کرمان رصد

آخرين مطالب

کاملاً غیرقابل پیش‌‏بینی مقالات

کاملاً غیرقابل پیش‌‏بینی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمدحسین لطف‌الهی| روند نظرسنجی‌‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا حدودی تغییر کرده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده امید بیشتری به پیروزی در انتخابات دارد اما نظرسنجی‌ها رقابت دو کاندیدا را به اندازه‌ای نزدیک نشان می‌دهند که امکان یک نتیجه‌گیری قطعی در خصوص سرنوشت نهایی انتخابات وجود ندارد.
در آخرین بروزرسانی نظرسنجی‌ها در زمان نگارش این گزارش (سه‌شنبه 22 اکتبر)، میانگین نظرسنجی‌ها از برتری کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سطح ملی حکایت دارد. بر اساس میانگین نظرسنجی‌های وب‌سایت 538، هریس با 48/2 درصد آرا از ترامپ با 46/4 درصد آرا پیش است و توانسته برتری خود را در سطح ملی حفظ کند اما این آمار نشان می‌دهد روند آرای هریس نزولی بوده و او با چالش بزرگی در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا انتخابات مواجه است. هریس در اولین روز ماه سپتامبر برتری 3/1 درصدی را در برابر رقیب خود به ثبت رسانده بود اما این برتری در حال حاضر تنها 8/1 درصد است.
آمارهای ارائه‌شده از سوی دیگر وب‌سایت‌های معتبر در زمینه جمع‌بندی نظرسنجی‌ها از جمله (Real Clear Politics (RCP و سیلور بولتین هم صعودی بودن روند آرای ترامپ را تأیید می‌کنند. بر مبنای میانگین نظرسنجی‌های وب‌سایت RCP، اختلاف آرای هریس و ترامپ از 1/9 درصد در اول سپتامبر به 0/9 درصد رسیده است. آمارهای وب‌سایت سیلور بولتین هم حاکی از آن است که آرای ترامپ در مقایسه با ماه گذشته میلادی 1/1 درصد بیشتر شده است.
به‌رغم صعودی بودن روند آرای جمهوری‌خواهان در هفته‌های اخیر، این روند هنوز به پیشی‌ گرفتن آن‌ها از رقیب در سطح ملی منجر نشده اما شانس پیروزی جمهوری‌خواهان را در مدل‌سازی‌های آماری در خصوص نتیجه نهایی انتخابات افزایش داده است.
ایالت‌های چرخشی در انتخابات آمریکا
در آمریکا رای‌دهنده‌ها به‌طور مستقیم رئیس‌جمهور را انتخاب نمی‌کنند. در عوض سیستم کالج الکترال سرنوشت انتخابات ایالات متحده را مشخص می‌کند و برنده آن بر برنده اکثریت آرای مردمی غلبه می‌کند. 538 انتخاب‌کننده، کالج الکترال را تشکیل می‌دهند. هر ایالت آمریکا بر اساس جمعیتش تعداد مشخصی عضو در کالج‌الکترال دارد و هر کدام از آنها می‌توانند به یک نامزد رای بدهند. معمولاً انتخاب‌کنندگان هر ایالت پس از شمارش آراء باید به نامزدی رای بدهند که بیشترین رای مردمی را در آن ایالت کسب کرده است. پس نامزدی که رای مردمی را در یک ایالت کسب کند، برنده تمام آرای الکترال این ایالت می‌شود.
با توجه به نظرسنجی‌های ایالتی، کارشناسان معتقدند که هم کامالا هریس و هم دونالد ترامپ، به‌طور منطقی در چند ایالت مشخص پیروز خواهند شد. در نتیجه تنها چند ایالت انگشت‌شمار باقی می‌مانند که تکلیف‌شان قطعی نیست و پیروزی در آن‌ها می‌تواند سرنوشت نهایی انتخابات را تعیین کند. به این ایالت‌ها، ایالت‌های چرخشی یا «میدان نبرد» گفته می‌شود. کاندیدایی که بتواند 270 رای الکترال کسب کند، برنده انتخابات خواهد بود.
