بزرگنمايي:
کرمان رصد - شهردار اصفهان گفت: نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی فردا (پنجشنبه) در این کلانشهر افتتاح میشود تا آغاز یک حرکت، ارتقا و جهش به سوی بهبود شرایط حملونقل درونشهری باشد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه شانزدهم آبان_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» با اشاره به اینکه بارانداز مقصد ماهی جنوب کشور در چهلودومین برنامه «به احترام مردم اصفهان» در میدان مرکزی میوه و ترهبار اصفهان مورد بهرهبرداری قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از مشکلات مشترک شهر برای تمام شهروندان مباحث زیستمحیطی است که یکی از راه حلهای کاهش آلایندگی، ارتقای حملونقل عمومی و کیفیت خودروهای داخل شهر است، از اینرو نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی فردا هفدهم آبان در این کلانشهر افتتاح میشود تا آغاز یک حرکت، ارتقا و جهش به سوی بهبود شرایط حملونقل درونشهری باشد.
وی با بیان اینکه اگر اتوبوسهای برقی وارد این کلانشهر شود، باید در پایانهها و اماکن متعلق به شهرداری جایگاه شارژ ویژه اتوبوس در نظر گرفته شود، افزود: تعدادی جایگاه دیگر نیز در سطح شهر جانمایی شده است که بهتدریج اضافه خواهد شد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه مذاکرات برای خرید 50 دستگاه اتوبوس برقی انجام شده و این اقدام در دستور کار شهرداری قرار دارد، ادامه داد: شورای اسلامی شهر مجوزهای لازم را صادر کرده و ردیف اعتباری پیشبینی شده است، اما هنوز با شرکت مربوطه به توافق نهایی نرسیدهایم؛ اگر قرارداد قطعی شود، این شرکت اتوبوسها را در سال جاری تحویل میدهد.
قاسمزاده با بیان اینکه دسته دیگر مربوط به جایگاههای شارژ خودروهای برقی است، زیرا 70 نفر از شهروندان خودروی برقی خریداری کردهاند، گفت: قرارداد تاکسیهای برقی منعقد شده و فراخوان برای رانندگان داده شده است که در این راستا 600 میلیون تومان وام بلاعوض و وام 500 میلیون تومانی با کارمزد کم بهعنوان تسهیلات در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: ورود تاکسیهای برقی را با تعداد 50 خودرو آغاز کردیم که امکان توسعه آن وجود دارد و با توجه به تعداد متقاضی افزایش پیدا میکند.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.
تغییر کاربری زمینهای بایر در محلات نیاز به همکاری در استان دارد شهروند : تقاضا دارم به زمینهای بلاتکلیف خیابان بعثت، کنار بازار جمعه رسیدگی شود، زیرا پروانه ساخت توسط شهرداری منطقه صادر نمیشود.
شهروند : در خوراسگان، خیابان سردار باقری، هشت سال است مجوز ساختوساز از سوی شهرداری صادر نمیشود و مردم با مشکل مواجه شدهاند که درخواست رسیدگی داریم.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : این موارد هرکدام علت و مشکلی دارد که شبیه یکدیگر نیست؛ یکی از منابع آلایندگی ذرات ناشی از زمینهای بایر است.
بخشی از این زمینها، زمینهای کشاورزی درون منطقه است که در حال حاضر امکان کشت در آن وجود ندارد، اما به دلیل اینکه کاربری زمین کشاورزی است، نمیتوانیم پروانه صادر کنیم؛ در صورتی که تغییر کاربری پیدا کند میتوان مجوز ساختوساز برای آن صادر کرد که این اتفاق نیاز به همدلی و همکاری در استان دارد.
باید کمیسیون ماده 5 و سازمان جهاد کشاورزی به این کار رضایت دهند و کمک کنند تا مردم از بلاتکلیفی خارج شوند؛ بارها بهعنوان شهردار در زمینهایی حضور یافتم که چاه آن خشک شده بود، امکان کشت وجود نداشت؛ با توجه به اینکه زمین با کاربری کشاورزی داخل منطقه قرار گرفته است، ما نمیتوانیم پروانه ساخت صادر کنیم، مگر اینکه تشریفات قانونی طی شود.
بخشی از زمینها در حریم قرار دارد که از اختیار کمیسیون ماده 5 خارج است و نیاز به تشریفات قانونی بالاتری دارد تا وارد حریم شود؛ در شورای برنامهریزی استان باید مجوز صادر شود و زمین داخل محدوده شهر قرار گیرد تا پس از آن بتوان تصمیمگیری کرد.
در مناطق مختلف شهرداری این زمینها شناسایی و فهرست آنها به دستگاههای مربوطه ارائه شده است؛ یکی از علایق مدیریت فعلی استان رفع مشکل این زمینها است، چراکه باید آب را فراهم کنیم تا مردم کشاورزی کنند یا اجازه دهیم ساختوساز انجام دهند.
امیدوارم بتوانیم با همکاری دستگاههای مختلف در عین صیانت از فضای سبز و هویت شهر مشکلات را رفع کنیم.
سیدمرتضی حسامنژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان : در حال حاضر بازنگری طرح جامع شهر اصفهان در جریان است که در آن وضعیت موجود اراضی در نظر گرفته میشود و در کاربری بازنگری میشود، اما این اقدام تا حدودی زمانبر است.
بازنگری طرح تفصیلی اواسط دهه 80 آغاز شد؛ آن زمان استعداد محدوده کشاورزی در نظر گرفته شد، اما پس از گذشت حدود 20 سال شرایط تغییر کرده است و مالک باید از طریق منطقه برای تغییر کاربری اقدام کند.
