کرمان رصد

آخرين مطالب

اندیشه در پیشه‌ی خبرنگاهی فرهنگي

اندیشه در پیشه‌ی خبرنگاهی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - هم‌زمان با موج تبریک‌های روز جهانی عکاسی در روز 28 اَمردادِ خورشیدی یا 19 آگوستِ میلادی که به نام روز جهانی عکاسی مطرح شده است، امسال، پارسال، پیارسال متنی نوشتم و واژه‌ی خبرنگاه را به جای عکاس خبری پیشنهاد دادم. این متن پیش رو مربوط به سال جاری، به سال 1403 هجری خورشیدی و 2024 میلادی است که پیشنهاد واژه‌ی خبرنگاه از سوی نگارنده پیوسته بجاست، خرم آن پیشنهاد که مردم بسپارند به یاد.
البته نه از آن پیشنهادها که برای شخص و متولی و سازمانی نوشته می‌شود و اگر نوشته شد ترتیب اثر آن به صفر میل ‌کند؛ صرفا پیشنهادی از یک نیمچه عکاس در میان میلیون‌ها عکاس است که در این روز به جای دوربین، قلم به دست گرفته و فکر می‌کند که خبرنگاه واژه‌ی مناسبی برای عکاس خبری است.
عکاسان جهان امروزه به واسطه گستردگی تولید عکس به ویژه در دنیای رنگارنگ دوربین‌های دیجیتال بسیارند، تعداد زیاد دوربین‌ بدستان، از نگاه برخی فرصت، و برای فردی که ابزار دوربین را برای خلق اثر هنری، مناسب می‌داند ، تهدیدی برای تولید هنر اصیل عنوان می شود و مفهوم کالایی شدن اثر هنری در آن پیداست. به نظر می‌آید عکاسی خبری، به عنوان رسالت و جایگاه رسانه‌ای خود، نگران این گستردگی نباشد و از طرفی قدرت رسانه‌ها یا رسانه‌های قدرتمند همان چیزی است که طرفدارن نگرش کالایی شدن اثر هنری را نگران می‌کند. 
اکنون که با نگاهی به این پیشگفتار به روز جهانی عکاسی بنگریم، خواهیم دید افرادی که به صورت دانشگاهی، در رشته عکاسی تحصیل کردند و یا افرادی که به دنبال دلیل و مدرک دارای ارزش هستند، نام گذاری نوزدهم آگوست را برای روز جهانی عکاسی بی‌پشتوانه می‌دانند اما از سویی به سودِ بسیاری از دوربین به دستان و عکاسان است تا چنین روزی در تقویم رسمی و غیر رسمی شهرت داشته باشد تا زمینه‌ای برای تبریک به ویژه در صفحات مجازی با پیوست کردن نام و نام کاربری آنها باشد.
پیشنهاد روز 19 آگوست برای روز عکاسی نخستین بار از سوی یک صاحب سایت عکاسی در استرالیا مطرح شد. او به همایشی در فرانسه در سال 1839 اشاره کرد که لوئی داگر در آن مراسم به پیشنهاد دولت، شیوه عملی عکاسی داگرئوتیپ را ارائه داد. همایشی که حدود 185 سال پیش در چنین روزی در پاریس برپا شد. عکاس استرالیایی در سال 2010 در سایت خود اعلام کرد: عکاسان جهان در 19 آگوست عکس‌هایشان را به اشتراک بگذارند. این پیشنهاد عملی شد و در دهکده‌ی جهانی، سال به سال گسترش یافت و چنین روزی را مشهور به روز جهانی عکاسی کرد و تا جایی پیش رفت که امروزه به همین مناسبت موجی از تبریک‌ها رقم می‌خورد و یا بهانه‌ای می‌شود تا نوشتن این متن برای روز جهانی عکاسی به نگارنده پیشنهاد گردد.
نگارنده نیز در نبود روز دیگری با این عنوان، از این پیشنهاد استقبال کرده و یک عنوان برای خطاب کردن عکاسان خبری با توجه به گذشت تنها 11 روز، از روز ملی خبرنگار در ایران در میان می‌گذارد تا به مانند آن عکاس استرالیایی، پیشنهادی داده باشد .
