کرمان رصد

آخرين مطالب

شینگنِ اسلامی؟ مقالات

شینگنِ اسلامی؟
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آرش ملکی| نظام اطلاعاتی شینگن با وسواسِ حداکثری در پرتو استفاده از آخرین فناوری‌های روز تنظیم شده. آیا زیرساخت ایجاد چنین مجموعه‌ای در میان کشورهای اسلامی در حال حاضر وجود دارد؟ به این ترتیب می‌بینیم که اجرای این ایده با موانع جدی مواجه است. برداشتنِ کنترل مرزی بالقوه ایده پسندیده‌ای است. لیکن الزاماتی دارد که اجرای آنها با توجه به شرایط فعلی در مورد کشورهای اسلامی قابل تصور نیست. البته رئیس‌جمهور به درستی از حرکت به سوی این ایده سخن گفت و نه اجرای ضرب‌الاجلی آن. معهذا به نظر می‌رسد مسیرِ منتهی به تحقق این ایده نیز یک مسافت بسیار طولانی باشد؛ مسافتی به اندازه فاصله زمین تا آسمان.
مسعود پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود به عراق رفت و در دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، پیشنهادی مطرح کرد که از منظر حقوق بین‌الملل قابل تأمل است. خواسته‌ی ایشان «حرکت به سوی برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا» بود. البته قطعاً رئیس‌جمهور محترم می‌دانند که در قلمرو دولت‌های عضو اتحادیه اروپا مرزها با حساسیتِ همیشگی سر جای خود هستند و آنچه صورت پذیرفته، صرفاً حذفِ کنترل عبور و مرور شهروندان از مرزها است.
لذا نقل قول مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری دقیق نیست. باری، پیشنهادات بین‌المللی از این دست، چنانچه در ردیفِ اولویت‌های سیاست خارجی دولت‌ها نباشند به واسطه اثرگذاری متغیرهای متعدد در اغلب موارد نتیجه خاصی ندارند. لیکن این پیشنهادِ متفاوت، یک بُعد حقوقی بین‌المللی هم دارد که بررسی آن مستلزم ارزیابی چند مسئله است. باید دید برداشتن کنترل تردد مرزی در قلمرو اروپا در پاسخ به کدام نیازها صورت گرفته، چه دستاوردهایی برای دولت‌های ذینفع داشته و در عین حال، چه تدابیر احتیاطی پیرامون آن پیش‌بینی شده است. در این چارچوب می‌توانیم با نگاهی واقع‌بینانه، برداشتن کنترل مرزی میان کشورهای اسلامی را مورد امکان‌سنجی قرار دهیم.
مطابق یک قاعده مسلم عرفی و معاهده‌ای در حقوق بین‌الملل، هر موجودیتی که عزم دولت بودن دارد باید علاوه بر حاکمیت و جمعیت دائمی، مرزهای بین‌المللی تعریف‌شده نیز داشته باشد. مرزهای بین‌المللی حریم دولت‌ها هستند و وظیفه اولیه تمام دولت‌ها پاسداری از مرزها است. به این دلیل که ورودِ بدونِ مجوز به خاکِ یک دولت مصداقی از نقض حاکمیت و اماره‌ای از استخفاف آن دولت محسوب می‌شود. دولت‌های مستقر در جغرافیای اروپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حدود و ثغور قلمرو سرزمینی آنها با دولت‌های همسایه پس از خاتمه جنگ جهانی خط‌کشی شده و به دقت مورد صیانت قرار گرفته.
لیکن در 14 ژوئن 1985، با امضای یک سند بین‌المللی کم و کیف مناسبات مرزی دولت‌های اروپایی دستخوش تغییر شد. دولت‌های بلژیک، آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و هلند در شهر شینگن (لوکزامبورگ) با امضای توافقی پذیرفتند به مرور از کنترل مرزهای داخلی خود کاسته و نظارت بر مرزهای خارجی را تقویت نمایند. این توافق در 19 ژوئن 1990 در قالب یک معاهده چندجانبه میان پنج دولت فوق به امضاء رسید و از 26 مارس 1995 بدین سو نیز لازم‌الاجرا است.
در سال 1997 نیز این معاهده در ذیل معاهده آمستردام به چارچوب حقوقی اتحادیه اروپا وارد شد. در حال حاضر، 29 دولت عضو این معاهده هستند و کرواسی آخرین دولتی است که از اول ژانویه 2023 در ردیف اعضای شینگن قرار گرفته. امروزه، مساحتی به میزان 4 میلیون کیلومترمربع در مدار شینگن است و 420 میلیون نفر می‌توانند بدون بازرسی در مرزهای داخلی اعضاء تردد نمایند.
