کرمان رصد

آخرين مطالب

آمار نگران‌کننده از محل سکونت پایتخت‌نشینان اجتماعي

آمار نگران‌کننده از محل سکونت پایتخت‌نشینان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - روند نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌هایی است که نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی در بازار مسکن دارد و با اجرای دقیق و کامل این طرح می‌توان امید داشت که بخش زیادی از محلات فرسوده در تهران و سایر شهر‌های کشور نوسازی شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، براساس این گزارش به گفته بسیاری از کارشناسان اجرا و نوسازی بافت‌های فرسوده در شرایط کنونی نقش موثری در افزایش تولید مسکن دارد و از طریق این طرح می‌توان بخشی از عقب ماندگی‌های مسکن را برطرف کرد.
همچنین با توجه به آنکه بخش زیادی از واحد‌های فرسوده کشور در محلات کم برخوردار و جنوب شهر قرار دارد بنابراین اجرای این طرح خود می‌تواند زمینه ساز افزایش تولید مسکن برای دهک‌های پایین جامعه باشد.
سکونت 37 درصد از تهرانی‌ها در بافت‌های فرسوده براساس این آمار از مجموع جمعیت بیش از هشت میلیونی تهران چیزی حدود 37 درصد در بافت‌های فرسوده اقامت دارند و این تعداد جمعیت برای شهر تهران به نوعی هم فرصت محسوب شده و هم تهدید است. فرصت از این جهت که ظرفیت گسترده‌ای برای ایجاد واحد‌های جدید در ارتفاع با تخریب بافت فرسوده فراهم خواهد شد و از سوی دیگر عدم توجه به آن می‌تواند زمینه ساز عمیق‌تر شدن شکاف معضلات در این بافت‌های مسکونی شود در نتیجه اگر از این فرصت در جهت تولید مسکن استفاده نشود زمینه ساز افزایش مشکلات بسیار زیاد در ساکنان این مناطق محسوب می‌شود. گفتنی است پیش از این محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آمار تعداد واحد‌های نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در سال 1402 نسبت به 1400 رشد 3.5 درصدی یافت که رقم مهمی است گفت: فرآیند نوسازی 290 هزار واحد در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری انجام شده و طبق آمار‌ها بیشترین نوسازی در مقایسه با تمامی سنوات و دولت‌های گذشته در سه سال فعالیت دولت سیزدهم انجام شد. همچنین در دولت سیزدهم حدود 104 هزار واحد نوسازی شده به بهره‌برداری رسید که این موضوع جزء رکود شکنی‌های سوم در این بخش به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه در طی دولت سیزدهم در مجموع 100 هزار بنای فرسوده و ناپایدار در کشور برچیده شد ادامه داد: حاصل این سیاست گذاری‌ها و تلاش‌های انجام شده این است که سهم ساخت‌وساز در بافت فرسوده از 19 درصد سال 1401 به 22.5 درصد در سال 1402 رسید.
براساس این گزارش یکی از معضلات اصلی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده عدم صدور و یا طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی است که به گفته بسیاری از سازندگان یکی از اقداماتی که خود باعث شده به سمت روندنوسازی بافت‌های فرسوده در کشور نرویم طولانی بودن مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی است که در همین زمنیه هم آیینی معاون وزیر راه وشهرسازی گفته است: میانگین صدور پروانه در بافت‌های فرسوده در مقایسه با میانگین 8 سال گذشته بالغ بر 100 درصد افزایش یافت و اگر مقایسه‌ای داشته باشیم می‌بینیم که رقم واحد‌های نوسازی شده در بافت‌های فرسوده در سال 1402 به عدد 96 هزار و 300 واحد رسید و رکورد سنوات و دهه‌های گذشته را شکست.
