کرمان رصد
هواپیمای مافوق صوت ناسا یک مانع بزرگ را در آستانه اولین پرواز برطرف کرد
شنبه 11 اسفند 1403 - 15:05:34
کرمان رصد - ایسنا /هواپیمای مافوق صوت «X-59» ناسا با یک دور جدید از آزمایش‌های موفق، پیشرفت را به سمت اولین پرواز خود ادامه می‌دهد.
هواپیمای مافوق صوت «X-59» برای شکستن دیوار صوتی بدون تولید امواج صوتی که معمولا در اثر پرواز مافوق صوت ایجاد می‌شوند، طراحی شده و نتایج جدیدترین آزمایش‌های این وسیله نقلیه در تاسیسات «اسکانک ورکس»(Skunk Works) واقع در کالیفرنیا انجام شده‌اند، نشان می‌دهند X-59 ممکن است به زودی به این موفقیت دست یابد.
به نقل از اسپیس، ناسا و شرکت «لاکهید مارتین»(Lockheed Martin) سازنده X-59 اخیرا این هواپیما را در آزمایش تداخل الکترومغناطیسی مورد بررسی قرار دادند تا اطمینان حاصل شود که حسگرها، رادیو و تجهیزات مسیریابی آن با یکدیگر تداخل ندارند. به گفته مهندسان ناسا، X-59 با موفقیت از این آزمایش‌ها عبور کرد.
«یوهان لین»(Yohan Lin)، سرپرست هوانوردی X-59 ناسا گفت: رسیدن به این مرحله نشان می‌دهد که هواپیما در حال پیشرفت است. دیدن این پیشرفت هیجان‌انگیز است، زیرا می‌دانیم مانع بزرگی را برطرف کرده‌ایم که ما را به اولین پرواز X-59 نزدیک‌تر می‌کند.
در طول آزمایش‌ها، ناسا نه تنها سیستم‌های اویونیک و حسگر X-59 را فعال کرد تا از عدم تداخل آنها با یکدیگر اطمینان حاصل کند، بلکه به دنبال نشانه‌هایی بود که ثابت کنند این سیستم‌ها می‌توانند روی سیستم‌های سایر هواپیماهای تحقیقاتی نیز تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، ناسا قصد دارد یک جت «F-15D» را پشت X-59 به پرواز درآورد. این هواپیما به یک کاوشگر هوایی با طراحی ویژه مجهز خواهد شد که به اندازه‌گیری امواج ضربه‌ای تولیدشده توسط هواپیمای مافوق صوت کمک خواهد کرد.

کرمان رصد


لین گفت: ما یک سیستم را فعال می‌کنیم و به نظارت بر سیستم دیگر می‌پردازیم تا مسائلی مانند نویز، مشکلات و خطاها را تشخیص دهیم. در طول آزمایش‌های اخیر، ناسا یک F-15D را در فاصله 14 متری X-59 به نمایش گذاشت تا سازگاری بین دو هواپیما ثابت شود. پس از آن، F-15D و X-59 از هم جدا شدند تا در فاصله 152 متری یکدیگر قرار بگیرند. بدین ترتیب، آنها شرایطی را شبیه‌سازی کردند که با هم در آن پرواز خواهند کرد.

کرمان رصد


اکنون که X-59 آزمایش تداخل الکترومغناطیسی را پشت سر گذاشته است، مهندسان سیستم‌های اویونیک و تله‌متری آن را بررسی خواهند کرد تا تجربه احتمالی آن را در طول پرواز شبیه‌سازی کنند.
ناسا و لاکهید مارتین برای ایجاد هواپیمایی که بتواند دیوار صوتی را بشکند و در عین حال فقط صدایی را تولید کند که روی زمین زیر آن شنیده شود، یک هندسه منحصربه‌فرد را برای X-59 طراحی کردند و موتور را درست در قسمت بالای هواپیما قرار دادند.
موشک X-59 به دلیل دماغه بلند خود، شیشه جلو ندارد. در عوض، خلبانان برای دیدن جلو از یک صفحه‌نمایش واقعیت افزوده استفاده می‌کنند که نماها را از دوربین‌ها به صفحه نمایش کابین هدایت می‌فرستد.

کرمان رصد


در طول آزمایش، ناسا X-59 را بر فراز مناطق پرجمعیت آمریکا به پرواز در خواهد آورد تا بررسی کند که چگونه صدای آن توسط مردم روی زمین درک می‌شود. پرواز هواپیمای مافوق صوت بر فراز مناطق پرجمعیت به دلیل اختلالاتی که بوم‌های صوتی می‌توانند ایجاد کنند، برای دهه‌ها ممنوع بوده است اما X-59 در صورت موفقیت می‌تواند روزی راه را برای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت ساکت‌تر هموار کند.

http://www.kerman-online.ir/fa/News/704233/هواپیمای-مافوق-صوت-ناسا-یک-مانع-بزرگ-را-در-آستانه-اولین-پرواز-برطرف-کرد
بستن   چاپ