وب‌سایت RCP، تا زمان انتشار گزارش کسب 215 رای الکترال توسط هریس و 219 رای الکترال توسط ترامپ را تقریباً قطعی ارزیابی می‌کند و معتقد است که رقابت دو کاندیدا بر سر 104 رای الکترال باقی‌مانده خواهد بود. در میان این 104 رای باقی‌مانده هم فاصله کاندیداها در رقابت بر سر 22 رای بیشتر شده و عملاً 82 رای (7 ایالت) نتیجه نهایی را تعیین خواهد کرد.
در حال حاضر بر اساس نظرسنجی‌ها، 7 ایالت به عنوان ایالت‌های چرخشی که فاصله دو کاندیدا در آن‌ها بسیار نزدیک است و امکان پیروزی هر دو کاندیدا بر اساس تحولات وجود دارد، در نظر گرفته می‌شود.
نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، ویسکانسین، آریزونا، جورجیا و میشیگان ایالت‌هایی هستند که در انتخابات 2024 به عنوان میدان نبرد دو کاندیدا شناخته می‌شوند و سرنوشت نهایی انتخابات را روشن می‌کنند.
پنسیلوانیا (19 رای الکترال)، کارولینای شمالی (16 رای الکترال)، جورجیا (16 رای الکترال)، میشیگان (15 رای الکترال)، آریزونا (11 رای الکترال) ویسکانسین (10 رای الکترال) و نوادا (6 رای الکترال) دارد.
برتری ترامپ در ایالت‌های چرخشی
اغلب وب‌سایت‌های معتبر در ارائه آمار میانگین نظرسنجی‌ها، وضعیت ترامپ را در ایالت‌های چرخشی بهتر ارزیابی می‌کنند و معتقدند ترامپ نه‌تنها توانسته وضعیت نزولی آرای خود در این ایالت‌ها را به روندی صعودی تبدیل کند بلکه موفق شده در مجموع این ایالت‌ها نیز آمار بهتری را در مقایسه با هریس به ثبت برساند.
پنسیلوانیا (PA): رقابت در پنسیلوانیا به شدت نزدیک است. بر اساس میانگین 538، در حال حاضر دونالد ترامپ با 0/3 درصد اختلاف پیشتاز است و این در حالی است که بر مبنای آمار همین وب‌سایت در روز اول اکتبر هریس با 0/7 درصد پیشتاز بود. میانگین RCP، برتری ترامپ در این ایالت را 0/8 درصد نشان می‌دهد. فقط میانگین نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز و سیه‌نا است که از برتری هریس در این ایالت (با کمتر از 1 درصد اختلاف) حکایت دارد. 
ایلان ماسک، میلیاردر حوزه تکنولوژی و از حامیان حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که تا روز انتخابات در هفتم نوامبر، روزی یک میلیون دلار به یک رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده در ایالت پنسیلوانیا اهدا می‌کند. افراد دریافت‌کننده این مبلغ به قید قرعه و از میان کسانی انتخاب می‌شوند که طومار سازمان او موسوم به «کمیته اقدام سیاسی آمریکا» را امضا کرده باشند. ماسک این نهاد را برای حمایت از دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در آمریکا تاسیس کرده است. این وعده ماسک نشان‌دهنده اهمیت ایالت پنسیلوانیا در رقابت تنگاتنگ ریاست‌جمهوری در آمریکا است. ماسک برای آن که نشان دهد این وعده خود را عملی خواهد کرد، اولین چک یک میلیون دلاری را در یک گردهمایی در هریسبورگ اهدا کرد.
