کرمان رصد

آخرين مطالب

بومگردی اندیشه‌ای نو در توسعه صنعت گردشگری و التیامی بر روح‌ خسته زندگی ماشینی فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش ایرنا، امروز شرایط زندگی ماشینی در شهرها به گونه‌ای شده که بیشتر اعضای خانواده مجبورند از صبح تا شب کار کنند تا بتوانند مخارج زندگی را تامین و گره‌ای از فاصله طبقاتی ایجاد شده را باز کنند و در این مسیر کمتر به فکر تامین آرامش خود هستند و شاید به نوعی تفریحات آنها هم بوی صنعتی و ماشینی را می‌دهد.
امروز بسیاری از افراد شاید برای یک سفر چند روزه هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند و در هتل‌های آنچنانی با برندها و ستاره‌های زیاد می‌روند اما در پس آن به قول معروف آرامش کسب نمی‌کنند و سرحال نمی‌آیند و مدام در ذهن خود می‌گویند قدیما یادش بخیر همه فک و فامیل با یه می‌نی بوس می‌رفتیم تو دل کوه و صحرا یه آش و دم پختک می‌خوردیم چقدر خوش می‌گذشت.
بچه‌های نسل امروز از زمانیکه چشم در این دنیا باز می‌کنند وارد دنیای مجازی می‌شوند و کمتر با طبیعت و آرامش‌های آن آشنا هستند و این نیاز به شدت در این نسل و همچنین بزرگان احساس می‌شود.
اقامتگاه‌های بومگردی یکی از راه‌های رسیدن به آرامش روحی در دل طبیعت و آشنایی نسل جدید با زندگی گذشتگان و به نوعی یک یادآوری برای بزرگترها است که خانواده‌های می‌توانند پس از دوندگی‌های شبانه‌روزی، چند روزی را در این محیط‌ها استراحت و تجدید روحیه کنند.
اقامتگاه‌های بومگردی با هدف گردشگری پایدار، گردشگری طبیعت، گردشگری سبز، سفر مسئولانه، گردشگری اخلاقی، مسافرت آگاهانه و موارد متعدد دیگری از دهه 70 در ایران و به تبع در استان مرکزی شکل گرفت و روز به روز بر تعداد و کیفت آنها اضافه شده است.

کرمان رصد

اقامتگاه‌های بومگردی عاملی برای حفظ فرهنگ ایرانی و بومی است
مدیر اقامتگاه بومگردی هفت سواران در روستای فرنق خمین گفت: اقامتگاه‌های بومگردی نقش موثری در حفظ فرهنگ ایرانی و بومی هر منطقه دارد.
منوچهر طاهری افزود: اقامتگاه‌های بومگردی در واقع یک موزه از روستایی به نمایش گذاشته شده تا فرهنگ‌های قدیمی زنده و بیشتر دیده شود.
وی بیان کرد: اقامتگاه‌های بومگردی باید متمایز از هتل باشد و این مکان‌ها اشاعه دهنده فرهنگ روستایی و تمدن گذشته باشند.
مدیر اقامتگاه بومگردی هفت سواران در روستای فرنق خمین ادامه داد: به صورت کلی مردم با مناطق مختلف ایران کم و بیش آشنا هستند و اشاعه فرهنگ ایرانی در سطح بین‌الملل با جدیت دنبال می‌شود.
طاهری اظهار کرد: اقامتگاه هفت سواران دارای چهار سوئیت است که مانند یک واحد آپارتمانی کامل شامل اتاق، آشپزخانه، سرویش بهداشتی و حمام است و حدود 10 اتاق نیز دارد که سرویس‌های بهداشتی آنها در محوطه است.
وی گفت: 34 آلاچیق نیز در کنار یک برکه و فضای سبز و در محوطه هم آلاچیق‌هایی وجود دارد.
مدیر اقامتگاه بومگردی هفت سواران در روستای فرنق خمین اضافه کرد: در این اقامتگاه به مسافران با سفارش قبلی، غذاهای سنتی و بومی و روستایی نیز ارایه می‌شود و یک سفره‌خانه هم فعال است.
طاهری بیان کرد: استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در 2 سال گذشته به دلایل شرایط اقتصادی مردم به مراتب کمتر شده است.

