کرمان رصد

آخرين مطالب

تحلیلگر CNN مطرح کرد: استراتژی پرخطر اسرائیل در قبال حزب‌‏الله مقالات

تحلیلگر CNN مطرح کرد: استراتژی پرخطر اسرائیل در قبال حزب‌‏الله
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نیک پیتون والش| جنگ‌ها برای برقراری صلح به ندرت موفقیت‌آمیزند. آنها معمولاً با یک انتخاب رخ می‌دهند: حمله پیشگیرانه برای خنثی کردن یک تهدید محسوس. اسرائیل و حزب‌الله حدوداً یک سال است که در وحشت تشدید حملات تلافی‌جویانه گیر کرده‌اند.
اما در هفته گذشته اسرائیل به‌وضوح تصمیم گرفت تا حملات خود را علیه این گروه نیابتی ایران به‌طور گسترده‌ای افزایش دهد. به گفته برخی گزارش‌ها اسرائیل ادعا می‌کرد به‌دنبال «تشدید تنش برای تنش‌زدایی» است تا دشمن خود را به یک راه‌حل دیپلماتیک وادار کند. این قرائت خطرناک و ناقصی است که شاید برای فریب دادن متحد خود، ایالات متحده طراحی شده تا این باور را داشته باشد راه‌حل دیپلماتیک که واشنگتن میزان زیادی از انرژی خود را برای آن گذاشته، همچنان هدف اسرائیل است. 
اما هرچه آسیب‌هایی که اخیراً به حزب‌الله وارد می‌شود، بیشتر شود، احتمال موفقیت کوتاه‌مدت اسرائیل بیشتر به‌نظر می‌رسد. یک جنگ زمینی تمام‌عیار بین ارتش خسته و دودسته اسرائیل و نیروهای باتجربه و خشمگین حزب‌الله در جنوب لبنان احتمالاً برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود. این دقیقاً همان‌چیزی است که حزب‌الله در آن خوب است و انتظار آن را می‌کشد. با این حال همان چیزی است که اسرائیل فعلاً نمی‌خواهد وارد آن شود. 
هفته گذشته شکاف فناوری بین دو دشمن را به‌نمایش گذاشت. یک طرف برای فرار از جاسوس‌افزار و نظارت اسرائیل مجبور شد به فناوری دو دهه پیش روی آورد. طرف دیگر می‌تواند به زنجیره تامین محدود آن دستگاه‌ها (هزاران پیجر طراحی تایوان) نفوذ کند و مواد منفجره کار بگذارد که به صدها نفر از عوامل ارشد حزب‌الله به‌طور همزمان آسیب بزند، آنها را معلول کند و در عین حال کودکان را بکشد و هزاران نفر دیگر را زخمی کند. 
این حمله به‌شدت بی‌رحمانه برای اسرائیل کافی نبود و 24 ساعت بعد با انفجار مجموعه‌ای از بی‌سیم‌های واکی‌تاکی، حتی در مراسم تشییع جنازه افرادی که روز قبل ترور شده بودند، شبه‌نظامیان بیشتری را کُشت. در وحشت پس از آن، اسرائیل ظاهراً اعضای حزب‌الله را شناسایی می‌کند و می‌تواند بیش از ده‌ها مقام ارشد و یک فرمانده ارشد، ابراهیم عقیل را همزمان در انفجاری مهیب در جنوب بیروت ترور کند. 
در تمام این مدت، مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان با حملات هوایی مکرر مورد حمله قرار گرفت. آسیب‌های قابل‌توجهی به فرماندهی، کنترل، روحیه و تجهیزات حزب‌الله وارد شده که تماماً بدون حضور یک سرباز اسرائیلی روی زمین انجام شده است. 
مهم است که تاثیر روانی و عملیاتی چنین حمله‌ای مثل انفجار پیجرها بر هر دشمنی را نادیده نگرفت. اعضای حزب‌الله احتمالاً نمی‌دانند با چه کسانی و چگونه باید تماس بگیرند. آنها پراکنده می‌شوند و به‌دنبال راهی می‌گردند. آنها احتمالاً نتوانند پاسخ یکپارچه‌ای دهند و زمان را برای درگیری بر سر انتخاب جانشینان از دست بدهند. با گذشت زمان، آنها ممکن است قیام کنند و با شدت بیشتری پاسخ دهند اما فعلاً اسرائیل از هرج‌ومرج بی‌رحمانه اولیه بهره‌برداری می‌کند. 
