کرمان رصد

آخرين مطالب

سرمقاله هم میهن/ کشور اقلیت مقالات

سرمقاله هم میهن/ کشور اقلیت
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - هم میهن / «کشور اقلیت» عنوان یادداشت روز در روزنامه هم میهن به قلم محمدجواد روح است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ایران امروز همچنان تاحد زیادی جامعه‌ای آرمانی است؛ اما فقط برای اقلیت‌. اقلیتی که وقتی مناصب انتخابی حکومت را در دست ندارد با هر ابزاری، می‌کوشد نشان دهد خبری و امکانی از تغییرات نیست و بدین‌شکل، اکثریت را خشمگین و منفعل می‌سازد. وقتی هم در سایه قهر و غیبت اکثریت، دولت و مجلس را در دست می‌گیرند، اسب خود را زین می‌کنند و بی‌مهار می‌تازند و فراتر از آن، سازوکارهایی را فراهم می‌سازند که اگر دری به تخته خورد و اکثریت دیگر بار به قدرت برگشت، عملاً نتواند قدم از قدم بردارد. چنین است که دور باطلی در کشور شکل می‌گیرد که خروجی آن، از دست دادن مدام فرصت‌ها و سوختن سرمایه‌هاست.
اگر جان استوارت میل که مدافع حق اقلیت در دموکراسی بود سر از گور برمی‌آورد؛ احتمالاً ایران را به‌عنوان نمونه آرمانی (ایده‌آل تایپ) تحقق ایده خود معرفی می‌کرد. کشوری که در آن، نه‌فقط حقوق اقلیت به‌شکلی کامل تامین و رعایت می‌شود؛ بلکه اقلیت کاملاً آزاد است هرچه می‌خواهد علیه اکثریت بگوید، خواست‌ها و مطالبات آن را نادیده انگارد، تهمت‌های اخلاقی و امنیتی بزند و هرکس را در هر مقامی خائن و وابسته بخواند.

