کرمان رصد

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ بررسی متغیرهای اثرگذار بر روند تحولات منطقه مقالات

سرمقاله اعتماد/ بررسی متغیرهای اثرگذار بر روند تحولات منطقه
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - اعتماد / « بررسی متغیرهای اثرگذار بر روند تحولات منطقه » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته محمدجواد قهرمانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
با گذشت بیش از یک هفته از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه اسراییل، همچنان بحث‌های متعددی پیرامون وضعیت پیش روی منطقه مطرح می‌شود. اگرچه عمده بحث‌ها بر نوع واکنش اسراییل متمرکز است، اما به منظور درک بهتر وضعیت منطقه باید به کنشگرانی پرداخت که سیاست آنها در گذشته بیشترین تاثیر را بر وضعیت منطقه برجای گذاشته یا انتظار می‌رود در حال حاضر موثر باشند. بنابراین به منظور روشن شدن وضعیت منطقه، سیاست‌های کلان آنها و ادراک‌شان از وضعیت تحولات منطقه ضروری است. بنابراین مهم‌ترین پرسشی که می‌توان مطرح کرد، این است که با توجه به سیاست کلان کنشگران دخیل می‌توان انتظار داشت چه متغیرهایی بیشترین تاثیر را بر ادامه منازعه ایران و اسراییل داشته باشند؟ اولین متغیر مهم و تاثیرگذار بر شرایط منطقه، نقش و کنشگری امریکاست. این کشور برای دهه‌ها تلاش می‌کرد نقش برجسته‌ای در خاورمیانه ایفا کند و می‌توان گفت دکترین جنگ علیه ترور اوج تمرکز و حضور امریکا در منطقه را به نمایش گذاشت. اما به تدریج برخی فاکتورهای مهم و اثرگذار از جمله ظهور چین، اولویت‌های راهبردی این کشور را تغییر و به تبع آن موضوع تمرکز بر آسیا پاسیفیک را به محوری مهم در سیاست خارجی این کشور تبدیل کرده است. در چنین شرایطی، امریکا خواهان حضور کمرنگ‌تر در خاورمیانه بوده و در این میان کنشگران منطقه‌ای ذی‌نفع از حضور امریکا، از جمله اسراییل، دست به هر اقدامی زده‌اند که بتوانند همچنان امریکا را در منطقه نگه دارند. اما به نظر می‌رسد اندک اندک به سبب تغییر محاسبات، ادراک موجود در امریکا در قبال کنشگری در خاورمیانه تحت تاثیر قرار گرفته است. با این حال، همان‌طور که در ادامه بحث به این موضوع برخواهیم گشت این تغییر، فرآیندی تدریجی است و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت یک شبه استراتژی امریکا تغییر کند. در اینجا اشاره به این نکته ضروری است که برخی تحولات منطقه، سرعت و دامنه این تغییر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در کنار امریکا، روسیه و چین نیز دو کنشگر بزرگی به شمار می‌روند که انتظار می‌رود در فضای موجود در خاورمیانه از جمله ثبات‌سازی ایفای نقش کنند.
در این میان اما در رابطه با روسیه که خود درگیر جنگ اوکراین است توجه به این موضوع ضروری است که تا حد زیادی هر تحولی که به کاهش تمرکز غرب بر اوکراین منجر شود در خدمت منافع مسکو خواهد بود. همین امر می‌تواند نقش ثبات‌ساز را از این کشور بگیرد. چین نیز به‌رغم تمایل به افزایش حضور و کنشگری در منطقه، تاکنون تمایل زیادی برای حضور نظامی و امنیتی گسترده از خود نشان نداده و بیشتر بر موضوعات اقتصادی و فناوری متمرکز است. مضافا باید اشاره شود که پکن توسعه تعاملات اقتصادی را بر بخش‌هایی متمرکز کرده که در آن با چالش‌های امنیتی کمتری مواجه بوده است. هر چند پکن از افزایش بی‌ثباتی در منطقه به هیچ‌وجه سودی نخواهد برد، اما وضعیت کنونی، فضایی را برای انتقاد و تحلیل مشروعیت نقش امریکا و شریک اصلی آن در منطقه یعنی اسراییل فراهم کرده؛ به این معنا نظمی که امریکا در منطقه دنبال می‌کند، ذاتا نظمی آشوب‌زاست.
 کنشگران منطقه‌ای نیز به عنوان بازیگران حاضر در منطقه نقش مهمی در تحولات منطقه ایفا می‌کنند. بسیاری از این کشورهای تاثیرگذار نیز به دلایل مختلف از جمله کاهش انتظارات از امریکا و همچنین تمرکز بر توسعه اقتصادی، تلاش می‌کنند خود را از درگیری‌های منطقه‌ای دور نگه دارند، هرچند همین کنشگران البته واقفند که گسترش درگیری‌ها، حتی اگر نخواهند نیز می‌تواند آنها را درگیر کند. بخشی از تلاش آنها برای کاهش تنش‌ها با ایران در همین راستا قابل تحلیل است. البته این کنشگران بر این باورند برخی تحولات از جمله هدف قرار گرفتن گروه‌های مقاومت شاید بتواند در راستای منافع آنها نیز باشد. بنابراین به‌طور کلی این کنشگران نیز تلاش می‌کنند خود را از منازعات اخیر در منطقه دور نگه دارند. 
در اینجا می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از کنشگرانی که سیاست آنها در مسائل منطقه تاثیرگذار است، تلاش می‌کنند نقش کمتری در منازعه اخیر ایران و اسراییل ایفا کنند، چراکه ورود به این درگیری به مثابه درگیری در یک بحران یا حتی جنگ ناخواسته و دور شدن از اهداف سیاست خارجی و داخلی آنها خواهد بود. 