«تنش‌زدایی» در کجای این ماجرا قرار می‌گیرد؟ اسرائیل احتمالاً امیدوار است که حزب‌الله احساس کند ضربه بزرگی خورده و نسبت به آسیب‌های بیشتر به غیرنظامیان لبنانی نگرانی پیدا کند، در نتیجه موافقت می‌کند به شمال رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند و به خواسته‌های دشمن خود تن دهد به‌گونه‌ای که غیرنظامیان اسرائیلی می‌توانند به خانه‌های خود در شمال اسرائیل برگردند. 
اسرائیلی‌ها که به‌نظر می‌رسد کاملاً در ارتباطات حزب‌الله نفوذ کرده‌اند احتمالاً در مذاکرات داخلی این گروه نسبت به آنچه در انظار عمومی نشان می‌دهند، کنترل بیشتری دارند. از نظر نظامی هفته گذشته برای حزب‌الله فاجعه‌بار بود. در مقایسه با سال 2022 زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد خطرناک‌تر است؛ زمانی که یک سنگواره مورد ستایش آشکار شد که نه مدرن بود نه قدرتمند. بر اساس شواهد آسیب‌پذیری قابل توجه حزب‌الله در روزهای اخیر، اسرائیل ممکن است مطمئن شود که می‌تواند به این گروه ضربه سنگینی وارد کند که دشمنانش نتوانند با ضربه معناداری جبران کنند. حزب‌الله قطعاً می‌تواند موشک‌های بهتری را شلیک کند اما بسیاری از آنها رهگیری می‌شوند. ذخایر حزب‌الله همچنین نامحدود نیست. 
اگر حزب‌الله داوطلبانه عقب‌نشینی کند یا نپذیرد و خشونت ادامه پیدا کند، اسرائیل همچنان می‌تواند با نیروی هوایی برتر خود اهداف را یکی پس از دیگری بزند و در عین حال نگرانی چندانی نداشته باشد که حزب‌الله می‌تواند بهای سنگینی برای مراکز جمعیتی خود بپردازد. اسرائیل در غزه نشان داد که به غیرنظامیان اهمیتی نمی‌دهد. تاثیر افزایش خشونت بر مردم عادی لبنان شمشیر دولبه است:‌ نفرت پیشین نسبت به همسایه جنوبی کاهش پیدا می‌کند اما همچنین بر دشمنی نسبت به خسارات و هرج و مرجی که حملات حزب‌الله به لبنان وارد کرده، دامن می‌زند. 
شاید نتانیاهو که در یک سال گذشته نشان داده فقط به راه‌حل نظامی تکیه می‌کند که دلیل آن می‌تواند پیشرفت‌های شخصی سیاسی‌اش باشد، فکر می‌کند می‌تواند حزب‌الله را بمباران کند. اسرائیل ممکن است آنقدر صدمه بزند که تغییر کیفی در آنچه حزب‌الله انجام می‌دهد، ایجاد کند. اما جنگ‌ها هیچ‌وقت به اینجا ختم نمی‌شوند. 
حزب‌الله دوباره خود را بازسازی می‌کند زیرا هدف آن بر یک مکان و مردم خاصی استوار است: لبنان و شیعیان آن. این درسی است که ناتو خیلی دیر در افغانستان آموخت و در اینجا آگاهانه مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اینکه کشتار فرماندهان میانه در حملات شبانه آنها را خشمگین‌تر می‌کند و فرزندان پسر آنها چاره‌ای ندارند تا با شما مذاکره کنند. اسرائیل جادوگری خود را در جنگ به‌رخ می‌کشد و زمانی که چشم خود را بر تلفات غیرنظامیان می‌بندد، می‌تواند هزینه‌های شدیدی را متحمل شود. با این حال راه پیش‌رو مشخص نیست. 
ممکن است برای کابینه جنگ نتانیاهو آنقدر مهم نباشد که حزب‌الله تصمیم به عقب‌نشینی بگیرد یا در داخل بمباران شود. اما درس خشونت در این منطقه این است که در دهه‌های آینده، اغلب به روش‌های غیرمنتظره و وحشیانه به عاملان آن باز می‌گردد. 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/661972/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکر جوانان غزه‌ از مردم ایران

