کرمان رصد

آخرين مطالب

ناتوانی موساد در درک سخن و اندیشه سید حسن نصرالله فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ناتوانی موساد در درک سخن و اندیشه سید حسن نصرالله
سلطان مقدم؛ مترجم پیشکسوت سیدحسن نصرالله با اشاره به تسلط سید حسن در سخنوری گفت: واحدی در موساد زبان بدن سید را تفسیر می‌کرد.

کرمان رصد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه سلام خبرنگار میزبان محمد قاسم؛ خبرنگار شبکه المنار و سلطان مقدم؛ مترجم پیشکسوت سیدحسن نصرالله بود .
مشروح گفتگو به شرح زیر است؛
سؤال: آقای مقدم شما سال‌ها به عنوان مترجم هم‌زمان سیدحسن نصرالله؛ دبیرکل حزب الله لبنان بودید و در شبکه خبر ما صدا‌های سخنرانی ایشان را از زبان شما می‌شنیدیم، اگر خاطره‌ای دارید از صحبت‌های سیدحسن نصرالله برای ما بگویید؟
سلطان مقدم؛ مترجم پیشکسوت سید مقاومت؛ سیدحسن نصرالله : خاطره که زیاد است، ولی سید در بین سخنرانان و سخنوران عرب؛ یک ویژگی خاصی داشت. می‌شود گفت بی‌نظیر بود در بین سخنوران و حتی می‌شود شیوه سخنرانی و سخنوری‌اش را تدریس کرد، از لحاظ فن بیان و اصطلاحاتی که به کار می‌بردند. ترجمه قطعاً نمی‌تواند آن بار معنایی را منتقل کند، یعنی آن اصل و جوهر کلام را ما نمی‌توانیم منتقل کنیم، سعی می‌کنیم با معادل‌سازی، با واژه‌یابی نزدیک به معنا، حرف را منتقل کنیم
مثلاً در متون عربی یا قرآن کریم که کلام خداست ترجمه نمی‌تواند آن حق مطلب را ادا کند. حالا بنده یا همکاران دیگه آقایان؛ برزنگی، حسن زاده، میرکریمی، بچه‌های دیگر که زحمت می‌کشیدند و تلاش‌شان این است که در واقع آن کلام را منتقل کنند، اما نمی‌شود واقعاً.
من خاطراتی که در طول این بیست سال از سخنرانی‌های سید دارم این است که من هر دفعه که پشت آن مونیتور قرار می‌گرفتم و چهره سید را تماشا می‌کردم؛ انگار اولین بارم بود که دوباره می‌خواهم ترجمه کنم ، انگار صفر کیلومتر هستم، یعنی در برابرشان من خلع سلاح می‌شدم؛ و خود چهره ایشان در عین مهربانی و در عین با محبت بودن، خیلی ابهت و هیبت داشت و همیشه دست و پایم می‌لرزید و فشار زیادی هم متحمل می‌شدم در ترجمه.
من سخنرانی خیلی از شخصیت‌های عرب را ترجمه کردم؛ ولی خیلی استرس نگرفتم، ولی من هر دفعه برای سید ترجمه کردم،
انگار اولین بارم بود که با این شخصیت مواجه می‌شدم و استرس می‌گرفتم و فشار زیادی تحمل می‌کردم، البته من خودم لذت می‌بردم از این ترجمه‌ها، چون بالأخره آدم شخصیت‌هایی را که دوست دارد، دیگر آن زحمات یا آن فشار‌ها برای او قابل معنا نیست و اهمیتی ندارد. بیشترین فشاری که من متحمل شدم و در سخنرانی‌های سید مقاومت؛ اولین سخنرانی ایشان بعد از شهادت حاج قاسم بود.
شهید سلیمانی که شهید شدند، همه ما تقریباً داغون شده بودیم و دیگر سخت بود ترجمه کردن. من هم بار‌ها به مدیران عزیز گفتم اگر بشود من آن روز را نیایم. واقعاً تحت فشار هستم، نمی‌توانم. حیف است صحبت‌های سید با انرژی کم من روی آنتن برود. ولی می‌گفتند نه،
