کرمان رصد

آخرين مطالب

آلودگی 3 هزار هکتار از نخلستان‌های کرمان به آفت سرخرطومی حنایی / آیا پای بیوتروریسم در میان است؟ گفتگو

آلودگی 3 هزار هکتار از نخلستان‌های کرمان به آفت سرخرطومی حنایی / آیا پای بیوتروریسم در میان است؟
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان خبر آلوده شدن 3 هزار و 307 هکتار از نخلستان‌های استان کرمان که قطب تولید خرمای کشور به شمار می‌رود به آفت نو پدید «سوسک سرخرطومی حنایی خرما» تاییدکرد.
به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، هادی شجاعی؛ طی ماه‌های اخیر اخبار متعددی از آلوده شدن نخلستان‌های استان کرمان که به عنوان قطب تولید خرما در کشور به شمار می‌رود به آفتی نوظهور و نوپدید به نام «سوسک سرخرطومی حنایی خرما» موجب تعجب بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی، باغداران و گیاهپزشکان شده است.
از آنجایی که این آفت نوظهور قبلا در ایران و خصوصا نخلستان‌های استان کرمان که رتبه اول سطح زیر کشت نخلستان‌های ایران و همچنین رتبه اول تولید خرمای کشور را به خود اختصاص داده است، وجود نداشته است، برخی کارشناسان در گمانه زنی‌هایی آن را نوعی از بیوتروریسم از سوی دشمنان تعبیر کرده که تولید محصولات کشاورزی استراتژیک و ارزآور صادراتی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است؛ و با این اقدام درصدد ضربه زدن به تولیدات محصولات کشاورزی ایران و امنیت غذایی را دارند.
کرمان رتبه اول سطح زیر کشت و تولید خرما
علی باقری، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو گفت: استان کرمان یکی از استان‌های مطرح در تولید خرما در کشور و خاورمیانه است.
وی افزود: استان کرمان با سطح زیر کشت بالغ بر 39 هزار هکتار و تولید سالانه بیش از 250هزار تن و متوسط عملکرد حدود 6 هزار و 500 کیلوگرم محصول در هکتار (با احتساب باغات نخیلات جنوب استان) رتبه نخست سطح زیر کشت و رتبه اول تولید کشوری را به خود اختصاص داده است.

