کرمان رصد

آخرين مطالب

مدیرکل دبیرخانه شورایعالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در گفتگو با ایثار:

موضوع فرهنگ ایثار و شهادت یکی از اولویت‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه فرهنگ بود بنیاد شهید و امور ایثارگران

موضوع فرهنگ ایثار و شهادت یکی از اولویت‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه فرهنگ بود
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - مدیرکل دبیرخانه شورایعالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: موضوع فرهنگ ایثار و شهادت یکی از اولویت‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی بود که طی سه سال گذشته تلاش شد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی که برای شورایعالی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و قوانینی که وجود دارد انسجامی را در فعالیت‌های حوزه فرهنگ ایثار و شهادت ایجاد شود.

به گزارش «ایثار»، امیروجدانی‌نیا بابیان اینکه دبیرخانه شورایعالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بسترقانونی را برای سیاست‌گذاری، حمایت، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های حوزه فرهنگ ایثار و شهادت را دارد که ماده 63 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، از مهم‌ترین آن است، گفت: دبیرخانه این شورا در بنیاد مستقر است و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دبیر این شورای عالی است. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دو جلسه در هشت سال برگزار شده بود اما با حضور شهید آیت‌الله رئیسی و استقرار دولت سیزدهم تلاش شد در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نگرش تحولی ایجاد شود.
وی افزود: در مدت حضور شهید آیت‌الله رئیسی دو جلسه شورایعالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد و در حال آماده‌سازی مقدمات برگزاری جلسه بعدی با حضور ایشان بودیم که به درج شهادت نائل شدند. در این مدت جلسات استانی که متناظر جلسات است نیز تقویت شد. 20 درصد رشد را شاهد بودیم و در سال‌های 1401 و 1402 تعداد جلسات استان به صورت منظم با حضور استانداران و مدیران استانی برگزار شد تا هدایت، نظارت و سیاست‌گذاری بهتر اتفاق بیفتد. 
وجدانی‌نیا با اشاره بند «و» تبصره 9 قانون بودجه 1402 کل کشور افزود:این قانون زمینه استفاده از ظرفیت بودجه‌ای دستگاه‌های ملی و استانی از حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان جهت برنامه‌ریزی دستگاه‌های ملی و استانی برای برنامه‌ریزی و اجرایی فعالیت‌های مستمر و تاثیرگذار در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فراهم آورد. آیین‌نامه این بند از قانون بودجه سال 1402 در دبیرخانه تهیه شد و دولت آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد و بیش از هزار دستگاه ملی و استانی بر اساس این ماده موظف شدند یک درصد از بودجه خود را به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.
وی افزود: جلسات شورای هماهنگی دستگاه‌های ملی در این مدت به صورت منظم در دبیرخانه شورای عالی برگزار شد. دستور کار اصلی جلسات ایجاد تعامل دوسویه و بازمهندسی تعاملات بین دستگاه در جهت مشارکتی کردن فعالیت‌ها بود. در همین راستا کارگروه‌های تخصصی مانند کارگروه برنامه‌ریزی، کارگروه نظارت و هیات اندیشه‌ورز در دبیرخانه احیا شود. از جمله اهداف جلسات شورای هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بود که جزو رویکردهای رئیس جمهور شهید بود و بر آن تاکید داشتند. 
وجدانی‌نیا گفت: بسیاری از مشکلات در حوزه فرهنگ در تنها نبود اعتبار نیست بلکه عدم شناخت و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت است. عدم وجود جایگاه اداری مناسب در اکثر دستگاه‌های ملی و استانی و عدم اطلاع از جایگاه شورای، از جمله عوامل مشکلات دستگاه‌ها است. یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه ارزیابی اقدامات دستگاه‌ها ملی در قالب جشنواره شهید رجایی است. ازجمله فعالیت دبیرخانه در این حوزه باید به بروز رسانی شاخص‌های ارزیابی از 5 شاخص به 9 شاخص، تهیه و تدوین شیوه‌نامه اجرایی برای دستگاه‌ها در جهت ثبت فعالیت‌ها در سامانه معنا، تهیه و تدوین چک لیست ارزیابی، پایش حضوری 119 دستگاه ملی و انتخاب دستگاه‌های برتر و معرفی به دستگاهای ذی‌ربط اشاره کرد.
وی گفت: نظارت بر دستگاه‌ها در قالب جشنواره شهید رجایی و در بخش فرهنگ عمومی آن در دبیرخانه در طی 2 سال گذشته انجام شد. یکی دیگر از اقدامات مهم در حوزه استان، برگزاری شورای استانی ترویج با حضور آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی و استاندار استان‌ها طی سفرهای استانی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که موجب تقویت جایگاه شورای استانی ترویج می‌شد. همچنین یکی دیگر از اقدامات حائز اهمیت، فعالیت جدی دبیرخانه پیگیری مصوبات جلسات گذشته شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود.
مدیرکل دبیرخانه شورایعالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با بیان اینکه در دولت شهید آیت‌الله رئیسی دو عنوان برنامه برای دبیرخانه مصوبه شد یکی تهیه سند تحول دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که فقدان آن در دبیرخانه احساس می‌شود و دیگری سند ملی راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت که در حال کارشناسی و در مراحل تهیه است، گفت: اگر این اقدمات صورت پذیرد از دستاوردهای مهم و اثربخش دولت خواهد بود.
وی یکی از مهم‌ترین اقدامات در دولت شهید رئیسی را، تشکیل ستاد اربعین بنیاد شهید و امور ایثارگران دانست و گفت: اربعین حسینی جریان بزرگ اجتماعی است که تبعات مثبت در فضای داخلی ایران داشته است و هم پژواک خوبی از مجموعه داشته‌های ذهنی ما نسبت به دین اسلام و امام حسین (ع) و یاران شهید ایشان است. به دلیل نبود سازوکاری منظم در اجرای فعالیت‌های حوزه اربعین در بنیاد، سال گذشته با تاکید رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اولین بار ستاد اربعین تشکیل شد. از مهمترین اهداف این ستاد، اول، ایجاد انسجام در حوزه فعالیت فرهنگی در حوزه اربعین، دوم، استفاده از ظرفیت بنیاد برای انجام فعالیت در محوریت شهدا، سوم هم تسهیل اقدامات در حوزه اربعین و ارائه خدمات است که با تشکیل ستاد اربعین محقق شد.
وجدانی‌نیا با بیان‌اینکه سال گذشته در مرزهای خروجی ایستگاه‌ها و موکب‌های بنیاد را شاهد بودیم که ضمن ارائه خدمات بهداشت، اسکان و تغذیه تلاش شد که با اقدامات فرهنگی به معرفی شهدا بپردازیم، خاطرنشان‌کرد: در مرزهای خروجی آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، ایلام و خوزستان داشتیم. یک موکب در مسیر نجف به کربلا داشتیم و با حضور تشکل‌های ایثارگری و حمایت بنیاد بود. در مرز ورودی 2 موکب در خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان داشتیم که به زائران پاکستان و افغانستان خدمات می‌دادیم. در 2 خروجی هوایی کشور یعنی فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد و امام خمینی (ره) موکب فرهنگی داشتیم. تلاش شد براساس نیاز زائران خدماتی در شان آنها ارائه دهیم. همچنین به برپایی موکب‌ها باهمت تشکل‌های شاهد و ایثارگر کمک‌های فراوانی شد. امسال نیز درصدد تشکیل ستاد اربعین هستیم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/638806/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقبال از سعید افروز در کرمان (+عکس)