آن‌جا من یادم است از اول سخنرانی خودم بغض داشتم و ناراحت بودم، آن جمله حساسی که رسید؛ برای انتقام حاج قاسم که؛ جمله معروفش که کفش حاج قاسم ارزشش از سر ترامپ بیشتر است. من خیلی آن‌جا دیگر منفجر شدم و نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و حتی می‌شود گفت ترجمه هم تحت تأثیر قرار گرفت از لحاظ فنی، ولی با هر زوری بود، با هرتلاشی بود به پایان رساندم ولی این یکی از شدیدترین فشار‌هایی بود که آن‌جا من متحمل شدم .
سخنرانی‌های محرم هم که ایشان یک شب در میان صحبت می‌کردند، همراه با روضه‌خوانی، از لحاظ احساسی توان مترجم را می‌گرفت. 
سؤال: آقای محمدقاسم با توجه به این که تحولات همچنان در لبنان ادامه دارد و حملات رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم به یمن، لبنان و محور مقاومت، موضوعی که مطرح می‌شود و خود صهیونیست‌ها هم اعتراف کردند؛ این است که حزب الله نابودناپذیر است؛ یعنی امکان این‌که حزب الله نابود شود وجود ندارد ، چون حزب الله یک اندیشه است، درباره ریشه حزب‌الله و اینکه در دل مردم لبنان است، شما به عنوان یک شهروند لبنان بیشتر توضیح دهید؟
محمد قاسم؛ خبرنگار شبکه المنار : طبیعتاً این درگیری با دشمن صهیونیستی از ده‌ها سال پیش وجود داشت.
در طول این سالیان ملت لبنان و کل منطقه مراحل متعددی را طی کرده و نمی‌توان الان نتیجه‌گیری نهایی کرد و بگوییم که چه نتیجه‌ای داشته است؟ چون مراحل مختلفی را در جنگ ما داشتیم. ملت‌ها به‌خصوص ملت لبنان ریشه‌دار هستند و حقیقت این درگیری با دشمن صهیونیستی و طبیعت این حملات وحشیانه را می‌دانند؛
ولی این حملات اخیر؛ حملات سختی بود، علیه ملت لبنان و در واقع می‌گوییم یک اقدام احمقانه‌ای انجام دادند و این ملت عقیده دارند و عقیده خود را در طول این سال‌ها تثبیت کردند درباره مقاومت که ارتباط شدیدی هم داشتند با جناب سیدحسن نصرالله.
عقیده ثبات دارند، عقیده پایداری دارند؛ نه فقط در این وطن و این میهن، بلکه عقیده آنها متعلق است به بعد حسینی بودن، دینی بودن که مال مسلمانان و شیعیان است به خصوص.
به هر حال این وضعیت ملت لبنان است که نوعی اعتماد به وجود آورد جناب سیدحسن نصرالله و مردان مقاومت در طول این سال‌ها که ما می‌توانیم نقش خودمون را ایفا کنیم.
در سال تقریباً 1984 مشکلات بسیار زیاد بود، گروهک تروریستی صهیونیستی حمله می‌کردند، جنایت می‌کردند در لبنان که جنایت‌ها و کشتار آنها معروف است؛ جنایت حولا معروف است. بعد از سال 1982 که مقاومت شکل گرفت و تأسیس شد، این فکر تثبیت شد که ما می‌توانیم اقدامی انجام دهیم و خداوند ما را بهره‌مند کرد از شخصیتی مثل شخصیت شهید رضوان‌الله تعالی علیه که این مسأله را عمیقاً تثبیت کند در بین ملت لبنان؛ همه آنها. درست است که برخی اختلافات داخلی هست به خاطر مسائل سیاسی و اینها طبیعی است،.
سؤال: آقای محمد قاسم می‌خواستم به همین موضوع اشاره کنم، با توجه به این‌که بافت جمعیتی لبنان طوری است که از ادیان مختلف، از گرایش‌های سیاسی مختلف در لبنان حضور دارند، من خودم در لبنان چندین بار حضور پیدا کردم، جالب است که مسیحی‌ها از گروه‌های مختلف جذب حزب الله شدند و حامی حزب‌الله و به ویژه سیدحسن نصرالله هستند. راجع به این موضوع برای ما بگویید، دلیل این موضوع چیست؟
