کرمان رصد - شهردار اصفهان ضمن تشکر از شهروندان ارامنه برای اهتمام احیای محور گردشگری جلفا با کمک و تسهیلگری شهرداری که موجب شد در این محور کسبوکار رونق بگیرد، گفت: احیای محور جلفا قابل تکرار در تمام بافتهای تاریخی شهر اصفهان است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه پنجم دی_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت عیسی (ع) به تمام شهروندان بهویژه همشهریان ارامنه اظهار کرد: امروز بههمراه استاندار اصفهان برای ادای احترام به شهدای ارامنه به آرامستان آنها مراجعه کردیم.
وی با بیان اینکه یکی از افتخارات شهر اصفهان این است که مظهر زیست مسالمتآمیز بین ادیان بوده است، افزود: در شهر اصفهان مسلمان کنار مسیحی، زرتشتی و مسیحی سالهای سال کنار هم زندگی میکنند و در کمال احترام متقابل هیچ مشکلی باهم نداشتیم.
شهردار اصفهان ضمن تشکر از شهروندان ارامنه برای اهتمام احیای محور گردشگری جلفا با کمک و تسهیلگری شهرداری که موجب شد در این محور کسبوکار رونق بگیرد، گفت: اهتمام مردم محل الگویی برای سایر بافتهای تاریخی شهر بود که اگر میخواهند بافت احیا شود، منتظر اقدامات صفر تا صد شهرداری نباشند؛ احیای محور جلفا قابل تکرار در تمام بافتهای تاریخی شهر اصفهان است.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.
کدگذاری پهنهها بر اساس استعداد آن منطقه انجام میشود شهروند : به منطقه 4 شهرداری برای کد ارتفاعی در محله باغمشهد مراجعه کردیم، شهرداری به معاونت شهرسازی درخواست تغییر پهنه به 4 را ارسال کرد، اما موافقت نشد؛ در حال حاضر مجبور هستیم چهار طبقه بسازیم و پس از آن پرونده ساختمان به کمیسیون ماده 100 برود، در حالی که اگر شهرسازی با این مورد موافقت میکرد مردم خلاف نمیکردند.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : هنگامی که در پهنهای برای ارتفاعات کدگذاری میشود، مبتنی بر مطالعات دقیق است؛ در طرح جامع استعدادهای پهنه و ظرفیت اسکان و نیاز به خدمات بررسی میشود و بر آن اساس کدگذاری انجام میشود.
بازنگری مستلزم انجام تمام این مطالعات است و اگر سایر شهروندان در محله باغ مشهد درخواست داشته باشند، باید مطالعه اولیه را انجام دهیم و بهعنوان پیشنهاد به کمیسیون ماده 5 تقدیم کنیم تا از تمام جوانب بررسی شود.
اینکه تصور شود به صرف درخواست، شهرداری میتواند کد را تغییر دهد، تصوری اشتباه است، زیرا شهرداری میتواند واسطه انتقال درخواست مردم باشد، به شریطی که تیم فنی شهرسازی تأیید کند.
تیمی در حال مطالعات طرح جامع است، نتایج طرح جامع که کامل شود متناسب با آن طرح تفصیلی نیز اصلاح خواهد شد.
در نگاهی کلان به شهر که من بهعنوان شهردار عهدهدار شدهام تا از هویت شهر پاسداری کنم؛ موضوع حائز اهمیت حفظ هویت شهر اصفهان است که بخشی از آن به ریخت شهر بازمیگردد که تا کنون از شهر اصفهان محافظت شده است، نظم و آرامش دارد و اگر قرار به تغییر باشد باید از تغییر کمیسیون ماده 5 پیگیری شود.
سیدمرتضی حسامنژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان: شکایاتی که در کمیسیون ماده 100 مطرح میشود، دو حالت دارد؛ در حالت نخست شاکی ندارد و کمیسیون به نتیجه میرسد که جریمه صادر کند، حالت دوم پروندهای است که شاکی داشته باشد که رأی تخریب صادر میشود.