با سیاستگذاری درست مشکل بافتهای تاریخی رفع میشود شهروند : کوچهای در خیابان کمال، ابتدای خیابان آیتالله صافی قرار دارد که برای اهالی محله معضل شده است، زیرا ورودی کوچه بسیار تنگ و باریک است و خودروهای امدادی امکان ورود در آن را ندارند؛ شهرداری آخر کوچه را دیوار کشیده که این اقدام موجب شده به محل جمع شدن افراد معتاد تبدیل شود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : این کوچه در بافت تاریخی قرار دارد، بافتهای تاریخی باید احیا و زندگی در آنها جاری شود؛ اگر بخواهیم زندگی جاری شود، باید ملزومات زندگی امروز را بتوانیم در این بافتها ایجاد کنیم، از طرفی محدودیت داریم که بافت تاریخی را نمیتوانیم تعریض کنیم.
این دوگانگی بین شهرداری و میراث هنوز حل نشده و به توافق نرسیدهایم؛ یک نگاه این است که ما باید خودمان را با بافت تطبیق دهیم، اما راه حلهایی نیز برای ایمنی اندیشیده شود که نیازی به خودروی آتشنشانی نباشد یا پارکینگهایی در ورودیها برای سکنه در نظر گرفته شود.
شهرداری در حد ظرفیت خود سعی کرده است مشوقهایی برای احیای بافت فراهم کند، اما در بافت تاریخی دسترسیها مشکل دارد و به همین جهت مشوقهای شهرداری در پروانه آنچنان کارساز نبوده است؛ در عین حال این ملکها سرمایه شهر محسوب میشود و استعداد گردشگری دارد، با سیاستگذاری درست مشکل رفع میشود.
ساکنان این محلهها با توجه به اینکه امکان نوسازی و بهسازی نداشتند، از محل زندگی خود مهاجرت کردند و به جای آن اتباع ساکن شدهاند که نقطه ثقل آسیبهای اجتماعی همین محلات شده است.
شهرداری تبعات آن را تحمل میکند، در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا از این ظرفیت بهنفع اقتصاد کشور و گردشگری استفاده کردند.
در اصفهان دو الگو داریم، محله جلفا توسط مردم احیا شد و زندگی در آن جریان دارد، اما محدوده پشت مسجد تاریخی امام (ره) و شیخ لطفالله بافتهایی وجود دارد که رها شده است.
روحالله ابوطالبی، مدیر منطقه 3 شهرداری اصفهان : این مکان بافت تاریخی است و کنار ورودی یک کنیسه قرار دارد، مباحث میراثی دارد و ورودی با همکاری میراث درست شده است، اما تخریب طاق امکانپذیر نیست. انتهای کار را مسدود کردیم که معتادان وارد نشوند، اما زمین مالک دارد و اخطار لازم داده شده است.
پاکسازی مکان بسیار سخت است، چرا که خودروها امکان ورود ندارند و تنها پاکبانان برای تمیز کردن اقدام میکنند؛ باید الزامات بافت تاریخی فراهم شود.
79 درصد بافت تاریخی شهر اصفهان در محدوده منطقه 3 شهرداری وجود دارد و مانند این کوچه در منطقه نقاط زیادی وجود دارد؛ بیشتر پلاکهای ستارهدار در منطقه 3 تخریب شده است و اداره میراث میگوید باید با شرایط آنها احیا انجام شود، اما بهعلت هزینهزا بودن مالکان سراغ موارد مدنظر میراث نمیروند.
بازدیدهایی بههمراه مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از این بافتها انجام شده است؛ در صورت بازنگری طرح جامع برای بافتهای تاریخی با وجود تغییرات شاید بتوان کاری انجام داد، اما در این کوچه با وجود کنیسه هیچ کاری نمیتوان انجام داد.
اجرای 5 طرح برای جمعآوری متکدیان از سطح شهر شهروند : شمال شرق اصفهان، سهراه ملکشهر، تکدیگری تصویر زشتی در این مکان درست کردهاند و تبدیل به مافیا شدهاند.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : این پدیده برای شهر اصفهان بسیار نامناسب است، البته نسبت به سایر شهرها شرایط خوبی داریم و همه وقت و همه جا این پدیده را نمیبینیم؛ اراده شهرداری بر جمعآوری و ساماندهی متکدیان بوده است.
متکدیان چند دسته هستند، بخشی کودکان کار که مورد سواستفاده قرار میگیرند و بیشتر غیر بومی و غیر ایرانی هستند، بخشی دیگر بهویژه زنان مهاجر از شهرها و استانهای مجاور هستند و گاهی بهصورت فصلی به اصفهان میآیند.
برای رفع این مشکل باید یک زنجیره خدمت شکل گیرد، در این راستا چندین بار توسط شهرداری و با همکاری نیروی انتظامی جمعآوری شدهاند، اما 24 ساعت بعد مجدد در همان نقطه حضور دارند، در حالی که پس از تحویل این افراد، باید سیستم قضائی و دانشگاه ورود پیدا کند، اما زنجیره به درستی ایفای نقش نمیکند.
شهرداری مستقیم وظیفه ساماندهی متکدیان را برعهده دارد، اما جمعآوری معتادان با دستگاههای قضائی است.
مصطفی مرادیاننژاد، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان : چند مدت قبل قولی درباره فعال شدن اکیپها و موارد جمعآوری با همکاری سایر نهادهای متولی داده شد که تاکنون پنج طرح اجرایی شده است.
بیش از 90 درصد این افراد جزو معتادان متجاهر هستند، از اینرو باید با هماهنگی دستگاه قضائی اقدام میکردیم که این اتفاق افتاده است و تا کنون بیش از 172 نفر وارد کمپهای ماده 16 و 15 شدهاند.
اگر موارد به سامانه 137 اعلام شود، همان موقع اکیپ برای جمعآوری اعزام میشود.
کد خبر 808326