کرمان رصد

آخرين مطالب

سرنوشت نامعلوم پل راهبردی شهر کرمان گفتگو

سرنوشت نامعلوم پل راهبردی شهر کرمان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش ایرنا، پل شهدای خلبان، بخشی از پروژه مهم بزرگراه شهید سلیمانی است که از 11 سال قبل تاکنون به عنوان مسیر دسترسی به موازات بلوار جمهوری اسلامی مطرح بوده و قرار است شرق و غرب شهر کرمان را به هم متصل و ترافیک سنگین این شهر را کم کند.
وقتی می‌گوییم گم شدن اولویت‌بندی در مدیریت شهری کرمان، یعنی چه بسا اگر پل شهدای خلبان طی سال های گذشته به سرانجام افتتاح می رسید، شاید دیگر نیازی به هزینه‌کردهای بسیار برای پل کشاورز نبود که ساخته شد و حرف و حدیث ها از کارآیی آن، همانند برخی از دیگر پروژه های مهم شهری مثل میدان آزادی همچنان ادامه دارد؛ و حالا که ساخت آن در دستور کار قرار گرفته نیز گویا در اولویت نخست برای تخصیص اعتبار و اتمام زودتر نیست.
از سال 99 تاکنون مسئولان شهر کرمان فاز نخست پروژه بزرگ بزرگراه شهید سلیمانی یعنی از پل کوثر تا پل شهدای خلبان را به طول سه کیلومتر در چند بخش پیگیری کردند و در نهایت خرداد 1402 بخش نخست این فاز از تقاطع بلوار «عطا احمدی» به سمت بلوار «امام حسن (ع)» به بهره برداری رسید.
اما در ادامه اجرای فاز نخست بزرگراه شهید سلیمانی (از پل کوثر تا پل شهدای خلبان) موضوع تملک 14 ملک دغدغه دیگر برنامه‌ریزان شهری بود تا بتوانند هرچه سریع‌تر تکلیف پل شهدای خلبان را پیگیری کنند که البته این دغدغه تملک زمین‌ها با تلاش مسئولان اوایل سال 1403 برطرف شد اما قبل از آن معارضان مختلفی از جمله زمین‌های اداره کل حفاظت محیط زیست نیز به وجود آمد و بخشی از زمین‌های متعلق به این اداره کل نیز در مسیر اجرای پل مشکل‌ساز شده بود.
یکی از موانع مهم اجرای پل راهبردی و مهم شهدای خلبان در مسیر اجرای بزرگراه شهید سلیمانی این کلانشهر، زمین‌های متعلق به اداره‌کل محیط زیست استان بود، زمین‌هایی که توافق بر سر آنها از سال 1402 مطرح شد و زمان زیادی را از اجرای پروژه شهدای خلبان گرفت؛ چالش زمین های محیط زیست هراز چندگاهی در نشست‌های متعدد شورای ششم مطرح می‌شد و در نهایت حل معارض های محیط زیست در مسیر اجرای پل شهدای خلبان نیز به هیات دولت ارجاع تا در آنجا در مورد آن تصمیم گرفته شود و این باعث شد که طرح آزادسازی زمین‌های محیط زیست در مسیر اجرای پل شهدای خلبان در نوبت برای بررسی و تصویب در کمیسیون مستندسازی در تهران قرار گیرد و خیلی نگذشت که در آبان همان سال البته با تغییر مدیرکل محیط زیست، کار تسهیل شد؛ محیط زیست با مجموعه شهرداری تفاهم‌نامه اولیه امضا کرد و این خبر خوب را داد که حل مشکلات ترافیک و گره‌های ترافیکی، خود اقدامی زیست محیطی و در جهت کاهش آلودگی ناشی از خودروها است.