کارولینای شمالی (NC): وضعیت ترامپ در ایالت کارولینای شمالی هم به نسبت بهتر از گذشته است. تا آخرین روزهای ماه سپتامبر میانگین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی خفیف (0/1 درصدی) هریس بود اما به روایت 538، در حال حاضر ترامپ با 48/2 درصد آرا از هریس با 47/3 درصد آرا پیشتاز است و توانسته اختلاف با هریس را به 0/8 درصد برساند. وب‌سایت RCP نیز برتری ترامپ در نظرسنجی‌های این ایالت را 0/5 درصد برآورد کرده است. میانگین نیویورک‌تایمز نیز از نشانگر برتری ترامپ در این ایالت است.
جورجیا (GA): رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تقریباً از نیمه سپتامبر وضعیت بهتری در نظرسنجی‌های ایالت جورجیا دارد. او هرچند به دلیل تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات این ایالت در سال 2020 با پیگیری قضایی مواجه بود و اسنادی نیز در این خصوص وجود داشت، اما براساس میانگین 538، توانسته در این دوره عملکرد بهتری را در جورجیا داشته باشد و برتری خود را از 0/6 درصد در اواخر سپتامبر به 1/8 درصد برساند. میانگین RCP نیز عیناً برتری 1/8 درصدی ترامپ در این ایالت کلیدی را تایید می‌کند.
میشیگان (MI): میانگین نظرسنجی‌های 538 کامالا هریس را با 0/2 درصد اختلاف در میشیگان پیشتاز نشان می‌دهد و میانگین نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز – سیه‌نا نیز از برتری کمتر از 1 درصدی هریس در این ایالت حکایت دارد اما میانگین RCP اختلاف قابل توجهی با دو میانگین قبلی دارد و ترامپ را با 1/2 درصد اختلاف در میشیگان برتر نشان می‌دهد.
آریزونا (AZ): ترامپ در آریزونا در حال تثبیت برتری خود است. تا نیمه سپتامبر در این ایالت کامالا هریس پیشتاز بود اما در حال حاضر میانگین نظرسنجی‌های 538، RCP و نیویورک‌تایمز برتری ترامپ در این ایالت را به ترتیب 1/8 درصد، 1/9 درصد و 2 درصد نشان می‌دهند. 
ویسکانسین (WI): در ویسکانسین نیز رقابت به نحوی است که ارزیابی‌های مؤسسات نظرسنجی از پیشتازی کاندیداها متفاوت است. میانگین نظرسنجی‌های 538، هریس را با 0/3 درصد پیشتاز نشان می‌دهد. نیویورک‌تایمز – سیه‌نا هم برتری هریس با کمتر از 1 درصد در این ایالت را تایید می‌کند اما در میانگین RCP، این ترامپ است که با 0/4 درصد اختلاف از رقیب خود جلو افتاده و خود را به پیروزی در این ایالت نزدیک‌تر می‌بیند.
نوادا (NV): در نوادا هم مانند ویسکانسین، وب‌سایت 538 و نیویورک‌تایمز از برتری خفیف هریس می‌گویند اما RCP، از پیشتازی ترامپ با 0/7 درصد اختلاف حکایت دارد.
اختلاف کاندیداها در هیچ‌کدام از ایالت‌ها برای قطعی دانستن پیروزی کاندیدا در آنجا کافی نیست اما برتری خفیف ترامپ در این ایالت‌ها شانس او را در پیروزی نهایی افزایش داده و نگرانی‌هایی را در کمپین هریس ایجاد کرده است.
چقدر می‌توانیم به نظرسنجی‌ها اعتماد کنیم؟
پس از دو انتخابات ریاست‌جمهوری پی‌درپی که در آن‌ها نظرسنجی‌های ایالتی و ملی سطح حمایت از دونالد ترامپ را دست‌کم گرفته بودند، منطقی است که بپرسیم آیا نظرسنجی‌های رودررو در سال 2024 دوباره چیزی را نادیده گرفته‌اند؟ آیا نظرسنجی‌کنندگان از تجربیات 2016 و 2020 درس گرفته‌اند؟ آیا رای‌دهندگانی حامی ترامپ وجود دارند که نظرسنجی‌ها به آن‌ها دسترسی ندارند؟ آیا نظرسنجی‌ها علیه یکی از کاندیداها سوگیری دارند؟ یا اساساً نظرسنجی و نحوه پوشش رسانه‌ای آن دچار مشکل شده است؟
