کرمان رصد

آخرين مطالب

بهره‌گیری ار تکنولوژی نوین در عبور از بافت خاکی پیچیده اجتماعي

بهره‌گیری ار تکنولوژی نوین در عبور از بافت خاکی پیچیده
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته حفاری، حفر تونل‌ها مترو شهر اصفهان به سرعت پیش‌می‌رود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، دستگاه حفاری تونل Tunnel Boring Machine)) یا تی بی ام (TBM) دستگاهی است که برای حفاری تونل‌ها از آن استفاده می‌گردد. این دستگاه با استفاده از یک سطح مقطع مدور، قادر است در قشرهای خاکی و سنگی زمین حفاری کند.
این نوع از ماشین آلات توانایی ایجاد حفره در هر نوع زمینی، از سنگ سخت گرفته تا ماسه را دارد. قطر تونل‌هایی که این دستگاه ایجاد می‌کند در محدوده یک متر تا نزدیکی 16 متر قرار دارند. برای کندن تونل‌هایی که کم‌تر از یک متر قطر دارند، به طور معمول، به جای استفاده از تی بی ام ها، از روش ساخت وساز بدون گودال یا حفاری افقی استفاده می‌کنند. از مواد استخراج شده برای ساخت بتن جهت اجرای فازهای بعدی پروژه استفاده می‌شود. این دستگاه تونل را به شکل تمام مقطعی حفر می‌کند و سرعت و روند پیشروی حفاری را اضافه می‌کند. جهت حفاری تونل با دستگاه TBM در ابتدا دستگاه را در محل حفاری مستقر می‌سازند سپس چنگ زن‌ها به دیواره‌ها فشار وارد می‌کنند و در حالی که جک عقبی به سمت بالا قرار گرفته عملیات حفر صورت می‌پذیرد. صفحه حفاری در حدود دو تا سه متر پیشروی می‌کند و جهت استقرار مجدد دستگاه جک قبلی باز می‌شود. در این مرحله مواد حفر شده تخلیه می‌شود و ابزار برش تعویض می‌شود. مواد حفر شده توسط دستگاه TBM توسط یک سیستم ویژه و از طریق نوار نقاله تعبیه شده درون ماشین حفاری به قسمت بیرون ریخته می‌شوند. این مواد بعد از حفر جمع آوری می‌شوند و از طریق تعدادی سطل که در کنار صفحه حفار تعبیه شده به واسطه نوار نقاله داخلی از منطقه حفاری خارج می‌شوند. به طور معمول محدودیتی بابت حجم و میزان این مواد برای انتقال آنها وجود ندارد با این حال باید توجه داشت که حجم مواد حفر به قدری نباشد که در نوار نقاله گیر کند. برای جلوگیری از بلند شدن گرد و خاک و جذب غبارهای حاصل از حفاری مواد نرم، پرده‌هایی در کنار صفحه حفاری تعبیه می‌شود که این ریزگردها را از طریق اسپری آب جذب می‌کند. درادامه با مراحل کار این دستگاه بیشتر آشنا می‌شویم.
توانایی دستگاه‌های TBM در عبور از بافت‌های مختلف حمیدرضا کاظمی مدیرپروژه خط تی‌بی‌ام مکانیزه در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند، با توجه به بافت خاکی منطقه اصفهان به همراه رگه‌هایی از سنگ جوش (سوبورت)، دستگاه‌های TBM در مسیرهای خیابان کهندژ به ابن سینا و خیابان دارک به ابن سینا توانایی عبور از این بافت و حتی مواجهه با آب‌های زیرزمینی را دارند. این امر نشان می‌دهد که از دستگاه‌هایی با قابلیت‌های بالا و متناسب با شرایط زمین‌شناسی منطقه استفاده می‌شود.
حفاظت از محیط زیست در حین حفاری وی در ادامه می‌افزاید، خروجی دستگاه‌های TBM نوعی گل است که پس از آب‌گیری به محل‌های از پیش تعیین شده حمل و تخلیه می‌شوند. همچنین، تزریق گروت سیمانی و فوم به صورت کاملاً موضعی و در مجاورت تونل انجام می‌شود تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود. این اقدامات نشان می‌دهد که در این پروژه به حفاظت از محیط زیست توجه ویژه ای می‌شود.
ایمنی و آموزش پرسنل مدیر پروژه خط مکانیزه دستگاه تی‌بی‌ام‌خاطرنشان می‌کند، اکیپ‌های HSE در کلیه شیفت‌های کاری با حضور فعال و مؤثر ضمن آموزش پرسنل و شناسایی خطرات، دستورالعمل‌های لازم برای رفع خطر را صادر می‌کنند تا ریسک وقوع حادثه را به حداقل برسانند. این امر نشان می‌دهد که ایمنی پرسنل در اولویت قرار دارد و تمهیدات لازم برای حفظ سلامتی آنها اندیشیده می‌شود.
قطع وابستگی در تعمیرات و ساخت تجهیزات کاظمی تصریح می‌کند، تعویض و تعمیر کاتر دیسک‌ها توسط پرسنل متخصص ایرانی انجام می‌شود و با همت تولیدکنندگان داخلی، گسکت‌ها و فوم مورد نیاز از داخل تهیه می‌شود. این امر نشان می‌دهد که در این پروژه تلاش می‌شود تا وابستگی به خارج از کشور در زمینه تعمیرات و ساخت تجهیزات به حداقل میدستگاه‌های TBM خط دو از نوع سینگل شیلد EPB هستند که ضمن ایجاد ایمنی لازم برای کنترل نشست در سطح زمین، ایمنی لازم برای حفاران را نیز تأمین می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که در طراحی و انتخاب دستگاه‌ها، ایمنی حفاران و کنترل نشست زمین در نظر گرفته می‌شود.
ایمنی حفاران و کنترل نشست زمین وی می‌گوید: دستگاه‌های TBM خط دو از نوع سینگل شیلد EPB هستند که ضمن ایجاد ایمنی لازم برای کنترل نشست در سطح زمین، ایمنی لازم برای حفاران را نیز تأمین می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که در طراحی و انتخاب دستگاه‌ها، ایمنی حفاران و کنترل نشست زمین در نظر گرفته می‌شود.
بهره گیری از تجارب گذشته مدیر پروژه خط مکانیزه دستگاه تی‌بی‌ام‌بیان می‌کند، تجارب مفیدی از حفاری خط 1 برای TBM های 6 متری در سازمان قطار شهری موجود بود و پیمانکار TBM خط 2 از تجربیات ارزنده‌ای در حفاری مکانیزه تونل در سطح کشور برخوردار است. این امر نشان می‌دهد که از تجربیات گذشته در این پروژه استفاده می‌شود و پیمانکار پروژه از تجربه و دانش کافی در این زمینه برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، پروژه حفاری خط دو مترو اصفهان با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته TBM، گامی بلند در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا در این کلانشهر است. این پروژه نه تنها به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای ارتقای دانش فنی و قطع وابستگی در زمینه تعمیرات و ساخت تجهیزات مرتبط با حفاری تونل را فراهم می‌کند
کد خبر 802587

