کرمان رصد

آخرين مطالب

جهان اولیه احتمالا مملو از سیاه‌چاله‌ها بوده است علمي

جهان اولیه احتمالا مملو از سیاه‌چاله‌ها بوده است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا /سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم یا ابرسیاه‌چاله‌ها برخی از چشمگیرترین و با جرمی حدود یک میلیارد برابر جرم خورشید در عین حال ترسناک‌ترین اجرام کیهان هستند که ما می‌دانیم مدت‌های باورنکردنی طولانی وجود داشته‌اند.
در واقع ستاره‌شناسان منابع فشرده بسیار درخشانی را که در مراکز کهکشان‌ها به نام اختروش‌ها(ابرسیاه‌چاله‌های در حال رشد سریع) قرار دارند، زمانی که کیهان کمتر از یک میلیارد سال سن داشته است، شناسایی کرده‌اند.
اکنون یک مطالعه جدید از پژوهشگران دانشگاه استکهلم در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است که از مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل استفاده کرده تا نشان دهد که ابرسیاه‌چاله‌های بسیار بیشتری که بسیار کمتر نورانی بوده‌اند، در کیهان اولیه نسبت به تخمین‌های قبلی وجود داشته است.
متیو هایس(Matthew Hayes) سرپرست این مطالعه می‌گوید: به طور هیجان انگیزی این موضوع می‌تواند به ما در درک چگونگی شکل‌گیری آنها کمک کند و البته اینکه چرا به نظر می‌رسد بسیاری از آنها بزرگتر از حد انتظار هستند.
سیاه‌چاله‌ها با بلعیدن موادی که آنها را احاطه کرده است، در فرآیندی به نام برافزایش(accretion) رشد می‌کنند. این فرآیند مقدار زیادی تشعشع تولید می‌کند و فشار ناشی از این تشعشع محدودیتی اساسی برای سرعت رشد سیاه‌چاله‌ها ایجاد می‌کند.
بنابراین دانشمندان در توضیح این اختروش‌های عظیم اولیه با یک چالش مواجه شدند. بدون وجود زمان زیادی که در آن تغذیه شوند، یا باید سریع‌تر از حد ممکن رشد کرده باشند، یا به طرز شگفت‌انگیزی از همان ابتدا عظیم متولد شده باشند.
اما اصلاً سیاه‌چاله‌ها چگونه تشکیل می‌شوند؟ چندین احتمال وجود دارد. اولین مورد این است که به اصطلاح «سیاه‌چاله‌های نخستین» از مدت کوتاهی پس از مه‌بانگ وجود داشته‌اند. در حالی که این فرض برای سیاه‌چاله‌های با جرم کم قابل قبول است، اما سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم نمی‌توانند بر اساس مدل استاندارد کیهان‌شناسی به تعداد قابل توجهی تشکیل شده باشند.
سیاه‌چاله نخستین(Primordial black hole) که به اختصار PBH نیز نامیده می‌شود، نوعی سیاه‌چاله فرضی است که بلافاصله پس از انفجار بزرگ مه‌بانگ شکل گرفت. در کیهان اولیه، چگالی بالا و شرایط ناهمگن می‌توانست مناطقی به ‌اندازه کافی متراکم را به سمت رمبش گرانشی سوق و سیاه‌چاله‌ها را تشکیل دهد.
سیاه‌چاله‌ها قطعاً می‌توانند در مراحل پایانی عمر کوتاه برخی از ستاره‌های کلان‌جرم معمولی شکل بگیرند که اکنون توسط نجوم امواج گرانشی تأیید شده است. چنین سیاه‌چاله‌هایی در اصل اگر در خوشه‌های ستاره‌ای بسیار متراکم تشکیل شوند، یعنی جایی که ستاره‌ها و سیاه‌چاله‌ها می‌توانند ادغام شوند، می‌توانند به سرعت رشد کنند. این «دانه‌های توده ستاره‌ای» همان سیاه‌چاله‌ها هستند که خیلی سریع رشد می‌کنند.
گزینه جایگزین این است که آنها می‌توانند از «دانه‌های سنگین» با جرمی حدود 1000 برابر بیشتر از ستاره‌های کلان‌جرم شناخته شده تشکیل شوند. یکی از این مکانیسم‌ها «فروپاشی مستقیم» است که در آن ساختارهای اولیه ماده ناشناخته و نامرئی معروف به ماده تاریک، ابرهای گازی را محدود می‌کند، در حالی که تشعشعات پس‌زمینه از تشکیل ستاره‌ها جلوگیری می‌کند. در عوض، آنها به سیاه‌چاله تبدیل شده‌اند.
