کرمان رصد -
جک اس 5 (jac s5 ) یک کراس اوور جمع و جور شهری چینی است که نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو پکن 2012 به عنوان یک مدل مفهومی کانسپت به نمایش درآمد و از اواخر سال 1393 به صورت مونتاژ داخل راهی بازار کشورمان شد که استقبال نسبتا گسترده مشتریان کرمان موتور در پی داشت. در سال 1395 نیز نسخه اتوماتیک جک s5 به مشتریان تحویل داده شد.
فیس لیفت جک S5 چینیها قصد دارند تا دستی به سر و روی جک S5 بکشند و این شاسی بلند پرطرفدار را با چهرهای جدید به بازار خودرو برگردانند. تصاویر منتشر شده از فیس لیفت جک S5، خودرویی را نشان میدهد که تغییرات زیادی پیدا کرده است.
طراحی سپر، جلوپنجره، چراغهای جلو، گلگیر و کاپوت این خودرو که در چین با نام سی هائو یا سیهول X5 شناخته میشود، از نو طراحی شده است. یک جلوپنجره بزرگ، چراغهای چند تکه از المانهای جدید فیس لیف جک S5 است.
نمای جانبی تقریبا دستنخورده باقی مانده و فقط آینه بغل و رینگهای جدید اضافه شدهاند. با این وجود، طراحی جدید جلو چندان سنخیتی با طراحی ثابت جانبی ندارد.
عقب سی هائو X5 هم مثل بخش جلو، کاملا عوض شده و شاهد در، سپر و چراغهای جدید هستیم. چراغهای عقب به وسیله یک نوار نوری به یکدیگر متصل شدهاند و در پایین آن نام SEHOL دیده میشود.
فیس لیفت جدید از نظر ابعاد و اندازه چندان تفاوتی با مدل فعلی جک S5 ندارد و برابر است با 4505 میلیمتر طول، 1850 میلیمتر عرض و 1698 میلیمتر ارتفاع. فقط 3 میلیمتر به طول خودرو جدید اضافه شده است.
یک نمایشگر بزرگ لمسی، پانوراما، سانروف، چراغهای LED و دوربین 360 درجه از آپشنها و امکانات سی هائو X5 است و احتمالا با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با قدرت 150 اسب بخار به بازار میآید.
مشخصات فنی جک S5 بعد از استقبال خریداران، در سال 95 کرمان موتور تصمیم گرفت تا جک S5 را به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه مجهز کند. بعد از این بهروزرسانی، وزن کراس اوور چینی به 1545 کیلوگرم افزایش یافت. جک S5 اتومات برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، به 11.7 ثانیه زمان نیاز دارد. باک این خودرو 55 لیتر گنجایش دارد و برای طی کردن 100 کیلومتر راه، 7.7 لیتر بنزین میسوزاند و با این حال توانسته استاندارد آلایندگی یورو 5 را کسب کند. سیستم ترمز هر چهار چرخ جک S5 دیسکی بوده و به سیستم ترمزضدقفل (ABS) مجهز است.
