کرمان رصد

آخرين مطالب

سرخ ماندن یاقوت‌های خراسان نیازمند حمایت بیشتر است اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/خراسان رضوی برای کشاورز و باغدار فرقی نمی‌کند، روز ملی انار باشد یا نباشد؛ این روزها که سرما در خراسان رضوی جا خوش کرده، باغدار باید هرچه زودتر محصول انار باغش را جمع‌آوری کند و اگر می‌تواند آن را در سردخانه‌های منطقه دپو و به مرور به بازار عرضه کند و اگر هم توان مالی‌اش اجازه نمی‌دهد، محصولش را به هر قیمتی که دلال می‌گوید بفروشد.
حسن پریشان، یکی از باغداران بردسکن است که این روزها محصول انار باغش را جمع‌آوری کرده است. او به خبرنگار ایسنا گفت: گرچه چند برابر فروش انار باغم هزینه کرده‌ام، از پول اجاره آب باغ گرفته تا هزینه کارگر و کود و سم و ... اما زمان برداشت که می‌رسد انارهای درشت و سالم را کیلویی 15 هزار تومان و انارهای ترکیده و کم‌کیفیت‌تر را کیلویی 10 هزار تومان و بخشی را زیر 10 هزار تومان می‌فروشم.
وی ادامه داد: در همین فروشگاه‌های شهر خودمان، همین انارهایی را که از منِ باغدار کیلویی 15 هزار تومان خریده‌اند، کیلویی 30 تا 35 هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند و این وسط ما کشاورزان متضرر می‌شویم.
او اضافه کرد: در منطقه بردسکن، کارخانه فرآوری محصول انار وجود ندارد تا از این محصول ارزش افزوده‌ای نصیب باغدار شود.
عنایت وزیرپناه، باغدار دیگری که پارسال بخشی از درختان باغ انارش را قطع کرد و به جای آن پسته کاشت، گفت: تا پارسال مجبور بودم محصول انار خود را به دلالان به هر قیمتی که آنها می‌خریدند، بفروشم؛ اما امسال باغ اناری‌ام به اندازه مصرف خانواده‌ام است. چند جعبه را که بیشتر از نیاز خانواده بود، کنار جاده بردم و کیلویی 25 هزار تومان فروختم، اما وقتی قیمت کود و سم و هزینه کارگر این‌قدر بالا رفته است، همین قیمت هم برای کشاورز سودی ندارد.
این باغدار افزود: با توجه به خاموشی چاه موتورهای کشاورزی در نیمه دوم سال با وجود اینکه قدیمی‌ها می‌گفتند باید یکی دو بار آب در پاییز به باغ‌های انار داده شود تا دانه‌های آنها درشت‌تر شوند، ما مجبوریم زودتر محصول انار را جمع‌آوری کنیم.
انار خزر بردسکن کد بین‌المللی دارد
مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در این‌باره از این شهرستان به‌عنوان قطب تولید انار استان نام برد و گفت: بردسکن به لحاظ تولید و سطح زیر کشت، مقام اول تولید انار خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
مهدی مسروری سطح زیر کشت انار شهرستان را 1850 هکتار با میانگین تولید 20 تن در هکتار اعلام کرد و ادامه داد: شهرستان بردسکن 37 هزار تن تولید انار دارد.
وی با بیان اینکه کیفیت رقم خزر انار بردسکن موجب شد تا بتوانیم کد بین‌المللی برای انار این شهرستان به‌عنوان خزر بردسکن بگیریم، اظهار کرد: رقم خزر و انار قند از جمله ارقام مهمی هستند که کیفیت مطلوبی دارند.
مدیر جهاد کشاورزی بردسکن با اعلام اینکه 85 درصد باغ‌های انار شهرستان در روستاهای شفیع‌آباد و علی‌آباد کشمر تولید می‌شود، گفت: گرچه تمام درختان انار شهرستان به‌دلیل یخبندان سال 1386 کف بر شده‌اند، اما مجدد نوسازی شدند و ارقام غیرمعمولی که داخل ارقام انار بوده حذف شدند.