 

کلاف در هم‌پیچیده پل شهدای خلبان فقط به معارض زمین‌ها ختم نشد و رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در یکی از نشست‌های شورای شهر گفت که با وجود برگزاری جلسات و مشخص شدن پیمانکار، اداره برق نیز برای در اختیار قرار دادن تجهیزات همکاری لازم را در مورد پل شهدای خلبان نکرده است.
همه این اتفاقات متعدد بر سر راه اجرای پل شهدای خلبان آن را به یک از معضلات مهم شهر کرمان تبدیل کرد که انگار قرار نبود مشکلات این پروژه حل شود؛ یک وقت تملک زمین‌ها مشکل‌ساز بود یک وقت دیگر همکاری نکردن اداره برق و یک وقت هم زمین‌های محیط زیست، البته ادعای توجه نکردن شورای ششم به مسائل این پل مهم بی انصافی است، مشکلات آن در 6 ماهه نخست امسال موضوع پرتکرار شورا بود تا اینکه 19 شهریورماه در یکصد و هفتاد و دومین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان رییس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان در مورد پروژه گفت که با وجود پیگیری‌های خوب در مقاطع مختلف به دلایل گوناگون طولانی و خارج از حوصله، جمع بندی شده که تا پایان سال 1403 فاز یک و 2 این پروژه به بهره‌برداری برسد که البته اجرایی شدن این مهم نیاز به رصد روزانه دارد. منصور ایرانمنش در همان نشست تاکید کرده بود که فاز و یک 2 این پروژه تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