کرمان رصد

توسعه بیش از حد اقامتگاه‌های بومگردی یک آفت است
مدیر اقامتگاه خانه نخجیر شهرستان دلیجان گفت: هدف از ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی جدا از کسب و کار و درآمدزایی، ایجاد اشتغال در شهرهای کوچگ و بهره‌گیری از پتانسیل موجود در اشاعه سبک زندگی اصیل ایرانی است.
امین فروغی افزود: امروز مردم از زندگی مدرن و مصنوعی خسته شده‌اند و به دنبال فضایی برای کسب آرامش هستند که اقامتگاه‌های بومگردی یکی از بهترین فرصت‌ها است.
اقامتگاه‌های بومگردی نقش موثری در معرفی فرهنگ یک منطقه به توریست‌ها و گردشگران دارد و باید تلاش شود تا این مهم با بهترین شکل انجام شود.
مدیر اقامتگاه خانه نخجیر شهرستان دلیجان اضافه کرد: بومگردی در توسعه صنعت گردشگری نقش موثری دارد اما یکی از آفات آن توسعه خیلی زیاد است، زیرا این امر باعث شده تا هدف اصلی از ایجاد این مکان‌ها تغییر پیدا کند و از حالت سنتی و طبیعی به صنعتی و درآمدی نگاه شود.
فروغی اظهار کرد: باید تلاش شود در اقامتگاه‌های بومگردی به متقاضی به عنوان میهمان نگاه شود و نگاه مشتری حاکم نباشد.
وی گفت: استقبال از اقامتگاه‌های بومگردی در دوران کرونا به شدت کاهش یافت اما مجدد افزایش یافته و امید است روز به روز بیشتر شود.
فروغی عنوان کرد: اقامتگاه بومگردی خانه نخجیر دارای یک حیاط مرکزی با هشت اتاق است که 6 اتاق آن دارای سرویس بهداشتی و حمام جداگانه است و 2 اتاق هم برای دورهمی‌ها ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: بیشترین مشکلات اقامتگاه‌های بومگردی مسائل اداری است، به طور مثال تمدید پروانه این مجموعه چند سال‌ است که انجام نشده است.
مدیر اقامتگاه خانه نخجیر شهرستان دلیجان افزود: هزینه‌های آب، برق و گاز به صورت تجاری محاسبه می‌شود که کاهش این امری ضروری است، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اخیرا خبری از کاهش هزنیه‌های اقامتگاه‌های بومگردی اعلام کرده که امید است عملیاتی شود.

کرمان رصد

حمایت بخش دولتی از اقامتگاه‌های بومگردی ضروری است
مدیر اقامتگاه بومگردی امارت اجلال در تفرش گفت: مشکلات اقامتگاه‌های بومگردی زیاد است، بویژه در استان مرکزی که حمایت‌ها از طریق مسئولان به شدت ضعیف است.
پویا محمدی افزود: بسیاری از مسئولان افراد را برای ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی تشویق می‌کنند اما در ادامه هیچ حمایتی از سوی آنها دیده نمی‌شود.
وی بیان کرد: اقامتگاه‌های بومگردی با هزینه‌های زیاد و مشقت‌های فراوان ایجاد شده اما شهرهای استان مرکزی زیرساخت‌های لازم برای ماندگاری میهمان و مسافر را ندارد و زیرساخت‌های موجود بسیار ضعیف است و اگر مسافری یکبار سفر داشته باشد، دیگر نیازی نمی‌بیند که دوباره بیاید.
مدیر اقامتگاه بومگردی امارت اجلال در تفرش ادامه داد: در راستای حمایت از اقامتگاه‌های بومگردی در استان مرکزی بسیار ضعیف عمل شده و پول اولیه که سرمایه‌گذاری شده هنوز برنگشته است.
محمدی تاکید کرد: مسئولان مدام مردم را به ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی ترغیب و تشویق می‌کنند که این یک معضل است؛ شاید برای برخی شهرها یک بومگردی هم زیاد باشد اما بیش از 10 اقامگاته ایجاد شده است.
وی بیان بیان اینکه، اقامگاه بومگردی امارت اجلال تفرش دارای پنج سوئیت با 12 تخت و 20 نفر ظرفیت است، گفت: بیشتر روزهای سال این اقامتگاه خالی است.
مدیر اقامتگاه بومگردی امارت اجلال در تفرش افزود: این اقامتگاه توسط بخش خصوصی ایجاد شده اما اگر قرار باشد که صنعت گردشگری توسعه پیدا کند، باید جاذبه گردشگری و زیرساخت‌ها نیز فراهم باشد و این 2 مکمل یکدیگرند که نیازمند حمایت ویژه مسئولان است.