جزییات تصادف اتوبوس کرمان-قم / همه مسافران سالم هستند

آیین استقبال از قهرمان پارالمپیک پاریس در کرمان + تصاویر

رانت مومنانه

پزشکیان خاتمی نیست

عصرایران نوشت: از بازرگان تا عشقی!

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

ترافیک سنگین و پرحجم در آزادراه رشت - قزوین/ مسافران بازگشت را به فردا موکول کنند

سفت شدن گوشت در زودپز به دلیل 8 اشتباه آشپزی

قحطی بنزین در شهرهای شمالی

اعلام خط قرمز ایران

اولین اظهارنظر مدیرعامل تلگرام پس از آزادی

سد بلند بازدارندگی حزب‌الله لبنان

رقابت با همسایه طماع

استقبال از سعید افروز، قهرمان پارالمپیک پاریس در کرمان (+عکس)

درخت گردوی هزار ساله در آتش غفلت گردشگران سوخت

مشاهده 2 قلاده توله خرس سیاه بلوچی در قلعه گنج

رکوردزنی تهران در آمار شاغلان فقیر

تصورتان از تایلند چیست؟

نفی دوقطبی‌سازی

تنهاترین تولد در مریخ

بازگشت سعید افروز، قهرمان پارالمپیک پاریس به کرمان

بهره برداری یا آغاز ده‌ها طرح در شهرستان‌های زرند ، جیرفت وگُنبکی

آغازرویداد سرمایه گذاری خارجی درکرمان

آتش سوزی درخت گردو هزار ساله بافت مهار شد

بازار داغ خریدِ کالای ایرانی در کرمان

پیروزی مس رفسنجان برابر هوادار تهران

جاذبه‌های گردشگری محمد آباد ساقی در شهرستان انار

استقرار دبیرخانه شورای راهبردی پایگاه ملی بافت تاریخی در شهرداری کرمان

آتش‌سوزی درخت گردو هزار ساله بافت مهار شد

بررسی فلسطین در دیدگاه و اندیشه امام موسی صدر

مشاهده پرتوزایی اورانیوم در آزمایشگاه

پیشرفت 70 درصدی 4 کیلومتر نخست پروژه محور شهداد به نهبندان

14 استان کشور رکود‌دار نوسازی بافت‌های فرسوده شدند

14 استان کشور رکورد‌دار نوسازی بافت‌های فرسوده شدند

65 قطعه زمین به جوانان روستای برج اکرم فهرج واگذار شد

فیلم| استقبال کرمانی‌ها از مدال‌آوران و ورزشکاران پارالمپیک پاریس

شمال؛ مسافران گرفتار کمبود بنزین، ترافیک و اقلام اساسی

سیستم‌های نیروی محرکه ی بادبان خورشیدی

تمدید مهلت ارسال آثار به سوگواره هنر عاشورایی «بیرق»

شکست تیم ملی نوجوانان مقابل گل‌ گهر سیرجان

کشف 25 تُن گندم قاچاق در جیرفت

مشاهده دو قلاده توله خرس سیاه بلوچی در قلعه گنج

هم اشتراک بخرید، هم تبلیغ تماشا کنید

خنجر روس‌ها را کُند کنید

ساده ترین تصویر سازی کندی زمان

ثبت نام نمایندگان ایران در مسابقات والیبال جام باشگاه‌های آسیا 2024 نهایی شد

ثبت نام نهایی تیم‌های حاضر در والیبال باشگاه‌های آسیا

نحوه ارسال آثار به رویداد رسانه‌ای طنین در کرمان+ عکس

زنان گل‌گهر با مربی جدید آغاز کردند