ایجاد قرارگاه مسکونی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در محلات تهران در حال حاضر شهر تهران رتبه یک را در بافت‌های فرسوده بر عهده دارد و بیشترین میزان بافت‌های فرسوده هم مربوط به شهر تهران است که بخشی از نوسازی و انجام امور تسهیل گری و رفع موانع برای نوسازی از سوی شهرداری تهران و دستگاه‌های مختلف انجام شده است که در همین زمینه مهدی هدایت مدیرعامل نوسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی به زیر یک سال رسیده است گفت: تنها دستگاهی که برای صدور پروانه‌های ساختمانی نقش دارد شهرداری نیست بلکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، طراحان و نقشه برداران واحد‌های مسکونی و حتی خود سازندگان هم در صدور پروانه‌های ساختمانی نقش دارند و در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که تاخیر در صدور پروانه‌های ساختمانی به دلیل کم کاری این دستگاه‌ها است.
او اظهار کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی که در این دوره همکاری ما با آن‌ها بسیار خوب شده مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی به زیر یک سال رسیده است. خوشبختانه همکاری با بخش خصوصی هم باعث شده روند ساخت و نوسازی بافت‌های فرسوده هم بهبود پیدا کند و ما شاهد تقویت زیر ساخت‌های مسکونی برای نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم.
هدایت با بیان اینکه عملیات اجرایی حدود 200 هزار واحد از 280 هزار واحدی که چندماه پیش کلنگ زنی شد سه ماه طول می‌کشد و در مرحله گودبرداری قرار دارد و برخی دیگر در مراحل صدور پروانه یا واریز عوارض قرار دارند گفت: بیشتر این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و پروژه‌هایی که به مرحله اجرا نرسیده دلایلش عموما متوجه بخش خصوصی یا نهاد‌های متولی است؛ یا عوارض پرداخت نشده و یا پروژه توسط آن‌ها آغاز نشده و در واقع قرارگاه جهادی مسکن به وظایف خود عمل کرده است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی حدود 50 هزار واحد از قرارگاه جهادی مسکن تا پایان سال به پایان می‌رسد، افزود: شهرداری تهران در محدوده بافت فرسوده عوارض دریافت نمی‌کند؛ سال گذشته در موضوع پرداخت تسهیلات بانکی وضعیت خوبی نداشتیم و از یاد نبریم که در کل شهر تهران کمتر از 300 مورد تسهیلات در محدوده بافت فرسوده پرداخت شده بود، تلاش کردیم روند ساخت و رشد مسکن را تقویت کنیم. این خروجی قرارگاه مسکن شهرداری موجب شد ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده 2 و نیم برابر شود.
نوسازی 400 هزار واحد مسکونی در محلات تهران در دستور کار قرار گرفت براساس این گزارش همچنین طرح نوسازی بافت‌های فرسوده در استان تهران با ورود اداره کل راه وشهرسازی استان تهران با جدیت در حال اجرا و پیگیری است به طوری که در همین زمینه حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: 59 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان تهران عملیاتی شده و ساخت حدود 400 هزار واحد مسکونی هم آغاز شده است، همچنین زمین برای ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن توسط راه و شهرسازی استان تأمین‌شده است.
جنتی با بیان اینکه استان تهران در بازآفرینی شهری رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: اقدامات در بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده استان تهران باید افزایش داشته باشد و سرعت آن بیشتر شود. در همین راستا نوسازی 500 هزار واحد مسکونی در برنامه چهارساله استان تهران قرار داده ایم و تا کنون ساخت 400 هزار واحد مسکونی در استان تهران عملیاتی شده است.
گفتنی است، نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های بازار مسکن است که با ارائه بسته‌های تشویقی و همچنین با فرهنگ سازی در بین ساکنان این محلات می‌توان امیدوار بود که بازار مسکن با افزایش تولید روبرو شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/653736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی‌های بودار!

