کرمان رصد

آخرين مطالب

بررسی عوارض پی آر پی زانو و درمان جایگزین آن زانوبند زاپیامکس! اجتماعي

بررسی عوارض پی آر پی زانو و درمان جایگزین آن زانوبند زاپیامکس!
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش ، پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) درمانی نوین است که در سال‌های اخیر برای درمان بسیاری از بیماری‌های مفصلی، از جمله آرتروز زانو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش با تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت‌های خون خود بیمار به محل آسیب‌دیده، فرآیند ترمیم بافت را تسریع می‌کند. اما همانند هر روش درمانی دیگری، پی آر پی نیز ممکن است با عوارضی همراه باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
عوارضی که ممکن است در برخی موارد جبران ناپذیر باشد. به همین دلیل استفاده از روش های درمانی کم تهاجمی مثل استفاده از زانوبند زاپیامکس توصیه می شود.

کرمان رصد

پی آر پی زانو چیست؟ پی ار پی یا پلاسمای غنی از پلاکت، روشی درمانی است که در آن پلاکت‌های خون خود بیمار را جدا کرده و به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌کنند. پلاکت‌ها حاوی فاکتورهای رشد هستند که نقش مهمی در ترمیم بافت‌ها و تسریع روند بهبودی ایفا می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، پی آر پی زانو با تحریک فرآیندهای طبیعی بدن، به ترمیم غضروف‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند، درد و التهاب را کاهش داده و عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشد. در این روش درمانی علی رغم اینکه از خون خود بیمار برای درمان استفاده می شود، اما می تواند عوارض متعددی برای بیمار ایجاد کند.
مهم ترین عوارض پی آر پی زانو چیست؟ در حالی که پی آر پی به عنوان یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای بسیاری از مشکلات زانو مطرح می‌شود، اما مانند هر روش درمانی دیگری، عوارضی نیز به همراه دارد. عوارض پی آر پی می تواند شامل آسیب عصبی، آسیب به بافت های اطراف، عفونت و خونریزی باشد.
آسیب عصبی وقتی سوزن به بافت اطراف زانو تزریق می شود ممکن است با عصب ها برخورد کند و منجر به آسیب عصبی شود. آسیب دیدگی عصبی اطراف زانو می تواند با علائم سستی، گزگز و کاهش حس در پاها خود را نشان دهد.
عفونت زانو اگر اصول استریل در حین انجام تزریق رعایت نشود، خطر عفونت وجود دارد. علائم عفونت شامل قرمزی، تورم، درد شدید، تب و ترشح عفونت است. خوشبختانه، عفونت پس از تزریق پی آر پی بسیار نادر است و با استفاده از آنتی‌بیوتیک به راحتی قابل درمان است.
آسیب بافت اطراف زانو آسیب به بافت زمانی ایجاد می شود که سوزن تزریق خیلی بزرگ باشد و یا سوزن با زاویه نامناسب وارد بافت شود. آسیب بافت زانو می تواند با التهاب، درد و ناراحتی شدید همراه باشد.
التهاب و ورم زانو شایع‌ترین عارضه پس از تزریق پی ار پی، احساس درد و تورم در ناحیه تزریق است. تصور کنید سوزن کوچکی به زانوی شما فرو رفته است، طبیعی است که کمی درد و تورم را تجربه کنید. این واکنش طبیعی بدن به تزریق است و معمولاً طی چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود. استفاده از کمپرس سرد و استراحت به کاهش این عوارض کمک می‌کند.
کبودی زانو ایجاد کبودی در اطراف محل تزریق، یک عارضه جانبی دیگر است که به دلیل آسیب دیدن رگ‌های خونی کوچک در حین تزریق رخ می‌دهد. این کبودی‌ها معمولاً طی چند روز تا چند هفته به طور خود به خود برطرف می‌شوند.
تشکیل بافت اسکار اطراف زانو تشکیل بافت اسکار در محل تزریق پی آر پی، اگرچه یک عارضه جانبی نادر است، اما می‌تواند باعث ناراحتی و نگرانی شود. خوشبختانه این عارضه معمولاً تأثیر قابل توجهی بر عملکرد مفصل ندارد و با گذشت زمان ممکن است بهبود یابد. با این حال، برای کاهش احتمال بروز این عارضه، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرده و تمام دستورالعمل‌های وی را به دقت رعایت کنید.
عدم پاسخگویی به درمان متأسفانه، پی آر پی برای همه افراد به یک اندازه موثر نیست. ممکن است برخی افراد پس از تزریق پی آر پی، بهبودی قابل توجهی را تجربه نکنند. دلایل مختلفی مانند شدت آسیب، سن بیمار و سایر عوامل فردی می‌توانند بر نتیجه درمان تأثیر بگذارند.
عوارض جدی تزریق پی آر پی زانو علاوه بر عوارض شایع ذکر شده، برخی عوارض نادرتر نیز ممکن است پس از تزریق پی آر پی رخ دهند؛ که شامل خونریزی، آسیب به عصب، واکنش آلرژیک و تشکیل لخته خون می‌شود. البته این عوارض بسیار نادر هستند، اما با این حال احتمال بروز آن وجود دارد.

