کرمان رصد

آخرين مطالب

نفی سلطه گری در اندیشه شهید مطهری فرهنگي

نفی سلطه گری در اندیشه شهید مطهری
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به نفی سلطه گری در اندیشه شهید رئیسی اظهار کرد: قاعده اول، سلطه گری را نفی می‌کند. سلطه گری در همه حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی. این درخشان‌ترین مبنای فکری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که شهید رئیسی میراث دار آن است.
به گزارش ایسنا، نشست گرامیداشت شهدای خدمت با حضور نماینده نخست وزیر و نمایندگان پارلمان هند، مقامات محلی، روزنامه نگاران و نخبگان و همچنین نماینده رهبر معظم انقلاب در هند، سفیر و رایزن فرهنگی و حجت الاسلام صالحی رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دهلی نو برگزار شد.
عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست ضمن تشکر از مجلس علمای هند و برگزار کنندگان برنامه گفت: از ابراز محبتی که مردم و دولتمردان هند نسبت به رئیس جمهور محبوب ایران و همراهانشان داشته اند صمیمانه تشکر می کنم.
وی افزود: یاد رئیس جمهور فقید ایران، جناب حجت الاسلام دکتر رئیسی و همراهان ایشان را گرامی می داریم. بدیهیست که در این مجال نمی توان تمام ابعاد شخصیتی و نظام فکری دکتر رئیسی را توصیف کرد و لذا بنده فقط به یک ویژگی بارز نظام فکری ایشان می پردازم که جهان امروز بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اذعان کرد: این ویژگی، خود را در دو قاعده طلایی (golden rule) خلاصه کرده است که، فارغ از دین و آیین، هر وجدان پاکی آن را می پذیرد و اگر روابط بین الملل بر اساس آن تنظیم شود به صلح خواهیم رسید و جنگ از جهان رخت برخواهد بست. تمامی پیامبران، بالاخص حضرت محمد، حاکمان را به اجرای این دو قاعده دعوت کرده اند؛ مصلحان و رهبرانی همچون امام حسین ع، جناب گاندی و امام خمینی و رهبر ایران، حضرت آیت الله خامنه ای نیز بر اساس این دو قاعده عمل کرده اند.
وی ادامه داد: این دو قاعده طلایی از این قرارند؛ قاعده اول؛ "نه به کسی ظلم کنید و نه ظلم را بپذیرید" قاعده دوم؛ "یار و یاور مظلومان و دشمن ستمگران باشید" یعنی "همه انسانها در قبال یکدیگر مسئولند و لذا اگر انسانی مورد ظلم قرار گرفت باید از او دفاع کنیم" دکتر رئیسی این دو قاعده را سرلوحه دولت خود قرار داده بود و بر اساس آنها با تمامی کشورها و جوامع تعامل داشت. اینها اصولی هستند که انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن شکل گرفته است.
کلانتری با اشاره به نفی سلطه گری در اندیشه شهید رئیسی اظهار کرد: قاعده اول، سلطه گری را نفی می کند. سلطه گری در همه حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی. این درخشان‌ترین مبنای فکری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که دکتر رئیسی میراث دار آن است. پیام اصلی انقلاب نیز همین پیام بود که به رهبری امام و مقام معظم رهبری به اقصی نقاط جهان صادر شد و طرفداران زیادی را در جهان جذب کرد. این قاعده ای بود که امام حسین ع آن را تحقق عینی بخشید و در آن مسیر به شهادت رسید. قاعده ای بود که مصلحانی نظیر گاندی نیز بدان اقتدا کردند. این اصلی است که جبهه بزرگ ضدسلطه، ضداستعمار و ضد استکبار را شکل می دهد. به زبان امروزین جبهه مصلحان و آزادگان و جبهه مقاومت. جبهه ای که مقابل زیاده خواهی دولت‌های استکباری می ایستد. جبهه ای که آزادگی مصلحانی نظیر امام حسین ع را سرلوحه خود قرار داده و ظلم را نمی پذیرد و صدالبته به کسی و جامعه و دولتی نیز ظلم نمی کند. 
وی ادامه داد: از این فراتر، بر اساس قاعده دوم، این جبهه یاور مظلومان و ستمدیدگان نیز هست. جبهه‌ای که مرز سیاسی و ملی نمی شناسد و بر قلوب و عقول انسانها حاکم است. لذا مسلمان، هندو، مسیحی، پیر و جوان و زنان و مردان را فرامیگیرد. این جبهه آنقدر وسیع است که آزادگان و حق طلبانی از سراسر جهان دارد؛ از شرق تا غرب عالم. از ایران و هند در شرق تا اروپا و آمریکا در غرب. نمونه بارز این جبهه، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا هستند که مقابل ظلم و ستمی که توسط رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکا به مردم فلسطین می‌شود ایستادند و مقام معظم رهبری نامه مهمی را برای آنها نوشتند و به آنها فرمودند که شما در سمت درست تاریخ ایستاده اید.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بیان کرد: این جبهه امروز مقابل سلطه گرانی که استقلال کشورها را نادیده می گیرند، می ایستد و به احترام متقابل میان دولتها، کشورها، فرهنگ ها، ادیان و انسانها اعتقاد دارد. این جبهه در عین حالی که به گفت و گو اعتقاد دارد، مقابل ظلم و ستم ایستادگی می کند و یار مظلومان است. ما باور داریم آینده جهان متعلق به این جبهه است و سرانجام حق بر باطل و نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.
کلانتری در پایان گفت: اگرچه دکتر رییسی در میان ما نیست، اما این مسیر در ایران کماکان ادامه دارد و حماسه تشییع پیکر ایشان در ایران و سوگواری و پیام‌های تسلیت از اقصی نقاط جهان از نشانه ای است بر اینکه مردم صداقت، صلح، وحدت، اخلاق محوری، پاک زیستی، ظلم ستیزی را دوست دارند و مطمئنیم آزادگانی در سرتاسر جهان در این مسیر همراه ما هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/636790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقبال از سعید افروز در کرمان (+عکس)