منظور از اقلیت البته در اینجا، اقلیت‌های اجتماعی (از قبیل مذهبی، قومیتی و جنسیتی) نیست؛ بلکه منظور، یک نیرو و جریان سیاسی است که سابقه تاریخی نشان می‌دهد در هر انتخاباتی با حضور اکثریت، شکست می‌خورد. این جریان حتی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری که در دور اول، 60درصد و در دور دوم حدود 50درصد واجدین حق رای پای صندوق نیامدند، شکست خورد.
بااین‌حال، این اقلیت همچنان از آزادی‌ها و امکاناتی برخوردار است که اکثریت حتی در زمان حضور در قدرت، آنها را در خواب هم نمی‌بیند. اقلیتی که بی‌نیاز از مجوز فراخوان تجمع می‌دهد تا علیه مشخص‌ترین و روشن‌ترین وعده رئیس‌جمهور برآمده از آرای اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات، شعار دهند و بیلبوردهای چندمتری در وسط پایتخت برافرازند و حتی وزرای دولت را به جرم پافشاری بر خواست اکثریت، به داغ و درفش تهدید کنند.
اما این، همه امکانات و تنعمات اقلیت در این ملک نیست. این اقلیت همان است که تندروترین سخنگویان و نظریه‌پردازان آن، هرگاه اراده کنند در اصلی‌ترین و رسمی‌ترین رسانه‌های کشور تریبون می‌یابند و بی‌هیچ محدودیتی، از جنگ و کشتن و گرفتن و بستن می‌گویند؛ آن‌هم در زمینه‌ای چون خاورمیانه امروز و در زمانه‌ای چون اوج شدیدترین تنش‌ها با رادیکال‌ترین حاکمان در اردوگاه دشمن.
نظریه‌پردازان و سخنگویان اقلیت اما بی‌توجه به واقعیت، امکان آن دارند که از آرمان‌های خود بگویند و وعده‌های آخرالزمانی دهند. البته، انقلاب ایران رخدادی آرمان‌محور بود. اصولاً هر انقلابی آرمان‌محور است؛ اما نظام برآمده از انقلاب نمی‌تواند و نباید اهداف و سیاست‌های خود را بر پایه آرمان‌ها قرار دهد و از سختی و تلخی واقعیت بهراسد و بگریزد. این، تجربه‌ای است که عموم انقلاب‌ها از سر گذرانده‌اند و دیر یا زود، مناسبات و محاسبات خود را بر پایه واقعیت قرار داده‌اند. چین، همان کشوری که اقلیت سیاسی ایران آن را متحد و حامی و الگوی خود می‌پندارد، نمونه کامل و بارز پذیرش واقعیت‌های جهان و اولویت دادن آن به آرمان‌های پنهان در اذهان است. 
بااین‌حال، ایران امروز همچنان تاحد زیادی جامعه‌ای آرمانی است؛ اما فقط برای اقلیت‌. اقلیتی که وقتی مناصب انتخابی حکومت را در دست ندارد با هر ابزاری، می‌کوشد نشان دهد خبری و امکانی از تغییرات نیست و بدین‌شکل، اکثریت را خشمگین و منفعل می‌سازد. وقتی هم در سایه قهر و غیبت اکثریت، دولت و مجلس را در دست می‌گیرند، اسب خود را زین می‌کنند و بی‌مهار می‌تازند و فراتر از آن، سازوکارهایی را فراهم می‌سازند که اگر دری به تخته خورد و اکثریت دیگر بار به قدرت برگشت، عملاً نتواند قدم از قدم بردارد. چنین است که دور باطلی در کشور شکل می‌گیرد که خروجی آن، از دست دادن مدام فرصت‌ها و سوختن سرمایه‌هاست.
فیلترینگ یکی از نمادهای بارز این روند است. دولت روحانی در کنار برجام (توافق هسته‌ای) به‌عنوان مهمترین دستاورد خود، دستاورد مهم دیگری هم داشت و آن، اینکه زیرساخت‌های توسعه اینترنت را تا دورترین نقاط کشور فراهم کرد تا شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام و اینستاگرام در ایران نیز همچون دیگر نقاط جهان رشد کنند و مخاطب گیرند. بااین‌حال، اقلیت همچنان که علیه برجام برخاست، تلگرام را نیز فیلتر کرد.
پس از آن، دولتی سر کار آمد که بستن فضای مجازی را ماموریت خود می‌دانست و هرچه می‌توانست کرد تا از سرعت و کیفیت اینترنت بکاهد و بر قیمت آن بیافزاید. مشابه همان کاری که با «خودروی ملی» و «رسانه ملی» کردند، در این حوزه هم کردند تا به زعم خود، «اینترنت ملی» را شکل دهند و پیام‌رسان‌های داخلی را جایگزین نمونه‌های جهانی کنند. امروز، دو سه ماه است که آن دولت رفته است. اما آن تفکر و کاسبان و حامیان فیلترینگ با قدرت در میدان هستند و آنقدر آزاد و آسوده‌خاطر که می‌توانند علیه دولت مستقر تجمع راه بیاندازند و شعار دهند؛ همچون تجمعی که چند روز قبل مقابل شورایعالی فضای مجازی بر پا کردند.
آری، جان استوارت میل درست می‌گفت. تامین «حق اقلیت» شرط دموکراسی است؛ اما همه دموکراسی نیست. بدون پیشبرد خواست‌ها و مطالبات اکثریت، دموکراسی به صورتی بی‌محتوا فرومی‌کاهد. نمی‌توان از دموکراسی سخن گفت و مطالبه اکثریت را ندید.
فراتر از این، جای حق اکثریت کجاست؟ آیا مخالفان فیلترینگ هم، همچون مدافعان فیلترینگ امکان برپایی تجمع و سردادن شعارها و مطالبه خواست‌های خویش را خواهند داشت؟ بدون پاسخ به این پرسش‌ها، سخن گفتن از وفاق، خانه ساختن بر آب است و دل‌بستن به سراب...

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/665488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ این تضاد منافع را درهم بریزید

سرمقاله ابتکار/ اعتراض! باتجویز صاحبان رانت!

معنای تشدید حملات موشکی گروه‌های عراقی علیه اسرائیل

سرمقاله رسالت/ بازی در سیاست!