مشکل اینجاست که فقط تعداد کمی از هاله‌های ماده تاریک به اندازه کافی بزرگ می‌شوند که چنین دانه‌هایی را تشکیل دهند. بنابراین اگر سیاه‌چاله‌های نخستین به اندازه کافی نادر باشند، این توضیح کار می‌کند.
سیاه‌چاله‌های متعدد
برای سال‌ها ما تصویر خوبی از تعداد کهکشان‌ها در یک میلیارد سال اول عمر کیهان داشته‌ایم، اما یافتن سیاه‌چاله‌ها در این محیط‌ها بسیار چالش برانگیز بود و فقط اختروش‌های نورانی قابل اثبات بودند.
اگرچه سیاه‌چاله‌ها با بلعیدن مواد اطراف رشد می‌کنند، اما این با سرعت ثابتی اتفاق نمی‌افتد. آنها تغذیه خود را به وعده‌های غذایی تقسیم می‌کنند که باعث می‌شود روشنایی آنها در طول زمان تغییر کند.
محققان می‌گویند ما برخی از اولین کهکشان‌ها را از نظر تغییر در روشنایی در یک دوره 15 ساله زیر نظر گرفتیم و از آن برای انجام یک سرشماری جدید از تعداد سیاه‌چاله‌ها استفاده کردیم. اکنون به نظر می‌رسد که سیاه‌چاله‌ها در کهکشان‌های اولیه چندین برابر بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می‌کردیم، وجود داشته‌اند.
دیگر کارهای پیشگامانه اخیر با تلسکوپ فضایی جیمز وب(JSTW) برای رسیدن به نتایج مشابهی آغاز شده است. در مجموع تعداد سیاه‌چاله‌های ما بیشتر از آن چیزی است که در اثر فروپاشی مستقیم ایجاد می‌شود.
راه دیگر و عجیب‌تری برای تشکیل سیاه‌چاله‌ها وجود دارد که می‌تواند دانه‌هایی بزرگ و فراوان تولید کند. ستارگان از انقباض گرانشی ابرهای گازی تشکیل می‌شوند. اگر بتوان تعداد قابل توجهی از ذرات ماده تاریک را در مرحله انقباض گرفت، آنگاه ساختار داخلی می‌تواند به طور کامل اصلاح شود و از اشتعال هسته‌ای جلوگیری شود.
بنابراین رشد می‌تواند چندین برابر بیشتر از عمر معمولی یک ستاره معمولی ادامه یابد و به آنها اجازه می‌دهد بسیار عظیم‌تر شوند. با این حال، مانند ستارگان معمولی و اجرام فروپاشیده مستقیم، هیچ چیز در نهایت قادر به مقاومت در برابر نیروی عظیم گرانش نیست. این بدان معناست که این «ستارگان تاریک» نیز باید در نهایت فرو بریزند و سیاه‌چاله‌های عظیمی را تشکیل دهند.
ستاره‌شناسان می‌گویند ما اکنون معتقدیم که فرآیندهای مشابه این باید برای تشکیل تعداد زیادی سیاه‌چاله که در جهان اولیه مشاهده می‌کنیم، اتفاق افتاده باشد.
برنامه‌های آینده
مطالعات مربوط به تشکیل سیاه‌چاله‌های نخستین در دو سال گذشته دستخوش دگرگونی شده است، اما به یک معنا این تازه آغاز ماجراست.
رصدخانه‌های جدید در فضا مانند مأموریت اقلیدس یا تلسکوپ فضایی رومی نانسی گریس، سرشماری ما از اختروش‌های کم نورتر را در زمان‌های اولیه انجام خواهند داد. ماموریت نیو آتنا(NewAthena) و آرایه کیلومتر مربعی در استرالیا و آفریقای جنوبی نیز درک ما را از بسیاری از فرآیندهای پیرامون سیاه‌چاله‌ها در زمان‌های نخستین باز می‌کند.
اما این جیمز وب خواهد بود که ما باید در آینده نزدیک آن را تماشا کنیم. با حساسیت این تلسکوپ فضایی برای تصویربرداری و نظارت و قابلیت‌های طیف‌سنجی برای مشاهده فعالیت‌های بسیار ضعیف سیاه‌چاله‌ها، ما انتظار داریم که در پنج سال آینده واقعاً اعداد سیاه‌چاله‌ها را با مشاهده شکل‌گیری اولین کهکشان‌ها مشخص کنیم.
حتی ممکن است با مشاهده انفجارهای مرتبط با فروپاشی اولین ستارگان دست نخورده، تشکیل سیاه‌چاله را در عمل ببینیم. مدل‌ها می‌گویند این امکان پذیر است، اما مستلزم تلاش هماهنگ و اختصاصی ستاره‌شناسان است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/661420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله رسالت/ در ستایش ملت ایران