کرمان رصد

البته اینکه پل شهدای خلبان چندبعدی و کاری با مهندسی پیچیده و سخت است جای بحث زیادی ندارد و ایرانمنش به عنوان کلیدی ترین عضو شورا در اظهارنظر در مورد این پل در صحبت‌های متعددی همواره می‌گفت که حجم کار در این پروژه به اندازه سه یا چهار پروژه‌ای است که قرارگاه خاتم در سطح شهر کرمان اجرا کرده است، اما بیشتر از اینکه کار مهندسی زمینه سختی و مشکلات این پل باشد، بحث های اداری مانند معارضات برق،آب و اداره محیط زیست در طولانی شدن آن تاثیر بیشتری داشت.
همه ما به همین چند مشکل مطرح شده دلخوش بودیم و امیدوار به حل آنها و در نهایت اجرای کامل پل که ناگهان در شهریور امسال شهردار کرمان از مشکل جدید دیگری بر سر راه پروژه پل شهدای خلبان خبر داد، مشکلی مالی که طبق آن شهردار در نشست علنی شورا از اعضای شورا خواست پیشنهاد تخصیص بودجه 420 میلیارد ریالی به منظور انتقال خط لوله شرکت آب برای جابه جایی تاسیسات شهری تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان را بررسی کنند و به آن رای دهند؛ موضوعی که نشان داد "هر دم از این باغ بری می رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد".
البته شهردار کرمان هم در همین زمینه گفته بود اگر این بودجه تخصیص داده نشود، کار پروژه شهدای خلبان با وقفه روبه رو می شود و تاکید کرده بود اداره آبفا برای این جابه جایی گفته چون در بودجه امسال این طرح دیده نشده نمی توان برای آن پولی پرداخت.
برداشتن این سنگ جدید بر سر پروژه شهدای خلبان هم قهرمان جدیدی طلب می کرد اما چه سود که در نشست همین شورا که می گفت اجرای پل شهدای خلبان اولویت است، تخصص این بودجه 420 میلیارد ریالی رای نیاورد و اعضای شورا در پاسخ به نامه شهرداری کرمان بابت انتقال خط لوله شرکت آب برای جابه جایی تاسیسات شهری تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان رای گیری کردند و با توجه به تبصره 2 بند 9 ماده 2 در قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها، با پیشنهاد شهرداری موافقت نشد.
آب پاکی عضو شورا؟
با همه آنچه گفته شد مشکلات پروژه پل شهدای خلبان حل نشد که نشد تا جایی که در تازه‌ترین اظهارنظرها در مورد آن، 23 مهر امسال محمد امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان در یکی از نشست های علنی شورا گفت که در جلسه‌ای که برای پروژه روگذر شهدای خلبان(شهرک غدیر، به عنوان حلقه اتصال شرق و غرب شهر) برگزار شده مشکلات پرداختی و معارض ها برای این پروژه همچنان وجود دارد؛ در خصوص معارضان، شهرداری کم‌کاری نکرده است اما درخواست داریم نهادهای نظارتی ورود کنند تا مشکل این پروژه مشکل حل شود.
حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان هم همان روز گفته بود که پروژه پل شهدای خلبان با وجود نواقص و چالش ها بعید است که به‌زودی به بهره برداری برسد و این صحبت های چناریان در 23 مهرماه در حالی بود که ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان 14 روز پس از آن (هفتم آبان امسال)گفت که در مورد اتمام تقاطع شهدای خلبان برخی تعهدات انجام نشده است "که امیدواریم با انجام تعهدات این پروژه تا پایان سال به اتمام برسد زیرا مردم صبر و همکاری کرده‌اند و منتظر هستند؛ اگر این پروژه به سال آینده موکول شود، برای مردم مشکل ایجاد می‌شود."
اینجاست که باز سئوال ایجاد می‌شود چرا مسئولان شهری بر سر انجام این پروژه مهم، راهبردی و اولویت دار تا پایان امسال اتفاق نظر ندارند و مسئول بودجه شهری در شورا می گوید بعید است این پروژه شهدای خلبان به بهره‌برداری تا پایان امسال برسد و رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر هم می‌گوید باید برسد چون مردم منتظر هستند؟.
صرفنظر از نقدی که اعضای شورا به شهردار کرمان داشتند که همزمان چند پروژه مهم را شروع کرد، این سئوال از شهرداری و شورا مطرح است که چرا باید پروژه ها و هزینه کردها از منابع موجود با توجه به اولویت بندی شهر و مردم پیش نرود؟ آیا نمی توان و نمی شد، اعتبارات برخی پروژه ها با اولویت های دیگر مدیریت و برای پلی که غرب و شرق شهر را به هم متصل می کند گذاشت تا سریع تر به سرانجام برسد؟.
مگر نه اینکه غیر از تردد انبوه خودروها در مسیر الغدیر و همین پل شهدای خلبان که مسیر دسترسی چندین شهرک و نیز شهر اختیارآباد را تشکیل داده، این پروژه، کاهش ترافیک بلوارهای جمهوری، حمزه، کوثر، میدان آزادی، شهید صدوقی و دیگر مسیرهای مهم شهر را نیز به دنبال دارد و نباید فراموش کنیم که مهمانان ورودی شهر از طریق فرودگاه، از این ترافیک نجات پیدا می کنند؟.
و شاه‌کلید این نقدها و مباحث اینکه به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر مدیریت شهری کرمان به ویژه در دوره های قبلی، اگر به جای احداث پل کشاورز در بلوار جمهوری، ابتدا اعتبار و دغدغه به کار گرفته شده را از همان سال های قبل با اولویت برای احداث پل شهدای خلبان به کار گرفته بود، به احتمال زیاد، نیازی به احداث آن پل (کشاورز) و هزینه‌کرد اعتبارات آن نیز نبود و امروز شاهد نبودیم که پلی راهبردی و مهم که از ابعاد چندبعدی اهمیت برخوردار است و به همین علت، ساخت آن نیز پیچیده تر و سخت تر از پروژه های دیگر است، اینچنین مورد بی مهری در اولویت بندی ها و تزریق اعتبار قرار گیرد و شهر و مردم نیز آسیب های آن را تحمل کنند.
این حلقه های مفقوده در اولویت بندی مدیریت شهری کرمان درحالی است که این شهر از نظر زیباسازی، مبلمان شهری، فضای سبز و دیگر مسائل حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز بسیار مشکل دارد و شهرداری با انباشت چندین ساله مسائل مواجه هستند؛ کرمان به واقع به شورا و شهرداری‌ای نیاز دارد در قامت یک کلانشهر، کارآزموده و باتجربه که بتواند افق های پیش روی توسعه این شهر را در مسیرهایی میان‌بر طی و سال ها عقب‌ماندگی را جبران کند.
استان‌ها کرمان 0 نفر