ملاقات چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

برگزاری جشنواره کلمپه در کرمان

ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها دستور صریح قضایی دارد

دوره آشنایی با آلزایمر ویژه سالمندان و بازنشستگان در همدان

تغییر ساعت شروع به کار ادارات در کرمان

کرمان میزبان جشنواره کلمپه

ظرفیت تأمین آب نرماشیر، 78 لیتر بر ثانیه افزایش یافت

بررسی 60 پرونده ثبت اختراعات بخش کویر توسط بنیاد نخبگان کرمان

تجهیز سینما «صدر» شهرستان رودبار جنوب توسط سینماشهر

ساعت کاری ادارات کرمان در 2 هفته اول مهرماه تغییر کرد

مدافع آلمانی در مس رفسنجان

حق التشویق انتشار مقاله در دانشگاه جیرفت افزایش سه برابری داشته است

مسئله تامین آب؛ پاشنه آشیل بخش کشاورزی در استان کرمان

هایلایت و بیوگرافی کوفی شولز، مدافع جدید مس رفسنجان

صدور آرای جایگزین حبس برای آموزش رایگان فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم

زورگیری 7 مرد افغانستانی از موتورهای مسافرکش

جزئیات پرونده مربوط به رمز ارز با 2هزار شاکی

جزئیات طرح مجلس برای تعطیلی پنجشنبه ها

«فالکون 9» دو ماهواره اروپا را به مدار زمین برد

حل مشکل 81 نفر از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد در استان ایلام

بازآفرینی بافت تاریخی اهواز و حذف نیزار‌های کارون

آخرین جزئیات سومین جشن «مهر سینمای ایران» از زبان دبیر این رویداد

الگوبرداری از هیئت‌امنای بازار اصفهان برای رونق بافت‌های تاریخی

تخصیص اعتبار به بیمارستان عَنبرآباد

بافت‌های تاریخی از ابتکار شورای خلیفه‌گری الگوبرداری کند

جشن مهر سینمای ایران فرصتی برای نزدیک‌شدن به‌ یکدیگر

اهدا 4 هزار سری جهیزیه برای نوعروسان کرمان

اهدای 4 هزار سری جهیزیه به زوج‌های تحت حمایت کمیته امداد

از فعالان و موثرین مسئولیت‌های اجتماعی کرمان تجلیل شد

تقوا به عنوان یک ابر ارزش مایه امتیاز برای مسلمانان است

کشف حقیقتی جالب در مورد نقاشی شب پرستاره ون‌گوگ

بازدید مشاورین وزرا در دستگاه‌های اجرایی از بیمارستان روانپزشکی نیایش

در هفته دفاع مقدس باید یک ایثارشهر بزرگ ایجاد کنیم/دفاع مقدس تجلی حقانیت نظام است

با حمایت خانواده، موفقیت در کنکور را کسب کردم

لزوم پیگیری اجرای مصوبه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌های شهر کرمان

مس رفسنجان یک مدافع آلمانی جذب کرد

رهایی 8 محکوم به اعدام در 6 ماهه امسال در استان کرمان

برگزاری آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

اعمال 2 جایزه خوش‌حسابی برای ساخت‌وساز در بوشهر

جشنواره «کلمپه کرمان» در آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود

واگذاری 10 هزار زمین طرح جوانی جمعیت به خانواده‌های کرمان

برگزاری بزرگترین رزمایش اهدای جهیزیه کشور در سیرجان

واگذاری زمین های طرح ملی مسکن در جنوب کرمان سرعت بیشتری پیدا کند

تاکید استاندار کرمان بر تسریع در واگذاری زمین در جنوب کرمان

جشنواره کلمپه کرمان برگزار می‌شود

فرهنگ بسط گذشت در دیار کریمان/ شمار بخشندگان جان امسال به هشت نفر رسید

زیست‌بوم نوآوری و فناوری در سیرجان راه‌اندازی می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری زمین‌های طرح ملی مسکن در جنوب استان سرعت گیرد

بررسی عوارض پی آر پی زانو و درمان جایگزین آن زانوبند زاپیامکس!