کرمان رصد

زانوبند زاپیامکس جایگزین بدون عوارض پی آر پی زانو روش های کم تهاجمی متعددی برای رفع درد زانو وجود دارد؛ اما یکی از جالب ترین و کم خطرترین انواع آن استفاده از زانوبند طبی زاپیامکس است. زانوبند زاپیامکس مجهز به تکنولوژی UIC است. این تکنولوژی با ارسال امواج درمانی به بافت زانو سبب افزایش خونرسانی و اکسیژن رسانی می شود و در ضمن سلول های آسیب دیده را به ساخت سلول های جدید تحریک می کند. به این ترتیب زانوی آسیب دیده با سرعت بالایی ترمیم می شود و درد و التهاب زانو کاهش می یابد.
برای تسکین آرتروز کدام بهتر است پی آر پی یا زانوبند زاپیامکس؟ هنوز تحقیقات کافی در مورد اثربخشی تزریق پی آر پی زانو انجام نشده است. اما با این حال تحقیقات نشان می دهد تاثیر پی ار پی زانو در بیماران مبتلا به آرتروز می تواند درد، سفتی و عملکرد زانو را تا کمتر از 60 درصد بهبود ببخشد. با این حال، استفاده از زانوبند زاپیامکس می تواند با عوارض کمتر علاوه بر اثرات تسکین درد از طریق کاهش التهاب سرعت تخریب مفصل زانو را نیز کاهش دهد.
مدت زمان باقی ماندن اثرات پی آر پی زانو چقدر است؟ پی آر پی زانو اثرات درمانی موقتی دارد، یعنی پس از سپری شدن طول دوره بیمار مجدد نیاز دارد که تزریق دیگری انجام دهد. مدت زمان ماندگاری پی آر پی زانو حدودا بین 6 تا 9 ماه است.
آیا پی آر پی زانو می تواند سبب ترمیم غضروف زانو شود؟ به طور کلی بافت غضروف زانو به دلیل عدم ارتباط با رگ های خونی به خودی خود ترمیم نمی شود و به همین دلیل در آسیب دیدگی های شدید جراحی غضروف زانو پیشنهاد می شود. اما پی آر پی زانو، زانوبند زاپیامکس و به طور کلی روش های درمانی زانو درد با کاهش التهاب زانو منجر به کاهش سرعت فرسایش غضروف ها می شوند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/655057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

8 نکته درباره ماموریت ناسا در اقیانوس سیاره مشتری

شناسایی 3600 ماده شیمیایی از بسته‌بندی‌های مواد غذایی در بدن انسان

افتتاح سینما صدر (رودبار) در جنوب استان کرمان / نگاه جهادی و ملی در سینماسازی، به بار نشست