منتقدان نظرسنجی حق دارند که نگران صحت خروجی این نظرسنجی‌ها باشند. پیش‌بینی اینکه چه نوع رای‌دهندگانی در هر انتخابات شرکت می‌کنند، سخت است و به دلیل توانایی ترامپ در جذب نوع رای‌دهندگانی که بسیاری از نظرسنجی‌ها به‌سختی قادر به شناسایی آن‌ها هستند، این کار سخت‌تر هم شده است. نگرانی‌های موجهی درباره نحوه انجام نظرسنجی‌ها وجود دارد، زیرا هزینه نظرسنجی‌ها بیشتر و تعداد آن‌ها نیز در حال افزایش است.
در عین حال، به نظر می‌رسد نظرسنجی‌کنندگان از خطاهای گذشته درس گرفته‌اند. آن‌ها در تلاشند به رای‌دهندگانی که دسترسی به آن‌ها دشوارتر است دسترسی پیدا کنند، روش‌های خود را اصلاح کرده‌اند و در خصوص ارائه تصویری از احساسات سیاسی در یک مقطع زمانی مشخص، شیوه‌های خوبی را به کار گرفته‌اند. آن‌ها اشاره می‌کنند که جایگزین دنیای پر از نظرسنجی، دنیایی است که ما مجبوریم فقط بر اساس «حال‌وهوا» قضاوت کنیم.
به گفته دیوید بایلر، تحلیل‌گر داده و نظرسنجی‌کننده قدیمی از شرکت «نوبل پرِدیکتیو اینسایتس»، اعتماد نقطه کلیدی است. او به من گفت: «تعریف دقیق از اعتماد بسیار مهم است. اگر منظور از اعتماد این است که آیا نظرسنجی‌ها با قطعیت به من می‌گویند چه کسی پیروز خواهد شد و آیا قرار است این حس ناآرامی درباره آینده را از بین ببرند؟ پاسخ این است: این پیش‌بینی کاملی نخواهد بود.»
اما اگر منظور از اعتماد این است که نظرسنجی‌ها چیزی مفید به ما می‌گویند، همه نظرسنجی‌کنندگان با این مسئله موافق‌اند: این ابزارها در حال اندازه‌گیری چیزی واقعی هستند. بایلر گفت: «ما در حال جمع‌آوری داده‌های واقعی هستیم که احساسات واقعی را ثبت می‌کند و از مردم سوالات مهمی می‌پرسیم. این نوع سوالات، سوالاتی هستند که نمی‌توانید با هیچ ابزار دیگری که برای تحلیل سیاسی استفاده می‌کنیم، بپرسید.»
پیش‌بینی غیرممکن است!
هرچند اوضاع کلی و تغییر روند آرا از جمله صعودی بودن آرای جمهوری‌خواهان تغییراتی در نظرات افکار عمومی آمریکا در خصوص پیروز نهایی انتخابات ایجاد کرده و برخلاف دموکرات‌ها که نگران‌تر شده‌اند، جمهوری‌خواهان نسبت به پیروزی ترامپ بسیار مطمئن به نظر می‌رسند اما پیش‌بینی نتیجه انتخابات واقعاً غیرممکن به نظر می‌رسد.
نشریه وکس در تحلیلی پیرامون این موضوع نوشته است: «حال و هوای انتخابات 2022 نشان می‌داد که جمهوری‌خواهان می‌توانند پیروزی قاطعی در مجلس نمایندگان و سنا داشته باشند اما در نهایت آن‌ها در سنا شکست خوردند و در مجلس نمایندگان نیز پیروزی خفیفی کسب کردند. در سال 2020 نظرسنجی‌های روزهای آخر برتری بایدن را یک پیروزی با اختلاف زیاد پیش‌بینی می‌کرد اما در نهایت چند هزار رای در ایالت‌های کلیدی میدان نبرد بود که پیروزی نهایی بایدن را رقم زد. در سال 2016 نیز گفته می‌شد که ترامپ شانس زیادی برای پیروزی ندارد اما در نهایت همه شاهد بودند که چه اتفاقاتی رخ داد و کلینتون چگونه ریاست‌جمهوری را از دست داد.
برخی از افراد از معیارهایی نظیر آمار رای‌گیری زودهنگام یا پیش‌بینی‌ها و شرط‌بندی‌ها در بازار برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات استفاده می‌کنند اما آمار رای‌گیری زودهنگام به‌طور معروف شاخص خوبی از نتیجه روز انتخابات نیست. بازارهای پیش‌بینی معمولاً منعکس‌کننده دانش متعارف هستند و به‌ویژه امسال ممکن است تحت تأثیر شرط‌بندی‌های بزرگ هواداران ترامپ قرار گرفته باشند.»