کرمان رصد

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/667478/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اکونومیست: ترامپ چه معامله‌ای با تهران می‌خواهد؟

سرمقاله آرمان ملی/ رویارویی تهران و اروپا

بهسازی و تجهیز پارکینگ طبقاتی اندیشه آغاز شد

چرا نباید به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در تهران

رامین رضاییان به بازی استقلال پاختاکور ازبکستان می رسد؟

24 میلیون ایرانی زیر سقف‌های خطرناک

توقیف خودروی قاچاق 150 میلیارد ریالی در گیلان

برگزاری نشست مشترک شهرداری‌های تهران و کرمان برای برگزاری سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی

فاز دوم بیمارستان ١5٠ تختخوابی شهربابک آغاز شد

برگزاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان در کرمان

در سفر استاندار ‌کرمان به شهربابک چه گذشت؟

علی مطهری: روس‌ها ایران را سپر خود در برابر آمریکا کرده‌اند

ساماندهی 12 گذر تشرف به حرم امام رضا (ع) آغاز شد

نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی

انفجار کپسول هلیومی قربانی گرفت

فروش اقساطی 3 خودروی کرمان موتور آغاز شد

زاکانی: با همه توان به برگزاری مراسم سالگرد شهید سلیمانی کمک می‌کنیم

سرمقاله روزنامه جوان/ انتقال پایتخت؟ شوخی می‌کنید؟!

مدت زمان حافظه گربه چقدر است؟

یک ربات کوچک، 12 ربات بزرگ را گروگان گرفت!

بهترین خبر ممکن برای استقلال و موسیمانه پیش از بازی با پاختاکور

برگزاری یادواره اسوه‌های ایثار و شهادت در راور

ما خیلی نباید به روسیه تکیه کنیم؛ اینها چندان صداقت ندارند!

خیانت روس‌ها به ایران؛ مسکو کنار اسرائیل قرار می‌گیرد

روس‌ها در نهایت کنار اسراییل خواهند بود

در ایام سالگرد شهادت سردار دل‌ها شاهد یک اربعین دیگر در کرمان هستیم

فارس رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت انار را دارد

تصاویر/نشست مشترک شهرداری‌های تهران و کرمان، با موضوع برگزاری پنجمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها

ارتقا ایمنی محور بندرعباس به سیرجان با ترانشه حاجی آباد/ پیش‌بینی اتمام پروژه تا پایان سال

تصادف با شتر مرگبار شد

ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز تا 100 متری حریم راه‌ها

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تحمیل ریسک سیستماتیک به بانک‌ها

رباتی که نظافت را برعهده می‌گیرد

مراسم سالگرد شهید سلیمانی تولید قدرت فرهنگی در جهان است

کرمان برای میزبانی از زائران شهید سلیمانی آماده می‌شود

بهترین خبر برای استقلال و رامین رضاییان قبل از دیدار با پاختاکور

شرکت ملی مس هم‌اکنون 6.9 میلیارد دلار پروژه در حال احداث دارد/ساخت داخل در «ملی مس» دیگر یک شعار نیست

عرضه سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت ماهان سیرجان در بورس کالا

آیا سرطان قلب ممکن است؟ شناخت بیشتر درباره این بیماری نادر

شاهراه نفتی در گذرگاه راهبردی

علی مطهری: روس‌ها ایران را سپر خودشان می‌کنند

ستاره استقلال به بازی پاختاکور رسید

کبیری مدیرعامل کیش: رقبای کیش در ایران نیستند باید نگاهمان بین‌المللی شود

تصادف سواری با شتر در قلعه‌گنج یک کشته و 5 مصدوم بر جا گذاشت

پیش‌بینی بارش پراکنده در کرمان

فنی یا سیاسی‌؟

سرمقاله هم میهن/ سرحد عدم

اثر مشابه «بربرین» استخراج شده از زرشک با قرص متفورمین

بارش باران و تندبادهای لحظه‌ای در راه کرمان