کرمان رصد

وی با اشاره به اینکه شرایط بارندگی ابتدای فصل و کیفیت انار به‌گونه‌ای بوده است که پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ‌ بر 37 هزار تن تولید داشته باشیم، گفت: سالانه به جهت کیفیت و مرغوبیت انار بردسکن، 80 درصد انار شهرستان به نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.
مسروری با بیان اینکه بیش از 80 درصد انار بردسکن رقم «خزر» است، اظهار کرد: کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس و اروپایی، ژاپن و کره جنوبی مقصد صادرات انار این شهرستان هستند.
وی بیان کرد: با توجه به کیفیت محصول انار، پیش‌بینی می‌شود کشاورزان تولید مناسبی داشته باشند و از سویی تلاش می‌شود سیستم‌های آبیاری تحت فشار را هم راه‌اندازی کنند. همچنین برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی سایبان زده شود.
مدیر جهاد کشاورزی بردسکن با اشاره به اینکه انار پس از جمع‌آوری در سردخانه‌های داخل و خارج استان نگهداری می‌شود، گفت: اکنون سورت و بسته‌بندی انار در روستاهای انارخیز شهرستان انجام می‌شود.
وی در ادامه خاموشی چاه موتورها در تابستان و آفتاب‌سوختگی انار را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی انارکاران دانست و افزود: برای ایجاد سایبان و بهره‌وری در حوزه آب، نیازمند تسهیلات ویژه‌ای از سوی دولت هستیم.
مسروری با بیان اینکه به دلیل نبود تسهیلات در زمینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و نصب سایبان، کمتر کار شده است، اظهار کرد: امیدواریم با ایجاد سایبان از سوی باغداران، تبخیر از سطح آب کمتر شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در 100 هکتار از باغ‌های انار، سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است، ادامه داد: چون هنوز تسهیلات از سوی دولت تخصیص نیافته و قیمت انار هم به حدی نیست که بخواهد برای کشاورز مقرون به صرفه باشد، باغداران کمتر به سمت ایجاد سایبان رفته‌اند.
مدیر جهاد کشاورزی بردسکن با اعلام اینکه خاموشی چاه موتورها خسارت‌های بسیاری به انارکاران شهرستان وارد کرده است، گفت: خاموشی چاه موتورها، بخصوص در منطقه انابد و گرمای شدید موجب شده است سطح زیر کشت کاهش یابد.
وی با بیان اینکه قبلاً 3000 هکتار باغ انار در شهرستان داشتیم که به 1850 هکتار کاهش یافته است، افزود: اکنون این محصول در روستاهای علی‌آباد کشمر، شفیع‌آباد و باب الحکم مقداری توانسته است کیفیت خود را حفظ کند.
مسروری درباره آفت کرم گلوگاه که هر سال خسارت‌های بسیاری به بار می‌آورد، گفت: گرچه در 2 تا 3 سال گذشته خشکسالی موجب طغیان این آفت شد به طوری که 50 تا 60 درصد انار شهرستان از بین رفت، اما با کمک کارشناسان و تدابیر آموزشی و ترویجی و بازدیدهای متعددی که صورت گرفت خوشبختانه این آفت کنترل شد.
وی با بیان اینکه بیشتر باغ‌های انار بیمه هستند، ادامه داد: بیشترین مشکل درباره هزینه سرمایه‌ای است که بیمه‌ پرداخت نمی‌کند. از سویی چون بیمه سرمایه، هزینه بسیار بالایی برای کشاورز دارد، به همین دلیل رغبت کمتری برای بیمه محصولات کشاورزی وجود دارد.
مدیر جهاد کشاورزی بردسکن با اشاره به اینکه با توجه به تمام مشکلات باز هم بالغ‌ بر 80 تا 90 درصد باغ‌های انار بیمه هستند، به وضعیت صنایع تبدیلی و سردخانه‌های شهرستان اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات در شهرستان، نبود صنایع تبدیلی و سردخانه است.
مسروری با بیان اینکه اکنون محصول شهرستان به سردخانه‌های شهرهای همجوار ارسال می‌شود، اظهار کرد: تلاش می‌شود در شهرستان سردخانه 10 هزار تنی زیر صفر و بالای صفر راه‌اندازی کنیم که در این زمینه سرمایه‌گذار مشخص شده و زمین در حال واگذاری است.
مدیر جهاد کشاورزی بردسکن درباره صنایع تبدیلی، گفت: با توجه به اینکه سطح انار منطقه ترشیز مناسب است، به همین دلیل در کاشمر کارخانه کنستانتره راه‌اندازی شده است و اکنون محصول منطقه را خریداری می‌کنند؛ اما با توجه به صادرات 80 درصد محصول منطقه، صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی وجود ندارد که بخواهد در یک روستا صنایع تبدیلی راه‌اندازی کند.

کرمان رصد

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن ادامه داد: گرچه سال‌های قبل دلالان زیادی زمان برداشت به منطقه می‌آمدند، اما اکنون تجار و صادرکنندگان بومی منطقه در حال بسته‌بندی و سورت محصول هستند.
وی درباره قیمت این محصول گفت: قیمت از کشاورزان برای خرید به‌صورت فله‌ای بین 15 تا 17 هزار تومان از قرار هر کیلو است، اما بالغ‌ بر 35 تا 50 هزار تومان در بازار مصرف به فروش می‌رسد.
5 واحد سردخانه آماده نگهداری انارهای برداشت‌شده در خلیل‌آباد
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از آغاز کار برداشت انار از سطح 650 هکتار از باغ‌های انار شهرستان خبر داد و گفت: شهرستان خلیل‌آباد یکی از شهرستان‌های انارخیز خراسان رضوی محسوب می‌شود.
محمود شبان با بیان اینکه بیشتر باغ‌های انار شهرستان در بخش مرکزی، دهستان رستاق، روستاهای نقاب و میرآباد است، ادامه داد: رقم غالب محصول انار شهرستان، خزر است که کیفیت بسیار خوبی دارد.
وی با بیان اینکه سایر ارقام شامل شیشه کپ، انار قند و شهوار، رباب و واندرفول است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از این سطح 16 هزار تن انار برداشت شود که به کشورهای حوزه خلیج‌ فارس، روسیه، کره جنوبی و ژاپن صادر می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه انار این منطقه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان کرد: استفاده نکردن از سموم شیمیایی و استفاده از کودهای دامی و آلی و استفاده کنترل‌شده از کودهای شیمیایی در باغ‌های انار باعث شده است، انار به‌عنوان سمبل میوه‌های سالم و حتی ارگانیک مطرح باشد.
وی اضافه کرد: برای حمایت از باغداران و معرفی بیشتر انار خلیل‌آباد چند غرفه عرضه مستقیم انار در نمایشگاه‌های تهران و مشهد در نظر گرفته شده است. همچنین پنج واحد سردخانه در مجموع به ظرفیت 10 هزار تن آماده تحویل و نگهداری انارهای برداشت‌شده باغداران است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/666236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جیرفت یکی از نقطه‌های کانونی تمدن ایران است