یک ماه بعد، زمانی که نتیجه مشخص شود، با نگاهی به گذشته همه چیز واضح به نظر خواهد رسید. همه ما می‌توانیم به دنبال نشانه‌هایی باشیم که گویا از ابتدا آشکار بودند و برای خود داستان‌هایی بسازیم که چطور این نتیجه از پیش تعیین شده بود. اما در حال حاضر، رقابت به‌قدری نزدیک است که پیش‌بینی نتیجه غیرممکن است.
سی‌ان‌ان در گزارشی ضمن تأکید بر اینکه سرنوشت این انتخابات را آرای مردد تعیین می‌کنند، نوشته است: «روندها آنقدر که در نگاه اول به نظر می‌رسد واضح نیستند. جمهوری‌خواهان در چهار سال گذشته در همه ایالت‌های کلیدی میدان نبرد بر دموکرات‌ها پیروز شده‌اند که از آن به افزایش احتمال پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در سال جاری تعبیر شده است.
با این حال مشخص نیست چه تعداد از جمهوری‌خواهان ثبت‌نام‌شده به ترامپ رای خواهند داد. جدیدترین نظرسنجی نیویورک تایمز/ کالج سینا در پنسیلوانیا نشان می‌دهد که ممکن است هریس سهم بیشتری از دموکرات‌ها را نسبت به سهم ترامپ از جمهوری‌خواهان به دست آورد. به‌رغم اینکه بسیاری از آمریکایی‌ها الگوهای رای خود را نسبت به چهار سال پیش تغییر داده‌اند، رقابت‌ها در انتخابات پیش رو بسیار نزدیک است. به نظر می‌رسد ترامپ قرار است با جذب آرای رای‌دهندگان سیاه‌پوست (به‌ویژه مردان جوان سیاه‌پوست) یکی از بهترین عملکردها را برای یک نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری در سال‌های اخیر ارائه دهد.
با این حال، طبق شواهد انتخاباتی هریس در میان زنان سفیدپوست بهتر از هر نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری در این قرن عمل کرده است. هرچند دستاوردهای او به اندازه ترامپ در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست نیست، با این حال زنان سفیدپوست بخش بسیار گسترده‌ای از رای‌دهندگان به هریس را تشکیل می‌دهند. چنین تغییراتی ممکن است تا حد زیادی یکدیگر را خنثی کنند، این بدان معناست که احتمالاً انتخابات به دست تعداد معدودی رای‌دهندگانی خواهد افتاد که بلاتکلیف (رای‌دهندگانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به جمهوری‌خواهان رای بدهند یا به دموکرات‌ها) هستند.
بیش از دوسوم از رای‌دهندگان احتمالی (از جمله 72 درصد از حامیان ترامپ و 70 درصد از حامیان هریس) معتقدند که این، مهم‌ترین انتخابات در طول زندگی آنها است. این در حالی است که تنها 5 درصد از رای‌دهندگانی که در حال حاضر بلاتکلیف هستند، تعیین می‌کنند که کدام حزب پیروز انتخابات خواهد شد و جالب اینکه تنها 24 درصد از آن رای‌دهندگان بلاتکلیف معتقدند که این انتخابات مهم‌ترین انتخابات در کل زندگی آن‌هاست.»
چه موضوعاتی برای رأی‌دهندگان آمریکایی اهمیت دارد؟
در ماه سپتامبر مؤسسه افکار سنجی PEW یک نظرسنجی در سطح ملی در خصوص دغدغه‌های رای‌دهندگان آمریکایی و موضوعات مهم از نظر آن‌ها در انتخاب رئیس‌جمهور آینده این کشور برگزار کرد. بر اساس این نظرسنجی از هر 10 آمریکایی 8 نفر (81 درصد) به اقتصاد و تورم به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین موضوعات در این زمینه اشاره می‌کند. 