محمد قاسم : بافت لبنان متنوع است. ما تقریباً صحبت می‌کنیم از 18 طایفه که متنوع هستند؛ مسیحیان، دروزی‌ها، مسلمانان و طوایف دیگری که در لبنان حضور دارند. این طوایف و این تنوع در واقع باعث اختلاف دیدگاه‌ها و اختلاف نظر می‌شود؛ دیدگاه‌های مختلفی را ایجاد می‌کند و این رهبری و مقاومت شجاع و این رهبری توانست یک نقاط مشترکی را برای کل طوایف تثبیت کند و آن را گسترش دهد در مقابل با دشمن صهیونیستی که ما لبنانی‌ها با پایداری و مقاومت‌مان می‌توانیم کار‌های بزرگی انجام دهیم.
این کشور؛ کشور کوچکی است، ولی ما می‌توانیم بر اساس اتحاد و اشتراک، کار‌های بزرگی انجام دهیم. این باعث شد که همه طوایف لبنان باهم متفق‌القول و متحد شوند.
صحبت می‌کردند از حملات خارجی‌ها به‌خصوص رژیم صهیونیستی که لبنان چگونه می‌تواند در مقابل دشمن صهیونیستی بایستد؟ ما در واقع این مقاومت را به رهبری سیدحسن نصرالله داشتیم.
در بعد دیگر باید اشاره کنم به ابعاد شخصیتی جناب سید رضوان الله تعالی علیه و آن کاریزمایی که داشت و آن قدرتی که داشت برای بیان. در واقع من خود را شایسته نمی‌دانم که درباره این شخصیت بزرگ صحبت کنم و در واقع هر کسی که برای اولین بار ایشان را می‌دید یا حرف‌های ایشان را می‌شنید، جذب ایشان می‌شد، چون که صفات و ویژگی‌های بسیار عالی و برجسته‌ای داشتند در رهبری این مسیر. در رهبری مقاومت.
در واقع جهان عرب رهبری مثل ایشان را به خود ندیده است و ایشان یک شخصیت بی نظیری بودند که درباره آزادی سرزمین فلسطین تلاش می‌کردند در طول سالیان گذشته.
نکته دیگری می‌خواهم اشاره کنم؛ در دوره ده سال گذشته؛ آن‌چه که در سوریه اتفاق افتاد؛ دشمن تلاش کرد که تفرقه ایجاد کند بین سنی‌ها و شیعیان. جناب سید در واقع تأکید کرد بر وحدت؛ وحدت بین اهل سنت و شیعیان، به‌خصوص در لبنان و کشور‌های همسایه؛ و امروز ما نیز شاهدیم در زمانی که جبهه یاری‌دهنده غزه شکل گرفت، تلاش کرد که این مسأله را بار دیگر تأکید کند برای این‌که مسلمانان باید متحد باشند بر این مسأله. ما امتیم، ما همه باید اتفاق نظر داشته باشیم، متحد باشیم و در واقع این وحدت را گسترش داد بین امت و جامعه لبنانی به طور خاص.
سؤال: آقای مقدم، آقای محمد قاسم اشاره کردند به شجاعت و تدبیری که سیدحسن نصرالله داشتند، ما این صلابت را در کلام ایشان هم می‌بینیم حتی من شاهد این بودم که بعضی‌ها که حتی زبان عربی را متوجه نمی‌شدند، دوست داشتند که کلام سیدحسن نصرالله را گوش کنند. شما جملاتی که در ذهن‌تان است زیباترین جمله‌هایی که از سید شنیدید و خواستید ترجمه کنید برای ما بگویید؟
مقدم : سید مقاومت؛ هم زبان بدن‌شان گویا بود و منعکس کننده آن احساسات و ایمان درونی‌شان بود؛ و این‌که حالا شما فرمودید حتی کسانی که عربی متوجه نمی‌شدند؛ مجذوب می‌شدند. همین‌طور است. ببینید شما معمولاً سخنرانی‌ها اگر بیشتر از نیم ساعت، چهل دقیقه بگذرد خسته‌کننده می‌شود، حتی برای مترجم، 