کرمان رصد

توسعه صنعت گردشگری نیازمند توجه به زیرساخت‌ها است
مدیر اقامتگاه بومگردی به‌بارت روستای قلعه نو اراک گفت: اگر زیرساخت‌ها آماد باشد تاثیر زیادی در توسعه صنعت گردشگری دارد.
مجتبی حسنی افزود: ایران یک کشوری با قدمت زیاد از نظر زیستی و گردشگری است و فرهنگ، آیین، غذا و خوشرویی ایرانیان زبانزد است و مردم کشور میهمان را دوست و برکت و هدیه خداونت می‌دانند و کشورهای دنیا نیز فرهنگ و اقلیم ایران را دوست دارند.
استان مرکزی و اراک شهری با شهره صنعتی در کشور است اما از جاذبه‌های گردشگری قدیمی و بومگردی زیادی برخوردار است.
مدیر اقامتگاه بومگردی به‌بارت روستای قلعه نو اراک ادامه داد: یکی از قنات‌های قدیمی کشور به نام ابراهیم آباد در اراک ثبت جهانی و ملی شده است، روستای انجدان این شهر بسیار قدیمی و مربوط به قبل از دوره صفویه است که مکانی دنج با آب و هوای خوب است.
حسنی عنوان کرد: کوه‌های هفتاد قله اراک به عنوان نخسیتن منطقه حفاظت شده در این شهر است، تالاب میقان یک موهبت الهی است که در اثر بی‌توجهی دچار آسیب‌های جدی شده اما می‌تواند منطقه‌ای بسیار خوب برای جذب توریسم و گردشگر باشد.
وی بیان کرد: غار چال نخجیر با قدمت 70 میلیون سال در شهرستان دلیجان است که این غار 35 میلیون سال در داخل آب و 35 میلیون سال در بیرون از آب بوده و سومین غار زنده جهان است.
مدیر اقامتگاه بومگردی به‌بارت روستای قلعه نو اراک اضافه کرد: منطقه شازند و روستای سرسختی شازند منحصربه فرد است و خنداب نیز از باغ و باغات زیبایی با بهترین میوه‌ها برخوردار است اما توجه به گردشگری در آنها مغفول مانده است.
حسنی اظهار کرد: شهرستان محلات قطب گل کشور و هنلد ایران است که زمینه پذیرش مسافران زیادی را دارد.
استان مرکزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز کشور واقع شده و باید نگاه ویژه‌ای در راستای توسعه گردشگری در این منطقه لحاظ شود.
مدیر اقامتگاه بومگردی به‌بارت روستای قلعه نو اراک اضافه کرد: استان مرکزی معروف به پایتخت صنعت ایران است و در این استان جاذبه‌های صنعتی فراوانی وجود دارد که باید از این فرصت استفاده شود و مسئولان امر زمینه بازدید گردشگران از جاذبه‌های صنعتی را فراهم سازند.
حسنی عنوان کرد: اقامتگاه‌های بومگردی نقش موثری در معرفی جاذبه‌های هر منطقه دارد و اقامتگاه به‌بارت در فضایی به وسعت 2 هزار مترمربع ایجاد شده که یک‌هزار و 500 متر مربع زیربنا دارد و دارای هشت سوئیت است که به تناسب خانواده‌ها از 2 تخته تا پنج تخته ایجاد شده و در مجموع 28 تخت خواب و 40 نفر کف خواب دارد.
وی گفت: در این اقامتگاه یک سالن همایش، سفره‌خانه سنتی و دمنوش خانه نیز ایجاد شده است.