از رهگذرِ شینگن، روزانه 3/5 میلیون نفر برای کار، تحصیل و ملاقات با خانواده و دوستان از مرزهای بین‌المللی عبور می‌کنند. در نتیجه، سالانه 1/25میلیارد سفر به واسطه این معاهده انجام می‌شود. تردیدی وجود ندارد که حذف بوروکراسی زائد در اخذ روادید، گامی مهم در مسیر تضمین حقوق و آزادی‌های شهروندان اروپایی است. علاوه بر این، رونق چشمگیر صنعت گردشگری و آزادی عبور کالا، خدمات و سرمایه را نیز باید مورد توجه قرار داد که به‌عنوان مزایای اقتصادی شینگن حائز اهمیت هستند.
به قول اقتصاددان آمریکایی، اوتو مالری: «در جایی که کالا از مرزها عبور نکند سربازان عبور خواهند کرد.» شینگن سبب شده تا این گزاره به کامل‌ترین شکل ممکن صورت عینی به خود بگیرد. البته حذف کنترل تردد مرزی مولود مشکلاتی نیز هست که در نظام شینگن به آنها توجه شده. چالش‌هایی چون تردد مهاجران غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر و تروریسم که عامل تهدید امنیت ملی دولت‌های اروپایی به شمار آمده و به نظر می‌رسد کنترل مرزی مانعی بود که اکنون از مقابل آنها برداشته شده است. بدین منظور تدبیری با عنوان «نظام اطلاعاتی شینگن» پیش‌بینی شد که به عنوان مجموعه کاملی از اطلاعات مربوط به تمام اشخاص حاضر در این جغرافیا، انجام وظیفه 10 سازمان امنیتی اتحادیه اروپا را تسهیل کند. لذا برداشتنِ مرزها به معنی دست کم گرفتنِ مقوله امنیت ملی نیست.
اکنون که رئیس‌جمهور خواستار الگوبرداری از شینگن شده، شایسته است برخی موانع موجود را به دقت مطمح نظر قرار دهیم. نکته قابل توجه در این رابطه سطح توسعه اقتصادی کشورهای عضو است که در الگوی اروپایی فاصله معناداری میان آنها نیست و با برداشته شدنِ موانع مرزی، بخش قابل توجهی از جمعیت برای زندگی بهتر میان کشورها جابه‌جا نمی‌شود. این شرایط اکنون در میان کشورهای اسلامی فراهم نیست.
به‌عنوان مثال، فاصله افغانستان و سودان با امارات متحده عربی و قطر از منظر توسعه اقتصادی زمین تا آسمان است. اصلاً در شرایط فعلی که بازرسی مرزی برداشته نشده، میلیون‌ها افغانستانی در ایران هستند. اگر همین مانع نیز برداشته شود وضعیت چگونه خواهد بود؟ لذا تا کاهش قابل توجه فاصله موجود در سطح توسعه اقتصادی نمی‌توان اجرای این ایده را عملیاتی دانست. مانع بعدی مسئله تحریم‌ها است. به فرض هم کنترل مرزی برداشته شد. مادامی که سایه تحریم از سر بنگاه‌های اقتصادی ایرانی برداشته نشده، تحریم‌های هوشمندِ ایالات متحده اجازه نمی‌دهند اراده‌ای برای مبادله نزد طرفِ خارجی شکل بگیرد. در نتیجه، این مزیت هم برای ایران سودمند نیست.
موضوع بعدی امنیت ملی است. نظام اطلاعاتی شینگن با وسواسِ حداکثری در پرتو استفاده از آخرین فناوری‌های روز تنظیم شده. آیا زیرساخت ایجاد چنین مجموعه‌ای در میان کشورهای اسلامی در حال حاضر وجود دارد؟ به این ترتیب می‌بینیم که اجرای این ایده با موانع جدی مواجه است. برداشتنِ کنترل مرزی بالقوه ایده پسندیده‌ای است. لیکن الزاماتی دارد که اجرای آنها با توجه به شرایط فعلی در مورد کشورهای اسلامی قابل تصور نیست. البته رئیس‌جمهور به درستی از حرکت به سوی این ایده سخن گفت و نه اجرای ضرب‌الاجلی آن. معهذا به نظر می‌رسد مسیرِ منتهی به تحقق این ایده نیز یک مسافت بسیار طولانی باشد؛ مسافتی به اندازه فاصله زمین تا آسمان.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/654200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی‌های بودار!

