اولین نیروگاه خورشیدی متحرک خطوط ریلی جهان روشن شد
علمي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - ایسنا / اولین نیروگاه خورشیدی متحرک جهان در خطوط ریلی فعال کشور سوئیس با خروجی 16 مگاواتساعت آغاز به فعالیت کرده است.
یک شرکت سوئیسی موسوم به سانویز(Sun-Ways) نصب صفحات خورشیدی قابل جابجایی را در یک خط آهن عملیاتی در غرب سوئیس راهاندازی کرده است که شامل 48 ماژول فتوولتائیک با توان هر کدام 385 وات است که به عنوان اولین آرایه خورشیدی نصبشده روی ریل در جهان طراحی شده است.
به نقل از آیای، انتظار میرود این تاسیسات 18 کیلوواتی سالانه 16 مگاواتساعت برق تولید کند و برق شبکه عمومی واقع در 500 متری این مکان را تامین کند و قطارهای مسافری قرار است از 28 آوریل از روی آن شروع به حرکت کنند.
تحویل سالانه 16 مگاواتساعت برق به شبکه عمومی
اداره حمل و نقل فدرال سوئیس، این نیروگاه خورشیدی قابل جابجایی را در اکتبر 2024 تأیید کرد، پس از آن یک مجموعه آزمایشات و تجزیه و تحلیلهای مورد نیاز انجام شد و تمام مجوزهای لازم دریافت شد.
شرکت «سانویز» قصد دارد در سه سال آینده آزمایشات خود را با تمرکز بر پوششهای پنل، کثیفی و تأثیر این سیستم بر زیرساختهای ریلی ادامه دهد و هدف آن بررسی ایمنی بلندمدت قطارهای عملیاتی بر روی یک آرایه خورشیدی روی ریل است.
یک تیم تحقیقاتی بینالمللی اخیراً یک ارزیابی فنی و اقتصادی برای ارزیابی قابلیت نصب سیستمهای خورشیدی در میان یا در کنار خطوط راهآهن برای کاربردهای روستایی انجام داده است. یافتههای آنها نشان میدهد که با وجود تردیدهای مکرر، چنین پروژههایی نه تنها از نظر فنی امکانپذیر هستند، بلکه میتوانند پتانسیل تجاری نیرومندی را نیز ارائه دهند.
با این حال، منتقدان دو نگرانی عمده را برجسته کردهاند که میتواند عملکرد پنلهای خورشیدی نصب شده بر یا نزدیک خطوط راه آهن را محدود کند و آن، نشستن خاک و گرد و غبار و فشار مکانیکی شدید ناشی از عبور قطار از روی آنهاست. هر دو عامل، پتانسیل کاهش قابل توجه بازده انرژی و کوتاه شدن طول عمر کلی سیستم را دارند که سوالاتی را در مورد دوام طولانی مدت چنین تاسیساتی ایجاد میکند.
ساخت قطارهای تقریباً خودکفا با پنلهای خورشیدی روی ریل
به گفته این شرکت، این سیستم با افزایش پشتیبانی از نصب پنلها در خطوط راه آهن، پتانسیل بسیار زیادی دارد.
جوزف اسکودری(Joseph Scuderi)، بنیانگذار و مدیر «سانویز» میگوید: در درازمدت، تولید انرژی بین ریلها و وارد کردن آن به طور مستقیم به جریان کششی قطارها را در نظر میگیریم و آنها را تقریباً 100 درصد خودکفا میکنیم. در طول روز، قطارها حرکت میکنند در حالی که پنلها برق تولید میکنند.
این شرکت با استفاده از یک قطار تخصصی، عملیات نصب صفحات خورشید روی ریلها را به صورت مکانیکی انجام میدهد. این قطار قادر است نزدیک به 1000 متر مربع صفحات خورشیدی را تنها در چند ساعت نصب کند که این فرآیند را هم سریع و هم مقرون به صرفه میکند.
این پروژه در منطقه Buttes سوئیس، شامل 100 متر خط ریلی تجهیز شده به 48 صفحه خورشیدی است. اتصالات الکتریکی در این صفحات خورشید یکپارچه شده است و یک سیستم تمیز کردن برس استوانهای در انتهای قطارها، غبارروبی صفحات خورشیدی را تضمین میکند.
«اسکودری» توسعه این مدل را در سطح جهانی در نظر دارد و خاطرنشان میکند که اگر محدود به سوئیس باشد، 5000 کیلومتر راه آهن وجود دارد که به طور بالقوه امکان نصب نزدیک به 2.5 میلیون صفحه خورشیدی را فراهم میکند.
علاوه بر این، این استارتاپ سوئیسی با برنامههایی برای هدف قرار دادن کشورهای آلمان، اتریش، ایتالیا، ایالات متحده و آسیا در سالهای آینده قصد دارد دامنه فعالیت خود را به فراتر از کوههای آلپ گسترش دهد.
-
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۴:۲۴
-
۱۲ بازديد
-

-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/718802/