اما مهم‌ترین متغیری که در اینجا می‌تواند بر منازعه درون منطقه اثر جدی بگذارد، ادراک تهدید میان ایران و اسراییل و در عین حال موضوع بازدارندگی میان آنهاست. به این معنا که به هر میزان که این دو کنشگر از جانب دیگری احساس تهدید داشته باشند امکان تشدید تنش‌ها همچنان وجود دارد. همچنین هر کنشگری تصور کند بازدارندگی آن توسط دیگری با چالش مواجه شده است، تلاش می‌کند آن را با ابزارهای مختلف احیا کند.
 در این خصوص می‌توان گفت حمله موشکی ایران در زمانی به وقوع پیوست که در نتیجه اقدامات مختلف اسراییل، این تصور شکل گرفته بود که بازدارندگی تهران با چالش مواجه شده است. 
 در همین راستا، اگر اسراییلی‌ها نیز به این ادراک برسند که بازدارندگی آنها تضعیف شده تلاش خواهند کرد به شیوه‌های مختلفی آن را احیا کنند. در نتیجه، بسیاری بر این اساس پاسخ نظامی اسراییل را قطعی تلقی می‌کنند. اما در صورتی که این ادراک نیز برای آنها حاصل شود که حمله ایران نشان می‌دهد تهران از توان کافی برای هدف قرار دادن منافع و دارایی‌های اسراییلی برخوردار است احتمالا بر نوع و دامنه واکنش آنها اثرگذار خواهد بود.
 با این حال، این موضوع به معنای نادیده گرفتن نقش دیگر متغیرها نیست. در اینجا مهم‌ترین متغیر، کنشگری امریکاست که همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد تغییر راهبرد آن در منطقه به یک‌باره صورت نخواهد گرفت. ایالات متحده، اسراییل را شریک مهم خود در منطقه تلقی می‌کند و خود را متعهد به حمایت از آن می‌داند. در نتیجه حتی در اظهارات مقامات امریکایی نیز بر تبعات اقدام ایران و پاسخ قطعی اسراییل تاکید می‌شود. اما آنها نیز می‌دانند از آنجا که حمله به برخی اهداف می‌تواند پیامدهایی برای منافع و دارایی‌های این کشور داشته باشد، از جمله تضعیف رژیم منع گسترش یا به هم ریختن بازار جهانی انرژی آن هم در آستانه انتخابات، تلاش می‌کنند در شکل‌دهی به انتخاب‌های اسراییل ایفای نقش کنند. 
در این میان، اسراییل نیز با آگاهی از این امر تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند بر دولت دموکرات امریکا فشار وارد آورد. همین امر نیز ظاهرا به بروز برخی بی‌اعتمادی‌ها میان دو طرف انجامیده است. در نتیجه، همچنان به‌رغم کاهش اهمیت خاورمیانه و نزدیک بودن انتخابات امریکا که بر قدرت اهرم‌های دولت بایدن تاثیر منفی دارد، نمی‌توان نقشی که واشنگتن می‌تواند ایفا کند را نادیده گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/662789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحلیل تکنیکال کرمان