سرمقاله جمهوری اسلامی/ وظیفه بر زمین مانده دولت در قبال اتباع غیر مجاز

متفکر آمریکایی: اقدامات اسرائیل، ایران را به سمت ساخت بمب اتم سوق می‌دهد

صدای میانه در سیما

رادیو فردا: حمله ایران سنگین‌ترین عملیات موشکی در تاریخ جهان بود

هدف بعدی، زیر ساخت‌های اسرائیل

خبری از حذف فیلترینگ هست؟

سریال بازنده چند قسمت است؟/خلاصه سریال بازنده+بازیگران

سورپرایز دیر هنگامِ طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت (15مهر1403)

خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی| فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی eservices.tamin.ir

رسالت اهل قلم در میدان جهاد امروز

شکارچی سیارات فراخورشیدی ناسا یک منظومه 3 ستاره‌ای را کشف کرد

جهان اولیه احتمالا مملو از سیاه‌چاله‌ها بوده است

مرکز بهره‌برداری ماموریت‌های فضایی افتتاح شد

پیشرفت جدید فناوری‌های کوانتومی با ساخت سرامیک‌های چاپ سه‌بعدی

تبریک منوچهر هادی به رضا گلزار+ عکس | رصد روز

اهل سنت کرمان باتمام وجود پیرو مقام معظم رهبری هستند

رییس پارک فناوری کرمان در فهرست 2 درصد دانشمندان برتر جهان

برگزاری بزرگترین مزایده کشوری فروش خودروهای توقیفی در کرمان

باران پاییز به روی کرمانی ها لبخند می زند

بازدید بازرس کل استان کرمان از پارکینگ خودروهای توقیفی

آغاز فروش نقدی و اقساطی خودرو بک X3 کرمان موتور

دادستان کرمان بر لزوم پاکسازی محیط اطراف مدارس تاکید کرد

(ویدئو) آهنگ جدید محمدرضا گلزار

تمام کلاس های درس باحضور معلم بود

60 درصد از مزار شهدای خراسان رضوی، نیازمند طرح ساماندهی

مزایده خودرو‌های توقیفی آبان‌ ماه در کرمان

تولید بیش از 300 هزار اصله انواع نهال در سیستان و بلوچستان

واکنش منوچهر هادی به آهنگ جدید رضا گلزار/ آقای کارگردان جنجال به پا کرد

فیلم| اجرای پروژه‌های عمران شهری در بافت فرسوده شهر گچساران

آتش‌ سوزی در شهرک صنعتی کرمان

آتش به جان کارخانه لوازم یکبارمصرف کرمان افتاد

خبرخوش مدیرکل آموزش و پرورش این استان درباره حقوق معلمان و حق‌التدریسی‌ها

6 میلیون لیتر سوخت قاچاق در کرمان کشف شد

آتش‌سوزی در یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی خضرای کرمان/ اعزام 14 آمبولانس به محل

(ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شماره 2 کرمان

انتقال 12 مصدوم سطحی آتش‌سوزی شهرک صنعتی کرمان به بیمارستان

آتش‌سوزی در یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی خضرای کرمان

آتش‌سوزی شهرک صنعتی کرمان مهار شد

پیش‌بینی آب و هوای کرمان در 24 ساعت آینده؛ امروز یکشنبه 15 مهر

حریق در کارخانه لوازم یکبارمصرف کرمان +فیلم

تشییع پیکر مطهر سرباز وظیفه شهید در مشهد

آتش‌سوزی سوله‌های تولید لوازم پلاستیکی در کرمان

واحد تولید پلاستیک در شهرک صنعتی کرمان در آتش سوخت

فیلم/آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی کرمان

آتش‌سوزی کارخانه ظروف یکبار مصرف کرمان مهار شد

فیلم/ آتش‌ در سوله‌های تولید لوازم پلاستیکی در کرمان

دو دانش آموز خبر نگار نماینده گیلان در مجلس دانش‌آموزی شدند

مصدومان آتش‌سوزی کرمان 10 نفر هستند

آتش‌سوزی در شهرک صنعتی کرمان یک جان‌باخته داشت