من بعضی وقت‌ها سه ساعت ترجمه کردم مثلاً گفتگوهایشان با شبکه العالم یا المیادین یا المنار، ولی احساس خستگی نمی‌کردم .
ایشان از زبان بدن استفاده می‌کرد و یکنواخت نبود در صحبت هایشان. سعی می‌کرد یک فراز و فرودی داشته باشد و طبیعتاً ما تلاش می‌کردیم که مخاطب در واقع استفاده کند و لذت ببرد.
من سعی می‌کردم تن صدایم را حتی تنظیم کنم، یعنی سعی نمی‌کردم ترجمه کنم، سعی می‌کردم دوبله کنم همزمان. چون سید خیلی ارزشش بالاست و هنوز هم که هنوز سخنرانی‌هایش که در آرشیوم هست بی نظیر است و نمی‌شود گفت که که دیگر از بین رفت و دیگر تکراری می‌شود.
در واقع این ویژگی منحصر به فرد این سخنور عرب بود که همه، هر چه دوست و دشمن، حتی یک واحدی است در موساد رژیم صهیونیستی که می‌آمدند تفسیر می‌کردند زبان بدن سید را. می‌گفتند سید این حرکت را انجام داد یا اینجا لبخند زد یا اینجا مثلاً اخم کرد؛ معنی‌اش چیست؟ مثلاً اینها برای خود یک کدگذاری‌هایی می‌کردند.
ما از بیننده‌ها معذرت خواهی می‌کنیم اگر نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم. سعی کردیم توان خودمان را تمام و کمال بگذاریم، اما از قصوری که اگر و حتماً پیش آمده، ما حلالیت می‌طلبیم. 
سؤال: زنده باشید، ما شاهد ترجمه‌های بی نظیر شما بودیم در سخنرانی‌های دبیرکل حزب الله لبنان. آقای محمد قاسم، بیشتر می‌خواهم راجع به تحولات لبنان صحبت کنیم؛ این که شما به عنوان یک شهروند لبنانی می‌خواهیم بدانیم که آینده حزب‌الله و آینده محور مقاومت در لبنان را شما چطور می‌بینید؟
قاسم : مدرسه و منطقه‌ای که جناب سیدحسن نصرالله رضوان الله تعالی ایجاد کرد؛ ریشه‌دار است در بین ملت، در بین مقاومت. کسانی که دل خوش کردند که شکست نزدیک است یا ما در مقابل ضعف قرار داریم، این بسیار دور است.
سید‌حسن نصرالله و همرزمان ایشان، یک بنیه و یک سازمان تأسیساتی امنیتی و نظامی عمیقی در بین این ملت و این حزب ایجاد کردند که می‌تواند سالیان سال ادامه داشته باشد.
این فکر و این اندیشه درست است قبلاً فقط سیدعباس موسوی؛ دبیرکل شهید سابق وجود داشت و بعد از آن این رهبر فرزانه آمدند و این دیدگاه ما به عنوان ملت لبنان است که توکل می‌کنیم بر خدا و تمسک می‌جوییم بر اصول ایمانی خودمان و آن چیز‌هایی که سید به ما آموخته و ما در طول این سالیان بر اساس آن، بر اساس تجربه‌ها و جنگ‌های زیادی بزرگ شدیم و آخرین در سال 2006 بود که جنگ بزرگی بود و دشمن تلاش‌های زیادی کرد ولی ما برنده شدیم و ان‌شاءالله باز هم برنده خواهیم شد؛ به خاطر تلاش‌ها، قدرت نظامی و بشری و فکری که آقای سیدحسن نصرالله برای ما به یادگار گذاشتند و ما این ملت و این مقام را می‌شناسیم.
فقط می‌توانم بگویم که این مصیبت بزرگی بود و خداوند همیشه نگاه و عنایتش به این مکتب و این مذهب، بالا بوده و امیدواریم هر چه زودتر این مصیبت جبران شود با جانشینی شخصیت لایق و قهرمانی مثل سیدحسن نصرالله.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/659805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قلعه محمدعلی خان، روستای قالیبافان تحصیل کرده