هشدار سیلاب در کرمان و هرمزگان/ دریای خزر مواج و متلاطم است

تحقق حمایت قضایی برای افتتاح پل الله آباد رفسنجان طی 2 ماه آینده

پیش‌بینی ادامه باران و آبگرفتگی در کرمان

در نشست فعالان گردشگری استان کرمان با مسئولان چه گذشت؟

کشف سلاح و دستگیری 2 نفر اراذل و اوباش در کرمان

روزهای سخت خیلی زود برای این سرمربی از راه رسید

توزیع 14 هزار تن کود کشاورزی در استان کرمان

لزوم تغییر رویکرد از خدمات به مشارکت مدنی در توسعه شهری

بازداشت 11 متهم پرونده قاچاق سوخت در کرمان

تشریح آخرین وضعیت پرونده بزرگ قاچاق سوخت در جنوب کرمان

تنها راه توسعه پایدار و توزیع عادلانه ثروت، حوزه گردشگری است

باند خطرناک قاچاق سلاح دستگیر شد

پلاک‌گذاری خودرور‌های تاریخی در کرمان امکان‌پذیر شد

اختصاص 5 هزار تن قیر جهت معابر بافت‌های فرسوده خراسان رضوی

کرمان، قطب تولید مس ایران، چرا در مدیریت آن نقشی ندارد؟

نخستین دانش‌آموخته بین‌الملل دانشکده علوم دانشگاه کرمان از رساله خود دفاع کرد

1000 واحد مسکونی در قالب طرح بازآفرینی شهری در محلات فرسوده قزوین در حال احداث است

ذوق‌زدگی گلزار برای تاریخ‌سازی پسر 14 ساله+عکس

بهره‌برداری از دفترچه بافت تاریخی و فرسوده شهر قزوین

حساب بانکی معادن به کرمان بازنگشته / انتقال غیرقانونی شرکت ملی مس به پایتخت

رئیس جدید تعزیرات حکومتی رفسنحان معرفی شد

37 هزار تُن انار در قم برداشت می‌شود

رئیس جدید تعزیرات حکومتی رفسنجان معرفی شد

دادستان کرمان: معادن راکد جنوب استان خلع‌ید شوند

پدر شهیدان «پورمحمدی» به فرزندان شهیدش پیوست

تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان کرمان تا عصر جمعه

2 درصد بهینه سازی بافت‌های شهری نیازمند آسیب شناسی است

آسمانی شدن پدر شهیدان پورمحمدی در رفسنجان

قاتلان زن جوان در رودبار جنوب زمینگیر شدند + انگیزه و جزییات

سازمان‌های باز آفرینی و عمرانی شهرداری‌ها تفکیک می‌شوند

قاتلان زن جوان در رودبار زمین گیر شدند + انگیزه و جزییات

هشدار هواشناسی: کدام مناطق در معرض بارش شدید قرار دارند؟

قزوین پیشرو در تدوین بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده

افتتاح مرکز جامع سلامت روستای محمودآباد

اطلاعیه باشگاه مس کرمان در مورد اتفاقات بازی با بعثت کرمانشاه

میثم پاریزی: 15 پروژه ورزشی در کرمان افتتاح می‌شود

گردشگری کرمان چهارفصل با بیشترین اثر ثبت جهانی، فرصتی همچنان مغفول

درخواست تیم فوتبال تراکتور برای تعویق دیدار با گل‌گهر سیرجان

جزئیات پرونده قاچاق ١٠٢ میلیون لیتر سوخت در جنوب استان کرمان/ 11 نفر دستگیر شدند

معاون وزیر راه و شهرسازی: یک میلیون و 100 هزار خانه در بافت فرسوده ساخته شد

مرگ کارگری جوان در مس سرچشمه/معاون مجتمع: علت در دست بررسی است

پایان هفته‌ها حداقل 5000 نفر گردشگر زیارتی در کرمان داریم

سرمقاله وطن امروز/ همان‌که نصرالله گفت

سرمقاله فرهیختگان/ شیوخ زنده‌اند؟

سرمقاله اعتماد/ بررسی متغیرهای اثرگذار بر روند تحولات منطقه

سرمقاله ایران/ چشم‌انداز مشارکت راهبردی ایران و ترکمنستان

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جنگ نزدیک است؟

سرمقاله شرق/ دولت بدشانس یا راکد

سرمقاله سیاست روز/ تروریسم هسته‌ای صهیونیستی