کرمان رصد

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ نقد اندیشه سیاسی آقای مصباح- 3 مقالات

سرمقاله اعتماد/ نقد اندیشه سیاسی آقای مصباح- 3
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - اعتماد / «نقد اندیشه سیاسی آقای مصباح- 3» عنوان یادداشت روز در روزنامه اعتماد به قلم عباس عبدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
متن: گرایش‌های دیگری در فلسفه اخلاق نیز هست؛ از جمله «فلسفه اخلاقی اسلام» که معتقد است بین خواست مردم و ارزش‌های اخلاقی، همیشه همخوانی نیست. بر اساس این گرایش اشکال فوق مطرح خواهد شد. اشکال دیگر این است که اگر اکثریت جامعه حکومتی را خواستند، تکلیف اقلیتی که چنین حکومتی را نمی‌خواهند چه می‌شود؟ چرا این اقلیت ملزم به اطاعت از اوامر حکومت باشند؟! این اشکال بسیار جدی است و در برابر دموکراسی به معنای «حکومت اکثریت» بسیار منطقی جلوه می‌کند. همین طور است اگر افرادی موافقت مشروط به حکومتی داشته باشند، ولی حکومت به آن شرط عمل نکند آیا این حکومت مشروعیتی خواهد داشت و آن افراد التزامی به آن حکومت پیدا خواهند کرد؟ 
نقد: چنین پرسش‌هایی همگی ناظر به تعریف اولیه و نادرست از حکومت است. حکومت اکثریت به معنی نفی اقلیت نیست. اتفاقا در تعریف ایشان از حکومت، نه تنها اقلیت، بلکه اکثریت هم بلاموضوع می‌شود. این ایرادات ناشی از تعریفی محدود و ناقص و بدون توجه به واقعیت از حکومت است. پویایی اقلیت و اکثریت در نظام‌های مدرن به گونه‌ای است که بعضا اقلیت‌ها قدرت جدی برای پیشبرد مقاصد خود پیدا می‌کنند. به علاوه این ایراد در همه نظام‌های سیاسی هست و قرار نیست یک نظام شسته رفته و صد درصد منطقی داشته باشیم. حتی در تعیین سرزمین کشورها هم قراردادی عمل می‌شود. مرزهای کشورهای کنونی عموما ساختگی است و در هر رژیم حتی خالص نژادی و تاریخی مثل ژاپن هم این مسائل هست چه رسد به خاورمیانه که هنوز هم در حال تغییر مرزها هستند. بنابراین ایشان اگر سرزمین هر کشور و حکومتی را تعریف می‌کرد متوجه نقایص و نادرست بودن تعریف خود از حکومت می‌شد. 
 متن: وقتی قانون و دستوری عادلانه بود، لازم‌الاجراست؛ ولی چرا اجرای این قانون به دست شخص حاکم باشد؟ عادلانه بودن فرمان، توجیه‌گر حکومت به دست شخص یا گروه خاصی نیست. این ایراد در نظریه چهارم و پنجم مسکوت مانده است. (ایشان پیش از این جملات چند نظریه را درباره حکومت‌ها بیان می‌کنند که موضوع بحث ما نیست فقط به نظریه‌ای که خودشان معتقدند یا ششمین نظریه و انتقادات به نظریات دیگر اشاره می‌کنیم.) 
 نقد: ظاهرا ایشان درصدد است که فراتر از قانون عادلانه برای حاکم هم ویژگی فراتر از قانون یا همان نصب را قائل شود. این تصور هم از آنجا ناشی می‌شود که گویی برآمدن افراد در حکومت همواره امری فراتر از قانون است، در حالی که آمدن آنان و حدود اختیارات آنان جملگی بر اساس قانون است. معیار عادلانه بودن هم تصمیم مردم برای زندگی در کنار هم است ولو اینکه ما یا شما آن را عادلانه ندانیم. همه آنچه ایشان عادلانه می‌دانند، دیگرانی هستند که ناعادلانه و حتی ظالمانه می‌دانند، نمونه آن دفاع ایشان از برده‌داری است. ظاهرا ایشان ذهنیتی انتزاعی از جامعه و واقعیت داشته‌اند. ذهنیتی که عوارض آن را در اواخر عمر به وضوح دیدند و به آن اذعان کردند. 

