کرمان رصد

آخرين مطالب

سرانجام، انتقام! مقالات

سرانجام، انتقام!
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مهدی بختیاری| حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه 10 مهر سپاه پاسداران به سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به ترور شهیدان دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس (که در تهران انجام شد)، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار سرلشکر سیدعباس نیلفروشان فرمانده سپاه در لبنان که به دست رژیم تروریست اسرائیل به شهادت رسیدند، بسیار متفاوت‌تر از حمله پیشین در 26 فروردین (در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه که به شهادت سردار سرلشکر زاهدی و همراهانش انجامید) بود. در عملیات «وعده صادق 2»، برخلاف قبل، در همه امواج حمله و از ابتدا، از موشک‌های بالستیک استفاده شد، در حالی ‌که در عملیات قبل، در موج اول برای درگیر کردن پدافند هوایی اسرائیل از پهپاد و موشک کروز استفاده کرده بودند. تعداد پرتاب‌های این عملیات نسبت به «وعده صادق 1» اگرچه کمتر بود (200 فروند کل تعداد موشک‌هایی است که در عملیات اخیر شلیک شد) اما میزان اصابت آنها به اهداف بسیار بیشتر بود. در عملیات «وعده صادق 2» لااقل از 3 نوع موشک بالستیک یعنی موشک‌های قدر با برد 2000 کیلومتر، عماد با برد 1700 کیلومتر و فتاح با برد 1400 کیلومتر استفاده شد و این موشک‌ها از نقاط مختلف کشور به سوی سرزمین‌های اشغالی پرواز کردند. در این میان، استفاده از موشک «فتاح» که نخستین موشک هایپرسونیک ایرانی است که خرداد 1402 رونمایی شد، یک نقطه عطف به حساب می‌آید. این موشک سرعتی معادل 13 ماخ (15 هزار کیلومتر بر ساعت) دارد و می‌تواند علاوه بر سرعت بسیار زیاد، با مانور در داخل و خارج از جو، براحتی از کمند سامانه‌های پدافندی دشمن عبور کند. تصاویر منتشرشده از انبوه اصابت‌ها به اهداف، بخوبی نشان‌دهنده موفقیت آنها بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این عملیات تنها برخی نقاط نظامی متعلق به رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و بنا به گفته فرماندهان نظامی، اهداف غیرنظامی و حتی مناطق اقتصادی و صنعتی رژیم اسرائیل در لیست اهداف این عملیات نبود. پایگاه هوایی نواتیم و پایگاه هوایی هتزاریم از جمله اهداف اصلی این عملیات بودند که اولی محل نگهداری جنگنده‌های اف 35 و دومی محل نگهداری جنگنده‌های اف 15 و اف 16 هستند که همین دومی تحت هدایت اسکادران 69 نیروی هوایی رژیم، نقشی محوری در ترور آیت‌الله شهید سیدحسن نصرالله و همراهان ایشان داشت. البته نقش این پایگاه و اسکادران 69 آن، تنها به این عملیات محدود نمی‌شود. 
جنگنده‌های این پایگاه در ترور و شهادت ابراهیم عقیل فرمانده عالیرتبه حزب‌الله و حمله به پایگاه هوایی تی 4 سوریه در فروردین 97 (که منجر به شهادت 7 نفر از نیروهای سپاه نیز شد) بازیگر اصلی بودند.
در عملیات «وعده صادق 2 » همانطور که گفته شد، با استفاده از عنصر غافلگیری و به رغم آنکه همان روز سه‌شنبه مقامات آمریکایی هشدار احتمال حمله ایران را به اسرائیل داده بودند، به دلیل استفاده از موشک‌های پرسرعت، پدافند هوایی اسرائیل نتوانست مانع اصابت موشک‌ها شود و ظاهرا این بار خبری از کمک‌های همه‌جانبه کشورهای غربی و برخی کشورهای مزدور منطقه برای مقابله با موشک‌های ایرانی یا نبوده یا آنها هم موفق به رهگیری موشک‌ها نشده‌اند.
این حمله که با به‌کارگیری تجارب عملیات پیشین «وعده صادق 1» صورت گرفت، نشان داد سپاه پاسداران راه عبور از پدافند مدرن اسرائیل را بخوبی می‌داند و موشک‌های بالستیک آن براحتی توان گذر از این سامانه‌های چندلایه را دارند.
علاوه بر دستاوردهای نظامی، عملیات «وعده صادق 2» از جهات دیگری هم قابل توجه بود.
بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و متعاقب آن ترورهای متعدد اسرائیل در جنوب لبنان که در نهایت به شهادت آیت‌الله سیدحسن نصرالله، سرلشکر نیلفروشان و برخی دیگر از فرماندهان حزب‌الله انجامید، موج مطالبه‌ گرفتن انتقام خون این شهیدان در کشور افزایش یافت و اوج گرفت و مشمول زمان شدن این عملیات، موجب برخی ناامیدی‌ها نیز شده بود.
عملیات «وعده صادق 2 » نه‌تنها روحیه‌ها را در درون و بیرون کشور ارتقا داد، بلکه نقش مهمی هم در احیا و تقویت توان بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات اسرائیل ایفا کرد.
سران رژیم صهیونیستی حالا بخوبی می‌دانند ایران به رغم صبری که در این چند ماه نشان داد اما از حق خود هرگز کوتاه نخواهد آمد و صهیونیست‌ها را مجبور خواهد کرد تقاص ترورهایی را که انجام داده بودند بدهند.
در این بین، جشن مردم مظلوم فلسطین - چه در کرانه باختری و چه غزه - همزمان با انجام عملیات موشکی ایران، شادی این عملیات را چند برابر کرد.
ملت فلسطین حالا بخوبی می‌داند آن که تمام ‌قد پشت سرش ایستاده و به نیابت از آن، مشغول تنبیه قاتلان زنان و کودکان است، جمهوری اسلامی ایران است.
در عین حال باید تهدیدات سران رژیم اسرائیل را هم جدی گرفت. نتانیاهو بعد از انجام چند ترور در لبنان، بویژه با به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، تا حدی توانسته بود فضای داخلی اسرائیل را با خود همراه کند اما به نظر می‌رسد تبعات این شکست که بسیاری از کاربران اسرائیلی در فضای مجازی آن را تحقیرآمیز و ثمره مدیریت نتانیاهو می‌دانند، مجدداً موج مخالفت‌ها با دولت او را ایجاد خواهد کرد و دور از ذهن نیست برای کم کردن از این فشار، دست به کارهای احمقانه نیز بزند.
طبیعتا نیروهای نظامی کشورمان همه این موارد را پیش‌بینی کرده و آماده مقابله با هرگونه اقدام احتمالی صهیونیست‌ها هستند اما مقامات دولت اشغالگر اسرائیل هم باید این نکته را بخوبی بدانند اقدام نظامی آنها علیه ایران، می‌تواند با پاسخی به مراتب سخت‌تر از آنچه سه‌شنبه شب رخ داد مواجه شود.
ایران هنوز بسیاری از تجهیزات و سامانه‌های تهاجمی خود را به کار نگرفته و در این عملیات نیز از آنها استفاده نکرد؛ تجهیزاتی که به گفته سردار وحیدی، فرمانده اسبق نیروی قدس می‌توانند در صورت حماقت اسرائیل، حیفا و تل‌آویو را زیر و رو کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/660689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیچیدگی صلح

