کرمان رصد

آخرين مطالب

خشکسالی ترمز رکوردشکنی تولید انار در ساوه را کشید اجتماعي

خشکسالی ترمز رکوردشکنی تولید انار در ساوه را کشید
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه انار محصول شاخص شهرستان ساوه در کنار افزون بر 70 نوع تولید کشاورزی است که آوازه جهانی دارد، اظهار کرد: با وجود تکرار خاطره تلخ سرمازدگی در سال 1395 اما در حال حاضر سطح زیر کشت انار در ساوه، پایتخت انار ایران، افزون بر 11 هزار هکتار است.
وی بیان کرد: انار یک محصول زودبارده است و با وجود اینکه پیش بینی می شد به دلیل تکرار سرمازدگی هایی که موجب کف بر کردن درختان انار می‌شود و به دلیل مقاومت درخت پسته در برابر سرمای زیاد، پسته جایگزین بخش اعظمی از باغات انار شود اما عملیات جایگزینی چندان افزایش نداشت و حتی بخشی از اراضی زراعی شهرستان به باغ انار تبدیل شد و در واقع شاخص بودن ساوه در تولید انار حفظ شد و همچنان این شهرستان را با محصول انار می‌شناسند.
وی افزود: کاشت قلمه انار در اراضی کشاورزی موجب باردهی این محصول ظرف مدت دو سال شده و خصوصیت درخت انار به دلیل زودباردهی موجب شد که همچنان 11 هزار هکتار باغات انار در ساوه وجود داشته باشد که 10 هزار و 500 هکتار آن بارور است و در شرایط ایده‌ال می‌توانند محصول اقتصادی تولید کنند.
خلیلی با اشاره به اینکه سال گذشته افزون بر 170 هزار تن انار از باغات ساوه برداشت شد، گفت: امسال متاسفانه به دلیل خشکسالی و تشدید تنش آبی در شهرستان ساوه و نیز پائین بودن حجم آب ذخیره شده در سدالغدیر که حیات باغات پائین دست سد به منابع آبی آن وابسته بود، کاهش عملکرد باغات رقم خورد.
وی بیان کرد: وضعیت نامناسب توزیع آب، متاثر از کاهش میزان بارش‌ها و خشکسالی موجب شد تا بازه‌های آبیاری امسال طولانی‌تر شود و حتی در برخی باغات پائین دست سدالغدیر بسیار محدود باشد که در مجموع، سه هزار هکتار از باغات انار که حیات آنها وابسته به سد بود دچار آسیب جدی شد و بیش از هزار هکتار از باغات به دلیل خشک شدن درختان، رها شده اند. دو هزار هکتار نیز به دلیل آبیاری محدود تا حدود زیادی محصول خود را از دست داده است.
وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود که امسال بین 140 هزار تا 150 هزار تن انار از انارستان‌های ساوه برداشت شود که بیانگر کاهش 10 الی 15 درصدی میزان تولید و عملکرد محصول به دلیل کم آبی در سال جاری نسبت به سال گذشته است.
این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در ادامه گفت: به دلیل خنک بودن هوا در فصل بهار، گل‌های انار در شرایط آب و هوایی مطلوب بهاری به بار نشست و اگر دمای هوا در روزهای آینده بیشتر خنک شود موجب سرخی بیشتر دانه و رنگ گیری بهتر انار خواهد شد و امیدواریم شرایط به گونه‌ای برای تولیدکنندگان رقم بخورد که از مجموع 140 هزار تن انار برداشت شده، میزان انار شرکتی و آب‌گیری شده به پائین ترین درصد خود برسد.
وی گفت: خوشبختانه انار تولیدی امسال ساوه از نظر آفات و بیماری‌ها به ویژه از نظر کرم گلوگاه شرایط نگران‌کننده‌ای نداشته است، گرچه وجود این آفت همیشگی است، اما درصد شیوع آن قابل قبول بوده و جای نگرانی نیست.
او در خصوص پدیده آفتاب سوختگی به عنوان مشکل دیگر انار نیز گفت: با توجه به دمای بالا و گرمای هوا در فصل تابستان پیش‌بینی می‌شد که درصد زیادی از انار تولیدی با پدیده آفتاب سوختگی مواجه شود اما خوشبختانه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که درصد آفتاب سوختگی بالاتر از حد نرمال نیست.
خلیلی در خصوص ترکیدگی انار در روزهای منتهی به برداشت محصول نیز گفت: تنش آبی موجب بیشتر شدن ترکیدگی انار خواهد شد به نظر می‌رسد که به دلیل تشنه بودن باغات، درصد ترکیدگی در این روزها افزایش یابد. مدیریت آبیاری در این فصل مهمترین عامل در جلوگیری از ترکیدگی انار است که باغداران باید مدنظر داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش میزان تولید انار افتخاری برای شهرستان ساوه به عنوان قطب تولید این محصول در جهان است، گفت: به باغداران توصیه می شود با توجه به شرایط موجود خشکسالی به دنبال اهداف توسعه‌ای و گسترش باغات انار نباشند. حفظ باغات مهمترین موضوع در شرایط کنونی است و به باغداران توصیه می‌شود که به دنبال تولید کیفی انار باشند. حفظ کیفیت انار اصلی‌ترین رسالت باغداران و تولیدکنندگان برای صیانت از برند این شهرستان در تولید این محصول شاخص است که آوازه و شهرت جهانی دارد.
وی گفت: بر کسی پوشیده نیست که به دلیل کاهش میزان بارندگی‌ها منابع آبی زیرزمینی در شرایط کاملا بحرانی است و میزان آب ذخیره شده در سد الغدیر نیز در وضعیت قرمز و فوق بحرانی قرار دارد و تامین آب باغات با چالش جدی مواجه شده است.
خلیلی ضمن توصیه به باغداران برای اجرای روش‌های نوین آبیاری و پرهیز از آبیاری سنتی در باغات انار گفت: از باغداران درخواست می‌شود که در کنار باغات خود حتما زراعت داشته باشند و اراضی کشاورزی خود را صرفا به حوزه باغی اختصاص ندهند و در خصوص تولیدات زراعی نیز ورود کنند. تمامی اراضی که تحت شرب یک منبع آبی است صرفا به کشت محصولات باغی اختصاص نیابد و حتما یک منطقه از اراضی خود را در سال های پر آب به زراعت اختصاص دهند. مقدار باغات را محدود کرده و با اجرای روش‌های نوین آبیاری و کوددهی مناسب کیفیت تولید محصول را افزایش دهند.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت انار ارتباط مستقیم با رسیدگی بهتر به محصول و مدیریت باغات دارد، گفت: حفظ کیفیت باغات در شرایط کنونی برای باغداران یک اصل است و امیدواریم تولیدکنندگان با درک شرایط کنونی و مدیریت آب به تولید با کیفیت محصول کمک کنند.
وی گفت: کار برداشت تجاری انار ساوه از 20 مهرماه آغاز شده و معمولا تا نیمه آبان ماه ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/665425/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ این تضاد منافع را درهم بریزید

