کرمان رصد

آخرين مطالب

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند علمي

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا /هواپیماهایی که امروزه سفارش‌های آنلاین را تحویل می‌دهند، می‌توانند روزی برای مبارزه با گرمایش جهانی، محموله ارسال کنند. تحقیقات جدید دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد که جت‌های تجاری معمولی می‌توانند برای تزریق ذرات به جو جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری داده شوند.
یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله «آینده زمین» نشان می‌دهد که هواپیماهای موجود می‌توانند به طور مؤثر دی اکسید گوگرد را در عرض‌های جغرافیایی بالا، جایی که لایه مرزی جوی، پایین‌تر از خط استوا است، به استراتوسفر منتقل کنند. این نشان می‌دهد که مهندسی زمین، یعنی دستکاری عمدی سیستم آب و هوایی زمین برای مقابله با گرمایش جهانی، ممکن است از نظر فنی بدون ایجاد هواپیماهای تخصصی که کارشناسان پیش از این تصور می‌کردند ضروری باشد، امکان‌پذیر شود.
به نقل از اس‌اف، این در واقع قابل دستیابی است. محققان کشف کردند که اگرچه این روش به اندازه جت‌های ارتفاع بالا که به طور خاص ساخته شده‌اند، کارآمد نیست، اما همچنان می‌تواند اثرات خنک‌کننده معناداری را ارائه دهد و موانع تحقق این امر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
چگونه جت‌های معمولی می‌توانند سیاره ما را خنک کنند؟
دانشمندان دهه‌هاست که تزریق آئروسل استراتوسفر (SAI) را به عنوان یک ترمز اضطراری بالقوه در برابر تغییرات اقلیمی مورد بحث قرار داده‌اند. این مفهوم با انتشار ذرات گوگرد در ارتفاعات بالای جو، فوران‌های آتشفشانی بزرگ را شبیه‌سازی می‌کند، این ذرات نور خورشید را به فضا منعکس می‌کنند و سیاره را به طور موقت خنک می‌کنند. تاکنون، اکثر کارشناسان معتقد بودند که این امر به هواپیماهای جدید و تخصصی نیاز دارد که قادر به پرواز در ارتفاعات بسیار بالا در حدود 20 کیلومتری از سطح زمین باشند.
اما با تزریق دی اکسید گوگرد در عرض‌های جغرافیایی قطبی یعنی حدود 60 درجه شمالی و جنوبی، جایی که استراتوسفر در جو پایین‌تر قرار دارد، هواپیماهای تجاری موجود می‌توانند این کار را در ارتفاع تنها 13 کیلومتر انجام دهند، که کاملا در محدوده عملیاتی فعلی آنها قرار دارد.
محققان 41 شبیه‌سازی کوتاه تزریق آئروسل استراتوسفر را با استفاده از مدل سیستم زمین بریتانیا انجام دادند و ارتفاع، عرض جغرافیایی و فصل تزریق را تغییر دادند. مدل‌های آنها نشان داد که تزریق فصلی در عرض‌های جغرافیایی بالا با یک بوئینگ 777F استاندارد می‌تواند تقریبا 35 درصد از راندمان خنک‌سازی رویکرد ارتفاع بالا با استفاده از هواپیماهای تخصصی را کسب کند.
این بدان معناست که برای دستیابی به یک اثر خنک‌سازی مشابه باید دی‌اکسید گوگرد بیشتری تزریق شود، حدود 21 تن در سال در مقایسه با 7.6 تن با پیش گرفتن رویکرد مشابه اما با هواپیماهای تخصصی.
نکته قابل تامل این است که افزایش مقدار تزریق، عوارض جانبی مانند باران اسیدی و گرمایش استراتوسفر را چند برابر می‌کند، با این حال، امکان استفاده از هواپیماهای موجود و جدول زمانی را به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد. به جای انتظار یک دهه یا بیشتر برای توسعه و تأیید هواپیماهای ارتفاع بالا با طراحی ویژه، جت‌های تجاری می‌توانند ظرف چند سال برای انجام این کار اصلاح شوند.
با این حال، محققان هشدار می‌دهند که اگر استفاده از این فناوری آسان‌تر شود، گروه‌های بیشتری می‌توانند سعی کنند سیاره را به تنهایی خنک کنند و خطر تلاش‌های عجولانه یا با هماهنگی ضعیف برای تغییر آب و هوا افزایش می‌یابد.
محققان با استفاده از مدل‌های اقلیمی تخمین زدند که تزریق سالانه 12 تن دی‌اکسید گوگرد در ارتفاع 13 کیلومتری در 60 درجه شمالی و جنوبی در طول بهار و تابستان محلی می‌تواند باعث خنک شدن جهانی حدود 0.6 درجه سانتیگراد شود. این مقدار در صورت تداوم برای دهه‌ها برای کاهش قابل توجه تغییرات اقلیمی کافی خواهد بود.
محدود کردن تزریق به بهار و تابستان در هر نیمکره، راندمان خنک‌سازی را در مقایسه با تزریق در تمام طول سال، 39 درصد افزایش می‌دهد. انجام این کار به صورت فصلی از سطوح بالاتر نور خورشید در این دوره‌ها بهره می‌برد و اثر خنک‌کننده ذرات بازتابنده را به حداکثر می‌رساند.
با این حال همانطور که اشاره شد، این رویکرد چند نکته منفی نیز دارد. تزریق در ارتفاع پایین‌تر، به طور قابل توجهی کارایی کمتری نسبت به تزریق در ارتفاع بالا دارد. استفاده از هواپیماهای موجود برای دستیابی به خنک‌سازی مشابه، نیاز به تزریق تقریبا سه برابر دی‌اکسید گوگرد دارد که عوارض جانبی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
این موضوع همچنین سؤالات جدی در مورد اینکه چه کسی فناوری تغییر آب و هوا را کنترل خواهد کرد، مطرح می‌کند. اگر تغییر آب و هوا دیگر نیازی به تجهیزات ویژه نداشته باشد، کشورهای بسیار بیشتر یا حتی گروه‌های خصوصی می‌توانند قدرت انجام آن را به دست آورند.
ما می‌توانیم به این موضوع هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید نگاه کنیم. اگر موانع فنی برای خنک‌سازی زمین کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم، بدان معنا نیست که باید به سمت مهندسی زمین هجوم ببریم.
پیش از اینکه هواپیماهای باری اصلاح‌شده شروع به انتشار ذرات در جو سیاره ما کنند، بررسی دقیق در مورد نحوه‌ مدیریت، مجوز و عواقب ناخواسته این رویکرد ضروری است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/719606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آهنگ «من عاشقت شدم» با صدای سیروان خسروی