کرمان رصد

او اظهار کرد: باغات خرمای شمال استان در 7 شهرستان شامل کرمان، بم، ریگان، نرماشیر، فهرج، گنبکی و ارزوییه قرار داشته و در حال بهره برداری می‌باشند.
باقری اعلام کرد: به طور کلی رقم غالب استان مضافتی است و ارقام پیارم و مجول که از جمله ارقام نیمه خشک هستند در برنامه جایگزینی و توسعه ارقام نیمه خشک به جای رقم مضافتی در دستور کار قرار گرفته اند.
وی گفت: در سال گذشته بالغ بر 160هزار تن محصول قابل عرضه از باغات نخیلات استان کرمان برداشت شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان مهمترین آفت نخیلات را آفت نوظهور “سرخرطومی حنایی خرما” برشمرد و گفت: این آفت قبلا در استان کرمان وجود نداشته است.
وی افزود: اقدامات مطالعاتی و تحقیقاتی توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان در این خصوص آغاز شده و تداوم دارد.
او برگزاری 150 کارگاه و دوره آموزشی جهت آشنایی با این آفت و علائم آلودگی و نحوه تیمار نخل‌های آلوده ویژه کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان‌های خرماخیز استان با دعوت از محققان برجسته کشور و استان، برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد برای باغداران توسط کارشناسان مرکز تحقیقات استان و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان‌های خرماخیز، برگزاری مانور‌های متعدد در هر شهرستان با همکاری فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها را از جمله فعالیت‌های صورت گرفته عنوان کرد.
بازدید کارشناسان فائو
رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: دعوت از کارشناسان سازمان فائو نیز صورت گرفت و در بازدید کارشناسان برجسته این سازمان بین المللی از نخلستان‌های شهرستان نرماشیر و بم، راهکار‌های فنی تخصصی لازم ارائه شد.
وی توزیع بیش از 10 هزار نسخه پوستر و بروشور علمی _ترویجی و نصب بنر‌های متعدد در معابر شهری در مناطق خرماخیز جهت اطلاع رسانی به همه باغداران و استفاده از فضای مجازی و ارسال پیامک‌های ترویجی و کلیپ‌های آموزشی، دعوت از باغداران خبره و آموزش دیده جهت آموزش سایر باغداران و کارشناسان و کمک به شناسایی نخل‌های آلوده وتیمار آن‌ها.
پایش مستمر باغات توسط بخش دولتی و خصوصی و شناسایی و تیمار درختان آلوده به محض مشاهده آلودگی را از جمله اقدامات مقابله‌ای با این آفت نوظهور عنوان کرد.
نخیلات نرماشیر رتبه نخست آلودگی به آفت
 رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: اولین بار نمونه‌های اولیه این آفت نوظهور در مردادماه 1400 در شهرستان‌های کرمان و نرماشیر (نزدیکی بم) مشاهده شد و طی ماه‌های اخیر به شدت به سایر مناطق خرما خیز و نخلستان‌ها توسعه یافت.
باقری گفت: میزان آلودگی به آفت سرخرطومی حنایی خرما در شمال استان کرمان به ترتیب در شهرستان‌های نرماشیر، کرمان (بخش اندوهجرد)، بم و ارزوئیه می‌باشد که در حال حاضر شهرستان نرماشیر بیشترین آلودگی را دارد.
اظهارات رییس مرکز تحقیقات کشاورزی در خصوص احتمال انجام بیوتروریسم
همچنین رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمان در خصوص احتمال انجام بیوتروریسم علیه بخش کشاورزی استان کرمان در مواردی همچون طغیان برخی آفات نوپدید و نوظهور در سطح مزارع و باغات بزرگترین استان کشور توضیحاتی ارائه کرد.
هادی زهدی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، پیرامون احتمال انجام بیوتروریسم علیه بخش کشاورزی استان کرمان در مواردی همچون طغیان برخی آفات نوپدید و نوظهور همچون سرخرطومی حنایی خرما گفت: در سال‌های اخیر با رویت آفات جدیدی در مزارع و باغات سطح استان کرمان روبرو شدیم که این آفات قبلا در سطح استان وجود نداشته اند.
او اعلام کرد: آفت برگخوار ذرت در قطب تولید ذرت استان کرمان یعنی شهرستان ارزوییه، آفت سوسک حنایی در بم و جنوب به عنوان قطب تولید خرما و کرم خراط در مناطق گردو خیز از جمله این موارد است.
آلارام‌ها نشان می‌دهد گسترش این نوع آفات نوپدید با هدفمندی در حال انجام است
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمان اعلام کرد: آلارام‌ها نشان می‌دهد گسترش این نوع آفات نوپدید با هدفمندی در حال انجام است.
او با اشاره به اینکه باید مبادی ورودی این آفات که قبلا در سطح استان وجود نداشته اند مشخص شود، تاکید کرد: شواهدی در دست است که اینگونه آفات بطور هدفمند به این مناطق که قطب تولید محصولات زراعی و باغی به حساب می‌آیند، آورده شده و می‌شوند.
زهدی با اشاره قرار گیری کرمان در مرکز کشور و دارا بودن رتبه برتر در تولید خرما و گردو در سطح کشور تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که اینگونه آفات گیاهی به عمد می‌توانند به استان کرمان آورده شده باشند.

کرمان رصد

ارگان‌های نظارتی در حال بررسی موضوع هستند
وی گفت: وجود این اتفاق می‌تواند بیوتروریسم با در بخش کشاورزی که با امنیت غذایی مردم و تولیدات کشاورزی در ارتباط است، باشد.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمان افزود: نهاد‌های رسمی به این قضیه ورود کرده اند و ارگان‌های نظارتی در حال بررسی این موضوع هستند و تشخیص اینکه که این اتفاق واقعا بیوتروریسم بوده است، در حال بررسی است.
ورود قرارگاه زیستی به موضوع
وی اظهار داشت: در مقابل این پاتک داریم اقدامات پدافندی انجام مناسب می‌دهیم و این قضیه زیر نظر قرارگاه زیستی استان کرمان در حال پیگیری و بررسی دقیق و موشکافانه است.
او با بیان اینکه تحقیقات علمی در مورد آفت سوسک حنایی خرما در حال انجام است گفت: تحقیقات در مورد آفت مگس مدیترانه‌ای نیز در حال اتمام است و تحقیقات علمی در مورد آفت برگخوار نیز امسال شروع خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/641536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقبال از سعید افروز در کرمان (+عکس)