متن: حکومت دینی و الهی 
اگر نظریه ششم را بپذیریم، اشکالات وارده بر نظریات قبلی، بر این نظریه وارد نیست، چون همه کسانی که به وجود خدا معتقد هستند، خدا را مالک و سلطان (دارای تسلط تکوینی بر مردم) می‌دانند. اگر خدا آفریدگار انسان‌هاست، چرا حق دستور دادن و حکم کردن نداشته باشد؟! از سوی دیگر کسانی که معتقد به وجود خدا هستند، بر این باورند که احکام الهی به سود خدا نیست، بلکه در جهت مصالح مردم است، همچنین این احکام عادلانه و مطابق با ارزش‌های اخلاقی است. پس اگر خدا حکم کند، لزوم اطاعت از آن بدون اشکال است. اگر خدا کسی را برای اجرای حکم الهی معین کند، او حق حاکمیت دارد و حکومت او با اشکالی رو‌به‌رو نخواهد شد. حکومت پیامبر (صلی‌الله علیه وآله وسلم) و امامان معصوم (علیهم‌السلام) با نصب خاص الهی صورت گرفته است و حکومت ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم (علیه‌السلام) با نصب عام از طرف امام معصوم انجام شده که خود وی منصوب خداست. در معیار مشروعیت حکومت، شیعه و سنی متفقند که اگر خدا کسی را برای حکومت تعیین کند، حکومت او مشروعیت دارد و او دارای حق حاکمیت است، زیرا بر اساس بینش اسلامی همه جهان مِلْک طلق خداست و همه ‌چیز از آن او است. هیچ کس حق تصرف در چیزی را ندارد مگر با اجازه خدایی که مالک حقیقی همه است. حکومت بر انسان‌ها هم در اصل حق خداست و از شوون ربوبیت او است. هیچ کس حق حاکمیت بر دیگری را ندارد مگر آنکه از طرف خدای متعال مأذون باشد؛ یعنی حکومت کسی که از طرف خدا نصب شده باشد، مشروع است. 
نقد: اگر کسانی حرف شما یا هر کس دیگری را درباره خدا و پیامبر و کتاب آسمانی و مهم‌تر از همه استنتاج‌های شما قبول داشتند بالطبع همان را عمل می‌کنند. ایشان فکر می‌کنند آنچه خودشان به آن رسیده‌اند حتما حرف خداست و هیچ شکی در آن نیست و دیگران هم به ناچار باید همان‌گونه فکر کنند یا در اجرا بپذیرند. در نتیجه از این طریق همه مسائل را حل می‌کنند. در ماجرای صلح حدیبیه میان پیامبر و کفار قریش آمده است که در ذیل آن صلح‌نامه نوشتند: «محمد رسول‌الله». مشرکان گفتند: ننویس «محمد رسول‌الله» اگر تو رسول خدا بودی، ما با تو نمی‌جنگیدیم. پس آن حضرت فرمود: آن را پاک کنند. حرف طرف مقابل منطقی بود که پیامبر (ص) پذیرفت، چون اگر آنان حضرت را پیامبر می‌دانستند که جنگ نمی‌کردند. حالا در میان مسلمانان حداقل 72 فرقه هر کس حرفی را به خدا منسوب می‌کند حتی در طول زمان هم تغییر می‌دهد، چگونه می‌توان یکی از این روایت‌های اقلیت یا حرف آقای مصباح را برای دیگران لازم‌الاتباع و پذیرفتنی دانست؟ اصولا حکومت امری عمومی است، چگونه ممکن است که دیگران را وادار به پذیرش ذهنیت خود به عنوان حقیقت محض کرد؟ آیا ایشان توصیفات خود از احمدی‌نژاد را به یاد دارند؟ آیا می‌توان فهم خود از مقررات اسلامی را به دیگران تحمیل کرد؟ اگر بلی آیا دیگران هم می‌توانند مقررات مشابهی را به مسلمانانی که در کشورشان هستند یا غیرمسلمانان تحمیل کنند؟ این همه مسلمان در کشورهای غیراسلامی هستند با آنان چگونه باید رفتار شود؟ آیا بردگی و کنیز و نابرابری در مجازات برای غیرمسلمان با مسلمان را می‌پذیرید؟ اگر در کشورهای غربی تصویب شود که کشتن مسلمان به دست مسیحی مجازات ندارد فقط دیه دارد آن هم نه کامل، بلکه اندکی از دیه را، شما چه احساسی خواهید داشت؟ اگر آنان مسلمانان را به بردگی بگیرند، می‌پذیرید؟ یا زنان و مردان مسلمان را به کنیزی و غلامی درآورند؟ نه فقط غیرمسلمانان بلکه اهل سنت و دیگر فِرق اسلامی و نیز بخش اعظم شیعیان و حتی مراجع با چنین برداشت‌هایی و انتساب آنها به خداوند موافق نیستند حتی اگر شما معتقد به درستی راه خود باشید، آنان قبول ندارند پس چه باید کنند؟ وقتی قبول ندارند کل بنای شما در عادلانه بودن قوانین و حق بودن تصرف در قدرت فرو می‌ریزد. با این تعریف ایشان، مشروعیت سیاسی به شرعی بودن آن هم از منظر و برداشت خودشان تقلیل پیدا می‌کند. در همین ایران چند درصد افراد حاضرند با نظرات و برداشت‌های امثال آقای مصباح همراه باشند و ادعاهای آنان را بپذیرند؟ در همان قم اقلیت محض هستند. این استدلال دقیقا مثل استدلال مارکسیسم بود که باید به حکم علم حکومت مارکسیستی تشکیل شود. چرا باید نظر آنان را نپذیرفت؟ ادامه دارد...

