آیا ماهان ایر ضوابط زیست محیطی و میراث فرهنگی بیابان لوت را زیرپا گذاشته است؟
اجتماعي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - معین افضلی درجمع خبرنگاران خبرگزاریهای استان با اشاره به درج اخبار اخیر درخصوص سرمایه گذاری هواپیمایی ماهان درپهنه کویرلوت گفت: وقتی اثری درفهرست آثارجهانی ثبت میشود یعنی متعلق به دنیاست و برای هر اقدامی باید عرصه وحریم و ضوابط آن رعایت شود.
وی افزود: شرکت هواپیمایی ماهان باید نامه به میراث فرهنگی داده وطرح خود را شفاف مشخص کند تا در شورای فنی و راهبردی بررسی و بعد از موافقت اصولی کار را آغاز کند، اما ماهان بدون طی کردن روال اداری این کارانجام داده، هرچند با توجه به تذکر داده شده اعلام کردند کار متوقف شده، اما اخباری که از افراد محلی میرسد نشان میدهد طرح ماهان در کویر متوقف نشده است وبدون ضابطه درحال اجرای عملیات هستند.
افضلی با اشاره به اینکه طرح مطرح شده برای سرمایه گذاری توسط ماهان باید توسط متخصصین طبیعت محور بررسی وایرادات آن بررسی شود، بیان کرد: سال 99 طرحی در شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی مطرح شد و قرارشد عیوب کار را رفع کنند، اما خبری از دوستان نشد تا اینکه از یکی دوماه قبل بدون رفع ایرادات کار را شروع کردند.
وی تصریح کرد: ما نهایتا میخواهیم کاری که انجام میشود به نفع استان و به ویژه منطقه محروم شهداد که در جوار بیابان لوت واقع شده؛ تمام شود.
وی با اشاره به اینکه ضوابط قانونی وقتی به صراحت ممنوع میکند کار در این بخش را گفت: مثلا میگویند دریاچهای در دل کویر ایجاد خواهند کرد که از شاخههای انحرافی رود شوراستفاده کند وانها را که قطعا این مساله در آب قناتهای منطقه اثر منفی میگذارد.
افضلی افزود: گردشگری کرمان لنگ بلیط هواپیماست و از طرفی ماهان ایر برای این مساله تدبیری نیندیشیده است این درحالی است که در سندچشم انداز ایران لوت زیباترین بیابان دنیاست و از سویی با توجه به گونههای نادر و در آستانه انقراض حیوانی وجانوری در کویر لوت منطقه حفاظت شده در خطر است وخساراتی که میزند قابل جبران نیست، اثر تاریخی را شاید بتوان بازسازی کرد، اما کلوتی که 3 میلیون سال سابقه دارد قابل مرمت نیست.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص خواسته فعالان میراث استان گفت: همگی خواهان این هستند که ماهان از طرح ارائه شده دفاع کند و اگر طبق ضوابط نیست باید کنار گذاشته شود.
افضلی اظهار کرد: وقتی طبق ضوابط کار دراین محدوده ممنوع اعلام میشود طرح قابل بررسی حتی نیست، این دریاچه و رود شور به طول 200 کیلومتر چسبیده به گرمترین نقطه دنیا را میخواهید در دریاچهای مصنوعی و از آن استفاده اختصاصی کنید و جاذبه طبیعی را حذف کنید.
مدیرسابق پایگاه جهانی لوت در کرمان افزود: شرکتی که گزارش عملکرد منفی دارد نباید بهترین نقطه کویر لوت را به وی داد تا سرمایه گذاری کند.
افضلی اظهار کرد: ما دنبال این نیستیم که جلوی سرمایه گذاری را بگیریم یا حاشیه سازی کنیم بلکه دنبال ضوابط قانونی کار هستیم.
وی با تاکید براینکه هر طرح گردشگری یا سرمایه گذاری باید توسط منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی بررسی و توسط کارشناسان درباره آن اظهار نظر شود گفت: ما هنوز از شرکت هواپیمایی ماهان طرحی ندیدیم که بخواهیم توسط محیط زیست ومنابع طبیعی درباره آن اظهار نظر شود والبته وقتی کار از کار بگذرد اظهار نظر محیط زیست هم بی فایده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم وزیر میراث فرهنگی به این مساله توجه کنند که ما در ستاد اصلی وزارتخانه کارشناس میراث طبیعی نداریم که درصورت لزوم درخصوص طرحهایی مانند بیابان لوت نظر بدهند.
وی گفت: آنچه توسط افراد محلی گزارش شده در راستای اجرای این طرح شرکت ماهان بخشهایی از کویر وبیابان را تیغ زنی کردهاند تا جاده ایجاد کنند و قطعا در آینده نزدیک جهانی بودن منظر بیابان لوت را تحت تاثیر قرار میدهد.
افضلی تاکید کرد: برخی شواهد حاکی از تیغ زدن قریب 50 کیلومتر از پهنه لوت توسط این شرکت هواپیمایی است.
وی بیان کرد: ما در سالهای اخیر مهاجرت معکوس را ازدیگر مناطق به روستاهای نزدیک بیابان وایجاد اقامت گاههای بومی داشتیم.
جنگل هور، گونههای حیوانی و گندم بریان ازجمله بخشهای درخطر دراین طرح هستند.
این درحالی است که بخشهای زیادی ازبیابان لوت هنوز از نظر باستان شناسی به شکل کامل بررسی نشدهاند.
-
يکشنبه ۲۳ دي ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳:۱۲
-
۵ بازديد
-
-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/692718/