کرمان رصد
انجمن تحجر و التقاط
يکشنبه 30 دي 1403 - 17:30:47
کرمان رصد - حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به نوع فعالیت ها و فراز و نشیب های انجمن حجتیه و خطرات این انجمن در نظام اسلامی اظهار داشت: بیان کامل یکی از مهمترین، پیچیده ترین و سری ترین سازمان های فکری، معرفتی و گفتمانی که اتفاقا با انقلاب اسلامی و نهضت حضرت امام خمینی(ره) نیز زاویه دارد، نیاز به گفت‌وگوی مفصلی است که در این باره کتاب های مختلف و متعددی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نگارش درآمده است.
وی افزود: شیخ محمود حلبی در سال 1332 با توجه به تحولات دهه 20 و 30 این انجمن را تشکیل داد و تا زمان فوت خود، ریاست این انجمن را بر عهده داشت که اقدامات مختلفی در طول این سال ها انجام داد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بیان داشت: او در اندیشه های خود بر مخالفت با فلسفه و عرفان تاکید داشت و بعدا یکی از رهبران فکری مکتب تفکیک خراسان شد که از دهه 30 به بعد فعالیت های سیاسی را کنار گذاشته و به پشتیبانی فکری انجمن حجتیه پرداخت.
مخالفت انجمن حجتیه با نهضت امام خمینی(ره)
وی عنوان کرد: محمود حلبی اجمالا با نهضت امام خمینی(ره) مخالفت کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی مجدد به فعالیت های سیاسی برگشت تا این که با سخنرانی امام راحل در سال 1362 انجمن حجتیه فعالیت های خود را متوقف کرده و منحل شد؛ اما از آن به بعد به فعالیت های مخفی روی آوردند.
حجت‌الاسلام لیالی افزود: بعد از درگذشت محمود حلبی، حجت الاسلام سیدحسن افتخارزاده از سال 1376 تا 1403 جایگزین او شد که عدم مخالفت با فلسفه و عرفان، شاگردی شهید مطهری و داشتن تحصیلات دانشگاهی و حوزوی از جمله ویژگی های او بود که با این ویژگی ها توانست سبک و سیاق انجمن حجتیه را از حالت مردمی به حالت نخبگانی تغییر داده و با نگاه و سرمایه گذاری بر اساتید، دانشگاهیان و حوزه های علمیه توانست بر اقشار تحصیل کرده نفوذ و پیروانی را برای خود جذب کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به این که اندیشه های انجمن حجتیه و رهبران آن به صراحت در جامعه بیان و منتشر نشده است، ابراز کرد: از مجموع فعالیت های رهبران انجمن حجتیه می توان بخشی از اندیشه های فکری این انجمن را با توجه به تحولات زمانه به عنوان اندیشه های این انجمن معرفی کرد.
تشریح اندیشه های انجمن حجتیه
وی افزود: انجمن حجتیه اساس خود را برای مبارزه با بهائیت، اهل سنت و مبارزه با کمونیسم مطرح کرده است که در کنار آن عدم دخالت در سیاست را می توان از اندیشه های مهم این انجمن به شمار آورد؛ اگرچه در قبل و بعد از انقلاب اسلامی با نظام اسلامی نیز مخالف بودند که همین مخالفت کردن آنان، مخالفت سیاسی محسوب می شود؛ اما این انجمن اعضای خود را از فعالیت های سیاسی منع کرده است.
حجت‌الاسلام لیالی بیان داشت: انجمن حجتیه بر اندیشه مهدویت با مفهوم انتظار و عدالت تاکید می کند و اعتقاد به حکومت اسلامی در عصر غیبت ندارد که با پیروزی انقلاب اسلامی و بر روی کارآمدن انقلاب اسلامی این انجمن نه تنها با اندیشه مترقی ولایت فقیه و نظام اسلامی مخالفت کرد؛ بلکه در بسیاری از مواقع با اندیشه های امام و نهضت انقلاب اسلامی نیز موافق نبوده و با آن مخالفت کردند.