واژه خبرنگاه، یک پیشنهاد غیررسمی است، تنها به این خاطر که در ذیل مفهوم خبرنگاری از آن یاد شود و قرار نیست ادعای قرارگیری در فرهنگستان فرهنگ و ادب فارسی داشته باشد. یکی از دلایل پیشنهاد این کلمه این است که شباهتی با خبرنگار داشته باشد و اینگونه برداشت نگردد که عکاس خبری: تنها یک چشم چسبانده روی دوربین و یک انگشت سبابه است که پیوسته به روی دکمه‌ی سر دوربین می‌کوبد، خبرنگاه اندیشه‌ای دارد و به انگیزه‌ای صحنه‌ای را ثبت و یا به دلیلی از کنار ثبت تصویری می‌گذرد تا تکنیک را در خدمت تفکر خود در آورده و صحنه‌ای را ماندگار کند. بسیاری از تصاویر با موضوعات گوناگون از معماری تا طبیعت، زمانی که در رسانه‌ای منتشر می شوند، عکس خبری و عکاس آن، عکاس خبری به حساب می‌آید پس عکاس خبری نیز نگاهی به اصطلاح هنری دارد و از طرفی هم نمی‌توان او را حتما هنرمند خطاب کرد و بیان واژه‌ی خبرنگاه ، بیشتر بر جایگاه خبرنگاری وی تاکید می‌کند.
اهمیت تصاویر ثبت شده از سوی خبرنگاهان، همیشه در آینده خود را بیش‌تر نشان می‌دهد و بی‌تردید مجموعه‌ای ارزشمند برای دانشمندان علوم اجتماعی و سیاسی خواهد بود. این مساله در تاریخ عکاسی ایران خود را به خوبی نشان می‌دهد. عکاسی در ایران و علاقه و اهمیت و جذابیتی که دوربین برای ناصرالدین شاه قاجار داشت و از خود و اطرافیان و سفرهایش، تصاویر ماندگاری ثبت کرد، امروزه دستمایه‌ی بسیاری از پژوهش های علوم اجتماعی، تاریخی و مطالعات فرهنگی برای بررسی و چگونگی نگرش آن روزگار است.
هر چند در این یادداشت، به طور مستقیم کمتر به مشکلات یک عکاس خبری پرداخته شد و دلیل آن، شرح مفصلی بود که در یادداشت های پیشین با تیترهای "مرقومه‌ای از یک خبرنگاه" و " قلم یک خبرنگاه در روز جهانی عکاسی" در 2 سال پیش منتشر شد اما در اینجا به بند پایانی نخستین یادداشت خود اشاره خواهم کرد که نوشتم: بادیگاردهایی که در مراقبت از مسئولین تلاش می‌کنند، گاهی ناخواسته به دوربین خبرنگاهان ضربه می زنند، آنها خیال می‌کنند دوربین‌ها اسلحه‌ای آماده شلیک و عکاسان تک تیراندازانی ماهر هستند. و ادامه دادم، بله آنها به درستی فکر می‌کنند. عکاسان خبری به مانند تک تیرانداز باید دقیق و ثبت آنها باید به مانند گلوله قدرتمند باشد.
در پایان یادداشت سال پیش که دومین یادداشت خبرنگاهی بود هم نوشتم: حتی نیروهای شریف خدماتی که به داخل مجلسی که خبرنگاران و مسئولان حضور دارند، فراموش می‌کنند که عکاس خبری که در گوشه‌ای ایستاده را جز آمار چای و پذیرایی قرار دهند. نیازی هم به چای و شیرینی نیست. چرا که همان‌گونه که با حمایت‌ مالی، قلمی که ارزان است و به دست خبرنگار گران می‌شود را به امید خدا نمی توان خرید؛ دوربین که خدا را شکر از اساس گران است و در دست خبرنگاه به مانند صدف و ثبت او مرواریدی گرانبها خواهد بود.
خبرنگاهان بیش از هر سبک دیگری در عکاسی، برای پاک کردن عکس هایشان تردید دارند، چرا که روزگار، مملو از رویدادهای تلخ و شیرین است و ممکن است ثبتی ساده را تبدیل به تصویری مهم گرداند. خبرنگاهی، صداقت می‌خواهد و به مانند عکس آتلیه‌ای نیست که تلاش کند، زندگی را شیرین و خندان نشان دهد و یا و از یک بنای تاریخی نابود شده، کارت پستالی نورانی تحویل دهد. عکاس خبری، به همان اندازه که می تواند راستگو باشد، ظرفیت قرار گرفتن در مسیر ناراستی را دارد، و می‌تواند بخشی از تصویر را برش بزند تا جور دیگر جلوه کند و یا با متنی دروغین زنده را مرده و مرده را زنده جلوه دهد. پس راستی کن تا به دل چون چشم سر بینا شوی، راستی در دل تو را چشمی دگر انشا کند. 
سیدعابد میرمعصومی(خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان)
46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1946280