جک S5
|
دستی
|
اتوماتیک
|
اتوماتیک جدید
|
محور محرک
|
دیفرانسیل جلو
|
حجم موتور
|
1997 سی سی
|
1499 سی سی
|
نوع موتور
|
HFC4GA3.1D
|
HFC4GC1.6D
|
سوخترسانی
|
چند نقطهای MPi
|
تزریق مستقیم GDi
|
تنفس موتور
|
توربوشارژ
|
حداکثر قدرت
|
174 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه
|
171 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
|
حداکثر گشتاور
|
235 نیوتن متر در 2000 – 4000 دور در دقیقه
|
265 نیوتن متر در 2000 – 4000 دور در دقیقه
|
251 نیوتن متر در 1500 – 4500 دور در دقیقه |
شتاب
|
11 ثانیه
|
13 ثانیه
|
11 ثانیه
|
حداکثر سرعت
|
180 کیلومتر بر ساعت
|
190 کیلومتر بر ساعت
|
تعداد سیلندر
|
4
|
تعداد سوپاپ
|
16
|
انتقال قدرت
|
6 سرعته دستی
|
6 سرعته اتومات DCT
|
مصرف سوخت ترکیبی
|
7.7 لیتر در صد کیلومتر
|
7.9 لیتر در صد کیلومتر
|
8.6 لیتر در صد کیلومتر
|
استاندارد آلایندگی
|
یورو 5
|
سیستم فرمان
|
برقی
|
سیستم تعلیق جلو
|
مک فرسون فنر پیچشی
|
سیستم تعلیق عقب
|
مولتی لینک
|
نوع بدنه
|
شاسی بلند جمع و جور (کراس اوور)
|
نوع رینگ
|
آلومینیومی
|
نوع شاسی
|
یکپارچه
|
ترمز جلو
|
دیسکی
|
ترمز عقب
|
دیسکی
|
ابعاد و اندازهها
جک S5
|
دستی
|
اتومات |
اتومات جدید
|
طول
|
4430 میلیمتر
|
4475 میلیمتر
|
عرض
|
1840 میلیمتر
|
ارتفاع
|
1660 میلیمتر
|
1680 میلیمتر
|
فاصله بین محور جلو و عقب
|
2645 میلیمتر
|
وزن خالص
|
1505 کیلوگرم
|
1545 کیلوگرم
|
1505 کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت
|
55 لیتر
|
قطر رینگ
|
17 اینچ
|
18 اینچ
|
چرخ جلو و عقب
|
R17 225/60
|
R18 225/55
|
حجم صندوق عقب
|
505 لیتر
|
تعداد سرنشین
|
5 نفر
|
طراحی ظاهری جک اس5 همانطور که اشاره شد طراحی بدنه جک s5 بسیار شبیه هیوندا توسان LM صورت گرفته و به همین علت هم در بازار ایران خیلی زود بر سر زبانها افتاد. در نمای روبرو شاهد چراغهایی با طراحی کشیده و نسبتا اخم آلود هستیم. یک جلوپنجره مزین به نوارهای کرومی حاوی لوگوی جک نیز فاصله بین آنها را پر کرده است. نوع طراحی سپر، مجرای تهویه و قابهای مه شکن نیز در مهیجتر جلوه کردن چهره این شاسی بلند چینی تاثیر مثبتی داشته است. خطوط حجمی روی پروفیل جانبی و درب کاپوت به همراه فلاپهای مشکی در بخش رکاب نیز سبب خوش فرمتر به نظر رسیدن نمای ظاهری جک اس5 شده است. در نمای عقب نیز از چراغهای مشابه آئودی q5s استفاده شده که ظاهری ساده اما زیبا و متقاعدکننده را برای این بخش اس5 به وجود آورده است. در یک جمع بندی میتوان اظهار داشت که شباهت طراحی ظاهری جک اس5 با هیوندای توسان سبب موفقیت بیشتر این مدل در بازار ایران شد و رضایت نسبی اکثر مشتریان را در پی داشت.
طراحی داخلی جک S5 طراحی داخلی جک S5 به ویژه هنگام عرضه اولیه این خودرو به بازار ایران در قیاس با سایر تولیدات نسبتا اقتصادی موجود در کشور بسیار زیباتر و مدرن به نظر میرسید. به ویژه که بسیاری از مشتریان توانایی خرید خودرو گرانتر کرهای را نداشته و میتوانستند با بودجه ای در حدود 75 میلیون تومان اقدام به خرید یک کراس اوور با طراحی داخلی نسبتا مدرن کنند.
در نتیجه کابین جک اس فایو از لحاظ ظاهری میتوانست نیازهای بسیاری از مشتریان این رنج قیمت خودرو را در آن زمان به خوبی برآورده سازد. به ویژه که طراحان چینی همچون نمای بیرونی، نگاه ویژهای به طراحی هیوندای توسان داشته و نمای داخلی جک اس 5 را تا حد زیادی مشابه هیوندای توسان LM از آب درآوردهاند.