نظم مقاومت

بازار در نگرانی

شوک موشکی به بازار نفت

گمانه‌زنی «آکسیوس» درباره واکنش اسرائیل

دو قرن رنج کارگران معدن زغال سنگ

خط قرمز پوتین؟

فایننشال تایمز: حمله اسراییل به لبنان شرایط را برای هریس دشوارتر می‌کند

فوتبال پرسپولیس امروز/نارضایتی گولسیانی از زمین ورزشگاه شهر قدس

ذخیره سازی ژنوم انسان در کریستال

دو شهاب‌ باران و یک ابَر ماه در یک ماه

نیروی انتظامی، ایثارگرانی همراه در تاریخ پرفراز و نشیب جمهوری اسلامی ایران

شمس آذر؛ مهمان و میزبان به دنبال طلسم شکنی!

کرمان میزبان دومین جشنواره ملی نان

از چالش‌های صنایع تا راهکارهای توسعه کرمان

ادارات استان کرمان از 14 مهر ماه ساعت 7 صبح شروع به کار می کنند

عجیب‌ترین شغل‌های جهان که نمی‌دانستید!

عجیب‌ترین شغل‌های جهان که نمی‌دانستید وجود دارند!

خسارات هنگفت کمبود آب، برق و سوخت به واحد‌های صنعتی و معدنی استان کرمان

صنایع پایین‌دستی مس، پاشنه آشیل رشد اقتصادی کرمان

نوسازی 9 هکتار از بافت فرسوده صالحیه با سیاست‌های تشویقی

مجلس عزای اهل تسنن فهرج برای سردارشهید وشیعه لبنانی+فیلم

صف آرایی فوتبالیست های شمس آذر مقابل نماینده رفسنجان

جدول کشی باغچه با بلوک: نظم و زیبایی در کنار هم

بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی خضرای کرمان

فدراسیون فوتبال: همه‌چیز در ایران مهیای میزبانی‌های بین‌المللی است

همه چیز برای میزبانی ایران آماده است

یادواره شهید مهمان از دیار کریمان در مشگین شهر

توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاهی در کرمان

لیگ یک / تیم علی سامره روی نوار تساوی بدون گل!

هشداربارش‌های رگباری وسیلاب در برخی مناطق کرمان

بیش از هشت هزار دستگاه ماشین آلات سنگین را به چرخه فعالیت باز می‌گردانیم

گرامیداشت یاد و خاطره شهادت سردار شهید سید حمیدرضا هاشمی

تیم داوری بازی خیبر - گل گهر اعلام شد

تغییر ساعت کاری ادارات کرمان از روز شنبه

اعلام اسامی داوران دیدار تیم‌های مس رفسنجان و شمس‌آذر قزوین

راه اندازی خانه‌های ورزش روستایی و توسعه این ورزش، سیاست اصلی هیئت ورزش روستایی استان کرمان

سی‌ان‌ان گزارش داد: مانور قدرت ایران با موشک‌های بالستیک مافوق صوت

از حزب‌الله لبنان تا حزب‌اللهی‌های خودمان

سرانجام، انتقام!

چطور ماه دوم زمین را ببینیم؟ / حالا دو ماه دور زمین می‌چرخد

یک شبیه سازی از ادغام کهکشانِ راه شیری و آندرومدا در چند میلیار سالِ آینده

عنایت ویژه به ترویج و تحکیم یاد شهدا ضروری است/ تشکل های ایثارگری محور وفاق ملی

پیکر مطهر شهید «محمد خاکی زاده» در همدان تشییع شد

نخستین یادواره 83 شهید اهل سنت شهر کرمانشاه برگزار شد

تصاویری از تجمع مردم شهداد در حمایت از حمله موشکی سپاه

شهید هاشمی؛ در مردم‌داری و مردم‌یاری اقدامات زیادی انجام داد

میدان کوثر شهر کرمان ساماندهی می‌شود

یک شب نخوابیدن شما را چاق می‌کند

امیدواریم دشمن ددمنش عبرت بگیرد و سر جای خود بنشیند