موزیک ویدئوی فیلم «آتابای» با صدای محسن چاوشی

ستاره های آسمان در حال اجرای کنسرت

4 هزار هکتار از بافت قم مناطق فرسوده و حاشیه‌نشین است

پرواز کاروان پرسپولیس به‌سوی آخرین امیدها (عکس)

امسال اراذل و اوباش را به سوراخ موش می فرستیم

پرسپولیس تمرین کرد و راهی رفسنجان شد

سپاهان و گل‌ گهر صاحب VAR اختصاصی شدند

پرسپولیس به رفسنجان پرواز کرد

دومین باشگاه هم صاحب VAR اختصاصی شد

سیرجان میزبان ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دفاع مقدس می شود

شتاب در نوسازی منطقه 10 با حمایت از سرمایه‌گذاران و صدور سریع پروانه‌ها

ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با مس رفسنجان/ مدافع پر اشتباه نیمکت نشین می شود!

بیشترین صدور پروانه در شهر تهران، مربوط به بافت فرسوده است

‌ضرورت بررسی‌های لازم برای ایجاد شهرداری در بافت تاریخی بیرجند

باانگیزه‌ترین بازیکن پرسپولیس من هستم!

نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان به مناسبت هفته معلم با حضور اهالی رسانه برگزار شد

درخشش تیم‌های ایرانی در تکواندو جام باشگاه‌های آسیا

ثبت‌نام 18 نفر در انتخابات فدراسیون کاراته

محرومان هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر فوتبال

ترانه زیبای «خلیج فارس» با صدای روزبه نعمت اللهی

برنامه «متا» برای آوردن هوش مصنوعی به چت‌های واتس‌اپ بدون نقض حریم خصوصی

تصویری با زوم بالا از سطح سیاره ی مریخ

آئین تکریم و معارفه فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

سردار رادان: سال 1404 پایان قدرت‌نمایی اراذل و اوباش خواهد بود

پس از سپاهان، گل‌گهر هم صاحب VAR اختصاصی شد

امنیت کرمان با تعامل مردم و مسئولان ارتقا می یابد

تمرین بهاری پرسپولیس پیش از پرواز به رفسنجان؛

پرسپولیس با دو غایب راهی رفسنجان شد

با مصرف این ویتامین‌ها نگران پوسیدگی دندان‌تان نباشید

آخرین تمرین شاگردان کارتال پیش از دیدار با مس؛ پرسپولیس راهی رفسنجان شد

ساعت بازی پرسپولیس و مس رفسنجان مشخص شد !

پرسپولیس با دو غایب راهی رفسنجان شد – آفتاب نو | اخبار ورزشی

تمرین سبک پرسپولیس و پرواز به سمت رفسنجان

اتباع خارجی دغدغه‌ استان کرمان هستند

حضور سریع و موثر نیروهای آتش‌نشانی کرمان در حادثه بندر شهید رجایی

تشریح عملکرد استان کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو 2025

آهنگ جدید/ «جواهر» با صدای علی اکبر قلیچ

سرمقاله اطلاعات/ رویدادها و لغزش‌های ناگوار

آیا جنگی بزرگ در پیش است؟

دانشگاه کردستان خاستگاه اندیشه و موتور توسعه در منطقه است

«چت‌جی‌پی‌تی» چاپلوس شده است

30 درصد از کدهای «مایکروسافت» نوشته هوش مصنوعی هستند

نسل چهارم الکترودهای سخت‌پوشی نانوساختار در اختیار صنایع کشور قرار گرفت

معلم معمار دانایی، بوستان دانش و میراثی گرانبها در جامعه است

یحیی، اوسمار و گاریدو بعد از این بازی رفتند!

VAR در دو ورزشگاه لیگ برتری ثابت ماند

روستای شفیع آباد در آستانه ثبت جهانی؛ گام بلند برای توسعه گردشگری

سپاهان و گل‌گهر صاحب VAR اختصاصی شدند

انفجار گوشی تلفن‌همراه، خودروی پراید را به آتش کشید!