جزییات تصادف اتوبوس کرمان-قم / همه مسافران سالم هستند

آیین استقبال از قهرمان پارالمپیک پاریس در کرمان + تصاویر

رانت مومنانه

پزشکیان خاتمی نیست

عصرایران نوشت: از بازرگان تا عشقی!

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

ترافیک سنگین و پرحجم در آزادراه رشت - قزوین/ مسافران بازگشت را به فردا موکول کنند

سفت شدن گوشت در زودپز به دلیل 8 اشتباه آشپزی

قحطی بنزین در شهرهای شمالی

اعلام خط قرمز ایران

اولین اظهارنظر مدیرعامل تلگرام پس از آزادی

سد بلند بازدارندگی حزب‌الله لبنان

رقابت با همسایه طماع

استقبال از سعید افروز، قهرمان پارالمپیک پاریس در کرمان (+عکس)

درخت گردوی هزار ساله در آتش غفلت گردشگران سوخت

مشاهده 2 قلاده توله خرس سیاه بلوچی در قلعه گنج

رکوردزنی تهران در آمار شاغلان فقیر

تصورتان از تایلند چیست؟

نفی دوقطبی‌سازی

تنهاترین تولد در مریخ

بازگشت سعید افروز، قهرمان پارالمپیک پاریس به کرمان

بهره برداری یا آغاز ده‌ها طرح در شهرستان‌های زرند ، جیرفت وگُنبکی

آغازرویداد سرمایه گذاری خارجی درکرمان

آتش سوزی درخت گردو هزار ساله بافت مهار شد

بازار داغ خریدِ کالای ایرانی در کرمان

پیروزی مس رفسنجان برابر هوادار تهران

جاذبه‌های گردشگری محمد آباد ساقی در شهرستان انار

استقرار دبیرخانه شورای راهبردی پایگاه ملی بافت تاریخی در شهرداری کرمان

آتش‌سوزی درخت گردو هزار ساله بافت مهار شد

بررسی فلسطین در دیدگاه و اندیشه امام موسی صدر

مشاهده پرتوزایی اورانیوم در آزمایشگاه

پیشرفت 70 درصدی 4 کیلومتر نخست پروژه محور شهداد به نهبندان

14 استان کشور رکود‌دار نوسازی بافت‌های فرسوده شدند

14 استان کشور رکورد‌دار نوسازی بافت‌های فرسوده شدند

65 قطعه زمین به جوانان روستای برج اکرم فهرج واگذار شد

فیلم| استقبال کرمانی‌ها از مدال‌آوران و ورزشکاران پارالمپیک پاریس

شمال؛ مسافران گرفتار کمبود بنزین، ترافیک و اقلام اساسی

سیستم‌های نیروی محرکه ی بادبان خورشیدی

تمدید مهلت ارسال آثار به سوگواره هنر عاشورایی «بیرق»

شکست تیم ملی نوجوانان مقابل گل‌ گهر سیرجان

کشف 25 تُن گندم قاچاق در جیرفت

مشاهده دو قلاده توله خرس سیاه بلوچی در قلعه گنج

هم اشتراک بخرید، هم تبلیغ تماشا کنید

خنجر روس‌ها را کُند کنید

ساده ترین تصویر سازی کندی زمان

ثبت نام نمایندگان ایران در مسابقات والیبال جام باشگاه‌های آسیا 2024 نهایی شد

ثبت نام نهایی تیم‌های حاضر در والیبال باشگاه‌های آسیا

نحوه ارسال آثار به رویداد رسانه‌ای طنین در کرمان+ عکس

زنان گل‌گهر با مربی جدید آغاز کردند