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/646379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

پزشک شدن به شرط ضمانت

آدم‌کشی با اسلحه

مقایسه ابعاد و اندازه زمین، زحل و مشتری

کشف ساختارهایی مرموز زیر سطح مریخ

عزت و اقتدار ایران اسلامی مدیون رشادت رزمندگان است

صاحبخانه شدن متقاضیان مسکن ملی قم از ابتدای سال 1404

واکنش شهردار کرمان به آتش‌سوزی سریالی درختان جنگل قائم

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

تداوم تلاش های مشترک سپاه و کمیته امداد برای رسیدگی به مشکلات محرومین

برگزاری دربی در کرمان منتفی شد؛ استقلال – پرسپولیس در تبریز یا اراک؟

دستاورد‌های مثبت طرح اخیر حوزه بازگشت اتباع خارجی به کشورشان

دستاورد‌های طرح اخیر حوزه بازگشت اتباع خارجی به کشورشان

استاندار کرمان با صدور پیامی قهرمانی تیم والیبال فولاد سیرجان ایرانیان را تبریک گفت

بیش از 2 هزار کلاس اولی در جشن شکوفه‌های زرند

لحظه وحشتناک زنده‌زنده سوختن جوان سیرجانی

فعالیت 138 سمن در حوزه جوانان در کرمان

نگران برای وفاق

شرط وفاق باور به «حق برابر شهروندان» است

چهارشنبه منتظر ماه‌گرفتگی باشید

قلعه‌گنج با چهار هزار تن تولید سالانه کنجد مستعد سرمایه‌گذاری است

برپایی کرسی‌های تلاوت مجلسی قرآن در 25 مسجد کرمان

افزایش خطوط تردد و تجهیز فناوری‌های نوین درایست بازرسی مرصاد کرمان

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت است

پیروانی دستیار نویدکیا شد

تأثیرات گسترده مهاجران افغان بر بافت اجتماعی و اقتصادی تهران

طرح «مسجد؛ پایگاه قرآن» در کرمان افتتاح شد

شهید سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت

تخم لق زنگزور؛ پهلوی‌ها با واگذاری آرارات ضربه تاریخی به ایران زدند

مجلس ختم طبقه متوسط

انتقاد روزنامه اصولگرا از انتصابات دولت پزشکیان

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

بررسی وظایف دستگاه‌های اجرایی کرمان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

ابراز نگرانی از آتش سوزی های عمدی در جنگل پردیسان قائم شهر کرمان در نشست شورای شهر

تجلیل از تلاشگران فوریت‌های پزشکی کرمان

طرح مسجد؛ پایگاه قرآن در کرمان آغاز شد

سمی به نام افراط و تفریط

روسیه به ایران فناوری هسته‏‏‏‌ای می‌دهد؟

رخنه چپ در انقلاب

شلیک راهبردی

بازگشت ایران به راهبرد صبر استراتژیک

اعزام دانش آموزان شهر اندیشه به اردوی راهیان نور

با این دستگاه می‌توانید دست دیگران را از فاصله دور بگیرید

شارژ باتری گوشی‌های هوشمند با نور خورشید

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

واگذاری اولین واحد‌های مسکونی سایت 560 هکتاری قم از ابتدای سال 1404