مواردی که بر خلاف کد محل ساخته شده است، به کمیسیون ماده 5 ارجاع داده میشود؛ در حال حاضر 74 پهنه به این صورت ارسال شده که 13 مورد مصوب شده، وقتی شکلگیری انجام شده به این معنا است که عرض گذر و پهنه پلاک جوابگو بوده است، با این استعداد برای کمیسیون ماده 5 فرستاده و مصوب میشود و بر آن اساس پروانه صادر میکنیم که قانونی است.
مورد مشخص در محله باغ مشهد، ممکن است حریم درجه دو آثار تاریخی باشد که اگر به آن لحاظ محدودیت داشته باشد، موافقت انجام نمیشود؛ از فروردین سال 1403 روالی میان شهرداری، استانداری و راهوشهرسازی تنظیم شد که مواردی که شکلگیری میشود و استعداد دارد، بهصورت پهنهای ارسال شود که 74 مورد ارسال شده و تا این لحظه یکچهارم آن تصویب شده است.
برای احداث نماد در میدان انقلاب فراخوان داده میشود شهروند : میدان انقلاب رفتوآمد زیادی دارد، باید نمادی از اصفهان داشته باشد، اما بهغیر از فضای سبز نمادی در این نقطه از شهر وجود ندارد.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : میدان انقلاب یکی از میادین مهم شهر و نقطه فوقالعاده حساسی است؛ هنگامی که چهارباغ پیادهراه شد، سنگفرش آن تا نزدیکی میدان انقلاب ادامه پیدا کرده است و آنجا متوقف شده است.
فراخوانها و طرحهای متعددی پیشنهاد شده است، اما هنوز تیم فنی شهرداری به جمعبندی نرسیده است، دو نقطه تاریخی چهارباغ و سیوسهپل باید بهم دوخته شود، بهعلت حساسیت و اجماعی که باید میان شهرداری، راهوشهرسازی و میراث انجام شود هنوز به نتیجه نرسیدیم.
حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان : کالبد فضا به شورای سیاستگذاری ارسال شده است؛ چندین هنرمند ملی و اصفهانی برای میدان انقلاب طرح ارائه دادند، بحثهای ترافیکی وجود دارد همچون اینکه خیابان کمالاسماعیل و مطهری بهوسیله زیرگذر از این مکان رد شود و سطح بالای چهارباغ پیادهراه شود، به محض اینکه کفسازی تمام شود، سازمان زیباسازی برای برگزاری فراخوان انجام وظیفه خواهد کرد.
حذف 2 تابلوی انتهای زیرگذر سروش شهروند : اصلاح تابلوی زیرگذر سروش به کجا رسید؟
حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان : کارشناسان از این محل بازدید کردند و دو انتهای تابلو حذف شد؛ طبق نظر کارشناسی راهور این کار انجام شد تا برای جلوگیری از تصادف دید بهتری وجود داشته باشد.
نورپردازی ورودی شهر از سمت میدان استقلال در سال 1404 شهروند : ورودیهای شهر اصفهان در شأن این شهر تاریخی نیست، بهویژه ورودی سمت فرودگاه که کنار جاده پر از کارگاه است و هیچ المانی از ویژگیهای شهر وجود ندارد.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: ورودی هر شهر نخستین برداشت برای کسانی است که وارد شهر میشوند، سالها قبل نیز شهرداران این دغدغه را داشتند؛ بهویژه ورودی فرودگاه که آشفتگی زیادی دارد، بخشی از این محور درون حریم شهر و بخشی خارج از حریم شهر است و اجازه ورود به آن نداریم.
در دوره شهرداری مهدی جمالینژاد، مطالعاتی در این رابطه انجام شد و در این راستا طرحی از فرودگاه تا اصفهان طراحی شد، اما بهدلیل اینکه امکان اجرا نبود و در دستاندازهای اداری برای بحث حریم و محدوده قرار گرفت، به این جمعبندی رسیدیم که از حصه تا اصفهان را اجرا کنیم.