محرم از مس رفسنجان حقش را می‌خواهد!

شهید نصرالله اندیشه رسیدن به پیروزی را در میان امت اسلامی احیا کرد

کارشناس مطرح فوتبال آفریقا در گفتگوی اختصاصی با طرفداری

شهداد، مقصد سفر شبانه وزیر میراث به کرمان

کرمان قطب گردشگری کشور است

محرم نوکیا مانع نیمکت‌نشینی مسعود شجاعی در مس

سفر شبانه وزیر میراث فرهنگی به بیابان لوت و منطقه شهداد کرمان

طعنه تیکدری به استقلال: جواب کارتان را دادید!

چرا فرزندان کوروش از فلسطین دفاع می کنند؟

اعتماد گزارش داد: مادر در بند، پسر در کما

روایت دردناک مدیر بیمارستان غزه از حمله اسرائیلی‌ها به بیمارستان و کشتن پسرش

سیاست دو‌ستونی ایران

دیپلمات پیشین: ایران و اسرائیل نفعی در جنگ مستقیم ندارند

چه کسانی هریس را به زیر خواهند کشید؟

شادی برای تعرض به میهن؟

مسئله ما در درجه اول، نه ترامپ است و نه هریس

معاون ارزی سابق بانک مرکزی: اف‌‏ای‏‌تی‏‌اف بر همه چیز اولویت دارد

غایبین استقلال در بازی با تراکتور

آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و نیروهای مسلح تا این لحظه 7 آبان / زمان صدور احکام جدید بالاخره مشخص شد

استقلال سوپر بمب های نقل و انتقالاتی را ترکاند/ با این شاه ماهی استقلال زیر و رو می شود

رتبه بندی معلمان | آخرین خبرها از رتبه بندی حقوق معلمان 7 آبان ماه 1403

فن‌نیستلروی در اندیشه ماندن روی نیمکت یونایتد!

نگاهی به بهرام (مریخ) و سنگ های جالب این سیاره

آموزش ایمنی به بیش از 4٨ هزار دانش آموز کرمانی

آی‌مک جدید اپل با نمایشگر ضد انعکاس بافت نانو عرضه می‌شود

قیمت جدید محصولات کرمان موتور در بازار 7 آبان 1403 + جدول

صادرات انار افغانستان به قزاقستان

فرصتی جدید برای سرمایه‌گذاری در شهرک سدید کرمان

برداشت انگور یاقوتی زرد در گلباف کرمان

برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در بخش ماهان + تصاویر

درخشش بانوان کونگ فو کار کرمانی در رقابت‌های کشوری

متولیان تأمین‌ روشنایی با شهرداری کرمان همکاری کنند

همایش بین‌المللی تمدن جیرفت با حضورباستان شناسان جهان برگزار می شود

جیرفت نگین درخشانی در جهان/ توسعه گردشگری دریایی، اولویت برنامه‌های دولت

وزیر میراث: کرمان باید جزو پنج مقصد اصلی گردشگری کشور باشد

کرمان باید جزو پنج مقصد اصلی گردشگری کشور باشد

امنیت روانی در جنگ خاکستری

خوشبینی به پول بریکس؟

فاز اول پروژه ایستگاه تاکسیرانی شهراندیشه به زودی افتتاح می شود

حضور هدفمند در فضای مجازی در تبیبن‌ اندیشه دینی امری الزامی است

سیدحسن نصرالله مکتب و روش ستم ناپذیری را ایجاد کرد

کد تسک make money with google بازی تپ سواپ امشب 7 آبان و فردا 8 آبان 1403

دو بازیکن دورگه، بمب‌های بعدی استقلال در نقل و انتقالات

تعریف نسبیت عام

ربات پیشخدمت و سخن گو در هتل های چین!

لحظه ی وارد شدن کاوشگرِ Perseverance به جَو مریخ

فیلمی جالب از Booster و starship

صدرنشینی مس کرمان در پایان هفته چهارم لیگ برتر هندبال

با این میوه به جنگ زبروید