جزییات تصادف اتوبوس کرمان-قم / همه مسافران سالم هستند

آیین استقبال از قهرمان پارالمپیک پاریس در کرمان + تصاویر

رانت مومنانه

پزشکیان خاتمی نیست

عصرایران نوشت: از بازرگان تا عشقی!

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

ترافیک سنگین و پرحجم در آزادراه رشت - قزوین/ مسافران بازگشت را به فردا موکول کنند

سفت شدن گوشت در زودپز به دلیل 8 اشتباه آشپزی

قحطی بنزین در شهرهای شمالی

اعلام خط قرمز ایران

اولین اظهارنظر مدیرعامل تلگرام پس از آزادی

سد بلند بازدارندگی حزب‌الله لبنان

رقابت با همسایه طماع

استقبال از سعید افروز، قهرمان پارالمپیک پاریس در کرمان (+عکس)

درخت گردوی هزار ساله در آتش غفلت گردشگران سوخت

مشاهده 2 قلاده توله خرس سیاه بلوچی در قلعه گنج

رکوردزنی تهران در آمار شاغلان فقیر

تصورتان از تایلند چیست؟

نفی دوقطبی‌سازی

تنهاترین تولد در مریخ

بازگشت سعید افروز، قهرمان پارالمپیک پاریس به کرمان

بهره برداری یا آغاز ده‌ها طرح در شهرستان‌های زرند ، جیرفت وگُنبکی

آغازرویداد سرمایه گذاری خارجی درکرمان

آتش سوزی درخت گردو هزار ساله بافت مهار شد

بازار داغ خریدِ کالای ایرانی در کرمان

پیروزی مس رفسنجان برابر هوادار تهران

جاذبه‌های گردشگری محمد آباد ساقی در شهرستان انار

استقرار دبیرخانه شورای راهبردی پایگاه ملی بافت تاریخی در شهرداری کرمان

آتش‌سوزی درخت گردو هزار ساله بافت مهار شد

بررسی فلسطین در دیدگاه و اندیشه امام موسی صدر

مشاهده پرتوزایی اورانیوم در آزمایشگاه

پیشرفت 70 درصدی 4 کیلومتر نخست پروژه محور شهداد به نهبندان

14 استان کشور رکود‌دار نوسازی بافت‌های فرسوده شدند

14 استان کشور رکورد‌دار نوسازی بافت‌های فرسوده شدند

65 قطعه زمین به جوانان روستای برج اکرم فهرج واگذار شد

فیلم| استقبال کرمانی‌ها از مدال‌آوران و ورزشکاران پارالمپیک پاریس

شمال؛ مسافران گرفتار کمبود بنزین، ترافیک و اقلام اساسی

سیستم‌های نیروی محرکه ی بادبان خورشیدی

تمدید مهلت ارسال آثار به سوگواره هنر عاشورایی «بیرق»

شکست تیم ملی نوجوانان مقابل گل‌ گهر سیرجان

کشف 25 تُن گندم قاچاق در جیرفت

مشاهده دو قلاده توله خرس سیاه بلوچی در قلعه گنج

هم اشتراک بخرید، هم تبلیغ تماشا کنید

خنجر روس‌ها را کُند کنید

ساده ترین تصویر سازی کندی زمان

ثبت نام نمایندگان ایران در مسابقات والیبال جام باشگاه‌های آسیا 2024 نهایی شد

ثبت نام نهایی تیم‌های حاضر در والیبال باشگاه‌های آسیا

نحوه ارسال آثار به رویداد رسانه‌ای طنین در کرمان+ عکس

زنان گل‌گهر با مربی جدید آغاز کردند