کرمان رصد

آخرين مطالب

نگاهی به ترور رهبران حماس از آغاز تا کنون سياسي

نگاهی به ترور رهبران حماس از آغاز تا کنون
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - مشرق /متن پیش رو در مشرق منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
ترور یکی از ابزارهایی است که صهیونیست‌ها از همان ابتدا، برای کشتن رهبران مقاومت فلسطینی استفاده کردند، اما این ترورها با گذشت زمان نتیجه معکوش داشته است.


از آغاز تأسیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در سال 1987 میلادی، این جنبش در معرض یک سری حملات و ترورها قرار گرفت، که هسته مؤسس و اعضای ارشد آن را هدف قرار داد.
ترور به عنوان بخشی از تلاش‌های رژیم اشغالگر برای از بین بردن مسئله فلسطین از روز نکبت در سال 1948 برای از بین بردن رهبران فلسطینی و عرب و نمادهای حامی آرمان فلسطین و جلوگیری از نفوذ آنها استفاده کرد.
بیشترین ترورها در تاریخ معاصر از سوی رژیم صهیونیستی علیه گروه های مقاومت به ویژه اعضای جنبش حماس انجام شده است. صهیونیست‌ها این ترورها را به طور مستقیم یا برخی از آنها را به طور غیرمستقیم با خیانت و هماهنگی برخی رژیم ها و حتی تشکیلات خودگردان فلسطین انجام دادند. در سال‌های نخست تأسیس حماس، زمانی که طیف گسترده‌ای از رهبران آن به ‌ویژه بنیانگذار آن احمد یاسین، محمد ضیف، صلاح شحاده، یحیی السنوار و روحی مشتهی دیگر بازداشت شدند، ضربه بزرگی به این جنبش وارد شد.
«مرج الزهور» عملیاتی است که مقامات اشغالگر 415 عضو جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را در 12 دسامبر 1992 به لبنان تبعید کردند. در سال 1996، زمانی که یحیی عیاش مهندس برجسته گردان های القسام، بازوی نظامی جنبش حماس به شهادت رسید، رژیم صهیونیستی سیاست ترور و فشار را بر رهبران جنبش حماس بیشتر کرد.
حدود یک سال بعد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به ترور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش در آن زمان، در امان، پایتخت اردن، توسط عوامل موساد اقدام کرد، که ناموفق بود و در نهایت به یک معامله منجر شد. حسین پادشاه اردن در آن زمان به نتانیاهو اطلاع داد، که اگر پادزهر برای نجات جان خالد مشعل ارسال نشود، ماموران موساد محاکمه خواهند شد. نتانیاهو در نهایت موافقت کرد و تعدادی از اسرای فلسطینی و اردنی از جمله شیخ احمد یاسین را به عنوان بخشی از این توافق آزاد کرد.
در سال 1999، اردن تصمیم به بستن دفاتر جنبش حماس در امان گرفت و دفتر سیاسی این جنبش به دوحه پایتخت قطر منتقل شد و چند سال در آنجا ماند و سپس به پایتخت سوریه، دمشق نقل مکان کرد و دوباره در سال 2012 دوباره به دوحه بازگشت.
با آغاز انتفاضه دوم که «انتفاضه الاقصی» نامیده شد، در سال 2000، سرعت ترورها در صفوف حماس افزایش یافت، زیرا آنها رهبران سیاسی، نظامی و فکری را به عنوان بخشی از تلاش‌های اشغالگران هدف قرار دادند. برای حذف سازمان سرعت ترورها در سال 2003 به بالاترین حد خود رسید، زمانی که اشغالگران طی چند ماه اسماعیل ابوشنب، صلاح شحاده و ابراهیم المقادمه را ترور کردند و سپس احمد یاسین را در مارس 2004 ترور کردند. دو هفته بعد عبدالعزیز الرنتیسی که جانشین شیخ یاسین شد.
در ژوئیه 2006، رژیم اشغالگر به دنبال ترور رهبران شورای نظامی القسام بود، زمانی که خانه‌ای در نوار غزه را در جریان نشست رهبران گردان‌های القسام در آن زمان بمباران کرد، اما هر کسی که در خانه بود به جز خانواده ابوسلمیه که در بمباران کشته شدند. در پایان سال 2008، جنبش حماس با یکی از سخت ترین چالش ها روبرو شد، زمانی که اشغالگران اولین جنگ را در نوار غزه آغاز کردند و سپس در آغاز سال 2009 سعید صیام موسس پلیس حماس و نزار ریان، دو تن از رهبران برجسته حماس در غزه را ترور کردند. این جنبش سپس شرایط مشابهی را تجربه کرد و موساد در سال 2010، محمود المبحوح یکی از رهبران برجسته حماس، را در امارات ترور کرد و حماس را وارد مرحله پیچیده ای از روابط خود با امارات کرد.
در سال 2012، اشغال به همان روش بازگشت، زمانی که فرد دوم گردان های القسام به نام احمد الجعبری را ترور کرد و در نتیجه جنگ دوم در نوار غزه شروع شد و درگیری منجر به آتش بس شد. در جنگ 2014 در نوار غزه شاهد یک کارزار ترور بود که با شهادت اعضای شورای عالی نظامی گردان های القسام، رائد العطار و محمد ابوشماله انجام شد. اما ترور محمد ضیف شکست خورد و فط همسر و فرزندش به شهادت رسیدند.
دوره سالهای 2014 تا 2023 شاهد ترورهایی بود که شاید مهمترین آنها ترور مازن فقها و نور برکه در نوار غزه و مهندس فلسطینی فادی در مالزی از سوی شاباک بود.
جهاد طاها، سخنگوی حماس، در مصاحبه با العربی الجدید می گوید: «شکی نیست که اشغالگران ترورها و سوءقصدهای زیادی را برای تضعیف و از بین بردن حماس دادند. اما آنها نتوانستند جلوی مبارزه مقاومت را بگیردند.
پس از عملیات طوفان الاقصی، شاهد ترور گروهی از رهبران سیاسی و نظامی حماس، مانند اسامه المزینی، جودت ابوشماله و زکریا ابومعمر بودیم. همچنین ایمن نوفل فرمانده تیپ مرکزی القسام و احمد الغندور فرمانده تیپ شمالی علاوه بر عملیات ترور که در حومه جنوبی بیروت که منجر به شهادت صالح العاروری شد.


لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/646025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

تداوم تلاش های مشترک سپاه و کمیته امداد برای رسیدگی به مشکلات محرومین

برگزاری دربی در کرمان منتفی شد؛ استقلال – پرسپولیس در تبریز یا اراک؟

دستاورد‌های مثبت طرح اخیر حوزه بازگشت اتباع خارجی به کشورشان

دستاورد‌های طرح اخیر حوزه بازگشت اتباع خارجی به کشورشان

استاندار کرمان با صدور پیامی قهرمانی تیم والیبال فولاد سیرجان ایرانیان را تبریک گفت

بیش از 2 هزار کلاس اولی در جشن شکوفه‌های زرند

لحظه وحشتناک زنده‌زنده سوختن جوان سیرجانی

فعالیت 138 سمن در حوزه جوانان در کرمان

نگران برای وفاق

شرط وفاق باور به «حق برابر شهروندان» است

چهارشنبه منتظر ماه‌گرفتگی باشید

قلعه‌گنج با چهار هزار تن تولید سالانه کنجد مستعد سرمایه‌گذاری است

برپایی کرسی‌های تلاوت مجلسی قرآن در 25 مسجد کرمان

افزایش خطوط تردد و تجهیز فناوری‌های نوین درایست بازرسی مرصاد کرمان

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت است

پیروانی دستیار نویدکیا شد

تأثیرات گسترده مهاجران افغان بر بافت اجتماعی و اقتصادی تهران

طرح «مسجد؛ پایگاه قرآن» در کرمان افتتاح شد

شهید سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت

تخم لق زنگزور؛ پهلوی‌ها با واگذاری آرارات ضربه تاریخی به ایران زدند

مجلس ختم طبقه متوسط

انتقاد روزنامه اصولگرا از انتصابات دولت پزشکیان

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

بررسی وظایف دستگاه‌های اجرایی کرمان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

ابراز نگرانی از آتش سوزی های عمدی در جنگل پردیسان قائم شهر کرمان در نشست شورای شهر

تجلیل از تلاشگران فوریت‌های پزشکی کرمان

طرح مسجد؛ پایگاه قرآن در کرمان آغاز شد

سمی به نام افراط و تفریط

روسیه به ایران فناوری هسته‏‏‏‌ای می‌دهد؟

رخنه چپ در انقلاب

شلیک راهبردی

بازگشت ایران به راهبرد صبر استراتژیک

اعزام دانش آموزان شهر اندیشه به اردوی راهیان نور

با این دستگاه می‌توانید دست دیگران را از فاصله دور بگیرید

شارژ باتری گوشی‌های هوشمند با نور خورشید

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

واگذاری اولین واحد‌های مسکونی سایت 560 هکتاری قم از ابتدای سال 1404

بهره برداری از 200 ماشین آلات جدید خدمت رسان شهرداری کرمان

جانشین فراجا: شهید سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت است

بازرسی کرمان به ساماندهی ایست بازرسی ورود می‌کند

شهید سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت است

جشن شکوفه‌ها در مدارس استان کرمان

بیش از 6 هزار شهید کرمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت هستند

بهبود تاسیسات و جانمایی خطوط بیشتر در ایست و بازرسی مرصاد ضروری است

طرح های ویژه پلیس،بخشش جرایم و ترخیص در کیش

توضیح ساده ابعاد ریز نظریه ریسمان

170 هزار زائر بیت الله الحرام از 16 ایستگاه پروازی به سرزمین وحی اعزام می شوند

بازرسی کرمان به ساماندهی ایست‌بازرسی مرصاد ورود می‌کند

روایتگری حاج حسین یکتا برای شهدای شیراز