ملاقات چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

برگزاری جشنواره کلمپه در کرمان

ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها دستور صریح قضایی دارد

دوره آشنایی با آلزایمر ویژه سالمندان و بازنشستگان در همدان

تغییر ساعت شروع به کار ادارات در کرمان

کرمان میزبان جشنواره کلمپه

ظرفیت تأمین آب نرماشیر، 78 لیتر بر ثانیه افزایش یافت

بررسی 60 پرونده ثبت اختراعات بخش کویر توسط بنیاد نخبگان کرمان

تجهیز سینما «صدر» شهرستان رودبار جنوب توسط سینماشهر

ساعت کاری ادارات کرمان در 2 هفته اول مهرماه تغییر کرد

مدافع آلمانی در مس رفسنجان

حق التشویق انتشار مقاله در دانشگاه جیرفت افزایش سه برابری داشته است

مسئله تامین آب؛ پاشنه آشیل بخش کشاورزی در استان کرمان

هایلایت و بیوگرافی کوفی شولز، مدافع جدید مس رفسنجان

صدور آرای جایگزین حبس برای آموزش رایگان فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم

زورگیری 7 مرد افغانستانی از موتورهای مسافرکش

جزئیات پرونده مربوط به رمز ارز با 2هزار شاکی

جزئیات طرح مجلس برای تعطیلی پنجشنبه ها

«فالکون 9» دو ماهواره اروپا را به مدار زمین برد

حل مشکل 81 نفر از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد در استان ایلام

بازآفرینی بافت تاریخی اهواز و حذف نیزار‌های کارون

آخرین جزئیات سومین جشن «مهر سینمای ایران» از زبان دبیر این رویداد

الگوبرداری از هیئت‌امنای بازار اصفهان برای رونق بافت‌های تاریخی

تخصیص اعتبار به بیمارستان عَنبرآباد

بافت‌های تاریخی از ابتکار شورای خلیفه‌گری الگوبرداری کند

جشن مهر سینمای ایران فرصتی برای نزدیک‌شدن به‌ یکدیگر

اهدا 4 هزار سری جهیزیه برای نوعروسان کرمان

اهدای 4 هزار سری جهیزیه به زوج‌های تحت حمایت کمیته امداد

از فعالان و موثرین مسئولیت‌های اجتماعی کرمان تجلیل شد

تقوا به عنوان یک ابر ارزش مایه امتیاز برای مسلمانان است

کشف حقیقتی جالب در مورد نقاشی شب پرستاره ون‌گوگ

بازدید مشاورین وزرا در دستگاه‌های اجرایی از بیمارستان روانپزشکی نیایش

در هفته دفاع مقدس باید یک ایثارشهر بزرگ ایجاد کنیم/دفاع مقدس تجلی حقانیت نظام است

با حمایت خانواده، موفقیت در کنکور را کسب کردم

لزوم پیگیری اجرای مصوبه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌های شهر کرمان

مس رفسنجان یک مدافع آلمانی جذب کرد

رهایی 8 محکوم به اعدام در 6 ماهه امسال در استان کرمان

برگزاری آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

اعمال 2 جایزه خوش‌حسابی برای ساخت‌وساز در بوشهر

جشنواره «کلمپه کرمان» در آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود

واگذاری 10 هزار زمین طرح جوانی جمعیت به خانواده‌های کرمان

برگزاری بزرگترین رزمایش اهدای جهیزیه کشور در سیرجان

واگذاری زمین های طرح ملی مسکن در جنوب کرمان سرعت بیشتری پیدا کند

تاکید استاندار کرمان بر تسریع در واگذاری زمین در جنوب کرمان

جشنواره کلمپه کرمان برگزار می‌شود

فرهنگ بسط گذشت در دیار کریمان/ شمار بخشندگان جان امسال به هشت نفر رسید

زیست‌بوم نوآوری و فناوری در سیرجان راه‌اندازی می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری زمین‌های طرح ملی مسکن در جنوب استان سرعت گیرد

بررسی عوارض پی آر پی زانو و درمان جایگزین آن زانوبند زاپیامکس!