کرمان رصد

33 اقامتگاه فعال در استان مرکزی وجود دارد
مسئول بومگردی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 33 اقامتگاه بومگردی فعال در این استان وجود دارد و به زودی چند اقامتگاه دیگر افتتاح می‌شود.
الهه سوفالی افزود: اقامتگاه‌های بومگردی معرف تاسیسات گردشگری اقامتی است و باعث توسعه و اشتغال روستایی می‌شود و یک زنجیره اقتصادی و گردش مالی برای روستاها است.
وی بیان کرد: اقامتگاه‌های بومگردی علاوه بر شناسایی جاذبه‌های منطقه، محلی برای معرفی غذاها و سوغات محلی است و در کمک به اقتصاد روستاها نقش موثری دارد.
مسئول بومگردی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی در دنیا بیشترین اقبال را در شاخه‌های گردشگری دارد و خیلی از مردم دوست دارند بیشتر در طبیعت باشند تا در یک هتل چند ستاره.
سوفالی اظهار کرد: هر روستا می‌تواند یک مقصد بومگردی باشد و بهتر است اقامتگاه‌ها به شکل‌های سنتی باشد و متصدیان آنها از لباس سنتی استفاده کنند یا لباسی را برای تجربه زندگی روستایی و عکاسی در اختیار گردشگران قرار دهند.
وی با بیان اینکه، بومگردی گردشگری تجربه‌گرا است، گفت: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بر نرخ اقامتگاه‌ها نظارت دارد و قیمت‌ها بر اساس درجه اقامتگاهی متفاوت است.
مسئول بومگردی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: بومگردی‌ها می‌توانند مکانی برای توسعه گردشگری روستایی، اشتغال محلی و شناسایی مقصد آشنایی با جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و کسب تجربه باشد.
سوفالی عنوان کرد: ممکن است مقصد بومگردی‌ها ورزشی، صخره نوردی، مذهبی و یا طبیعی باشد و هر روستا آنچه دارد می‌تواند مقصدی برای علایق خاص گردشگران باشد.
وی بیان کرد: معرفی اقامتگاه‌های بومگردی استان مرکزی به شکل‌های مختلف اطلاع رسانی شده و همه دارای سامانه هستند و علاقمندان و گردشگران می‌توانند به راحتی زمان‌های مشخص را برای خود رزرو کنند.
کلام آخر:
اقامتگاه‌های بومگردی تجربه زندگی گذشتگان در زندگی صنعتی امروز است و به نوعی حس و حال منازل قدیمی را دوباره تازه می‌کند.
استان‌ها مرکزی 0 نفر

کرمان رصد

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/649447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

پزشک شدن به شرط ضمانت

آدم‌کشی با اسلحه

مقایسه ابعاد و اندازه زمین، زحل و مشتری

کشف ساختارهایی مرموز زیر سطح مریخ

عزت و اقتدار ایران اسلامی مدیون رشادت رزمندگان است

صاحبخانه شدن متقاضیان مسکن ملی قم از ابتدای سال 1404

واکنش شهردار کرمان به آتش‌سوزی سریالی درختان جنگل قائم

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

تداوم تلاش های مشترک سپاه و کمیته امداد برای رسیدگی به مشکلات محرومین

برگزاری دربی در کرمان منتفی شد؛ استقلال – پرسپولیس در تبریز یا اراک؟

دستاورد‌های مثبت طرح اخیر حوزه بازگشت اتباع خارجی به کشورشان

دستاورد‌های طرح اخیر حوزه بازگشت اتباع خارجی به کشورشان

استاندار کرمان با صدور پیامی قهرمانی تیم والیبال فولاد سیرجان ایرانیان را تبریک گفت

بیش از 2 هزار کلاس اولی در جشن شکوفه‌های زرند

لحظه وحشتناک زنده‌زنده سوختن جوان سیرجانی

فعالیت 138 سمن در حوزه جوانان در کرمان

نگران برای وفاق

شرط وفاق باور به «حق برابر شهروندان» است

چهارشنبه منتظر ماه‌گرفتگی باشید

قلعه‌گنج با چهار هزار تن تولید سالانه کنجد مستعد سرمایه‌گذاری است

برپایی کرسی‌های تلاوت مجلسی قرآن در 25 مسجد کرمان

افزایش خطوط تردد و تجهیز فناوری‌های نوین درایست بازرسی مرصاد کرمان

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت است

پیروانی دستیار نویدکیا شد

تأثیرات گسترده مهاجران افغان بر بافت اجتماعی و اقتصادی تهران

طرح «مسجد؛ پایگاه قرآن» در کرمان افتتاح شد

شهید سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت

تخم لق زنگزور؛ پهلوی‌ها با واگذاری آرارات ضربه تاریخی به ایران زدند

مجلس ختم طبقه متوسط

انتقاد روزنامه اصولگرا از انتصابات دولت پزشکیان

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

بررسی وظایف دستگاه‌های اجرایی کرمان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

ابراز نگرانی از آتش سوزی های عمدی در جنگل پردیسان قائم شهر کرمان در نشست شورای شهر

تجلیل از تلاشگران فوریت‌های پزشکی کرمان

طرح مسجد؛ پایگاه قرآن در کرمان آغاز شد

سمی به نام افراط و تفریط

روسیه به ایران فناوری هسته‏‏‏‌ای می‌دهد؟

رخنه چپ در انقلاب

شلیک راهبردی

بازگشت ایران به راهبرد صبر استراتژیک

اعزام دانش آموزان شهر اندیشه به اردوی راهیان نور

با این دستگاه می‌توانید دست دیگران را از فاصله دور بگیرید

شارژ باتری گوشی‌های هوشمند با نور خورشید

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

واگذاری اولین واحد‌های مسکونی سایت 560 هکتاری قم از ابتدای سال 1404