سرمقاله ابتکار/ اعتراض! باتجویز صاحبان رانت!

معنای تشدید حملات موشکی گروه‌های عراقی علیه اسرائیل

سرمقاله رسالت/ بازی در سیاست!

سرمقاله شهروند/ در رهبری مقاومت احساس خلأ وجود ندارد

سرمقاله هم میهن/ کشور اقلیت

سرمقاله قدس/ امنیت پایدار در پرتو پدافند غیرعامل

سرمقاله وطن امروز/ جایگاه شهید صفی‌الدین در مثلث طلایی حزب‌الله

ساخت بینی مصنوعی که از میوه فاسد تا سرطان را تشخیص می‌دهد

کوچکترین باتری زیستی لیتیومی جهان برای ایمپلنت‌ها ساخته شد

11 خودروی خودران فینالیست به مصاف هم می‌روند

عکس‌های جدیدی از ردپای غبارآلود یک دنباله‌دار

تولید واژینوسکوپ نانویی دامپزشکی برای افزایش سرعت و دقت در لقاح مصنوعی

افزایش شانس بقای بیماران تحت پیوند مغز استخوان با داروی ایرانی سلول‌درمانی

ربات انسان‌نمای ناسا با فضاپیمایش ملاقات کرد

با حضور کارگردان فیلم؛ اکران و نقد نماینده سینمای ایران در اسکار

انتقادات بالا گرفت؛ شهاب حسینی شفاف سازی کرد!

جریان و اندیشه مقاومت هرگز نمی‌میرد

برخلاف اندیشه سران رژیم صهیونیستی ایران در آرامش است

آئین خشت گذاری دو سالن ورزشی و افتتاح 5 زمین چمن مصنوعی در مدارس اندیشه

تلنگر سرمربی پرسپولیس به مهاجم محبوب: فیکس نیستی!

بررسی «صلح، ناصلح و پاد صلح» در اندیشه سعدی

تغییرات استقلال و خیبر بازی را جذاب می‌کند/آبی‌ها مهاجم می‌خواهند

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه 5 آبان 1403

مهلت ثبت نام آزمون دکتری سال 1404 تمدید شد

دشواری ایستادن در طرف درست تاریخ

بیمه دی، پایدار در رشد سودآوری

پیکر شهید دکتر «علی حیدری» در حرم امام خمینی(ره) آرام گرفت

پاسخگویی سرپرست بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی به تماس‌های ایثارگران در «سامد»

دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

جانباز 70 درصد شهید «علی اکبرحسینی» به همرزمان شهیدش پیوست

مسابقات ماهیگیری جانبازان نخاعی و قطع عضو کشور در رامسر مازندران برگزار شد

سفر مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران و مدیرکل مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد به استان مرکزی

جانبازان شیمیایی در کنفرانس (OPCW) شرکت می‌کنند

بازسازی 1200 تصویر شهید استان قزوین با استفاده از هوش‌مصنوعی

استقبال بی‌سابقه کودکان کرمانی از تماشاخانه سیار کودکان

برداشت انار در روستای لاسجرد سرخه

فاز دوم مرمت مقبره سالاررضا عنبرآباد آغاز شد

یادواره شهدای ورزشکار شهرستان نرماشیر برگزار شد

صدور هشدار زرد هواشناسی کرمان در پی پیش‌بینی بارش باران و وزش باد

توسعه شهر زنجان باید از بلندمرتبه‌سازی فاصله‌ بگیرد

فیلم| برداشت انار در باغات هورامان کردستان

عدم امکان صدور سند مالکیت برای اراضی داخل بافت روستاهای نظرآباد

کشف 16 قبضه کلت کمری در کرمان؛ 2 نفر بازداشت شدند

فیلم| برداشت انار در باغ‌های هورامان کردستان

پیش بینی وضعیت آب و هوا کرمان فردا یکشنبه 6 آبان ماه 1403 + هواشناسی کرمان فردا

هر جا ملوان هست منتظر پنالتی باشید!

مدارس کرمان فردا یکشنبه 6 آبان ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس کرمان یکشنبه 6 آبان 1403

به دلیل سیاست‌گذاری بانک مرکزی رخ داد/ پای دلالان و صرافان در کفش صادرکنندگان پسته کرمان

مقبره سالار رضا در شهرستان عنبرآباد مرمت می‌شود