تاکتیک بلوف صهیون

شوخی کمدین فلسطینی با آرزوی صهیونیستیِ «اسرائیل بزرگ» (زیرنویس فارسی)

گزینه های سرمربیگری استقلال| پنج گزینه برای سرمربیگری استقلال/ گزینه جدی برای استقلال

وام ضروری بازنشستگان کشوری|چه کسانی می توانند وام 30 میلیون تومانی بازنشستگان را دریافت کنند؟ /شرایط وام بازنشستگان

قیمت خودرو کی‌ام‌سی ایگل مشخص شد؛ جک J4 ایرانی آماده فروش

هدف‌گذاری برنامه هفتم برای احیای بافت فرسوده

آش میوه خشک، یک کاسه آش خوشمزه و ملس

طوفان یک ساله شد

قدرت‌های بزرگ آچمز شدند

همان همیشگی؛ مروری بر مواضع رسانه‏‌های تندرو اصول‏گرا

بحران و تنش در خاورمیانه ادامه پیدا خواهد کرد

حزب الله جنگ را به شهرهای اسرائیل کشاند

معنای شهادت سیدحسن نصرالله برای ایران

زندگی سیاسی محمدرضا شجریان؛ از بیداد تا تفنگت را زمین بگذار

اتصال جالب نورون های مغز

احتمالا بافت فضازمان متشکل از کرمچاله هاست!

خدمات رایگان دامپزشکی کرمان به مناسبت هفته دامپزشکی

تملک و مرمت بنا‌های خاص تاریخی در یزد

خبر فوری از آغاز اولین فروش خودرو جدید کرمان موتور به صورت اقساطی

در نشست بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان چه گذشت؟

خلاصه هندبال مس کرمان 22 – نیروی زمینی کازرون 21

سوله‌ 700 متری در شهرک صنعتی بم در آتش سوخت + فیلم‌

اعتراف کارفرما درباره علت مرگ دلخراش کارگران معدن

حاشیه های اخراج محمود فکری؛ مدیرعامل مس به خبر برکناری سرمربی سابق استقلال واکنش نشان داد

یادواره شهید «عبدالمهدی مغفوری» در کرمان

شروع اولین فروش اقساطی خودرو جدید کرمان موتور / ایگل با چه امکاناتی عرضه شد (+قیمت و جدول)

خبر اخراج محمود فکری صحت دارد؟ + واکنش مدیرعامل مس

بهسازی بافت آبکوه مشهد با نظرات شهروندان

استاندار کرمان: پرواز کرمان- دبی به لحاظ اقتصادی و زمانی برای مسافران به‌صرفه است

کارفرمای معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس: متاسفانه سنسور نداشتیم/ نباید کارگران بلوک B کشته می‌شدند/ مرگ مسئول ایمنی در همان دقایق نخستِ انفجار

علائم کمبود پروتئین در بدن / 10 نشانه‌ای که نمی‌توانید نادیده بگیرید

ورود سامانه بارشی جدید/ هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

ضرورت ورود واحدهای معدنی کرمان به اقتصاد دانش‌بنیان

از امانت بودن مسئولیت‌ها تا لزوم ایجاد صنایع پایین دستی مس

سوله‌ 700 متری در شهرک صنعتی بم در آتش سوخت

استراتژی اسرائیل در برابر ایران

اسرائیل در باتلاق راهبردی

تحلیلگر CNN مطرح کرد: استراتژی پرخطر اسرائیل در قبال حزب‌‏الله

مشهورترین ترانه عربی در حمایت از غزه در سال گذشته (زیرنویس فارسی)

درآمد عجیب و غریب بلاگرهای ایرانی

برگزاری نشست سراسری هیأت های اندیشه‌ ورز بسیج اصناف کشور

نهمین فراخوان عمومی دوره‌های معارف انقلاب اسلامی

نقش عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در نامگذاری «هفته جهانی فضا»

برنامه کشور برای ساخت ماهواره‌برهای سنگین و متوسط/روند توسعه از «سفیر» تا «قائم»

ظاهرشدن دنباله دار زیبا

دکتر حسابی؛ اگر راهنمایی‌های انشتین نبود نمی‌توانستم به تحقیقات خود ادامه دهم

ایجاد انگیزه و نشاط در بین ایثارگران یکی از اولویت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است

پرداخت کمک نقدی و غیر نقدی جدید به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

صنایع جنبی در کنار معادن استان کرمان راه‌اندازی نشده است