ترمیم رگ‌های خونی با سلول‌های تازه کشف شده کشف سلول‌های جدی برای ترمیم رگ‌های خونی
شنبه 7 مهر 1403 - 15:18:02
کرمان رصد - موسسه تحقیقات بهداشت و پزشکی استرالیای جنوبی یک نوع سلول ناشناخته را شناسایی کرد که می‌تواند در ترمیم و بازسازی بافت در پستانداران انقلابی ایجاد کند.
این سلول‌های تازه کشف شده، به نام پیشگامان اندوماک، توانایی قابل توجهی برای تمایز به دو نوع متمایز دارند: سلول‌های اندوتلیال، که رگ‌های خونی ایجاد می‌کنند، و ماکروفاژ‌ها، که سلول‌های ایمنی هستند که نقش مهمی در ترمیم بافت و دفاع دارند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
انوری لیانگ، عضو این تیم تحقیقاتی گفت: این سلول‌ها کار مهمی دارند، برای کمک به رشد رگ‌های خونی زمانی که بدن به آن نیاز دارد.
بیش از یک قرن است که دانشمندان درباره وجود سلول‌هایی با عملکرد‌هایی مشابه سلول‌های پیشگامان تازه کشف شده اندوماک حدس می‌زنند، اما تا به حال هرگز شناسایی نشده بودند.
آنها در لایه بیرونی آئورت موش‌های بالغ یافت شدند و به طور بالقوه می‌توانند در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت، که در آن فرآیند‌های طبیعی درمان بدن به خطر می‌افتد، انقلابی ایجاد کنند.
به طور خاص، اجداد اندوماک فاقد نشانگر‌های "خود" معمولی هستند، که آنها را به کاندیدا‌های امیدوار کننده برای پیوند سلول‌های بنیادی تبدیل می‌کند، زیرا احتمال کمتری برای ایجاد پاسخ ایمنی وجود دارد.
لیانگ و تیمش با موفقیت این سلول‌ها را از موش‌ها جدا کردند، آنها را کشت کردند و مشاهده کردند که مستعمرات تشکیل می‌دهند. آزمایش در مدل‌های موش دیابتی بهبود چشمگیری در بهبود زخم نشان داد، به ویژه در مواردی که به طور معمول بهبود مختل می‌شود.
برای درک اهمیت اجداد اندوماک، ابتدا بررسی ماکروفاژ‌ها ضروری است. ماکروفاژ‌ها از اولین سلول‌های ایمنی تولید شده در طول رشد جنین هستند و برای ترمیم و دفاع از بافت بسیار مهم هستند.
در بزرگسالان، بیشتر بافت‌ها ماکروفاژ‌های ساخته شده در اوایل رشد را حفظ می‌کنند، و این جمعیت‌ها گاهی اوقات برای حفظ دفاع ایمنی تجدید می‌شوند.
یک قرن پیش، دانشمندان فرض کردند که سلول‌های بنیادی در خون می‌توانند ماکروفاژ‌های جدیدی را در طول بزرگسالی تولید کنند. برای مدت طولانی، محققان معتقد بودند که این سلول‌ها، که در جنین موش شناسایی شده بودند، تا بزرگسالی، از مغز استخوان سرچشمه می‌گیرند.
با این حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی مشتق از مغز استخوان به چند بافت مانند روده، پوست و قلب محدود می‌شوند.
اکنون، محققان پیشنهاد می‌کنند که ماکروفاژ‌ها در بزرگسالان از سلول‌های بنیادی کشف نشده قبلی که در اوایل زندگی ایجاد شده اند، مشتق شده اند. این ایده هنوز مورد بحث است، اما یافته‌های جدید استرالیا از این نظریه در حال ظهور حمایت می‌کند.
این مطالعه نشان می‌دهد که سلول‌های پیشگام جنینی مسئول تولید ماکروفاژ‌ها در اوایل رشد در آئورت قلب قرار می‌گیرند و با بالغ شدن موش‌ها، این سلول‌های پیشگام ماکروفاژ‌های جدید را به بافت‌های مختلف وارد می‌کنند.
این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
انتهای پیام/