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/690704/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصلاح نافرجام قیمت خودرو

سرمقاله جوان/ مسئله اول کشور را از کجا باید فهمید

سرمقاله هم میهن/ مقاومت در برابر تغییر

FATF «تله» دشمن برای تحریم و «بهانه‌ای» برای کم‌کاری در داخل

سرمقاله وطن امروز/ چتر پدافند روی مراکز هسته‌ای

داروهای گیاهی برای بهبود بیماری‌های دهان

مصرف ماست یونانی چه تاثیری بر کلسترول دارد؟

تبادل نظر در مورد راه کارهای همکاری های مشترک میان بنیاد شهید و پایگاه هوایی

یادگار شهید جمهور؛ الحاق 40 هکتار از اراضی ارتش به بافت شهری

مناسبت روز/ چهارشنبه، 19 دی‌ماه

سرمقاله خراسان/ انتقال پایتخت، اولویت چندم است؟!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ هزینه سوخت‏‏‌شده فیلترینگ

سرمقاله سازندگی/ هشداری برای امروز؛ چراغی برای آینده

لیست مساجد برگزار کننده اعتکاف در شهر بروجرد +جزئیات

انتقال پایتخت به مکران، اندیشه ای آرمانگرایانه و غیر قابل اجراست

شناسایی یک نوع ناشناخته از «انسان» که 300 هزار سال قبل زندگی می‌کرد

زندگی اجتماعی در مقابل سکته مغزی و عفونت ها از انسان محافظت می کند

در نمایشگاه CES، خانه‌ها صحبت می‌کنند و میزها راه می‌روند!

جلسه شورای اطلاع رسانی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان برگزار شد

قیمت خودرو+جدول قیمت محصولات کرمان موتور امروز چهارشنبه 19 دی ماه 1403

آزادی 12 زندانی در رفسنجان به احترام حاج‌قاسم

تاکید وزیر میراث فرهنگی بر بازخوانی اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی/ او روح زمانه خود بود

انقلاب صنعتی در نگین معدنی ایران

روزشمار تصویب طرح گردشگری در پهنه‌ بیابان لوت

اختلاف قبلی دو افغان در کارگاه نجاری رفسنجان با قتل پایان یافت

جلسه انتخاب مربیان جدید مس با حضور حسین‌خانی

خیبر خرم آباد 1 – 2 مس رفسنجان/ کویر نشینان 3 امتیاز ارزشمند به دست آوردند – خبرگزاری ورزش ایران

پر استرس‌ترین بازی حامد لک مقابل پرسپولیس

آگهی مناقصه عمومی دو مرحله‌ای "خرید کابل و متعلقات، نصب، تست و راه‌اندازی تابلو‌های فیلتر هارمونیک‌های کارخانه فولادسازی شرکت جهان فولاد سیرجان" - شماره مناقصه: 98-03-خ-م

عوارض کمبود ویتامین C

عوارض و نشانه‌های کمبود ویتامین C را بشناسید

بازخوانی اندیشه‌های افرادی چون طالقانی برای جامعه یک هدف کلیدی است

وزیر میراث فرهنگی: بازخوانی اندیشه‌های افرادی، چون طالقانی برای جامعه یک هدف کلیدی است

وزیر میراث فرهنگی: بازخوانی اندیشه‌های افرادی، چون طالقانی برای جامعه هدف کلیدی است

مشکلات اورژانس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) کرمان از زبان رئیس بیمارستان

بلینکن: حق با ترامپ بود

ره به ترکستان

حافظ منافع صهیونـیسم

تصمیمی شجاعانه

دیپلماسی در دستان نادیپلمات

گسترش دامنه یورش مزدورهای محمود عباس به رزمندگان فلسطینی

«موشک نبود که، زلزله بود»!

سایه سنگین توهم قدرت بر سیاست‌های اردوغان در سوریه

ویلچر هوشمند با قابلیت‌های پیشرفته برای عبور از موانع معرفی شد

این میوه خواص ضد پیری دارد

بیش از 1200 هکتار شهر کرمانشاه در بافت فرسوده قرار دارد

تصاویر کتک کاری گروهی افغانی‌ها در کرمان | ضربات وحشتناک در دعوای دسته‌جمعی را ببینید + فیلم

توضیحات رئیس جهاددانشگاهی کرمان در مورد طرح ملی مدرسه مقاومت

غبار روبی گلزار شهدا

واکنش محسن هاشمی به ماجرای انتقال پایتخت