پروژه مجموعه پلها و زیرگذر آیتالله شهید رئیسی آغاز شده است و امروز گزارش آخرین وضعیت ارائه شد و تا عید نوروز کنارگذرها آماده میشود؛ ترافیک از محور وسط به کنارگذرها منتقل میشود و اجرای محور وسط را آغاز میکنیم.
پیشبینی میشود تا کمتر از 12 ماه این پروژه بهرهبرداری و دغدغه ما در بخشی از ورودی سمت فرودگاه برطرف شود.
در امتداد میدان استقلال که بهعنوان «نماد علمی» نامگذاری شد، نمادهایی ایجاد شده است؛ برای ساماندهی محور بهارستان به اصفهان نیز تا حدی اقدام شده است، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد، ایدههایی مطرح شد که بازهم به دلیل حریم میان اصفهان و بهارستان به مشکل برخوردیم.
یکی از نویدهای استاندار اصفهان در بدو ورود، تمرکز بر این موضوع بود، چرا که اراده استانی میطلبد و از عهده شهرداری خارج است، شهرداری برای آن نقطه ایدهای داده که اگر اجرا شود میتواند نجاتدهنده ترافیک شهر اصفهان نیز باشد.
حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان : برای کارهای موقت در حوزه آذینبندی، پرچمها یا المانهای نوری در ورودیهای شهر تدابیر لازم را دیدهایم، اما بهصورت موقت است و زیبنده نیست، بنابراین منتظر انجام پروژههای عمرانی هستیم.
به دستور شهردار اصفهان در محدوده پل استقلال برای سال 1404 عدد خوبی برای نورپردازی ورودی شهر در نظر گرفته شده است و پروژههای نورپردازی همچون پل غدیر که بهزودی افتتاح میشود، همراه با هنر شهری است.
هدف از راهاندازی سامانه «اصرو» مدیریت زمان برای شهروندان شهروند : سامانه «اصرو» زمان دقیق رسیدم اتوبوسهای شهر را اعلام نمیکند و باید رسیدگی لازم انجام شود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: قرار نبوده است که سامانه اصرو زمان را مبهم ارائه دهد؛ گاهی همکارانم در حوزه هوشمندسازی به این نکته اشاره میکنند که وقتی اتوبوس در ترافیک قرار میگیرد، نمیتوانیم زمان دقیقی ارائه دهیم.
امیدوارم بتوانیم روزبهروز این سامانه را دقیقتر کنیم، زیرا اراده اولیه این بوده است که از لحظه اول حرکت شهروند از خانه بتواند ساعت ورود اتوبوس به ایستگاه را مشاهده کند؛ یکی از اهداف طراحی سامانه اصرو امکان ایجاد مدیریت زمان برای شهروندان بوده است.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان : فرایند تدقیقی که بر نرمافزار انجام میشود، از طریق جلسات کمیته فنی و کارگروهی که بهصورت هفتگی و مداوم انجام میشود، در بخشهای مختلفی مورد بررسی قرار میگیرد و همکارانم در سازمان فاوا پیگیر این موضوع هستند.
در حال حاضر در مسیری که اتوبوس فعالیت میکند، چالشی مشاهده نشده است، اما در مبدا و مقصد این چالش وجود دارد.
بیش از 70 تقاطع شهر اصفهان پایدار شد شهروند : UPS چراغهای راهنمایی به کجا رسید؟
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان: همکارانم در مرکز کنترل با هماهنگی کنترل راهور پیگیر مسئله هستند؛ در اجرای UPS چراغهای راهنمایی در کشور پیشتاز هستیم که 110 تقاطع بحرانی تشخیص داده و بیش از 70 تقاطع پایدار شده است.
کد خبر 823124
http://www.kerman-online.ir/fa/News/687544/احیای-محور-جلفا-قابل-تکرار-در-تمام-بافتهای-تاریخی-شهر-اصفهان-است