تفاوت میان نگرانی‌ها و دغدغه‌های طرفداران هریس و طرفداران ترامپ در این زمینه بسیار جالب توجه است. برای نمونه درحالی‌که 65 درصد از کل مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی موضوع مراقبت‌های بهداشتی و کاهش هزینه‌های درمان را دغدغه خود ذکر کرده‌اند، در آمار تفکیکی می‌توان مشاهده کرد که برای 76 درصد هواداران هریس این موضوع یک دغدغه بوده و در مقابل 55 درصد از طرفداران ترامپ این مسئله را یک مسئله مهم می‌دانند.
سومین دغدغه بزرگ رای‌دهندگان مسئله انتصاب قضات دیوان عالی توسط رئیس‌جمهور آینده است. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری خود فرصت انتصاب 3 قاضی دیوان عالی را پیدا کرد که باعث شد آرایش سیاسی این دیوان برای سال‌ها تغییر کند. همین مسئله باعث شده تا برای 73 درصد از هواداران هریس و رای‌دهندگان لیبرال موضوع انتصاب قضات دیوان عالی یک دغدغه انتخاباتی باشد.
سیاست خارجی (62 درصد)، جرایم خشن (61 درصد)، مهاجرت (61 درصد)، حمل اسلحه (56 درصد)‌، سقط جنین (51 درصد) و نژادپرستی (37 درصد) از دیگر موضوعات مهم برای رای‌دهندگان آمریکایی است.
مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی، هریس را در زمینه مدیریت موضوعاتی مثل سقط جنین، مقابله با نژادپرستی و کاهش هزینه‌های درمانی فردی شایسته‌تر می‌دانند و در زمینه‌هایی مثل اقتصاد، مهاجرت و سیاست خارجی اعتماد بیشتری به ترامپ دارند.
شکاف جنسیتی هم یکی از موضوعات مهم در این انتخابات است. روزنامه‌ گاردین روز یکشنبه 20 اکتبر نوشت که شکاف جنسیتی به‌ویژه برای حزب دموکرات و نامزد مورد حمایت آن، کامالا هریس، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا «آن‌ها باید زنان را با اختلاف بیشتری نسبت به مردانی که از دست می‌دهند، به دست آورند».
گاردین در ادامه مطلب روز شنبه خود در خصوص اهمیت شکاف جنسیتی در نتیجه انتخابات آتی ایالات آمریکا، چند نظرسنجی را مورد بررسی قرار داد. یافته‌های یک نظرسنجی که در ماه سپتامبر از سوی دانشگاه کوینیپیاک منتشر شد، از شکاف جنسیتی 26 درصدی در میان حامیان ترامپ و هریس حکایت دارد. بر اساس این پیمایش، 53 درصد زنان از هریس و 41 درصد زنان از ترامپ حمایت می‌کنند.
در سوی مقابل، 54 درصد مردان حامی ترامپ هستند و 40 درصد آنان به هریس رای خواهند داد. نتایج نظرسنجی دانشگاه سافِک که در ماه آگوست انجام شد، نشان می‌دهد شکاف جنسیتی میان رای‌دهندگان می‌تواند حتی بیش از این باشد و به 34 درصد برسد. پژوهش‌گران دانشگاه سافک با بررسی داده‌های به‌دست‌آمده چنین نتیجه‌گیری کردند که 57 درصد زنان به هریس و تنها 36 درصد آنان به ترامپ رای می‌دهند؛ این در حالی است که ترامپ از حمایت 51 درصدی مردان برخوردار است اما این عدد برای هریس از 38 درصد فراتر نمی‌رود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/664777/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شادی بازیکنان سایپا پس از برتری مقابل به فولاد سیرجان