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/663643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ لطفاً دقیق سخن بگویید! نمونه؛ ترمیم حقوق بازنشستگان!

سرمقاله کیهان/ جنگ در غزه و لبنان پایان کار نیست؟!

سرمقاله وطن امروز/ اقتصاد صهیونیست‌ها زیر ضربات جنگ

سرمقاله فرهیختگان/ خالی‌بندی، عملیات فریب یا مرزبندی

سرمقاله شرق/ نشانی از تمدن در عرصه بین‌الملل نیست

سرمقاله ایران/ اقتصاد اسرائیل توان ادامه درگیری‌ها را ندارد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نرم‌افزار اقتصاد

همه انگیزه‌های شخصی ستاره‌ای که ایرانی‌ها دوستش ندارند!

اولین خواسته موسیمانه از مدیران استقلال!

جدایی رحمتی از هوادار منتفی شد؛ خیبر به دنبال گزینه جدید!

شرایط پیش فروش سه مرحله ای سایپا اعلام شد

لیونل مسی دوباره به رئال‌مادرید می‌رسد

فال حافظ امروز دوشنبه 30 مهر 1403

عکس تازه منتشر شده از جمشید هاشم پور در سن 80 سالگی

تصمیم عربستانی‌ها قطعی‌ست؛ مانچینی به‌زودی برکنار می‌شود!

آماده باش به پرسپولیس برای موقعیت خاص

اندیشه‌های فرماندهان مقاومت در بین رزمندگان گسترش خواهد یافت

تولید سامانه تشخیص چهره با محصول ایرانی

نگهداری از آثار تاریخی در موزه ها با دستگاه پایش هوشمند ایرانی

هوش مصنوعی «میدجرنی» برای ویرایش تصاویر به‌روزرسانی می‌شود

اعطای بیش از 34 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به جامعه ایثارگری در سال 1402

تبیین سیره عملی و اهداف والای شهدا و ایثارگران یک وظیفه ملی است

انتخابات خانه نور ایرانیان بصیر استان قم برگزار شد

پرداخت تسهیلات کم‌بهره خرید ماشین آلات عمرانی به دهیاری‌ها

سوختگی سارق سیم و کابل حین سرقت در شهر کرمان

ساکنان جدید تهرانِ قدیم

رهایی جوان کهنوجی از دست آدم ربایان

پیروزی تیم‌های فولادسیرجان، پاس، گیتی‌پسند و پیکان در هفته چهارم لیگ برتر والیبال

آمادگی تولید انرژی در نیروگاه نکا 10.5 درصد افزایش یافت

استقبال اصحاب رسانه کرمان از بخش ویژه جشنواره رسانه ای ابوذر

تالار احسان کرمان قبل از سالگرد شهید سلیمانی افتتاح می شود

تصادف پراید حامل دانش‌آموزان در کرمان با 9 مصدوم سطحی

کشف کالا و سوخت قاچاق در یکی از پایانه‌های مسافربری کرمان

مذاکره مس رفسنجان با دقیقی

126 هکتار بافت فرسوده در نسیم شهر وجود دارد

تصادف پراید حامل دانش‌آموزان در کرمان | 9 نفر مصدوم شدند

مذاکره مس رفسنجان با سرمربی مستعفی

مقصد بعدی جواد نکونام مشخص شد

کرمان موتور 300 میلیون وام می‌دهد

9 مصدوم در تصادف پراید حامل دانش‌آموزان

برخورد پراید حامل چند دانش‌آموز با یک وانت 9 نفر را گرفتار کرد

استاندار جدید کرمان؛ بومی یا غیربومی مسئله این است

دکوراسیون شیک خانه محمدرضا گلزار در دبی

چند میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می‌کنند؟

پایتخت انار ایران نیازمند افزایش دو برابری فضای سردخانه ای برای نگهداری انار

تصادف پراید حامل دانش‌آموزان در کرمان 9 مصدوم بر جا گذاشت

رکورد عجیب حسینی در استقلال/ این آفریقایی یازدهمین سرمربی کاپیتان آبی‌هاست!

ستاره استقلال با تست به ترکیب برمی‌گردد

صحبت های علیرضا بیرانوند چه چیزهایی بود

آمار فوق‌العاده السد در 7 دیدار تا پرسپولیس/ یک ماه طوفانی رقیب سرخ‌ها