وی گسترش فساد و فحشا را از جمله اندیشه های انجمن حجتیه دانست و خاطرنشان کرد: انجمن حجتیه گسترش فساد و فحشا را یکی از علائم ظهور امام زمان(عج) می داند و پیروان این انجمن معتقد هستند که هرچه فساد و فحشا در جامعه بیشتر باشد، ظهور امام عصر(عج) زودتر تحقق خواهد یافت.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی افزود: انجمن حجتیه و رهبران آن اعتقادی به مبارزه با آمریکا، اسرائیل و رژیم پهلوی نداشته و همیشه به دنبال مبارزه با معلول ها بودند؛ نه علت ها؛ درحالی که امام خمینی(ره) دنبال مبارزه با علت ها بود که همان مبارزه با آمریکا و اسرائیل و رژیم شاهنشاهی است.
خطرات انجمن حجتیه و اندیشه های آن
وی با اشاره به خطرات انجمن حجتیه و اندیشه های افکار پیروان آن ابراز کرد: انجمن حجتیه و رهبران آن یکی از مهمترین جریان های رقیب گفتمان انقلاب اسلامی هستند؛ چراکه گفتمان انقلاب اسلامی با اندیشه های امامین انقلاب شناخته می شود؛ درحالی که تفکرات و اندیشه های فکری انجمن حجتیه در تقابل با اندیشه های امام راحل، رهبر معظم انقلاب و انقلاب اسلامی بوده و در این مسیر فعالیت دارند.
انجمن حجتیه اندیشه تحجر و التقاط را جمع کرده است
حجت‌الاسلام لیالی افزود: آنچه در این انجمن عجیب به نظر می رسد این است که انجمن حجتیه اندیشه تحجر و التقاط را جمع کرده است؛ به گونه ای که با مطالعه اندیشه های پیروان این انجمن، نمی توان فهمید که پیروان آن افراد متحجری هستند یا اهل التقاط می باشند.
وی عنوان کرد: نهایت و عاقبت انجمن حجتیه به لیبرالیسم و سکولاریسم و گرایش به لیبرالیسم ختم خواهد شد؛ چراکه این انجمن با مخالفان اندیشه های امامین انقلاب و نظام اسلامی همراهی داشته و رهبران آن، گرایش به جرایان ملی مذهبی ها و نهضت آزادی دارند که مظهر و نمادی از اندیشه التقاط بودند.
مواظب نفوذ ولایتی های بی ولایت در بدنه حاکمیت باشید
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نفوذ در بدنه نظام و حاکمیت را از جمله خطرات انجمن حجتیه دانست و تاکید کرد: امام خمینی(ره) بارها این مسئله را هشدار می دادند که مواظب نفوذ ولایتی های بی ولایت در بدنه حاکمیت، خصوصا در مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز باشید که متاسفانه این خطر در بدنه انقلاب اسلامی در برخی از دولت ها نادیده گرفته شد و نفوذ اتفاق افتاد.
نتیجه تفکرات انجمن حجتیه به پذیرش سلطه کفار بر مسلمین خواهد انجامید
وی خاطرنشان کرد: در اندیشه انجمن حجتیه چیزی به عنوان جهاد و شهادت وجود ندارد و تفکرات سازش و تسلیم به جای اندیشه و گفتمان مقاومت در این انجمن حاکم است؛ به گونه ای که نمی توان در مواضع و آثار پیروان انجمن حجتیه چیزی پیدا کرد که با نظام سلطه و آمریکا و اسرائیل مخالفت کرده باشند که البته به صورت طبیعی، نتیجه تفکرات این انجمن به پذیرش سلطه کفار بر مسلمین خواهد انجامید.
حجت‌الاسلام لیالی با اشاره به رسالت تبیینی اهل علم و دانش برای معرفی تفکرات و اندیشه های غلط انجمن حجتیه تاکید کرد: باید اهالی قلم از حوزویان و دانشگاهیان با جهاد تبیین برای نسل جوان، خطرات انجمن حجتیه و تفکرات آن را تبیین کرده و برای افراد جامعه آگاه سازی کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه که پاسداران حقیقی اندیشه انقلاب اسلامی و گفتمان امامین انقلاب و جهاد و مقاومت هستند، باید متوجه مارهای خوش خط و خال انجمن حجتیه باشند تا خدای ناکرده تفکر این انجمن در میان اندیشمندان، فرهیختگان، دانشگاهیان و حوزه های علمیه سرایت و نفوذ پیدا نکند.

http://www.kerman-online.ir/fa/News/694460/انجمن-تحجر-و-التقاط
بستن   چاپ