کرمان رصد
آخرین وضعیت محور کرمان–راور؛وعده‌های تازه با بدهی 80میلیاردی
يکشنبه 24 فروردين 1404 - 12:15:16
کرمان رصد - پروژه دوبانده سازی محور کرمان – راور از سال‌ها پیش آغاز شده است و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با 80 میلیارد بدهی تنها 87 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محور کرمان ـ راور یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی استان کرمان به شمار می‌رود که به دلیل حجم بالای تردد و شرایط طبیعی منطقه، همواره یکی از نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای بوده است که پروژه دوبانده‌سازی آن از سال‌ها پیش آغاز شده است و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، این پروژه به طول 188 کیلومتر از شهر کرمان تا مرز استان خراسان جنوبی طراحی شده و تا امروز 87 کیلومتر از آن دوبانده و به بهره‌برداری رسیده است.
حادثه‌ای که تلنگر شد برای تسریع در ایمن‌سازی
واژگونی دلخراش اتوبوس در ایام نوروز 1404 و جان‌باختن تعدادی از هم‌استانی‌ها، بار دیگر نگاه‌ها را به ضرورت تسریع در ایمن‌سازی و دوبانده‌سازی این مسیر جلب کرد. پس از وقوع این حادثه تلخ گفت‌وگویی با رضا حافظی، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان، انجام شد تا آخرین وضعیت پروژه دوبانده‌سازی این محور پرخطر بررسی شود؛ پروژه‌ای که باوجود اهمیت بالای آن، همچنان با چالش‌های اعتباری دست و پنجه نرم می‌کند.
جزئیات و ابهامات تازه از حادثه واژگونی اتوبوس کرمان-مشهد به گفته رضا حافظی، تاکنون 87 کیلومتر از پروژه 188 کیلومتری دوبانده‌سازی محور کرمان ـ راور به بهره‌برداری رسیده است و نزدیک به 60 کیلومتر آن نیز در دست اجراست و عملیات عمرانی در این محوز به‌صورت فعال در حال پیگیری است.
حافظی گفت: برای 30 کیلومتر باقی‌مانده نیز پیمانکار انتخاب شده و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.
وی افزود: کل مسیر در قالب 7 قطعه تعریف شده که اکنون تمامی قطعات دارای پیمانکار هستند؛ قطعه شماره 6، واقع در محدوده پس از راور، آخرین بخشی بود که پیمانکار آن نیز روز گذشته مشخص شده است.
اولویت در مسیر پرتردد کرمان – راور
مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه بیشترین ترافیک محور به دلیل تردد بالا میان کرمان و راور است، گفت: این بخش از مسیر، اولویت نخست ما برای تکمیل و بهره‌برداری است؛ در حال حاضر حدود 8.5 تا 9 کیلومتر از مسیر آماده بهره‌برداری است که 4.5 کیلومتر آن پیش از عید به زیر بار ترافیک رفت و مقرر شد مابقی به دلیل حجم ترافیک نوروزی، با هماهنگی راهداری و پلیس‌راه، پس از تعطیلات زیر بار ترافیک برود.
حافظی همچنین با اشاره به دشواری‌های اقلیمی در محدوده راور گفت: به دلیل کوهستانی بودن منطقه و برودت هوا، امکان انجام برخی عملیات نظیر آسفالت‌ریزی و احداث ابنیه فنی تنها در بازه‌های محدودی از سال وجود دارد و طی دو سه ماه گذشته به همین دلیل امکان پیش‌برد برخی اقدامات فراهم نبود، اما اکنون کار دوباره آغاز شده است.
اعتبارات ناکافی، مانع شتاب پروژه
مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان یکی از مهم‌ترین موانع پروژه را کمبود منابع مالی عنوان کرد و افزود: ما در این پروژه 157 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داشتیم و از حدود 140 میلیارد تومانی که قرار بود به این پروژه تخصیص داده بشود تا 28 اسفند تنها 77 میلیارد تومان آن تخصیص یافت.
وی با بیان اینکه نزدیک به 80 میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده است و این موضوع بر توان اجرایی پیمانکاران تأثیر مستقیم دارد، تأکید کرد: هرچه زودتر این مطالبات پرداخت شود، پیمانکاران با قدرت و سرعت بیشتری پروژه را پیش خواهند برد در غیر این صورت، زمان‌بندی‌ها عقب می‌افتد و خطر در کمین کاربران جاده باقی خواهد ماند.
امیدواری برای تخصیص اعتبارات بیشتر با ورود مقامات ملی
حافظی در بخش پایانی سخنان خود به حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در محور کرمان ـ راور اشاره کرد و گفت: از دست رفتن جان تعدادی از هم‌استانی‌های عزیز در این مسیر، بار مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده است و امیدواریم با توجه به بازدیدهای مسئولان کشوری از این پروژه و تلخی حادثه نوروزی، تخصیص اعتبارات بیشتری برای این محور در دستور کار قرار گیرد تا با تخصیص به‌موقع اعتبارات این پروژه با شتاب بیشتری به نتیجه برسد، مردم زودتر از ثمره این پروژه ایمن و مهم بهره‌مند شوند و از وقوع حوادث مشابه پیشگیری شود.
انتهای پیام/511/

http://www.kerman-online.ir/fa/News/713698/آخرین-وضعیت-محور-کرمان–راور؛وعده‌های-تازه-با-بدهی-80میلیاردی
بستن   چاپ