شمار فوتی‌های سیل جیرفت باز هم افزایش یافت

افزایش آمار فوتی‌های سیل جیرفت

جواد نکونام پس از باخت به السد چه گفت

سیل 9 نفر را به کام مرگ کشاند

با شهادت سیدحسن نصرالله روحیه شهادت‌طلبی در جبهه مقاومت تقویت شد

اتفاقات امروز جبهه مقاومت از برکات دفاع مقدس است

آخرین اخبار از سیل کرمان؛ تعداد جان باختگان به 11 نفر رسید | 4 نفر همچنان مفقود هستند

تفرفه افکنان داخلی ادامه آتش تهیه دشمن هستند

فارین پالسی: اسراییل به دنبال رویارویی با ایران است؟

واکنش ویدئویی تلویزیون «حزب الله» به احتمال حمله زمینی اسرائیل (زیرنویس فارسی)

قمار تل‌آویو؛ پای ایران و امریکا به جنگ کشیده می‌شود؟

ناتوانی موساد در درک سخن و اندیشه سید حسن نصرالله

نمایش نوری پهپادهای چین رکورد شکست

سرعت چرخش زمین در استوا بیشتر است!

سرکشی به استانها؛ از مهمترین برنامه‌های بنیاد در دوره جدید/ حرکت بنیاد حول گفتمان وفاق ملی

ادای احترام معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران به مقام شامخ شهدای گمنام

انجام بیش از 4 هزار و 552 ماموریت از سوی آتش نشانان کرمانی

جان باختن یک کارگر بر اثر حادثه در مجتمع مس سرچشمه (9 مهر 1403)

بارش شدید 6 قربانی در این شهر گرفت

اکتشافات جدید و استفاده از باطله‌ها، اولویت‌های استان هستند

سیل هولناک در کرمان | طغیان رودخانه 7 نفر را بلعید 8 نفر ناپدید شدند +فیلم

مفقود شدن 15 نفر در سیلاب جنوب کرمان

برگزاری آیین تجلیل از آتش نشانان در زرند

گرامیداشت روز جهانیِ ناشنوایان

خبر فوری | سیل در کرمان ٧ نفر را به کام مرگ کشاند

کمبود اعتبارات چالش‌های اصلی پروژه‌های نوسازی و بهسازی شهر اصفهان است

نخستین کنگره ملی شهید عارف حاج علی محمدی‌پور در رفسنجان

حادثه در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان / یک کارگر جان باخت

قطعا راه و مسیر شهید سیدحسن نصرالله ادامه می‌یابد

اولین فیلم از سیل مرگبار در جیرفت

14 کشته و مفقودی در سیلاب در جیرفت/ جوان ایرانی برای نجات تسلیم مرگ شد

16 نفر در سیل کرمان ناپدید شدند / جسد 7 تن از سیلاب بیرون کشیده شد + جزییات

نسل امروز خودشان را پاسدار بافت تاریخی بدانند

جان باختن یک کارگر در حادثه معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

سیل مهیب در کرمان/ 7 نفر جان باختند

آتش‌سوزی بازار کنزالمال خرمشهر

7 نفر کشته و 7 مفقودی در پی سیلاب جنوب کرمان

افتتاح دادگاه صلح در زرند

شمار جانباختگان سیل در جیرفت به 10 نفر افزایش یافت

حادثه‌ای نادر جان یک کارگر را گرفت

برگزاری هفتمین کاروان ترویجی الگوی کشت در منوجان

سیلاب جنوب کرمان تاکنون 7 نفر کشته و 7 مفقودی برجای گذاشته است

فوت 6 نفر و مفقودی 8 نفر بر اثر سیلاب در این شهر!

افزایش شمار جانباختگان سیل در جیرفت به 10 نفر

پیکر بی‌جان 9 مفقودی در کرمان پیدا شد + ویدیو

پیدا شدن پیکر 9 مفقودی طغیان هلیل‌رود| 5 نفر همچنان مفقود هستند (9 مهر 1403)

پیکر 9 نفر مفقودی حادثه طغیان رودخانه هلیل از آب بیرون کشیده شد

آمار فوتی‌های سیل جیرفت به 10 نفر رسید

آزند اتوماسیون: بهترین نمایندگی تجهیزات اتوماسیون صنعتی دلتا در لاله‌زار