سرمقاله شهروند/ در رهبری مقاومت احساس خلأ وجود ندارد

سرمقاله هم میهن/ کشور اقلیت

سرمقاله قدس/ امنیت پایدار در پرتو پدافند غیرعامل

سرمقاله وطن امروز/ جایگاه شهید صفی‌الدین در مثلث طلایی حزب‌الله

ساخت بینی مصنوعی که از میوه فاسد تا سرطان را تشخیص می‌دهد

کوچکترین باتری زیستی لیتیومی جهان برای ایمپلنت‌ها ساخته شد

11 خودروی خودران فینالیست به مصاف هم می‌روند

عکس‌های جدیدی از ردپای غبارآلود یک دنباله‌دار

تولید واژینوسکوپ نانویی دامپزشکی برای افزایش سرعت و دقت در لقاح مصنوعی

افزایش شانس بقای بیماران تحت پیوند مغز استخوان با داروی ایرانی سلول‌درمانی

ربات انسان‌نمای ناسا با فضاپیمایش ملاقات کرد

با حضور کارگردان فیلم؛ اکران و نقد نماینده سینمای ایران در اسکار

انتقادات بالا گرفت؛ شهاب حسینی شفاف سازی کرد!

جریان و اندیشه مقاومت هرگز نمی‌میرد

برخلاف اندیشه سران رژیم صهیونیستی ایران در آرامش است

آئین خشت گذاری دو سالن ورزشی و افتتاح 5 زمین چمن مصنوعی در مدارس اندیشه

تلنگر سرمربی پرسپولیس به مهاجم محبوب: فیکس نیستی!

بررسی «صلح، ناصلح و پاد صلح» در اندیشه سعدی

تغییرات استقلال و خیبر بازی را جذاب می‌کند/آبی‌ها مهاجم می‌خواهند

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه 5 آبان 1403

مهلت ثبت نام آزمون دکتری سال 1404 تمدید شد

دشواری ایستادن در طرف درست تاریخ

بیمه دی، پایدار در رشد سودآوری

پیکر شهید دکتر «علی حیدری» در حرم امام خمینی(ره) آرام گرفت

پاسخگویی سرپرست بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی به تماس‌های ایثارگران در «سامد»

دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

جانباز 70 درصد شهید «علی اکبرحسینی» به همرزمان شهیدش پیوست

مسابقات ماهیگیری جانبازان نخاعی و قطع عضو کشور در رامسر مازندران برگزار شد

سفر مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران و مدیرکل مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد به استان مرکزی

جانبازان شیمیایی در کنفرانس (OPCW) شرکت می‌کنند

بازسازی 1200 تصویر شهید استان قزوین با استفاده از هوش‌مصنوعی

استقبال بی‌سابقه کودکان کرمانی از تماشاخانه سیار کودکان

برداشت انار در روستای لاسجرد سرخه

فاز دوم مرمت مقبره سالاررضا عنبرآباد آغاز شد

یادواره شهدای ورزشکار شهرستان نرماشیر برگزار شد

صدور هشدار زرد هواشناسی کرمان در پی پیش‌بینی بارش باران و وزش باد

توسعه شهر زنجان باید از بلندمرتبه‌سازی فاصله‌ بگیرد

فیلم| برداشت انار در باغات هورامان کردستان

عدم امکان صدور سند مالکیت برای اراضی داخل بافت روستاهای نظرآباد

کشف 16 قبضه کلت کمری در کرمان؛ 2 نفر بازداشت شدند

فیلم| برداشت انار در باغ‌های هورامان کردستان

پیش بینی وضعیت آب و هوا کرمان فردا یکشنبه 6 آبان ماه 1403 + هواشناسی کرمان فردا

هر جا ملوان هست منتظر پنالتی باشید!

مدارس کرمان فردا یکشنبه 6 آبان ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس کرمان یکشنبه 6 آبان 1403

به دلیل سیاست‌گذاری بانک مرکزی رخ داد/ پای دلالان و صرافان در کفش صادرکنندگان پسته کرمان

مقبره سالار رضا در شهرستان عنبرآباد مرمت می‌شود