استفاده رایگان دانشجویان و دانش‌آموزان رفسنجانی از اتوبوس، در هفته اول مهر

«مهارت» حلقه مفقوده اشتغال استان کرمان است

شکاف توسعه انسانی در کرمان با مرکز کشور فزاینده است

روایتی از یک محفل صمیمی با چاشنی قرآنی در کرمان + عکس

انتقال اجباری معلولان زرند به سایر شهرستان ها به دلیل نبود حمایت مالی / صنایع و معادن به کمک بهزیستی بیایند

جشنواره بومی وگردشگری ماهان کرمان آغاز شد

احداث نخستین مدرسه تخصصی مجتمع آموزشی با رویکرد ایرانی - اسلامی در سیرجان

500 برنامه هفته وقف در استان کرمان اجرا می شود

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات در رفسنجان

رد رشوه 2 میلیارد و 800 میلیونی مامور پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان

زوج سارق در بردسیر دستگیر شدند

یکی از عظیم‌ترین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده در کیهان را ببینید

شاهد پوست‌اندازی سینمای ایران در سال‌های آتی خواهیم بود

برداشت پسته از باغات کرمان+ عکس

وعده دادستان کرمان در خصوص پرداخت مطالبات کارگران شرکت صنعت زغال

ادامه ترمیم بافت تاریخی دزفول

ایستگاه پنجم؛ شهرآورد اصفهان و کرمان

آزادی 18 زندانی غیر عمد همزمان با هفته وحدت در استان کرمان

افتتاح 546 واحد مسکن مددجویان کمیته امداد استان کرمان

دادستان کرمان: موانع تولید در کاخانه فولاد بافت رفع خواهد شد

عکس/ آیا خشکی 100 درصدی 9 تالاب ایران در تابستان جاری صحت دارد؟

نیویورک تایمز: انفجار پیجری بازی جنوب لبنان را عوض می‌کند؟

رونمایی عجیب صداوسیما از رباتی به نام رعنا خانم!

قوانین مزاحم تولید در مجلس اصلاح و بازنگری شود

ضبط و معدوم سازی 200 کیلوگرم تخم مرغ در سیرجان

تخریب محیط زیست و منابع طبیعی؛ عایدی کرمان از معادن

(ویدیو) پزشکیان: صحبت من زیره به کرمان بردن است

صنایع پایین دستی مس باید در استان کرمان ایجاد شود

ارائه خدمات رایگان به دامداران بخش برواتِ بم

مصدومیت یک نفر در پی ریزش معدن در ارزوئیه

وزش باد و گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در استان کرمان

انجام آزمایشات متعدد برای تشخیص و ردیابی بیماری بروسلوز در گنبکی

زوج سارق سیم‌های برق در بردسیر دستگیر شدند

پیش‌بینی تداوم گردوخاک در کرمان

عامل تیراندازی و مجروحیت یک شهروند در عنبرآباد دستگیر شد

تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی، عایدی کرمان از معادن

افزایش قیمت بنزین سناریوی محتمل

رژیم داعش

فرزند این دیارم؛ انتصاب نخستین استاندار اهل تسنن در کشور

دانشجویان دانشگاه‌های افسری در کنار بدن آماده، افکار و اندیشه‌های خود را هم بسازند

سیارکی که دور زمین می‌چرخد

نشست هم اندیشی رفع مشکلات درمانی و بیمه ای ایثارگران البرزی برگزار شد

اجرای برنامه‌های مختلف در هفته دفاع مقدس توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران بوشهر

9 عامل تیراندازی در جیرفت دستگیر شدند

مشکل انشعابات مجموعه مشارکتی گل نرگس رفع می‌شود

صحبت کردن من در حضور شما زیره به کرمان بردن است + فیلم

استاندار کرمان: سود شرکت‌های معدنی استان به سمت تامین مالی پروژه‌ها برود