طرح متمایز و عمودی دریچههای تهویه میانی داشبورد به علاوه شمایل اسپرت غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار پشت آن از جمله نقاط قوت و نسبتا تاثیر برانگیز نمای داخلی جک اس 5 به شمار میرود. کیفیت متریال به کار رفته در ساخت کابین و داشبورد نیز گرچه از نوع مرغوب نیست اما با این حال میتوان در این رنج قیمت نمره نسبتا قابل قبولی به آن اعطا کرد. کیفیت رویه صندلیها و فرم آنها هم مناسب بوده و بدن سرنشین را در طول مسافرتهای طولانی چندان خسته نمیکند.
کابین جک اس5 از لحاظ گنجایش فضای داخلی ظرفیت مناسبی را در اختیار کاربران قرار داده و پنج سرنشین بزرگسال با حداقل محدودیت میتوانند در این فضا حضور پیدا کنند. همچنین وجود 505 لیتر فضا در بخش محفظه بار این خودرو باعث میشود تا ظرفیت مناسبی جهت جای دادن اسباب و وسایل سرنشینان در این قسمت وجود داشته باشد و خانوادهها از این حیث با مشکل اساسی مواجه نباشند.
به طور کل میتوان اظهار داشت که گرچه کیفیت متریال کابین جک اس5 اندکی نسبت به رقبا پایینتر به نظر میرسد اما از لحاظ جادار بودن و سبک طراحی توانسته نظر مثبت مشتریان این گونه کراس اوورهای نه چندان گران قیمت چینی را نسبت به خود جلب سازد.
آپشنها و امکانات JAC S5 در بحث امکانات رفاهی جک اس 5 اتوماتیک به عنوان نسخه فول آپشن دارای تجهیزات بیشتری از اس5 دندهای بوده و سطح متعادلی از آپشنها را در اختیار کاربران خود میگذارد. از جمله مهمترین تجهیزات جک اس 5 میتوان از موارد زیر نام برد:
سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه کنترل سرعت در سرازیری، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی دو حالته، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، استارت و ورود بدون کلید، تهویه اتومات دوگانه، صندلی برقی راننده 6 حالته + مموری، گرمکن صندلی جلو، روکش چرمی صندلیها، آینههای جانبی با تنظیم برقی، سانروف.
ناگفته نماند جک اس 5 موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه c-ncap چین شده و امنیت تقریبا قابل قبولی را به کاربران خود ارائه دهد. بخشی از این میزان امنیت جک اس 5 مدیون وجود امکانات ایمنی است که در ادامه به آنها اشاره کردهایم: سامانه کنترل پایداری، حسگر پارک جلو و عقب، حسگر فشار باد تایر، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، 4 عدد کیسه هوا، کمربند ایمنی پیشکشنده، پشت سری فعال.
مزایا و معایب جک S5 از نکات مثبت آن می توان به طراحی ظاهری زیبا، کابین جادار و جذاب، امکانات رفاهی قابل قبول، پیشرانه پرقدرت و خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتورنام برد.
و از نکات منفی می توان به متریال نه چندان مرغوب کابین، استفاده از تسمه تایم به جای زنجیر در پیشرانه و نیاز به تعویض ان در فواصل زمانی کوتاهتراشاره کرد.
وضعیت فروش جک S5 در بازار ایران همان طور که اشاره شد جک S5 یکی از محبوبترین کراس اوورهای شهری بازار ایران است که با توجه به بهره بردن از نکات مثبتی مانند طراحی ظاهری و داخلی خوشایند و خدمات پس از فروش گسترده شرکت کرمان موتور توانسته بازار خریدوفروش بسیار پررونقی در ایران برای خود دستوپا کند. بنابراین وضعیت فروش پرحرارتی برای جک اس 5 در بازار ایران برآورد میشود.
منبع فردا