد تبیین اندیشه مقاومت

قرار اناطه چیست؟/ شرایط صدور قرار اناطه چیست

توسعه عمران و آبادانی شهرک علم الهدی و اندیشه شوشتر با تبدیل آنها به شهر

تاریخ واریز علی الحساب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد

تکریم سالمندان، تکریم ارزش‌ها و اندیشه هاست

تکریم سالمندان، تکریم ارزش‌ها و اندیشه‌هاست

تمدید ریاست استاد رشاد بر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

پیش‌بینی غیر تهاجمی سکته مغزی با سربند لیزری

آموزش آتش‌نشانان در سینمای فراگیر!

رونمایی از 1.5 میلیارد شئ کیهانی در کهکشان راه‌ شیری

الکتریسیته دقیقا چیست؟

مغز قالب شما کدام است؟

ماده تاریک و معمولی می‌توانند بدون گرانش تعامل داشته باشند!

دیدار مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان با خانواده شهدا در دزفول

جانمایی المان‌‌های ایثار و شهادت در شهرستان‌های مازندران؛ دستاورد دومین کنگره

انتصاب سرپرست اداره‌کل امور اقتصادی و مجامع بنیاد شهید و امور ایثارگران

جلسه «گفتمان نمازشناسی» بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان برگزار شد

ایثارگران نخبه، مایه مباهات بنیاد شهید هستند

اولین اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان مازندران با حضور مهندس اوحدی برگزار شد

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره کل ورزش و جوانان استان البرز

دی ماه امسال پنجمین هفته مقاومت در کرمان برگزار می شود

تسلیت مجلس به مناسبت درگذشت تعدادی از اهالی جیرفت بر اثر سیل

رئیس جمهور از وزیر کشور درباره وقوع سیلاب در جیرفت پیگیری کرد

تشکیل پرونده قضایی سیل جیرفت/قصور و کوتاهی‌های ادارات متولی پیگیری قضایی می‌شود

تشکیل پرونده قضایی در خصوص سیل جیرفت/قصور و کوتاهی‌های ادارات متولی پیگیری قضایی می‌شود

ابراز نگرانی رئیس پلیس راه استان نسبت به کم توجهی‌های برخی مسئولان کرمانی حوزه وقوع حوادث رانندگی

پزشکیان پیگیر وضعیت جیرفت پس از سیل شد

مدیرکل هواشناسی کرمان: هشدار کشوری برای بارندگی‌ جیرفت صادر شده بود

بانوان دیار حاج قاسم در کنار مادران لبنانی

تشکیل پرونده قضایی سیل جیرفت/قصور ادارات متولی پیگیری قضایی می‌شود

باغداران از آبیاری باغات انار اجتناب کنند

تشکیل پرونده قضایی برای حادثه سیل جیرفت/ قصور متولیان پیگیری می‌شود

آموزش و پرورش کهنوج: درصورت اثبات تنبیه بدنی دانش‌آموز، برخورد قانونی می‌شود

پزشکیان وضعیت وقوع سیلاب در جیرفت را پیگیری کرد

هشدار سطح زرد هواشناسی

تصرف 68 هزار مترمربع با سند سازی جعلی در رودبار

کرمان، مجهز به 462 دوربین و نرم افزار‌های پیشرفته پایش تصویری است

افزایش ابر و رگبار باران در نواحی سردسیر و ارتفاعات کرمان

پیگیری خسارات سیل جیرفت از سوی رئیس جمهوری/ دستورات لازم به وزیر کشور داده شد

118 قطعه کارت سوخت از یک متهم در منوجان کشف شد

بی‌توجهی به هشدار‌ها و توصیه‌های ایمنی عامل حادثه تلخ هلیل‌رود جیرفت بود

اختصاص 4 میلیارد تومان از اعتبارات بنیاد علوی به کوهبنان

پیگیری تلفنی رئیس جمهوری از وزیر کشور درباره وقوع سیلاب در جیرفت

آیا خوردن سینه باعث بزرگ شدن آن میشود؟

پیگیری آخرین وضعیت سیل‌زدگان جیرفت از سوی رئیس‌جمهور