حقوق بازنشستگان کشوری کسری یک میلیونی واریز شد!

مادر محمدرضا گلزار را تا به حال ندیده اید!

رضا گلزار در باشگاه ورزشی

رمزگشایی از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه

شکست سنگین نوجوانان ایران در مقدماتی آسیا

علل حادثه انفجار معدن طبس

زور ایران به کره شمالی نرسید

شکست سنگین نوجوانان ایران مقابل کره شمالی

مس بدون فکری صدر نشین شد

آنالیز استانداران

کاهش 16 درصدی ارزش پول ملی در 6 ماه

کاملاً غیرقابل پیش‌‏بینی

بیروت؛ جهان دیگر تصویر روح در آینه (1)

قاتل هیرمند در تهران؟

یک شهادت عاشقانه

آینده نابرابری در ایران

آخرین جزئیات از مصدومیت فرشاد فرجی

خبر مهم :تصمیم دولت جدید پزشکیان برای اجرای کالابرگ

آغاز برداشت یاقوت‌های سرخ در کازرون

پلمب یک پمپ بنزین در بردسیر

عکس/رخ‌نمایی محمدرضا گلزار در یک باشگاه ورزشی

پذیرفته شدن 730 دانش آموز سمپادی کرمان در دانشگاه های کشور

4 معاون یک شرکت صنعتی در کرمان به اتهام اختلاس دستگیر شدند

پیام ویژه محمود فکری به هواداران مس شهربابک

برگزاری جشنواره انار در ارس

فیلم| علی سامره: هواداران از نتایج تیم فوتبال مس کرمان راضی نیستند

کاخ سفید در توهم

فوری؛ حداقل حقوق بازنشستگان در 1404 اعلام شد

قرار سه نفره بن افلک و جنیفر گارنر و جنیفر لوپز+ عکس

جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر+ عکس

سریال داریوش چند قسمت است | پخش قسمت آخر سریال داریوش مخاطبان چه می گویند؟

جدول محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان در آبان 1403

برخورد شهاب سنگی 4 برابر قله اورست به زمین

مونتاژ یک هواپمیا کنترل از راه دور توسط ربات

گذرِ فضاپیمای Starship در مدار ثبت شده از ایستگاه فضایی بین المللی

دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای استان فارس با رهبر انقلاب

رونمایی از جانشین سعید دقیقی در شمس آذر قزوین

آمادگی 21 کارشناس برای سرشماری کشاورزی

مس شهربابک دو - صفر شهرداری آستارا

مس 3 مهرگان نور 2/ والیبال رفسنجان از قعر جدول جدا شد

مس رفسنجان برد و فولاد سیرجان باخت

منبع: فدراسیون والیبال

لیگ برتر والیبال| برد شیرین ارومیه و پیکان مقابل حریفان

هفته پنجم لیگ برتر والیبال؛ شکست مدافع عنوان قهرمانی، صدرنشینی صنعتگران امید

از 11 قنات ثبت یونسکو، 3 رشته قنات در استان کرمان است

ویتامینی که مغزتان را جوان نگه می‌دارد

لیگ دسته اول فوتبال؛ باخت هفتم نفت مسجدسلیمان و صدرنشینی مس شهربابک

درخشش کرمانی ها در جشنواره فانوس

لیگ آزادگان| توقف داماش/ باخت شهرداری آستارا در شهربابک