راهکارهای حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در اندیشه امام راحل
دوشنبه 16 مهر 1403 - 18:10:40
|
|
کرمان رصد - حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا ،پیشکسوت عرصه سواد نهضت سوادآموزی استان قم و فعال رسانه در یادداشتی با عنوان راهکارهای حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در اندیشه امام راحل نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم 1- پرسشی که شاید برای بعضیها وبرخی جوانان ونسلهای حال وآینده ازروی آگاهی ویاناآگاهی مطرح شود: که ثمره خونها و شهادتها وایثارها درهشت سال دفاع مقدس چی شد؟! پاسخ این پرسش توسط حضرت امام خمینی ره بابیان ابعادمختلف به این شرح است: ((اینها یقینا ازعوالم غیب وازفلسفه شهادت بی خبرند! ونمی دانندکسی که فقط برای رضای خدابه جهادرفته است وسردرطبق اخلاص وبندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی وبقاء وجایگاه رفیع آن لطمهای واردنمی سازدومابرای درک کامل ارزش وراه شهیدانمان فاصلهای طولانی رابایدبپیماییم ودرگذرزمان وتاریخ انقلاب و آیندگان آن راجستجونماییم! مسلم خون شهیدان، انقلاب واسلام رابیمه کرد! خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است! وخدامی داند که راه ورسم شهیدان کورشدنی نیست واین ملت هاوآیندگان هستندکه به راه شهیدان اقتداخواهندنمود!)) 2- استفاده از هنردرقالبهای فیلم ومجموعههای تلویزیونی وسینما وفیلمهای کوتاه وبلندوهنرهای نمایشی و خانگی وبه کارگیری ابزارهنربرای مخاطبان وگروههای سنی مختلف درتمام عرصههای هنری وجذاب 3-خاطرات جنگ به عنوان یک ثروت وگنج ملی زنده نگه داشته شودوبه نسل جوان ونوجوان امروزونسلهای آینده باهنرهای جذاب ونو بازبان مخاطب منتقل ورسانده شود. 4-جمع آوری زندگی نامه شهیدان و آزادگان وجانبازان و رزمندگان برای تولیدکتابهای جذاب باقلمهای پویا بامحتوای ساده ورسا وشیوا وبازبان داستان والبته به صورت محلهای؛ روستایی؛ شهری؛ وبرای مخاطبان خاص وگاهی برای مخاطبان محدودوپیاده نمودن درسهای زندگی آنان برای مسیرسبک زندگی اسلامی وایرانی. یعنی به جای تولیدوچاپ کتاب درشمارگان زیادبه تولیدکتاب باشمارگان اندک وبرای جوامع کوچک والبته برای معرفی وپرداختن به زندگی تمامشهیدان وایثارگران درتمام سطوح تشکیلاتی نظامی و رزمی و عملیاتی وامدادی.بااولویت شهیدان و رزمندگان وجانبازان وآزادگان نوجوان وجوان دانش آموزوطلاب ودانشجو 5-لازم است برای تبیین جایگاه ونقش موثر رزمندگانی که درجبههها درسمت پیک های گروهان، گردان، لشکر، فرماندهی وستاد انجام ماموریت میکردندو ناگفتههایی که هنوزدردل آنان هست توجه شودونسبت به تولیدات کتاب وفیلم و گردهمایی ونشستهایی باحضوروروایتگری آنان ازخاطرات هشت سال دفاع مقدس برگزارشودوبه نوجوانان وجوانان منتقل وتبیین شود وبا مستندسازی برای آیندگان ماندگارگرددوبه عنوان تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی هشت ساله ثبت وضبط شود. 6-وصیت نامه تمام شهیدان هراستان درمجموعههایی گردآوری ونگهداری شودودسترسی پژوهشگران ومحققان و کاربران به آن هاآسان باشد. 7-لزوم نصب تابلوهای راهنمایی درسطح شهرهابرای معرفی نشان محل دفن شهدای گمنام وتسهیل حضور ودسترسی آسان توسط عموم مردم برای زیارت قبورنورانی آنها 8-درمیان تمام دستگاه ها ونهادها ؛نقش دستگاه عظیم آموزش وپرورش باید پیشتازوالبته پیش برنده باشدودراین میان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک باتوجه به وظایف وانتظاراتی که هدف ازتشکیل آن ها هست مهم ترین وظیفه ونقش راهبردی رادرانتقال دستاوردهای دفاع مقدس کشوروماندگاری آن ها برای مخاطبان کودک ونوجوان و آیندگان دارند.وتکلیف دانشگاه ها ومراکزعلمی و حوزه های علمیه وتبلیغی برهمگان روشن است . 9-درس آموزی مسئولان ومردم دربهره مندی از تجربه مشارکت آن ها دراداره هشت سال دفاع مقدس برای پیشرفت و تولیدورشداقتصادکشوروتوفیقات درعرصه های اقتصادی ، سیاسی وفرهنگی واجتماعی و..... 10-همان طورکه درهراستان بامعرفی شاخص هایی، مدارس ماندگارتعیین شده است لازم است درعرصه هشت سال دفاع مقدس وایثار نیزنسبت به شناسایی ومعرفی حوزه های علمیه و دانشگاه ها ومدارس ماندگاردرهر استان معرفی و اقدام گردد.
http://www.kerman-online.ir/fa/News/661925/راهکارهای-حفظ-آثار-و-نشر-ارزشهای-دفاع-مقدس-در-اندیشه-امام-راحل
|